Sivu 1/2

Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 22 Elo 2014 16:57
Kirjoittaja Matkamese
Sain aikaiseksi oikarin kun irroitin merkkivalopaneelia, tietysti virrat päällä. Liittimen nastat osui mittaritaulun reunaan joka on alumiinia. Räps. Kaikki merkkivalot pimeeksi.
Kytkentäkaaviosta olin tulkitsevinani että automaattisulake, joka oli lauennut, kuuluu merkkivalopaneelille. Kuittasin sulakkeen, mutta ei pysy päällä. Kun kytkee virrat niin sulake napsahtaa noin 3 sekunnin kuluttua. Eli aiheutin pysyvän vian oikarilla....?
Johdot näyttäisi ehjiltä merkkivaloille tulevalla liittimellä. Sähkökaapissa on varmaan kolmasosa johdoista toimettomia, karsin jo turhia piuhoja pois mm. videon ja mikrofonin yms. johdot.

Voihan ilman merkkivalojakin ajella, mutta onhan se hiukan riskialtista. Pitää vissiin tuoda merkkivaloille virta jostain muualta ja saada ne toimimaan.

Sähköputkimies lopettaa raporttinsa tähän :lol:

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 22 Elo 2014 17:56
Kirjoittaja Zippo
Merkkivalojen seurana on paljon diodeja valojen testiasennosta johtuen, saattanut palaa oikosulkuun ja aiheuttaa moisen.. Vikaahan voi tuoda esille kuittailemalla sulaketta ja odottaa savua, kannattaa varata sammutin kyllä lähelle.. :roll:

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 22 Elo 2014 19:50
Kirjoittaja Cyborgi
Jos siellä on diodeja, ne kannattaa mitata jokainen. Niillä on kumma tapa palaa liiallisesta virrasta. Yleismittarissa yleensä testauksen toiminto. Mielenkiintoisia mittaushetkiä.... ;)

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 22 Elo 2014 21:35
Kirjoittaja Matkamese
Kiitos neuvoista. Erikoista on se, että sulake napsahtaa vaikka merkkivalojen liitin ei ole edes kytkettynä merkkivalopaneeliin. Samoin, mittarilla liittimeen ei tule edes virtaa...onkohan se edes oikea sulake.
Kun ekan kerran avasin sen johtokaapin niin siellä oli yksi lauennut sulake mutta en muista oliko se sama kuin tämä joka nyt napsuu auki. Kytkentäkaavio on aika sekava, kun siellä on muitakin kuvia kuin Royalin. Ei kyllä huvittais ajaa bussia autosähkömiehelle. Pakko itse selvittää tää homma.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 23 Elo 2014 01:27
Kirjoittaja Rosvolinna
Mikä on napsahtavan sulakkeen numero? Tuossa paneelissa on pelkästään merkkilamppuja ei sen hienompaa elektroniikkaa. Oikari voi olla johtonipussa tai liittimessä sähkökeskuksen päässä.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 23 Elo 2014 09:20
Kirjoittaja Cyborgi
Sulakerasiastahan lähtee vain +-johtoja. Laita yleismittari diodi testaus asentoon, laita jompikumpi piuha runkoon ja käyt yksitellen läpi virtapuihat, se mikä piippaa on maissa. Jos mikään ei anna merkkiä, on johtoja sulanut yhteen johtosarjassa. Tuolla konstilla olen selvittänyt ainakin prätkien virtaongelmia. Toisiinsa sulaneen johtoparin löytämiseksi joudut käymään kaikki johdot pareittain läpi ja toivoa ettei missään ole haaroitinta, sellanenhan antaa virheellisen ilmoituksen. Toivottavasti autossa on lyhyet piuhat ja siulla pitkä pinna :) .

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 23 Elo 2014 11:20
Kirjoittaja Reddewil
Kokeile eri sulaketta siihen, joskus nuo automaatit on "kertakäyttösiä" kun on levänneet ensin 20v =)

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 23 Elo 2014 17:19
Kirjoittaja Matkamese
Kaaviot ei kerro tai sitten en osaa tulkita oikein mutta sulakeluettelossa on vain numeroidut kertasulakkeet. Merkkivalojen 5A sulake on ehjä.
Mittailin niitä diodeja Sen perusteella mitä kaaviosta löysin merkkivaloihin liittyen. Tämäkään ei ole ihan varmaa oliko se diodiryhmä oikea. Diodit mitä mittasin olivat ok.
Automaattisulakkeita olen vaihdellut mutta niin vaan napsuu edelleen.
Ihan varma kun en ole niin se napsuva on kahdeksas alhaalta lukien. Mitään merkintöjä en näe niissä. Hankalaa tosin koska ne on siellä lämmönsäätövipujen puoleisessa seinässä jota ei saa auki.
Meinasin koittaa tuoda virransyötön joltain joutilaalta sulakkeelta, toimisiko sellainen?
Ei kai se merkkivaloihin vaikuta vai onko se virransyöttö jotenkin mukana koko siinä virtapiirissä mistä merkkivalojen ilmaisut tulee? Heh, huomaa selostuksesta varmaan etten ymmärrä sähköstä paljoakaan.

Sähköputkimies hakee yhden neuvoa-antavan välillä ;)

Ainiin.....sille merkkivalojen 5A sulakkeelle ei tule virtaa.

Korjaus: 5A sulakkeelle tulee virta ja sulakkeen ollessa paikallaan lähteekin, mutta ei tule perille merkkivalopaneelin liittimelle. Eli sulakkeen ja paneelin välissä johto poikki/sulanut tai sitten joku muu juttu. Jos johtoa voisi seurata ihan sormituntumalla niin hyvä mutta kun ei voi. Kaaviosta en saa selvää onko välissä jotakin. Kaavio kertoo vain että sulakkeelta johto menee merkkivaloille. Ei voi kyllä olla sama johto koska sulakkeelta lähtee ohut johto ja paneelille tulee ainakin kaksi kertaa paksumpi johto.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 24 Elo 2014 22:17
Kirjoittaja Rantarosvo
Mitäs jos koittasit irtojohdolla antaa sulakkeelta sähköä merkkivaloille. Jos toimii, niin alkuperänen piuha oikosessa ja sen tilalle sitten uusi.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 24 Elo 2014 22:54
Kirjoittaja Matkamese
Tätä yritän seuraavaksi.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 25 Elo 2014 10:18
Kirjoittaja Matkamese
Tämä sivusto on ollut avuksi selvittelyssä ja alan päästä jyvälle miten johdot on vedetty sulakkeelta mittareille ja merkkivaloille.

http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age15.html

Ainakin johtojen numerointi autttaa vaikka kaikkia merkintöjä en ymmärräkään.

Löytääkö joku noista kuvista automaattisulakkeita?

Johto 24A jälkeen on monessa kohtaa "24" merkinnällä joku symboli, sulake?

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 25 Elo 2014 12:54
Kirjoittaja Cyborgi
Kaikki nuo numerot joiden perässä on A-kirjain on sulakkeita(viivallisella suorakulmiolla merkitty). Esim "9" 8A E. Silloin kun opiskelin, ei automaattisulaketta merkitty erikseen, se jätettiin valmistajan/asentajan huoleksi millasen laitto.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 25 Elo 2014 13:01
Kirjoittaja Matkamese
Kiitos selvennyksestä. Mikä tuo E on? Aika monessa kohtaa sekin esiintyy.
Suurennettuna nuo kaaviot muuttuu osin epäselviksi ainakin maallikolle, ammattimies lukee niitä tietysti kuin karttaa ;)

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 25 Elo 2014 13:36
Kirjoittaja Bussiton
Juu on mennyt montaa kertaa sormi suuhun :wink: Täytyy yrittää ilalla katella vaikka omasta kaaviosta ymmärtäiskö siitä mitää :lol:

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 25 Elo 2014 17:53
Kirjoittaja Addica
Kurkkaa sinne ensimmäisille sivuille, siellä on merkkien selitykset ym.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 25 Elo 2014 23:07
Kirjoittaja Matkamese
No jopas...täähän on selvää ku pläkki :)

Moni asia sai nyt järkeenkäyvän selityksen.

No, tänään sain aikaiseksi seurata sitä sulakkeelta lähtevää johtoa kunnes se sukelsi johonkin kojelaudan alle niin hankalaan paikkaan ettei pystynyt seuraamaan.
Mutta neuvosta vaarin otettuani vedin uuden johdon merkkivaloilta sulakkeelle, ohi tai ilman diodeja ilmeisesti, mutta sain merkkivalot toimimaan. Jostain syystä nyt ei toimi ne kaksi punaista "huomiovaloa" kojelaudan yläreunassa...huomenna haen liittimiä että saa tehtyä uuden syötön varasulakkeen paikalta.
Yllätys, sulakerasian järjestys ja Ajokin kaaviot ovat osittain päin perperiä, mutta onneksi useimmissa johdoissa on vielä numeromerkinnät tallella.
Kojelauta on kyllä kuin tahkojuusto, reikiä ainakin yhtä paljon. Purkaamolta kun saisi siistimmät paneelit ja volttimittarikin, se Volvon orkkis, sattuisi hyvin siihen öljynpainemittarin kaveriksi. Ostin ahtopainemittarin, mutta ei se sattunut tähän vehkeeseen, kun alkuperäinen on sähköinen. Jollain eri tavalla sen täytyy toimia kun ostamassani mittarissa on letku joka liitetään johonkin. Ei ole hirveesti kokemusta näistä ahdetuista vehkeistä.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 26 Elo 2014 11:18
Kirjoittaja Matkamese
Autosähköverstaalta hain liittimiä joilla saa johdon sulakerasiaan liitettyä, teen muutaman varalähdön jos sattuu tarvimaan ulosottoa 24V virralle. Onpahan valmiiksi sulakkeen takana.

Juttelin noista diodeista sähköverstaalla ja itse isäntä oli sitä mieltä ettei niitä turhaan sinne ole laitettu.
Erikosta sinänsä, että siinä liittimessä missä on ne diodit merkkivaloille, ei kaikista edes lähde johtoa eteenpäin? Liittimen toisessa puoliskossa on ainakin 6 pinniä kytketty kun toisessa vaan kaksi? Aika turhilta ne diodit tämän perusteella vaikuttaa, mutta ehkä en vain ymmärrä.....

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 26 Elo 2014 18:09
Kirjoittaja KajNyy1
Diodit ovat testi nappia varten ilman niitä testinapin takia palaisi aina kaikki lamput kun yhdellekkin syöttää sähköä.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 26 Elo 2014 18:59
Kirjoittaja Matkamese
Ok. Vielä kun saan keskusvaroitusvalot toimimaan niin hyvä :)

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 27 Elo 2014 21:58
Kirjoittaja Matkamese
Olenkohan suututtanut sähkön jumalat vai mikä ihme tähän Rojaliin on tullut....tänään kun laitoin käyntiin, kuului ihme lätkytystä, ihan kuin olisi remmi menossa....sitten ääni vaimeni, mutta sellainen naputus jäi. Katsoin laturin hihnat ja ehjiltä näytti.
Mutta ei tämä mitään....käyttelin konetta ja löysäsin seisontajarrun, samalla syttyivät ajovalot???
Valokytkin oli pois kytkettynä ja sitä kun käänsi niin toimi muuten normaalisti, mutta nolla-asennossa siis paloivat ajovalot. Kun kytki seisontajarrun niin ajovalot sammuivat??? Wtf.......
Onks kenellekään käynyt näin? Mitähän huomenna on tulossa....
Niitä johtonippuja kun on joutunut vääntelemään ja kääntelemään niin ei ihme jos on kohta sähköt aivan sekaisin. Mutta tuo jarrujen ja ajovalojen yhteys ihmetyttää.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 27 Elo 2014 22:36
Kirjoittaja Jokelan linja
Volvoissa on sellainen automaatti-ajovalo-käsijarru-kompleksi.
Pitäisi palaa parkit kun auto käy ja käsijarru päällä.
Kun käsijarrun vapauttaa, niin syttyvät ajovalot mukaan.
Tämänkin toiminteen saa poistettua jollain hyppyjohtojutulla sähkötaulusta.
Kytkentäkaaviosta se selviää...
Näin siis valokytkin 0-asennossa.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 27 Elo 2014 22:43
Kirjoittaja b12m
Tuo Royalisi on jo niin "moderni", että siinä on ajovaloautomatiikka. Se vieläpä toimii siten, että käsijarrun ollessa päällä valot sammuvat. Ajokilla jo 70-luvun lopulla oli tuollainen ratkaisu yleisesti käytössä. Tällä vähennetään ajovalojen kuumenemista auton seisoessa paikallaan ja täten ainakin teoriassa pidennetään polttimoiden ikää. H4-aikakauden osalta tuo nyt ei ollut niin olennainen juttu, mutta nykyisissä vekottimissa H7:ja palaa "kuin leipää"...

Uudemmissa Carruksissa tuon automatiikan voi ottaa pois käytöstä sähkökaapin katkaisijasta halutessaan.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 27 Elo 2014 22:45
Kirjoittaja Matkamese
Ei liity suoraan edelliseen ihmetykseen, mutta kun noista sähkömanuaaleista on yrittänut tulkita näitä oman bussin sähköjä niin tuli mieleen sellainen, että B10M:ää on ainakin kolmea eri versiota alustoissa ja niistäkin vielä automaatti yms versiot. Jostain olin katsovinani että mulla olisi ns. Mark II. Mark III olisi tullut myöhemmin vuonna 1988. Olenkohan oikeilla jäljillä?
Sain Nepiltä (kiitosia vaan) sähkömanuaalin, jossa on kyllä ihan eri sulakkeiden numerointi kuin minulla,

Onko se lattian namiska, jolla sammutetaan moottori, pakokaasujarru vai pelkästään pa-syötön katkaiseva nappula? Onko jossain B10M:ssä sammutus avaimella? Niinhän ei ilmeisesti minun bussissa voi tehdä, koska silloin kytkeytyy virrat pois ja laturi ei tykkää siitä kun moottori yhä käy.....

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 27 Elo 2014 23:23
Kirjoittaja b12m
Sinun Royalissa oli uutena alkujaan sammutus avaimesta. Lattianappi on pakokaasujarrun käyttökytkin, mutta saattaapi olla jottei pakokaasujarrun hiluja ole enää putkistossa paikallaan...

B10M:ää on neljä "sukupolvea", uusin on siis MkIV, jota valmistettiin ainakin vuoteen 2001 asti meikäläisillekin markkinoille. Joskus noin vuonna 1993 jäähdytin siirtyi keulalta vasemmalle kyljelle moottorin kohdalle, jota voisi pitää kenties suurimpana kehitysaskeleena mallin elinkaaren aikana perustekniikan osalta.

Kuten mainitsitkin, loppuvuodesta 1988 tuli markkinoille MkIII, jonka mukana tarjolle tuli EGS-vaihteisto valinnaiseksi. Kaikkiaan erilaisia versioita B10M:n elinkaaren kuluessa on vähintään kymmeniä, ellei satoja. Valittavana on ollut hyvin monenlaisia vaihteistoja, akselivälejä, alustaratkaisuja ja muuta. Lisäksi sitten nämä esim. Suomessa koritehtaiden muokkaamat "isomahaiset" yksilöt, joissa moottorin edestä alusta katkaistiin ja rakennettiin moottorin ja etuakselin väliin täyskorkea tavaratila. Jousitukseksi sai alkuaikoina myös rautajouset, vaihteistoksi vaikkapa Wilson -puoliautomaatin ja ties mitä muuta.

MkII:n erottaa ykkösestä uudemmasta kojetaulunäkymästä ja 4-puolaisesta, säädettävästä ohjauspyörästä. Kaikkien kolmen uusimman sukupolven ajan kojelauta säilyikin sitten käytännössä muuttumattomana.

Re: Sähköputkimies sählää

Lähetetty: 28 Elo 2014 08:10
Kirjoittaja Bussiton
Oliko sulla paineita tarpeeksi kun aloit sammuttaa avaimesta ? Törmäsin samaan itse eli toimii sammutin vissiin paineilmalla :wink: