Hupisähköt 12 vai 24V?

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onko 24V hupisähköstä muuta iloa kuin että sitä voi ladata auton omalla laturilla?

12V löytyisi paljon helpommin valaisimia, telkkareita, autohifejä yms hupijuttuja kuin 24V mallisena eikä 24->12V muunnos ainakaan paranna energiatehokkuutta.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ainakin yksi minkä keksin on ohuemmat kaapelit vedossa piisaa. Vs 12v.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti:Onko 24V hupisähköstä muuta iloa kuin että sitä voi ladata auton omalla laturilla?

12V löytyisi paljon helpommin valaisimia, telkkareita, autohifejä yms hupijuttuja kuin 24V mallisena eikä 24->12V muunnos ainakaan paranna energiatehokkuutta.
No mitenkäs sitä 12V akkua sitten ladattaisiin? Kyllähän se tuo juuri se 24V hupiakun ajatus on. Vähän tyhmää jos pelkästään maasähköllä saa ladattua, kun 24V akusto latautuisi itsestään siirtymien aikana. Sitten taas jos mietit ihan mitä vaan ajonaikaista 12V laturia, päästään tuohon "ei 24->12V muunnos ainakaan paranna energiatehokkuutta".. :)

Eli helpoin se on laittaa niin paljon 24V laitteita kuin mahdollista, jää sitten tuo 24V->12V muuntimen työ mahdollisimman pieneksi. Jos akutkin on 12V niin pitäisi olla aika järeä 24V->12V että saisi ajon aikana ladattua, ja tehoa menee hukkaan paljon enemmän..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jaa niin ja 12V valaisimia voi kyllä laitella kaksi sarjaan ja 24V sisään, pitää vaan olla prikulleen samanlaiset valaisimet. :) Mutta toimii ihan 12V ledinauhatkin jos yhtä pitkät pätkät vetäisee ja sarjaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

voihan sinne laittaa oman laturin moottorin kylkeen !
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllissä 12v latautuu verkkovirtalaturilla invertterin kautta. Puskassa laturi irti. 12v hupiakku riittää vesipumpuile ja ledilampuille viikkokausiksi. Taitaa olla 100Ah akku tuossa käytössä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Miulla kans verkossa inventterilaturissa. Ajon aikan oma 12V laturi. Hyvin on piisannut, eikä tarvii erillisiä jännitteen alentimia. Itse tein 12V puolen vielä jaettuna eli hupilaitteille oma akku ja invertterille, vesipumpulle oma akku. Ajon aikana saan vaihtokytkimellä valittua mitä akkuja latailen. Saisi varmaan toteutettua releillälin, vaan joutuu tekee edullisimman mukaan.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kyllähän tätä aihetta on jo aiemmin hierottu tavalla jos toisellakin. Oma mielipide on että hupisähköt 12v. Huomattavasti helpompi tosiaan löytää laitteet 12. järjestelmään,ja ne muuntimet ei tosiaan paranna energiatehokkuutta millään tavalla. Hassu homma,mutta ei ne muuntimet ole ilmaisia. Kyllä joo voi lamppuja laitella sarjaankin,kannattaako sitten kun niitä ripottelee pitkin autoa? Ehkä.
Ei se 12v. lataus mikään ongelma ole,systeemejä on tarjolla monenmoisia.
Itse lähdin automaattisesti siitä oletuksesta,että hupisähköt tulee 12v. Sattui vielä vertterikin tukemaan sitä ajatusta,vaikka ei sillä mitään väliä ollut ku 24v:kin on tuplana (eli neljänä akkuna). Johtojen paksuus ei näillä ämpäreillä vaikuta tuon taivaallista,kuhan vertille ei tartte kamalaa matkaa vedellä,50 neliöinen riittää metrin vedolle mainiosti. :lol:
Sit se lataaminen,toi waeco (pieni) lataa sen mitä oon saanu kulutettua. Maksaa sen parisataa,on älyllinen,toimintavarma ja ei riko patteria läheskään niin helposti ku älytön ylilataava. Ei sen latausvoimalla nyt perunoita keitä kypsiksi,mutta ei kyllä keitä 24v. mallillakaan.
Etunahan on tietty se että patteristoa voi kayttää akku kerrallaan,24v. tietty vaatii aina kaksi patteria eikä amppeerit juurikaan tuppaa muuttumaan.
Kyllähän mä laitan jonkun sataamppeerisen tohon koneen kylkeen,tai laitan rinnalle isomman waecon hoitamaan hupipuolen latausta. Samaan systeemiin kun ei oikein tahdo saada pelaamaan,ellei tee jotain nappikatkaisijapatenttia minkä hyöty taitaa olla kuitenkin lähemmäs nollaa.
Tarkoitus oli laittaa jääkaappi pelaamaan 24v. vertterillä,mut ku se pelaa nykyiselläkin systeemillä ei taida jaksaa muutella enään. Itsellä ei ole yhtään uutta patteria hupipuolella,kaikki on käytettyjä 24v. järjestemästä. Eli olen säästänyt rahaa vaikka tommosiin jonninjoutaviin latureihin olen tuhlannutkin.
Vielä kun heittää mahdollisen aurinkoenergian mukaan peliin,minusta rupee 12v. järjestelmälle olemaan jotain perusteitakin. No ainakin mun mielestä.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Aurinkopaneeleja voi kytkeä sarjaan myös, eli se ei oo este eikä hidaste.

Ite tekisin ehdottomasti 12V hupisähköt just ton runsaamman tarjonnan takia.
Rosmo
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja pelti »

Mulla hupisähkö sekä 24v että 12v.

2 x 180ah =24v ja 100ah = 12v.
24 voltista lataan tuota 12 volttista akkua just Waecolla, suunnilleen tollainen laite:
http://www.thedometiccentre.co.uk/waeco ... erter.html


Ylläpitolaturi on starttiakuissa, josta motonetin latausreleellä siirto 24 v hupiakkuihin = kun lähtee reissuun ja auto on seissyt pidempään pihassa, kaikki 24v akut on täynnä, mutta tuolla ei ylläpitolaturilla pikaladata.

Ajon aikana auton oma laturi lataa noita 24 akkuja (siis startti + hupi).
12 v akkulle (kuten muillekin ) on jännitteen näyttö, ja voin napista laittaa milloin vaan tuon 12v lataukseen ton waecon kautta, jos jännitteet siinä putoo.

Niinpä mulla on 24v ja 12v ledejä sulassa sovussa.
peltiliiteri.com
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Onkos kukaan kokeillut aurinkosähkö säätimen käyttöä 24-12V järjestelmässä
Auton laturi laitaisi suuoraan 24V käynnistysakkuihin ja säätimen kautta 12V hupipuolelle.
Myös maasähkölauturin voisi ohjata säätimen kautta, jolloin molemmat akkuryhmät latautuisi yhtäaikaa
http://www.solarpower.fi/products.php?p=7711ee
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla oli ajatuksena että jos laittaa 12V hupisähkön, niin pulttaa koneen kylkeen niille oman 12V laturinsa. Huomattavasti edullisempaa kuin laittaa jokin 24-12V latausmuunnin sinne.

Sen huonon keksin nyt tässä että jos alustan akut ovat kuolleet niin 12V akustosta apuvirran otto on kertaluokkaa työläämpää, mutta eiköhän se perusajatus nyt kuitenkin olisi että kone lähtee tulille omien akkujensa voimin.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on ollut valaistus (led) 12V irto akulla ja on menny aaina kesä helposti enempää lataamatta, mut jos siihen laittaa pumppuja ja muuta niin joku lataussysteemi tarvii kyllä kehitellä ja toi lisälaturi on kyllä hyvä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja AriW »

Jule kirjoitti:Mulla oli ajatuksena että jos laittaa 12V hupisähkön, niin pulttaa koneen kylkeen niille oman 12V laturinsa. Huomattavasti edullisempaa kuin laittaa jokin 24-12V latausmuunnin sinne.

Sen huonon keksin nyt tässä että jos alustan akut ovat kuolleet niin 12V akustosta apuvirran otto on kertaluokkaa työläämpää, mutta eiköhän se perusajatus nyt kuitenkin olisi että kone lähtee tulille omien akkujensa voimin.
Kyllä,on totta että amppeerit tulee edullisemmin koneen kyljestä lataamalla. On vaan sitten pidemmällä juoksulla sillai eri juttu,kun hupiakut imuroidaan verrattaen tyhjiks. Niinku nyt joskus tuppaa käymään,niin silloin se koneen kyljessä möllöttävä laturi pukkaa virtaa aikalailla reilulla kädellä. Pari kolme isoa puolivajaata patteria ottaa aika kivasti virtaa,ja laturi antaa nopeasti. Eikö?
No silloinhan akun kannalta olisi parempi työntää virtaa hiukan kevyemmällä kapasiteetilla,kö? Siinä kohtaa kun akun aika koittaa romuun päin,ja uusiminen tulee ajankohtaiseksi kääntyy säästö toiseen suuntaan.
No,pari muuttujaa on yllättäen tässäkin hommassa mutta näin mä asiaa olen laskenut kannattavuuslaskurilla.
Siksipä itse koitan suunnitella molemmat sopivaan symbioosiin.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja pelti »

Miksi lataan 24v akuista 12v akkua? Mulla pyörii tuon 12v akun takana ilmaweba. Eli jos tarvii ladata, ei tarvii kurmauttaa konetta käyntiin ja savuttaa lähiympäristöä, vaan lisälataus onnistuu napista painamalla. Siksi en päätynyt 12v lisälaturin virittämiseen koneen kylkeen.

nii ja tuosta auringosta, tuossa mulla vois korvata (kesällä) ton ylläpitolaturin aurinkokennoilla ja niiden säätimellä. Silloin toi koko ketju noita akkuja pysyis iskussa.

ai, nii, nii ton 24v takana on 5.2 kw:n invertteri
Viimeksi muokannut pelti, 20 Loka 2015 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peltiliiteri.com
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Meillä on toisessa autossa 12v hupisähköt ja toisessa 24v. Molemmissa on asennettu oma laturi konehuoneeseen lataamaan hupiakkuja ajon aikana. Tolppasähkössä ylläpitolaturi alkaa heti huolehtia akkujen varauksesta. Toisessa autossa 12v 25 ampeerin CTEK ja toisessa Reddewililtä hankittu 24V invertterilaturiyhdistelmä. Näissä meidän tapauksissa nuo hupiakustot on täysin irrallaan auton omista akustoista. Tuossa 24v versiossa on kuitenkin hupiakkujen pääkytkimessä on hieno "emergency - combine batteries" toiminto jolla saa kuitenkin halutessaan molemmat akustot yhteen. Tämä pääkytkimen asento on kaiketi tarkoitettu tilanteisiin joissa ajoakusto on purkautunut ja näin hupipuolen akustosta mahdollistetaan starttaus. Meillä tuota asentoa voi käyttää halutessaan toisinkin, koska kytkimeltä lähtevä, akustot yhdistävä johto on kytketty ajoakuston pääkytkimen takapuolelle (startille tulevaan johtoon). Eli siis silloin kun hupiakkujen pääkytkin on "combine batteries" asennossa ja auton oma pääkytkin kojetaulusta on nollilla, voidaan auton kaikkia mahdollisia sähkölaitteita käyttää huoletta myös hupiakkujen puolelta. Hankala selostaa, mutta harvinaisen toimiva systeemi.


Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että ehdottomasti 12v hupisähköt. On tosin työläämpi, koska vaatii koneeseen lisälaturin. Mietin tässä jo itsekin että miksi ne tuli 24 voltilla tehtyä tuohon uuteen kamppeeseen... Ai niin, inventtereitä oli paremmin saatavana 24 volttisena 3kw kokoluokassa ja alkujaan tarkoitus oli käyttää asumiseen isoa orggis 24v webastoa. Kuitenkin laitteita on siunaantunut 12 volttisia ainakin Wallasliesi, painevesipumppu, musalaitteet ja sisävalaistus. Nyt jos hommaan alkaisin niin tekisin varmasti 12 volttisena.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä 24v hupipuoli on parempi. Mikä on se laite joka oikeesti tarvii 12v?

• radio
• wallas liesi

Kaikkia muita saa 24v ja esim valaistus ja jääkaapit toimii 10-30v. Radiolle on jännitteenalennin useimmiten valmiina ja ei kaikki laita wallaksen kalliita liesiä.

24v etuja
• tehokkaat invertterit
• ohuemmat johdot
• isot akkupaketit
• ei erillistä laturia hihnoineen
• pakkostartti mahdollisuus
• helppo rakentaa

Mulla on kummallakin tavalla tehtyjä busseja. Vaikka päätyisitkin kumpaan vaan niin mielestäni olennaisempaa on erilaisten lataussysteemien helppokäyttöisyys. Jos voit unohtaa jotain, unohdat varmasti. Esim kytkeä laturin päälle ja huomaat perillä että hupiakut on valmiiksi tyhjiä. Elikkä suosittelen automaattisia systeemejä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Mulla on 24v ja 12v, 12v tuli koska wc tarvii sitä ja ottaa aika paljon virtaa pumpatessa. Kaikki led valaistuskin tuli sitten 12v akun perään.. 180ah 12v piirin akku riittää monen päivän reissuun joten olen ladannut sen aina verkkosähköllä..
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Wc pytty tarvii johonkin 12v :?: oisko kasetin täyttöastemittariin . Senkin kytken vessan valokatkaisimen jälkeen niin ei syö muunnin virtaa turhaan. Ledin tunnelmavalot saa rakkeneltua ite, 24v, eikä kulu vastuksiin turhaan. Kyllä kaikki tulee 24v systeemillä,. Ei ole käynyt mielessäkään, että väsäisin 12 v sydeemin rinnalle. T. Ari
#048
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

B9M kirjoitti:Wc pytty tarvii johonkin 12v :?:
Tollainen, haukkaa 16 amppeeria huuhtelupumpun ja silppuripumpun pyörittämiseen.. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ka ... 000036307/ Ois löytynyt varmaan jostain veneliikkeestä 24v mallikin mut hinta ois ollut vähintään tuplaten..
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Zippo kirjoitti:
B9M kirjoitti:Wc pytty tarvii johonkin 12v :?:
Tollainen, haukkaa 16 amppeeria huuhtelupumpun ja silppuripumpun pyörittämiseen.. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ka ... 000036307/ Ois löytynyt varmaan jostain veneliikkeestä 24v mallikin mut hinta ois ollut vähintään tuplaten..
https://www.reimo.com/fi/662621-dometic ... 7l_tankki/ joku tommonen omalla säiliöllä liiterissä on, eikä puhuta missään mistään virrantarpeesta , mutta johonki tarvii , oisko sitten huuhtelupumppuun. Tuskin silppuria on, kun Paskan tarvii vaan holahtaa alspäin kasettiin :mrgreen:
T. Ari
#048
Avatar
Artsi
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Elo 2013 23:52
Truck: Volvo Carrus 602
Location: Vihanti

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Zippo kirjoitti:
B9M kirjoitti:Wc pytty tarvii johonkin 12v :?:
Tollainen, haukkaa 16 amppeeria huuhtelupumpun ja silppuripumpun pyörittämiseen.. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Ka ... 000036307/ Ois löytynyt varmaan jostain veneliikkeestä 24v mallikin mut hinta ois ollut vähintään tuplaten..
Laittaa pyöriin 12v moottorin 24v :D . Mulla oli Patrollisa 24v sähköt ja 12v startti. https://www.youtube.com/watch?v=Hmky8nDEF0Q
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Joskus näkee työkoneissa 12V majakoita ja pyöriivät aika sypäkästi, mut näkyyvät kestävän. Polttimo varmaan oikeenlainen, mut peilin moottori ei.
Rosmo
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Niissä mekaanisesti heijastinta pyörittävissä majakoissa on aina 24V sähkömoottori sitä pyörittämässä, auton/koneen jännitteestä riippuen sitten valitaan oikeankokonen hihnapyörä /hammasratas joka heijastinta pyörittää. Moniko konekuski sen ohjelappusen jaksaa tavata läpi? Kyllähän se majakka toimii sillein vinhasti pyörimällä yhtälailla, mutta laakeri kuluu paljon nopeemmin.
Lahti32 kirjoitti:Kyllä 24v hupipuoli on parempi. Mikä on se laite joka oikeesti tarvii 12v?

• radio
• wallas liesi
Telkkarissa ainakin 24V tuntuu olevan hankala löytää. 12V on vähän siellätäällä myynnissä. Toisaalta on kai joissain telkkariessa ulkoinen muuntaja ja käyttöjännite jossain lähempänä 24Volttia.

Ja radion ajattelin jakaa niin että kuskilla on omansa ja asunnossa oma jota voi soitella ajossa ja parkissa.. tai jotenkin silleen. Kuitenkin niin että asunto radio on autoaradio joka toimii liikkeessäkin, hanskaa rds kanavanvaihdot jne..

Ja esim valaistuksessa ne 12V vermeet ovat yleensä halvempia, vaikka 24V suht helppo onkin saada toteutettua.
Kaikkia muita saa 24v ja esim valaistus ja jääkaapit toimii 10-30v. Radiolle on jännitteenalennin useimmiten valmiina ja ei kaikki laita wallaksen kalliita liesiä.

24v etuja
• tehokkaat invertterit
• ohuemmat johdot
• isot akkupaketit
• ei erillistä laturia hihnoineen
• pakkostartti mahdollisuus
• helppo rakentaa

Mulla on kummallakin tavalla tehtyjä busseja. Vaikka päätyisitkin kumpaan vaan niin mielestäni olennaisempaa on erilaisten lataussysteemien helppokäyttöisyys. Jos voit unohtaa jotain, unohdat varmasti. Esim kytkeä laturin päälle ja huomaat perillä että hupiakut on valmiiksi tyhjiä. Elikkä suosittelen automaattisia systeemejä
Akkujen koossahan ei ole mitään eroa, ei kai sillä ole merktiystä ktykeekö akut sarjaan vai rinnan, saman verran ne tilavuutta vie.

Ja sen koneenkylkeen pultattavan 12V laturinhan laittaa tietysti toimimaan jonkun alustan kautta tulevan releen ohjaamana niin että se lataa automaattisesti kun koneen lyö tulille.

Onko niissä inverttereiden hyötysuhteissa tosiaan etu 24V? Ajattelin että se ei juurikaan hyötysuhteeseen vaikuta nostetaanko jännitettä 390 vai 400volttia.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Hupisähköt 12 vai 24V?

Viesti Kirjoittaja pelti »

Jos sulla on vaikka 1500 wattinen induktioliesi. 12 voltin akun perästä invertteri huutaa luokkaa 125 ampeeria ja 24 voltin akun perässä reilut 60 ampeeria. Tuolla on kyllä eroa ja tulee esiin vaikka huonoissa liitoksissa.
peltiliiteri.com
Vastaa Viestiin