Maasähkö ja inverteri

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Meneekö ihan metsään jos kytkisi maasähkön ja invertterin tämmösen kaavion mukaan?

Kuva
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Invertteri kärähtää ja taulusta palaa sulake. Muuten OK

Vaihtoreleellä tuon voisi toteuttaa, mutta paras olisi invertterilaturi - siinä on kiinaninssi pähkäillyt homman valmiiksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Jule »

Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.

Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.

Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.

Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.

Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.
Liitteet
Auto_230V_keskus.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Jule kirjoitti:Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.

Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.

Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.

Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.
No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaan :shock:
Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Notreal »

KajNyy1 kirjoitti:Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.

Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.
Jep, lämmitys, lataus jne on tarkoitus kytkeä erilliseen piiriin.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Jule »

Notreal kirjoitti: No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaan :shock:
Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).
Juu, käyhän se noinkin. Tuossa on vaan se huono puoli että jos sähköverkossa on pieni häiriö, niin se ei ole takaisin maasähkössä ennen kuin joku kuittaa sen. Tuonkin takia se vertin läpi menevä sähkö on hyvä, se pohtii asiaa hetken ennen kuin kytkee maasähkön päälle.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jule kirjoitti: 19 Joulu 2017 13:46 Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.

Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.

Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.

Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.
Onko sulla antaa kaaviota tuosta että maasähkö ja jos teho loppuu niin paikkaa akuista?
Ja taas mitä jää yli menis akuille!
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"Teho loppu maasähköstä" -kytkentä on helpon tehdä erillisen laturin avulla. 15-20A laturi kiinni 24v akustoon ja vertillä 230v; ei tule ongelmia 10A nallin kanssa. Akkuja ruumaan niin paljon, kun lompakko antaa myöden. Voihan tuo olla invertterilaturi ja käyttää sitä, jos on isot nallit. Kaksi maasähkön sisäänmenoa ja valitsee niistä tilanteen mukaan.

Toinen ellei jopa kolmas vaihtoehto on hommata Mppt-laturi-sähkökeskus mokkula. Siinä pystyy säätämään laturin virtaa ja saa paneelitkin kiinni. Ne ovat hinnankiroissa, mutta säästyy rakentamisen vaiva.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 16 Helmi 2019 18:07
Onko sulla antaa kaaviota tuosta että maasähkö ja jos teho loppuu niin paikkaa akuista?
Ja taas mitä jää yli menis akuille!
Ei ole nyt kaaviota, mutta kulutettava virta täytyy mitata, ja kun raja ylitetään vertti irroitetaan maasähköstä, mutta osa sähköistä on releen kautta suoraan maasähkössä ohittaen vertin.

Tuo Rosvolinnan ehdottama systeemi toimii myös, mutta edellyttää tietysti isoa invertteriä. Sinänsä jollain 20A virralla lataava 24V akkulaturihan ei ota kuin luokkaa 3A virtaa maasähköstä.

Yksinkertaisin ratkaisu on tietysti ostaa suoraan kaupasta valmiiksi sen verran älykäs invertteri että se osaa tehostaa tarvttaessa maasähköä.
rambea
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Tammi 2019 20:09
Location: tampere

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja rambea »

Ite ostin tori.fi:stä käytettyvä Victronin laturi-invertterin. Ihan loistopeli. Kun on maasähkössä, tarjoilee maasähkön ja lataa akkuja. Kun ei ole maasähkössä tarjoilee invertterisähköä akuista. Suosittelen, mutta toki uutena kallis verrattuna pelkkään kiina-invertteriin.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Pystyykö mppt invertteri/laturin kytkeen maasähkö,agrikaatti ja akkupatteri.

Eli ottais virran maasähköstä ja jos ei sitä ole niin akkupatterista.
Jos varaus tippuu akkupatterista niin agrikaatti käynnistyy ja tulee maasähkön tilalle?

Hieman hankalasti selitetty niin olis ollu ehkä helpompi piirtää kaavio!
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

rambea kirjoitti: 21 Maalis 2019 23:05 Ite ostin tori.fi:stä käytettyvä Victronin laturi-invertterin. Ihan loistopeli. Kun on maasähkössä, tarjoilee maasähkön ja lataa akkuja. Kun ei ole maasähkössä tarjoilee invertterisähköä akuista. Suosittelen, mutta toki uutena kallis verrattuna pelkkään kiina-invertteriin.
Sama toteamus, , hyvä lisävaruste ohjainpanelin ( buss contoroll nyt on saatavana uudempikin versio)vastaavat näytöt kuin inventt/ laturissa, lisäksi hyvä säätö mahdollisuus voi valita max verkkovirran Ampeeri tason, jos pistokkeesta saatavana max 5 A, voi valita alle sen , niin ei verkkosulake murheita. Laitoin erillisen volttimittarin niin näkee akkujen lataustarpeen.

Victon pitäis toimia seuraavasti, jos verkkovirta ei riitä kulutukseen syöttää invetteri lisän? en ole testannut, ei varmuutta
toimiiko noin??
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Victron toimii juurikin tuolla tavalla. Mökkini vastaava laite ottaa aggrelta noin 1000W ja vertistä voi repiä sen 3000W ja käynnistellä oikosulkumoottoreita yms. Tuo maasähkön latausvirta on säädettävissä. Kesällä akut latautuvat aurinkokennoilla, mutta syys/pimeänä aikana voi avittaa aggrella. 12h käyttötuntia tuli viime talvena tuolle aggrelle, joten luulisi vastaavan systeemin toimivan piironkiautoissakin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Missä. Hinnoissa nuo victronin mallit joissa ottaa tarvittaessa lisävirtaa akuilta?

Oisko kiinanmaalla helvempia vastaavasti toimivia?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

1400€ hujakoilla olisi Victron edukkain laturi/invertteri.

Edullisin olisi käyttää erillistä laturia ja antaa invertterin olla koko ajan päällä. Mökille hommasin tuon Easysolar 24/3000 150/70 - kun siinä on tuo sähkökeskus samassa ja on bolt-on systeemi = helpotti asennusta huomattavasti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Minulla on ollut ups toiminnolla oleva invertteri noin kolme vuotta. nyt se lopetti akkuen lataamisen joten tilasin uuden, nyt vähän paremman mallin. Ei tarvitse mitään ihmeellisiä kytkimä rakennella tai johtoja vaihdella kun yksi laite hoitaa homman. Toimitus on espanjan varastosta niin ei tule tullimaksuja. myös aurinkopaneelit voi liittää suoraan samaan yksikköön. https://www.aliexpress.com/item/New-3KV ... 795254fff6
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo Aliexpressin kone vaikuttaa pätevältä eikä hintakaan ole paha.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Tässä lähes sama tuote suomenkielisessä verkkokaupassa, ainoastaan isompi aurinkosähkösäädin https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... n-50a.html
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja silvarello »

855w paneelia, powerstar vertti ylläpitolatauksella ja 40 A lataussäädin ja 620 ah hupiakusto.
Mitäs tuo säädin tai vertti tykkää, kun jokapuolelta ladataan akkuja?
Eli jos maasähkö/ylläpitolataus ja samalla aurinkosähkö on päällä? Haittaako mittää, vai pittääkö laitaa vipuja ja hanoja välliin tai hommata tuommonen ylempänä mainittu triplahybridi vertti?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei invertteriä haittaa vaikka molemmilla lataa. MPPT on ensisijainen ja verkkovirtalaturi seuraava. Victronissa on ohisyöttö maasähkölle. Minun mökkiprojektissa en ole sitä kytkenyt. Kaikki sähkö tulee invertterin läpi ja kone osaa säätää latausjänniteen akuille sopivaksi. Akkuja voi myös ladata järjestelmän ohi suoraan akun napoihin. Tällöin inverteri näkee ne täysinä ja lopettaa latamisen.

Viisaita koneita :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja silvarello »

No hitto. Tuota en osannut ajatellakkaan vaikka oikeestaan tiesin asian. Eipä ajatellut paneelimyyjäkään tai sit ei tiennyt.
Ei saanut tästä nyt uutta murheen aihetta millään.
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja silvarello »

oska80 kirjoitti: 20 Huhti 2019 12:48 Minulla on ollut ups toiminnolla oleva invertteri noin kolme vuotta. nyt se lopetti akkuen lataamisen joten tilasin uuden, nyt vähän paremman mallin. Ei tarvitse mitään ihmeellisiä kytkimä rakennella tai johtoja vaihdella kun yksi laite hoitaa homman. Toimitus on espanjan varastosta niin ei tule tullimaksuja. myös aurinkopaneelit voi liittää suoraan samaan yksikköön. https://www.aliexpress.com/item/New-3KV ... 795254fff6
Onkos näistä kokemuksia?
Sekä tilauksesta, tulleista (tai siis että tuliko niitä edes) että käytöstä.
Kuvista ei käy ilmi että miten paksua kaapelia tuohon saa akuilta kiinni- eikös se pitäs aika jöötiä olla jos 3000 w ottaa ulos. Itsellä nyt 50 neliöistä ja sekin on siinä ja siinä...?
Toinen mikä ihmetyttää on tuo paino- alle puolet tuosta Powerstarista joka pitäs olla tehoiltaan samaa luokkaa. Kehtys kehittyy, ymmärrän, mutta oikeestiko tuo rokkaa?
Ajatuksena ois päivittää erilliset laitteet yksiin kuoriin. Lataus monesta paikkaa yhtäaikaa tuntuu myös erillislaitteissa olevan hakusessa- Vertti tykkää nostaa jännitteen, mutta ei Ampeereita ja mppt tulkitsee sitten jännitteestä että akut täynnä ja liruttelee sekin vaan hieman- Näin oon tuota tulkinnut. Tällä hetkellä oonkin kääntänyt latausvalitsimen nollaan eli pois päältä ja käytän verttiä vain verttinä. Lataus sitten taivaalta tai tarvittaessa ctekillä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla tuli kans noista mieleen että onko niissä agregaatin automaatti käynnistystä?

Tai vaatiiko jotain lisäkytkimiä jos haluaa maasähkön ja agrikaatin kummatkin siihen kytkeä?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mitä tarkoittaa genset startet näissä hydridi mppt inverttereissä?

Onko se agrikaatin automaatti käynnistys?
Vastaa Viestiin