Maasähkö ja inverteri

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Niissä on relelähtöjä. Voi käyttää vaikka bensahanalle, ryypylle ja startille.

Akuille voi laittaa kynnysjännitteen, jonka alittuminen käynnistää toiminnon = joka kerta, kun ilpin kompura nappaa piikin niin aggre naksahtaa :) Ei hyvä.

Narustartti toimii myös pakkasessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 28 Elo 2019 20:41
Narustartti toimii myös pakkasessa.
Meikäläise Timcoa on turha muilla konstein yrittää kylmänä käynnistää, vetohommiksi menee takuuvarmasti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Käsittääkseni näitä itsekäynnistyviä on kuitenkin olemassa.
Tai ainakin ymmärsin että yhdessä 9700 volvossa oli semmonen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Timco ei lähde omalla pikkuakulla käyntiin kuin optimiolosuhteissa. Auton akulla saa kyllä sahattua tulille. Muuten OK kone :)

Isot koteloidut nafta-aggret kyllä toimivat tuolla autostartilla, mutta hintaluokka ja tuotto painivat hieman eri sarjassa Timcon kanssa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rosvolinna kirjoitti: 28 Elo 2019 20:41 Niissä on relelähtöjä. Voi käyttää vaikka bensahanalle, ryypylle ja startille.

Akuille voi laittaa kynnysjännitteen, jonka alittuminen käynnistää toiminnon = joka kerta, kun ilpin kompura nappaa piikin niin aggre naksahtaa :) Ei hyvä.

Narustartti toimii myös pakkasessa.
Tuolle akkujänön tarkkailulle saa viiveen, odottaa esim. 5min ja jos jännite on edelleen alhainen, starttaa aggre. Siis sellaisessa purkissa ainakin oli, mihin joskus tutustuin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Siinä pitäisi vaan silti olla jotain älyä että ottaa kuorman huomioon? Kyllähän se kuormalla notkaa aika helpostikin vaikka 22V asti, mutta sitten kun hetkeksi kytkee kuorman irti niin onkin taas 26V taulussa.

Sitten taas jos ei ole kuormaa juurikaan ja valuu tuonne 22V asti niin onkin akut jo vaihtokunnossa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eikös noita startillisia dieselagrekaatteja löydy ulkomailta jo kohtuu hinnoilla ja senhän voi koteloida itse rahtitilaan jolloin olis lämpimässä ja lähtis käyntiinki kivuttomasti.

Mutta joo tosta jännitteiden niiamisiiin en oo perehtynyt että voiko rakentaa käynnistys relettä joka ymmärtää luotettavasti että milloin akkujen varaustaso on oikeasti sillä mallin että täytyy ladata.

Täytyypä perehtyä aiheeseen joskus ajan kans.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Monessa vertissä on tuo viive jännitteen tarkkailulle, mutta nuo muutaman satasen aggret eivät tajua sähköllä startata. Ehkä ne siellä kiinantehtaan laadunvalvonnassa saatetaan saada toimimaan, mutta ei todellisissa olosuhteissa.

On tuota tullut kokeiltua laatuvertillä ja budjettiaggrella = narustartti on satavarma :) nimimerkki "pieni tuulivoimala hakusessa"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

3200W 500VDC Solar Inverter 24V 220V 80A MPPT Pure Sine Wave Inverter 3KVA

Tommonen hydridi invertteri tekis mieli mutta mitäs tuo nyt korvaa kulkurin järjestelmässä?
Maasähkö laturin!
Invertterin akuilta!
Aurinkopaneelien lataus automatiikan!
Mutta sähkökeskus sulakkeineen ilmeisesti pitää olla lisäksi?

Ja minkä verran tuo kestää aurinkopaneleita kun ilmoittaa että 80a tehonkesto ja edullisesti sais paneleita 300w/18v?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

300w paneelit tuottavat 8-9A maksimivirtaa ja jännite on alta 35v. Jonekin 100v tienoolle kannattaa mitoittaa MPPT:lle sisään tuleva jännite. Eli kolme paneelia sarjaan. Kuusi tuollaista olisi varmaan passeli.

Mitä korkeammalla jännitteellä saat paneeleilta säätimelle, sen parempi. Hävikki pienenee ja voit käyttää 4mm2 kaapeleita.

Tuo bussin kattoasennus ei ole tietenkään optimi kulmansa takia, mutta kyllä sieltä hyvän keskituoton saa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ok
Ite luulin että antaa yks paneli 300w ja tolla 18v jännitteellä jolloin olis 16.7A.

Olikos näin että sarjaan asennuksessa antaa ulos tehoa sen mukaan mitä huonoin paneli siinä sarjassa tuottaa?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kannattaa ostaa sellaisia paneeleita, joissa on mahdollisimman korkea jännite. 18v ei toimi optimaalisesti 24v systeemissä. Mielummin ottaa isommalla jännitteellä olevan niin MPPT:llä on mistä säätää.

Sarjassa mennään huonoimman mukaan, mutta korkeammalla jännitteellä säästää siirtohävikissä. Ne on keskipäivän muutamat tunnit milloin akut täytetään Suomen suvessa. Ylläpitolataukseen riittää muutama sata wattia tuottoa.

Hyvä muisti"kaava" on 2-1-2 eli 300W paneeli, 150Ah akku, 300W maksimikuorma. 1500W paneelikentällä pyörittää ilmalämpöpumppua jäähdytyksellä ilman, että akut kuluvat, mutta pitää olla nätti päivä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tarkoittaako tuossa invertterissä tuo 500VDC sitä panelien maksimijännitettä? Siinä saa aika hyvän kentän koota paneleita.

Onko tuo 80A sen aurinkopanelien maksimivirta, vai suurin akkujen latausvirta maasähköstä?

Se mikä kannattaa huomioida sarjaankytketyissä aurinkopaneleissa on se että se tehon tuotto menee sen vähiten tuottavan panelin mukaan, eli jos yksi paneli on varjossa, ne kaikki panelit tuottavat sen varjossa olevan panelin tehon verran. Jos panelit ovat rinnan kytketty, jokainen paneli tuotta oman maksiminsa itsenäisesti, mutta vaatii paksut kaapelit ja suurta virtaa hanskaavan säätimen.

Lisäksi tuossa sarjaankytkennässä kannattaa huomioida se että jännite nousee hengenvaaralliselle tasolle, ja ne panelit tuottavat sähköä vaikka niitä ei ole kytketty mihinkään, jos valoa on vaan tarjolla.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuo 80a oli aurinko lataus ja 60a maasähkölataus.

Sitten noi panelit oli 300w mutta jännnite vain 18v niin varmaan häätys ainaki 2kpl laittaa aina sarjaan ja muuten rinnan niin ei menis aina sen huonoimman mukaan.
No vastaavasti taas tulis häviötä johdoissa pienemmästä jännitteestä johtuen.

Montako tommosta 2x300w eli 36v/600w sarjaa tommoseen vois laittaa?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja Jule »

Sen tehohäviön kaapeleissa voi kompensoida käyttämällä joko paksumpia kaapeleita, tai useampaa kaapelia rinnan, ts. lisäämällä kuparia.

Noita voi lisätä siihen 80A virtaan asti - tai ilmeisesti sarjassa 500V jännitteeseen, jos tuo 500VDC sitä tarkoittaa. Sen paneelin teknisissä tiedoissa kyllä pitäisi olla kerrottuna ne suurimmat arvot.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Maasähkö ja inverteri

Viesti Kirjoittaja eagless »

Laitetaas tännekki ku kuuluu paremmin tän otsikon alle.

Mietin noita invertteri latureita kun aurinkopuolen lataus tehot vaihtelee 25-80a välillä.

Jos normi 300w/18v/6a paneleita käyttää niin jos 2laittaa sarjaan niin tulis 600w/36w/6a eli jo tolla pienimmällä pystyis 8 panelia laittaan koska tekis 36v/24a.

Eli turha tän perusteella investoida noihin kalleimpiin/isompiin koska ei ainakaan katolle valtamia määriä mahdu noita paneleita vai laskinko aivan väärin?
Vastaa Viestiin