Sivu 1/1

Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 08 Elo 2019 22:35
Kirjoittaja BaronvonM
Öljyvalo alkoi vilkkumaan kojetaulussa. Oletin johtuvan alhaisesta öljyn tasosta. Tikussa oli niukahkosti öljyä, lisäsin n 5 litraa, jolloin tikussa hieno pinta. Mutta tuo mokoma valo jaksaa vilkutta aina vaan. Ei koko ajan, vaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Öljynpaineet vaihtelee 1-4 bar, riippuen kierroksista, joten paine vaikuttaisi olevan ok. Valo ei siis ole se punainen paineen valo, vaan öljykannun kuva ns monitoiminäytössä.
Luonnolisesti minulla ei ole minkäänlaista käyttöohjekirjaa, mistä tuommoista asiaa voisi tutkailla.
Osaako joku hiukka valottaa mistä on kyse?

Ja laitehan on tuo Scania L94IB, Carrus Classic 1998.

Noin muuten elämäni ensimmäisellä kulkurilla tehty kulkuriretki on mennyt loistavasti!

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 08 Elo 2019 23:08
Kirjoittaja BussMAN
Varmaan kannattaa tehdä tarkistusmittaus kuumana siitä selviää onko korj tarvetta vai anturivika,jos käyttää tyhjäkäyntiä varmuudeksi suurentaa tyhjäkäynnin = öjynpaine pitäis olla 1-1,5bar (ajossa ei haittaa mekaanisella vaiht mutta autom ei saa suurentaa), merkivalo syttyy/ vilkuu n 0,5 bar

Seuraavat vaikuttaa myös
-öljyn viskositeetti, oikean tyyppinen öljy sae / laatuluokka, (15w-40 öljyllä norm mineraali yleensä hyvä tyhjäyntipaine)
eikä polttoainetta tai jäähd nestettä öljyn seassa
- moottorin lämpö jos yli normaalin ,
- tyhjäkäynti liian pienet kierrokset , ainakin kannattaa nyt suurentaa ettei tule muita vaurioita ( esim turbo)
- km täynnä scanian ominaisvika laakerit/ öljypumppu uusimalla kuntoon..

Sama kone omassa, oli edellisellä omistajalla ongelma alhainen öljynpaine, laitettu laakerit ja öljypumppu vika tuli kuntoon mutta oli vaurioittanut turboa joka uusittu seuraavana vuonna, turbo n osia meni välijäähdyttimeen joka piti myös
vaihtaa oli myös äänenvaimenta jouduttu uusimaan oliko vanhaa vikaa vai oli öljy putkistossa tehnyt tuhoja?...

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 09 Elo 2019 00:01
Kirjoittaja BaronvonM
Ajattelin ettei kyseessä olisi alhainen paine, koska ei siis sytytä tuota öljynpaineen valoa. Sytyttelee semmoista öljykannua monitoiminäytössä, jota mieltäisin alhaisen tason ilmoitukseksi. Mutta nyt taso pitäisi olla okei, mutta vilkuttelee satunnaisesti edelleen. Oih, käyttöohjekirja olisi poikaa..

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 09 Elo 2019 11:45
Kirjoittaja BussMAN
BaronvonM kirjoitti:
09 Elo 2019 00:01
Ajattelin ettei kyseessä olisi alhainen paine, koska ei siis sytytä tuota öljynpaineen valoa. Sytyttelee semmoista öljykannua monitoiminäytössä, jota mieltäisin alhaisen tason ilmoitukseksi. Mutta nyt taso pitäisi olla okei, mutta vilkuttelee satunnaisesti edelleen. Oih, käyttöohjekirja olisi poikaa..


Tulkitsin väärin ensimmäisen textin, en löytänyt käsikirjaa, seuraavat havainnot koelaudasta oma on 94 ja vm 98 :::

Ei ole öljytason merkkivaloa tässä autossa (((mielestäni ne on ongelma esim tavikäytössä esim mersu ha.))

Jos tarkoita tasovaloa ( keltaruskea)alemmassa rivissä / sijainti lataus/ öljynpaineen valojen alapuolella se on
jäähd nesteen tasovalo, ( omassa katto ilmastointi ja sieltä tuli ilmaa syttyi ajossa kun säätelin) anturi on paisunta
säiliössä, nestevajaus tai jos ajossa lämpöheittelytä mittarissa ilman tulo paisuntasäiliöön saa valon syttymän ajoittain,
anturin puhdistus?


Ilmajousien tasovalo on rivissä myös siinä korikuva...

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 09 Elo 2019 23:48
Kirjoittaja BaronvonM
Tämä päivä retkeilty ja ajeltu, eikä mitään havaintoa mistään vilkkuvista öljy- tms kannuista. Ratkesi siis itsestään!!

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 10 Elo 2019 09:16
Kirjoittaja Zuikkis
Onkos kellään muuten kuvaa että mistä sitä tyhjäkäyntiä nostetaan? Niin hankalasti tuolla "väärällä" puolella konetta nuo mekanismit ettei oikein hahmota.

Osku vilauttelee hellepäivinä painevaloa tyhjäkäynnillä jos (KUN) kattoilmastointi on päällä.. Heti herkeää vilauttelemasta jos ottaa ilmastoinnin pois, että ei se isosta ole kiinni. Mutta tyhjäkäynti on 500rpm ellei jopa karvan alle, paljon tasasemmin tuntuu käyvänkin jos kaasulla pitää vaikka 700rpm..

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 10 Elo 2019 09:47
Kirjoittaja BussMAN
113 on normaali rivipumpulla ( myös 94/ vaikka on euro2 ), pumpun kyljessä kaasuvivun yhteydessä topparit min/ max kierroksille, 700 1/min ” norm lämpöisenä”on hyvä ei ravistele koria ja ” helpompi liikkellelähtö ”, tilapäis nostoon
scaniassa on käsivipu kuskinpaikalla.

EDC pumput / ym box koneet (( euro2 /euro3 alkaen ) tyhjäkäyntimuutos vaatii ohjelmoinnin

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 10 Elo 2019 10:11
Kirjoittaja BaronvonM
BussMAN kirjoitti:
10 Elo 2019 09:47
113 on normaali rivipumpulla ( myös 94/ vaikka on euro2 ).......... ”, tilapäis nostoon
scaniassa on käsivipu kuskinpaikalla... .

EDC pumput / ym box koneet (( euro2 /euro3 alkaen ) tyhjäkäyntimuutos vaatii ohjelmoinnin
Omassa 94ssä en ole moista vipua löytänyt. Onkohan se varissut tielle vuosien saatossa? Olisi kieltämättä aika kätevä toisinaan.

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 10 Elo 2019 10:17
Kirjoittaja Zuikkis
Mulla on -94 juurikin myös. Tässä.käsikaasu on vakionopeudensäätimen yhteydessä, mutta eihän se auta liikeellelähtöön jne kun vakkari tippuu pois kun koskee kytkimeen tai jarruun.

Täytyypä metsästellä tuo säätö.. Varmaan helpottaa kun ottaa ilmanottoboksin puolelta huoltoluukkua auki. Jollain vaan on ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö vähän siinä edessä..

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 10 Elo 2019 12:49
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti:
10 Elo 2019 09:47

EDC pumput / ym box koneet (( euro2 /euro3 alkaen ) tyhjäkäyntimuutos vaatii ohjelmoinnin
Miksei tuota edc koneessakin voisi tehdä laittamalla kaasupolkimen mekanismeihin jonkin säätöpultin?

Re: Öljyvalo vilkkuu Scaniassa

Lähetetty: 10 Elo 2019 18:25
Kirjoittaja BussMAN
Jule kirjoitti:
10 Elo 2019 12:49
BussMAN kirjoitti:
10 Elo 2019 09:47

EDC pumput / ym box koneet (( euro2 /euro3 alkaen ) tyhjäkäyntimuutos vaatii ohjelmoinnin
Miksei tuota edc koneessakin voisi tehdä laittamalla kaasupolkimen mekanismeihin jonkin säätöpultin?
En oo asiantuntija , pyydin mannissa tyhjäkäyntiä suurentamaan, ei korjaamon tiedot riittänyt ohjelmointipuoleen,
oletan että osassa autoja pitää kaasupotikka olla ” nolla” asennossa käynnistettäessä ” mutu ( nimim ei saa painaa kaasua)
tuolla peruteella oletan ja onhan joka sähköisessä tyhjäkäynnin säätö / vakionopeus viiksessä parkissa joka nollaantuu
kytkin tai v aihdekepiin koskiessa.