Akut

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuota 501:n sähkö"kaappia" kun on tutkinut käyttäen kaverina johdotuskaavioita, niin kyllä siitä tolkun on saanut, ei se ihan niin monimutkainen ole miltä se vaikuttaa. Tietysti jelppaa että on alan koulutus ja ymmärtää mitä ne merkit kaaviossa tarkoittaa, mutta ei niitä erilaisia merkkejä loppujenlopuksi montaa ole opiskeltavana, sen jälkeen se on lähinnä viivojen seuraamista, ja autosta vastaavan kohdan etsimistä.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Tuollainen paketti tuli hommattua Tyssikkään 🤔
Liitteet
IMG_20200217_194007.jpg
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Jumalauta! Sain (osasin) liitettyä oikee kuvan !!😁😁😁
-Pikavuoro Gibraltarille-
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Karsa kirjoitti: 19 Helmi 2020 18:38 Jumalauta! Sain (osasin) liitettyä oikee kuvan !!😁😁😁
Nyt siistinnäköinen kytkentä ja riittävät neliöt kaapeleissa ja jos myöhemmin tarve ryhmitellä syöttö ” keskelle ”
ja vene kytkin ( mekaaninen) tai sähköinen vaihtaja väliin. 12 V paketti AH 5 x n200= 1000 , saa vähintää 8 kwh
ottaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Zuikkis kirjoitti: 27 Tammi 2020 00:35 Helpoin toteutus olisi että vetää stsrttiakut suoraan starttisolenoidin isoon napaan.kiinni. Silloin solenoidin herätevirta tulee normiakuita, mutta isompi käynnistysvirta starttiakulta...

Joku erotusrele toki vielä latauspuoleen.

Mutta en kyllä tiedä, minusta on ihan helppo siirrellä virtasyöpöt suoraan hupiakkuihin.. Mulla on kuskin yläpuoliseen sähkökeskukseen tuotu hupiakuilta paksu kaapeli pienelle sulakerasialle, mistä voi sitten hyppyytellä sähköä eteenpäin. Ihan vaan joku orggis sulake tai rele irti ja latta-abikolla uutta sähköä sulakkeen reikään..

Oli volvon uusissa busseissakin kaksois akkujärjestelmä starttakut 35AH! ja muu käyttö 200 AH luokassa, yllätävän pienet
ei noilla kylmäkäynnistystä tehdä jos perinteinen 2 kw vastus imusarjassa tai ei ainakaan starttimoottoria ylikuumenneta.
Generaattoreita tais vakiona olla 3 kpl , koot varmaankin määräytyy ajoneuvo tyypin mukaan paikallis- turisti ym
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

kulkuri kirjoitti: 27 Elo 2019 17:51 Eikö KajNyy1 ja Lahti32 oo aina sanonut että lyijy starttiakut kestää paneeleiden kanssa parhaiten.
Pitää paikkansa kun vielä muidaisi laittaa korkit takaisin veden lisäyksen jälkeen niin kestäisi kauemmin. Jäi hupiakun korkit akun päälle maaliskuussa 2019 nyt 2020.02 kun ihmettelin kun ei pidä eikä ota latausta. Akkuvesi oli niin sameata ettei kennoja nähnyt. R.I.P. kun akku oli 4 vuotta vanha.
Aurinkokennot ja niiden säädin toteaa kun aurinko nouse on uusi päivä ja ensimmäiseksi yrittää nostaa akun jännitteen 14,4V jos käytät ja lataat akkua 365 päivää vuodessa aurinkokennoilla kuten minä ei AGM akku kestä 2-3 vuotta kauemmin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

KajNyy1 kirjoitti: 29 Helmi 2020 17:37
kulkuri kirjoitti: 27 Elo 2019 17:51 Eikö KajNyy1 ja Lahti32 oo aina sanonut että lyijy starttiakut kestää paneeleiden kanssa parhaiten.
Pitää paikkansa kun vielä muidaisi laittaa korkit takaisin veden lisäyksen jälkeen niin kestäisi kauemmin. Jäi hupiakun korkit akun päälle maaliskuussa 2019 nyt 2020.02 kun ihmettelin kun ei pidä eikä ota latausta. Akkuvesi oli niin sameata ettei kennoja nähnyt. R.I.P. kun akku oli 4 vuotta vanha.
Aurinkokennot ja niiden säädin toteaa kun aurinko nouse on uusi päivä ja ensimmäiseksi yrittää nostaa akun jännitteen 14,4V jos käytät ja lataat akkua 365 päivää vuodessa aurinkokennoilla kuten minä ei AGM akku kestä 2-3 vuotta kauemmin.
Täällä > 60 leveyspiirillä tähän vuodenaikaan vaakatasossa olevat aurinko kennot ei tuota Ah ta ( taitaa kulma olla 45 tai alle),
syklit syöakkua, on jonkinlainen kestävyys tunniste ainakin noissa erikoisakuissa. Seurailin kesällä agm akkujen tilaa,
mittarin mukaan aurinkolataus jännite sallituissa rajoissa...

Akku takuu:
-biltema 4 vuotta
-muut 12-24 kk , muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta

Normaalisti akut starttiakut kestää 5-10 v , jopa yli ,,toiminta kuntoisena, Ah määrä alentuu iän myötä
( käyttö vaikuttaa sekä säilytys / varastointi), selvä ikää lyhentävä autot joissa ”webasto”( esim yön yli 8-10 h käyttö) parkkilämmittimenä,





Akkukauppiaan kommentti takuun pituuteen ( silloin kun takuut muuttui 24 kk>>>12 kk)jos valmistus vika
ilmenee kyllä 12 kk aikana, pitänee paikkansa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Virittelin yhen 10a halppislaturin ylläpitolaturiksi akuille nyt talven ajaksi niin ei tarvi huolehtia että onko akut täynnä vai tyhjiä etteivät pääse jäätymään.
Eli kyseessä normi lyijyakut 225ah

Laitoin laturin sisään releen joka haistelee jännitettä ja ohjaa laturia sen mukaan.

Laitoin asetukseksi että käynnistyy 26v ja sammuu 30v.
Olisiko nuo lähelläkään optimia?
Vai pitäisikö jompaa kumpaa rajaa säätää jonnekkin päin?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Itse itselleni vastaten.
Muutin käynnistys 25.5v
Sammutus 27v
Lueskelin että vois olla lähempänä optimia.

Vähän kyllä mietitytti kun käynnistys silloin kun akku täys ja sammutus pikkasen alle mikä normi lataus jännite.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Eihän kunnossa olevat akut tarvii talven aikaan latausta jos ei ole kulutusta ? :0
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Itse ymmärtänyt että jos auto seisoo pitempään niin olis hyvä olla ylläpitolaturissa?

Eikös akut pikkuhiljaa tyhjene vaikka olisivatkin kunnossa vai onko se niin vähäistä ettei kannate murehtia vaikka talven olisivat paikallaan pakkasessa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 08 Huhti 2020 20:26 Itse ymmärtänyt että jos auto seisoo pitempään niin olis hyvä olla ylläpitolaturissa?

Eikös akut pikkuhiljaa tyhjene vaikka olisivatkin kunnossa vai onko se niin vähäistä ettei kannate murehtia vaikka talven olisivat paikallaan pakkasessa
Nyky auto ( boxit,piirturi ym) alle 1kk lataustarve , jos akkukaapelit irroittaa täyteen ladatut kunnossa olevatakut kyllä talvehtii, mutta jos vanhat voi sisäinen vika yllättää..Turvallisinta latailla säännöllisesti jos virtaa talvitallissa saatavana.
.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Vanajan akut laitoin laturiin tuossa pari viikkoa sitten, viimeksi käytetty viime kesänä. Älylaturi sanoi akkujen olevan edelleen 100%. Annoin sen olla vuorokauden verran älykäs niille siitä huolimatta, mutta ei ehjät akut itsekseen tyhjene, jos niitä ei käytä. Vanajassa on pääkytkin sijoiteltuna niin että sinne ei jää moottorinohjaustietokoneelle sähköt päälle.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 08 Huhti 2020 21:42 Vanajan akut laitoin laturiin tuossa pari viikkoa sitten, viimeksi käytetty viime kesänä. Älylaturi sanoi akkujen olevan edelleen 100%. Annoin sen olla vuorokauden verran älykäs niille siitä huolimatta, mutta ei ehjät akut itsekseen tyhjene, jos niitä ei käytä. Vanajassa on pääkytkin sijoiteltuna niin että sinne ei jää moottorinohjaustietokoneelle sähköt päälle.
Taitaa se ainut moottoriohjausboxi olla vanajassa kuljettajan hartioiden välissä oleva se kuula joka siellä heiluu valtoimenaan :roll: :roll:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 09 Huhti 2020 21:46
Jule kirjoitti: 08 Huhti 2020 21:42 Vanajan akut laitoin laturiin tuossa pari viikkoa sitten, viimeksi käytetty viime kesänä. Älylaturi sanoi akkujen olevan edelleen 100%. Annoin sen olla vuorokauden verran älykäs niille siitä huolimatta, mutta ei ehjät akut itsekseen tyhjene, jos niitä ei käytä. Vanajassa on pääkytkin sijoiteltuna niin että sinne ei jää moottorinohjaustietokoneelle sähköt päälle.
Taitaa se ainut moottoriohjausboxi olla vanajassa kuljettajan hartioiden välissä oleva se kuula joka siellä heiluu valtoimenaan :roll: :roll:
Ei kun ecu on se Sievi merkkinen.. Valtoimenaan heiluva kuula on ACC* yksikkö. 8)

*ACC= Adaptive cruise control
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

eagless kirjoitti: 06 Huhti 2020 16:06 Itse itselleni vastaten.
Muutin käynnistys 25.5v
Sammutus 27v
Lueskelin että vois olla lähempänä optimia.

Vähän kyllä mietitytti kun käynnistys silloin kun akku täys ja sammutus pikkasen alle mikä normi lataus jännite.
Normi ylläpitolaturilla onnistuu hyvin sen antama jännite on 27,6 V tuo on korkein jännite jolla akku ei kehitä nimeksikään kaasua. Tällöi lataus voi olla jatkuvasti päällä. Tämäkin kuluttaa vettä mutta aika vähän. Akkuvettä ostan Lidl:istä 5 litran pullo 0,87€ Huom! Portugalissa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Voisihan se ylläpito tapahtua periaatteessa säädettävällä jännitelähteellä jonka asettelee vaikka 26V.. tai mikä se hyvä jännite sitten olisikaan. JOka tapauksessa niin että se ei varsinaisesti lataa akkua, vaan pitää vaan jännitteen paikallaan.

En sitten tiedä onko tuosta pidemmässä juoksussa jotain haittaa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

KajNyy1 kirjoitti: 14 Huhti 2020 10:52
eagless kirjoitti: 06 Huhti 2020 16:06 Itse itselleni vastaten.
Muutin käynnistys 25.5v
Sammutus 27v
Lueskelin että vois olla lähempänä optimia.

Vähän kyllä mietitytti kun käynnistys silloin kun akku täys ja sammutus pikkasen alle mikä normi lataus jännite.
Normi ylläpitolaturilla onnistuu hyvin sen antama jännite on 27,6 V tuo on korkein jännite jolla akku ei kehitä nimeksikään kaasua. Tällöi lataus voi olla jatkuvasti päällä. Tämäkin kuluttaa vettä mutta aika vähän. Akkuvettä ostan Lidl:istä 5 litran pullo 0,87€ Huom! Portugalissa.
Juu kiitoksia,tuota tietoa en ollut saanutkaan kaivettua vaikka juuri tuo oli yksi mitä mietin että mikä on jännite että akku kuivuu piloille.
Tulee sitä arvokastakin tietoa vaikkei hoksaa suoraan kysyä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hieman tähän asiaan viitaten.
Meillä yks käytetty auto vm2004 joka tuli taloon v2007.
Heti samana kesän mietin että kun tarttaa niin vaisusti ja on kuiteski akku 3vuotta niin taidan vaihtaa uuden talven varalle.

No konepelti auki ja kaikkien suojien sisältä löyty helekutin pieni oisko joku 30-40ah akku???

Otin mitat ja sovittelin sinne max akun mikä sopii ja halvin mitä löyty oli bilteman halvin 60ah akku.

No nyt sen koko kasvo huomattavasti ja olen käyttänyt sitä muutaman kerran vuodessa laturin nokassa esim äljynvaihtojen yms huoltojen lomassa.
Lisäksi on pikkunen 2a halppislaturi joka on kytketty että päällä sina kun lämmitys roikassa.

Nyt jokuaika sitten hoksasin että siinähän on 13v toimiva akku ja otin vielä halvimman mitä markkinoilta löyty.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mulla on Tupos Expressissä 4 x 225 Ah Bosch TE088:t eli 450 Ah näyttää tulevan 24 V jännitteellä. Lisäksi siinä on CTEK MXT14 ylläpitämässä noita. Olen tässä kaavaillut, että josko laittaisi joko starttiboosterin erikseen tai sitten pari pienempää lisäakkua starttiakuiksi. Kysymys kuuluu:

Jos laittaa pienemmät noiden isojen lisäksi starttiakuiksi, voiko niitä kytkeä sarjaan noiden isompien akkujen kanssa ollenkaan vai tarviiko väliin jonkun erotusreleen? Olisi kätevää, jos saisi akut toimimaan jonkunlaisella 1, 2, 1+2 -yhdistelmällä, jotta virtaa piisaa. Voisi tietysti ostaa vielä kaksi noita samanlaisia akkuja, mutta kalliiksi käy jo.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Akkujen kestosta.

Ostin Jäämeri Expressiin käytetyt starttiakut vuonna 2009 palaneesta kolariautosta, sen tiedon mukaan kaksi vuotta vanhat. Tänä kesänä ne sitten hyytyivät.

Tosin ovat saattaneet olla huonoja jo viime vuonna, 1+2 kytkin on ollut 1+2 niputusasennossa vuosia ja kaipa se starttaus on saanut hupipuolelta tukea jo ajat sitten, 13 vuotta akun kestoiälle kuulostaa paljolta.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 08 Elo 2020 08:43 Mulla on Tupos Expressissä 4 x 225 Ah Bosch TE088:t eli 450 Ah näyttää tulevan 24 V jännitteellä. Lisäksi siinä on CTEK MXT14 ylläpitämässä noita. Olen tässä kaavaillut, että josko laittaisi joko starttiboosterin erikseen tai sitten pari pienempää lisäakkua starttiakuiksi. Kysymys kuuluu:

Jos laittaa pienemmät noiden isojen lisäksi starttiakuiksi, voiko niitä kytkeä sarjaan noiden isompien akkujen kanssa ollenkaan vai tarviiko väliin jonkun erotusreleen? Olisi kätevää, jos saisi akut toimimaan jonkunlaisella 1, 2, 1+2 -yhdistelmällä, jotta virtaa piisaa. Voisi tietysti ostaa vielä kaksi noita samanlaisia akkuja, mutta kalliiksi käy jo.
Mun mielestä olsii järkevintä että startti akut olisivat ihan omanaan, ja akut yhteen vain esim ajossa kun laturi lataa niitä kaikkia.

Mun käsittäkäseni erikokoisia tai eri ikäisiä lyijyakkuja ei suositella kytkettäväksi rinnakkain (ja vielä vähemmän sarjaan), mutta ei niiden lataaminen rinnakkain ole ongelma jos latausjännite vaan pysyy kokoajan akkujen jännitettä korkeampana.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla olis suunnitelma että ajoakut pois kokonaan niin saa akkukotelotilan ilpin ulkoyksikön käyttöön.
Mittojen mukaan passais mukavasti sinne.

Ja ajoakut+hupiakut rahtitilaan samaan paikkaan ja samaan sarjaan niin saa reserviä hupipuolellekkin ettei 2akkua olis vain käyntiinlähdön takia ja muulloin ne olis jouten.

Jos kaikkien akkujen kapasiteetistä niin paljon käytetty ettei jaksa käynnistyä niin sitten agrikaatilla tarvittaessa lisää.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Niin, eihän erillisille hupiakuille mitään tarvetta ole, jos käynnistyminen on aina jotenkin varmistettu.

Lähinnä ehkä jos siellä on esim kohtuukokoinen LiFePO4 akusto hupipuolella, erillinen starttiakku on tarpeen.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Lahti32 kirjoitti: 08 Elo 2020 10:39 Akkujen kestosta.

Ostin Jäämeri Expressiin käytetyt starttiakut vuonna 2009 palaneesta kolariautosta, sen tiedon mukaan kaksi vuotta vanhat. Tänä kesänä ne sitten hyytyivät.

Tosin ovat saattaneet olla huonoja jo viime vuonna, 1+2 kytkin on ollut 1+2 niputusasennossa vuosia ja kaipa se starttaus on saanut hupipuolelta tukea jo ajat sitten, 13 vuotta akun kestoiälle kuulostaa paljolta.
Itseasiassa tänä Kesänä loppu valmet 361:n akku joka oli 150ah/12v.
Akku laitettu käytettynä v2000-2005 välillä,en muista tarkemmin.
Ollut ns:työkäytössä eli muutaman kerran kuussa aamulla käyntiin ja päkyttänyt koko päivän iltaan saakka ja välillä pitempäänkin taas käyttämättä.
Alkuperäiset oli jotain 2kpl pikkusia 6v akkuja ja laturi pukkaa 12v/105w mutta virrankulutustakaan ei oo ku käynnistys ja harvoin 2kpl pikku led työvaloja.

Sitten toinen ääripää.
Pikkumönkejä,skoottereita joissa mennyt paljon akkuja ja kestoikä noin vuosi.
Ne vain pääsi tyhjäksi ja lopulta ei varausta eikä ota virtoja vastaan.

Valmet 565.
Akku alkuperäisen kokonen 150ah akku joka uusittiin 2v sitten ja viimmetalvena ei pakkasella ollut enää virtaa Ja nyt kesällä jos kuukauden parkissa niin ei virtaa.
Eli suksyllä uus jos ei korjausmoodi tuo potkua takas.

Suurin osa autokäytössä kestäneet jotain 4-8v ja olleet orkkiksen kokoisia.
Vastaa Viestiin