Akut

puuhateme
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2017 04:23
Truck: Volvo b10m delta sta
Location: mynämäki 23100

Akut

Viesti Kirjoittaja puuhateme »

Mitkä olis hyvät akut auton hupipuolelle?
lataus autosta ja paneeleista ja seinästä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rahamiehet täyttää ruuman Rolls-akuilla - suurin osa asioi Puuilossa tai Kärkkäisellä. Kaikissa pysyy sähkö ja kaikki nuo saa tyhjäksi ajamalla rikki.

Aurinkomökilläni on Ritar-akut - niistä en pahaa sanottavaa keksi parin suven kokemuksella .
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
puuhateme
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2017 04:23
Truck: Volvo b10m delta sta
Location: mynämäki 23100

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja puuhateme »

Juu nyt haetaan hyvää ja halpaa vaihto ehtoa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja leemu »

puuhateme kirjoitti: 26 Elo 2019 18:31 Juu nyt haetaan hyvää ja halpaa vaihto ehtoa.
Eiköös se sitten ole perus lyijyakkua vaan. Niin isoja ja paljon kun vaan antaa rahapussi peräksi.

Itsellä on 2x220ah agm akut, eikä niillä ainakaan ilpin kanssa mahdottomia juhlita. Paneleita ei tosin ole vielä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

AGM akut vaativat eri latausjännitteen kuin normaalit lyijyakut.
joutokäynti
Tosi harrastaja
Viestit: 49
Liittynyt: 09 Elo 2013 12:23
Truck: Bedford rl, dp ss mb
Location: lohja
Member id: 251

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja joutokäynti »

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=2718930 mites nämä?Hinta olis ainakin kohdallaan.
puuhateme
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2017 04:23
Truck: Volvo b10m delta sta
Location: mynämäki 23100

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja puuhateme »

joutokäynti kirjoitti: 26 Elo 2019 19:00 https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=2718930 mites nämä?Hinta olis ainakin kohdallaan.
Näitä en huomannukkaan ku selasin nettiä.
Noi agm akut näin mut ymmärsin jostain et ei käy autosta ladata tai ei ainakaan hyvä ole
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

AGM ei lataudu täyteen jos ladataan normi jännitteellä auton laturilla. Jäljempi akku kuolee ensin ja sen jälkeen tilalle menee perus lyijyakkuja kun ei enää raaskikaan ostaa kalliita AGM akkuja.

Mun kokemus on että 19 akkua oon ostanut ja tavallinen starttiakku on kestänyt jopa 8 vuotta kun niitä on tarpeeksi paljon, pidetään kiinni Ctek laturissa eikä päästetä koskaan tyhjäksi
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

index.jpg
index.jpg (11.25 KiB) Katsottu 20830 kertaa
AGM:n ja perus lyijyakun (flooded) latausjännitteen ero on kyllä niin minimaalinen että minusta sillä ei voi olla käytännön merkitystä akun kestoon? Geeliakku onkin taas vähän eri tapaus kun pitäisi maksimijännite olla vain 14.1V (28.2V) mutta sitten ylläpitojännite kuitenkin isompi kuin muilla.

Isompi ongelma lienee se että mulla ainakaan bussin oma laturi ei lataa kuin nippa nappa 28V, joka ei ole tarpeeksi lyijyakullekaan ja AGM-akulle vielä vähemmän.. Ilmeisesti ajateltu että kun jos autolla paahdetaan vaikka 12h putkeen niin jännitteen parempi olla pikemminkin ylläpitolatauksen tasoa ettei akut ylilataudu? Tuo ison jännitteen lataushan pitää lopettaa melko pian sen jälkeen kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muuten mennään ylilatauksen puolelle.

Vähän käytettyjä AGM-akkuja toisinaan saa lähes ilmaiseksi mastotöitä tekeviltä yrityksiltä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja silvarello »

https://suomenakut.fi/ajovoima-_ja_teol ... 225ah_190p
Näppäsin tuommosia neljä. Tonniin jäi kun hieman tingin. Kokemusta ei vielä oo muuta kuin myyjän kehut. Ajatus oli just nuo sen auton laturin takia nuo. Aiemmin oli tukiasema-salkut ja ne nyykähti vuoteen. Oisko ollut huono joukossa. Paneelit katolla ja invertteri tai ctekki hoitaa verkkopuolen.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Eikö KajNyy1 ja Lahti32 oo aina sanonut että lyijy starttiakut kestää paneeleiden kanssa parhaiten.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Zuikkis kirjoitti: 27 Elo 2019 09:51 index.jpg

AGM:n ja perus lyijyakun (flooded) latausjännitteen ero on kyllä niin minimaalinen että minusta sillä ei voi olla käytännön merkitystä akun kestoon? Geeliakku onkin taas vähän eri tapaus kun pitäisi maksimijännite olla vain 14.1V (28.2V) mutta sitten ylläpitojännite kuitenkin isompi kuin muilla.

Isompi ongelma lienee se että mulla ainakaan bussin oma laturi ei lataa kuin nippa nappa 28V, joka ei ole tarpeeksi lyijyakullekaan ja AGM-akulle vielä vähemmän.. Ilmeisesti ajateltu että kun jos autolla paahdetaan vaikka 12h putkeen niin jännitteen parempi olla pikemminkin ylläpitolatauksen tasoa ettei akut ylilataudu? Tuo ison jännitteen lataushan pitää lopettaa melko pian sen jälkeen kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muuten mennään ylilatauksen puolelle.
Tuo latauskäyrä on se kuinka syklisessä käytössä oleva akku pitää ladata.

Auton akku ei ole syklisessä käytössä normaalisti, joten laturin toiminta on perinteisesti ollut sellainen kompromissi latauksen ja sähkölaitteiden virransyötön välillä. Nykyautoissa akun lataaminen tai laturin jännite ei menee enää noin yksioikoisesti, vaan akkua ladataan usein kuten syklisen käytön akkua, ja ollaan kokonaan lataamatta silloin kun se energiankäytön kannalta on parempi.

Kyllähän kulkurin laturin voisi patentoida jonkun ohjauksen jolla se saataisiin tuottamaan akuston vaatima optimaalinen latauskäyrä, tosin ajoakku vaatisi sitten oman alijärjestelmänsä jolla estettäisiin sen ylilataus.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kiinankikkare https://www.banggood.com/MPT-7210A-Alum ... rehouse=CN väliin homma hoituu.

Tuolla voi säätää virran ja jännitteen kymmenyksen tarkkuudella. Tehoa tuossa ei ole liikaa, joten soveltuu AGM loppulataukseen sangen mainiosti.

Tuollaisesta olen rakentamassa yleislaturia sähköpyörien ja e-skate härveleiden lataukseen 12v systeemistä. Saisi vanista ulos latausvirtaa Onewheel-kulkineelle. https://onewheel.com/?gclid=CjwKCAjwqZP ... YgQAvD_BwE
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Mä olen nimenomaan pohtinut että ottaisi auton sähköistä virtaa hupipuolen MPPT-laturille, mutta siihen tarvitsisi normaalisti ainakin pari volttia korkeamman jännitteen. Tuollainen DC-DC -latauksen osaava purkkihan ratkaisisi sen ettei tarvitse siihen väliin erillistä jännitteenkorottajaa. Kiitos, en olisi itse löytänyt. (Ja olen etsinyt, tuonkaan kuvauksessa monella myyjällä tuota ominaisuutta ei selkeästi mainita)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - tuo minun tilaamani kikotin seilaa jossain Hongkongin ja Suomen välillä. Laitan kokemuksia, kun saan aparaatin pajan pöydälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tämä saattaisi olla hyvä laite.

https://www.aurinkosahko.net/product/15 ... 4v-36v-48v

Edit; näytti olevan Kiinassa kympin kikkare
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minä suosin AGM akku kokeilen jälkeen hupiakkuina tavallisia starttiakkuja. Joka päivä aurinkokennon toistuva flow kuivaa suljetun akun 2-3 vuodessa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tästä tuli mieleen
mulla on tommonen halpa kiinan laturi joka pukkaa max 10a/h ja akkujen täytyttyä tippuu noin 1a/h sekä jännite nousee 30v kun akut on täynnä.

Kestäiskö ajoakkuja pitää tolla ylläpitolatauksessa vai kiehuuko pilalle?

Toi jännite on hiukan yläkanttiin ja isoilla akuilla en oo tuota saanut koskaan täysin 0a/h.

Olis kyllä pariki relettä joilla voi säätää latauksen aloitus ja lopetus jännitteitä joista toisen vois kokonsa puolesta vaikka istuttaa ton kuorien sisään.
7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja 7thLegion »

Meidän autosta puuttuu päävirtakatkaisin. Ostin tuommoisen motonetistä. Riittääkö tuo? Akut on 12v 180ah, 1000a. Ja miten se kytketään?
Otin toisen inventterille. Kytken sen 24v 5000w kiinan ihmeen, niin ajattelin että saisi tuommoisella oikeasti virrat pois kun ei käytä sitä, että se ei vie sähköjä vaikka onkin pois päältä, niin mitenkäs se kytketään siihen?
Liitteet
IMG-20190911-WA0001.jpeg
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Akun + puolelle mahdollisimman lähelle akkua. Starttimoottorin voisi jättää suoralla karvalla - niin ei pala päävirtakytkin pakkasessa sahatessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

7thLegion kirjoitti: 11 Syys 2019 12:08 Meidän autosta puuttuu päävirtakatkaisin. Ostin tuommoisen motonetistä. Riittääkö tuo? Akut on 12v 180ah, 1000a. Ja miten se kytketään?
Otin toisen inventterille. Kytken sen 24v 5000w kiinan ihmeen, niin ajattelin että saisi tuommoisella oikeasti virrat pois kun ei käytä sitä, että se ei vie sähköjä vaikka onkin pois päältä, niin mitenkäs se kytketään siihen?
Onko poistettu? , 9 M on alkujaan sähköinen ohjaus nappi tai virtalukko? ( ohitus virtaa tulee virtalukolle/ boxseille
akkkukotelon sulakkeidenkautta,,,jostain löytyy alkup sähköjärj kaavio ) ja erillinen pääkytkin starttipuolelle ( pääkapeliin startille virtaa vain startatessa)..
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Rosvolinna kirjoitti: 11 Syys 2019 20:35 Akun + puolelle mahdollisimman lähelle akkua. Starttimoottorin voisi jättää suoralla karvalla - niin ei pala päävirtakytkin pakkasessa sahatessa.
Pääkytkin voi itse asiassa olla miinusjohdossakin ihan yhtä hyvin, jos vaikka helpommin siihen käy. Siitä on semmoinen etukin että kun kääntää offille niin sen jälkeen voi akun napoja ruuvailla eikä ole pelkoa että räpsii oikariin runkoon.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Muistaakseni siinä orkkis pääkytkimessä on 5000A tuo hetkellinen ja 300A jatkuva.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja neppi »

Joo kyl mä laittasin kans pääkytkimen miinusjohtoon. Sillä sieltä katkee kaikki.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuota miinus-johtoa en tullut ajatelleksikaan. Tuohan on todella hyvä idea. Jotenkin olen kyllästynyt noihin kuumeneviin 13mm lenkkeihin :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin