Sivu 1/5

Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 17:16
Kirjoittaja puuhateme
Mitkä olis hyvät akut auton hupipuolelle?
lataus autosta ja paneeleista ja seinästä.

Re: Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 18:18
Kirjoittaja Rosvolinna
Rahamiehet täyttää ruuman Rolls-akuilla - suurin osa asioi Puuilossa tai Kärkkäisellä. Kaikissa pysyy sähkö ja kaikki nuo saa tyhjäksi ajamalla rikki.

Aurinkomökilläni on Ritar-akut - niistä en pahaa sanottavaa keksi parin suven kokemuksella .

Re: Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 18:31
Kirjoittaja puuhateme
Juu nyt haetaan hyvää ja halpaa vaihto ehtoa.

Re: Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 18:49
Kirjoittaja leemu
puuhateme kirjoitti: 26 Elo 2019 18:31 Juu nyt haetaan hyvää ja halpaa vaihto ehtoa.
Eiköös se sitten ole perus lyijyakkua vaan. Niin isoja ja paljon kun vaan antaa rahapussi peräksi.

Itsellä on 2x220ah agm akut, eikä niillä ainakaan ilpin kanssa mahdottomia juhlita. Paneleita ei tosin ole vielä.

Re: Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 18:56
Kirjoittaja Jule
AGM akut vaativat eri latausjännitteen kuin normaalit lyijyakut.

Re: Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 19:00
Kirjoittaja joutokäynti
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=2718930 mites nämä?Hinta olis ainakin kohdallaan.

Re: Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 20:07
Kirjoittaja puuhateme
joutokäynti kirjoitti: 26 Elo 2019 19:00 https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=2718930 mites nämä?Hinta olis ainakin kohdallaan.
Näitä en huomannukkaan ku selasin nettiä.
Noi agm akut näin mut ymmärsin jostain et ei käy autosta ladata tai ei ainakaan hyvä ole

Re: Akut

Lähetetty: 26 Elo 2019 23:06
Kirjoittaja Lahti32
AGM ei lataudu täyteen jos ladataan normi jännitteellä auton laturilla. Jäljempi akku kuolee ensin ja sen jälkeen tilalle menee perus lyijyakkuja kun ei enää raaskikaan ostaa kalliita AGM akkuja.

Mun kokemus on että 19 akkua oon ostanut ja tavallinen starttiakku on kestänyt jopa 8 vuotta kun niitä on tarpeeksi paljon, pidetään kiinni Ctek laturissa eikä päästetä koskaan tyhjäksi

Re: Akut

Lähetetty: 27 Elo 2019 09:51
Kirjoittaja Zuikkis
index.jpg
index.jpg (11.25 KiB) Katsottu 20946 kertaa
AGM:n ja perus lyijyakun (flooded) latausjännitteen ero on kyllä niin minimaalinen että minusta sillä ei voi olla käytännön merkitystä akun kestoon? Geeliakku onkin taas vähän eri tapaus kun pitäisi maksimijännite olla vain 14.1V (28.2V) mutta sitten ylläpitojännite kuitenkin isompi kuin muilla.

Isompi ongelma lienee se että mulla ainakaan bussin oma laturi ei lataa kuin nippa nappa 28V, joka ei ole tarpeeksi lyijyakullekaan ja AGM-akulle vielä vähemmän.. Ilmeisesti ajateltu että kun jos autolla paahdetaan vaikka 12h putkeen niin jännitteen parempi olla pikemminkin ylläpitolatauksen tasoa ettei akut ylilataudu? Tuo ison jännitteen lataushan pitää lopettaa melko pian sen jälkeen kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muuten mennään ylilatauksen puolelle.

Vähän käytettyjä AGM-akkuja toisinaan saa lähes ilmaiseksi mastotöitä tekeviltä yrityksiltä..

Re: Akut

Lähetetty: 27 Elo 2019 17:03
Kirjoittaja silvarello
https://suomenakut.fi/ajovoima-_ja_teol ... 225ah_190p
Näppäsin tuommosia neljä. Tonniin jäi kun hieman tingin. Kokemusta ei vielä oo muuta kuin myyjän kehut. Ajatus oli just nuo sen auton laturin takia nuo. Aiemmin oli tukiasema-salkut ja ne nyykähti vuoteen. Oisko ollut huono joukossa. Paneelit katolla ja invertteri tai ctekki hoitaa verkkopuolen.

Re: Akut

Lähetetty: 27 Elo 2019 17:51
Kirjoittaja kulkuri
Eikö KajNyy1 ja Lahti32 oo aina sanonut että lyijy starttiakut kestää paneeleiden kanssa parhaiten.

Re: Akut

Lähetetty: 27 Elo 2019 19:18
Kirjoittaja Jule
Zuikkis kirjoitti: 27 Elo 2019 09:51 index.jpg

AGM:n ja perus lyijyakun (flooded) latausjännitteen ero on kyllä niin minimaalinen että minusta sillä ei voi olla käytännön merkitystä akun kestoon? Geeliakku onkin taas vähän eri tapaus kun pitäisi maksimijännite olla vain 14.1V (28.2V) mutta sitten ylläpitojännite kuitenkin isompi kuin muilla.

Isompi ongelma lienee se että mulla ainakaan bussin oma laturi ei lataa kuin nippa nappa 28V, joka ei ole tarpeeksi lyijyakullekaan ja AGM-akulle vielä vähemmän.. Ilmeisesti ajateltu että kun jos autolla paahdetaan vaikka 12h putkeen niin jännitteen parempi olla pikemminkin ylläpitolatauksen tasoa ettei akut ylilataudu? Tuo ison jännitteen lataushan pitää lopettaa melko pian sen jälkeen kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muuten mennään ylilatauksen puolelle.
Tuo latauskäyrä on se kuinka syklisessä käytössä oleva akku pitää ladata.

Auton akku ei ole syklisessä käytössä normaalisti, joten laturin toiminta on perinteisesti ollut sellainen kompromissi latauksen ja sähkölaitteiden virransyötön välillä. Nykyautoissa akun lataaminen tai laturin jännite ei menee enää noin yksioikoisesti, vaan akkua ladataan usein kuten syklisen käytön akkua, ja ollaan kokonaan lataamatta silloin kun se energiankäytön kannalta on parempi.

Kyllähän kulkurin laturin voisi patentoida jonkun ohjauksen jolla se saataisiin tuottamaan akuston vaatima optimaalinen latauskäyrä, tosin ajoakku vaatisi sitten oman alijärjestelmänsä jolla estettäisiin sen ylilataus.

Re: Akut

Lähetetty: 27 Elo 2019 21:28
Kirjoittaja Rosvolinna
Kiinankikkare https://www.banggood.com/MPT-7210A-Alum ... rehouse=CN väliin homma hoituu.

Tuolla voi säätää virran ja jännitteen kymmenyksen tarkkuudella. Tehoa tuossa ei ole liikaa, joten soveltuu AGM loppulataukseen sangen mainiosti.

Tuollaisesta olen rakentamassa yleislaturia sähköpyörien ja e-skate härveleiden lataukseen 12v systeemistä. Saisi vanista ulos latausvirtaa Onewheel-kulkineelle. https://onewheel.com/?gclid=CjwKCAjwqZP ... YgQAvD_BwE

Re: Akut

Lähetetty: 27 Elo 2019 22:54
Kirjoittaja Geekuality
Mä olen nimenomaan pohtinut että ottaisi auton sähköistä virtaa hupipuolen MPPT-laturille, mutta siihen tarvitsisi normaalisti ainakin pari volttia korkeamman jännitteen. Tuollainen DC-DC -latauksen osaava purkkihan ratkaisisi sen ettei tarvitse siihen väliin erillistä jännitteenkorottajaa. Kiitos, en olisi itse löytänyt. (Ja olen etsinyt, tuonkaan kuvauksessa monella myyjällä tuota ominaisuutta ei selkeästi mainita)

Re: Akut

Lähetetty: 28 Elo 2019 20:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu - tuo minun tilaamani kikotin seilaa jossain Hongkongin ja Suomen välillä. Laitan kokemuksia, kun saan aparaatin pajan pöydälle.

Re: Akut

Lähetetty: 04 Syys 2019 17:52
Kirjoittaja Lahti32
Tämä saattaisi olla hyvä laite.

https://www.aurinkosahko.net/product/15 ... 4v-36v-48v

Edit; näytti olevan Kiinassa kympin kikkare

Re: Akut

Lähetetty: 10 Syys 2019 09:37
Kirjoittaja KajNyy1
Minä suosin AGM akku kokeilen jälkeen hupiakkuina tavallisia starttiakkuja. Joka päivä aurinkokennon toistuva flow kuivaa suljetun akun 2-3 vuodessa.

Re: Akut

Lähetetty: 11 Syys 2019 09:44
Kirjoittaja eagless
Tästä tuli mieleen
mulla on tommonen halpa kiinan laturi joka pukkaa max 10a/h ja akkujen täytyttyä tippuu noin 1a/h sekä jännite nousee 30v kun akut on täynnä.

Kestäiskö ajoakkuja pitää tolla ylläpitolatauksessa vai kiehuuko pilalle?

Toi jännite on hiukan yläkanttiin ja isoilla akuilla en oo tuota saanut koskaan täysin 0a/h.

Olis kyllä pariki relettä joilla voi säätää latauksen aloitus ja lopetus jännitteitä joista toisen vois kokonsa puolesta vaikka istuttaa ton kuorien sisään.

Re: Akut

Lähetetty: 11 Syys 2019 12:08
Kirjoittaja 7thLegion
Meidän autosta puuttuu päävirtakatkaisin. Ostin tuommoisen motonetistä. Riittääkö tuo? Akut on 12v 180ah, 1000a. Ja miten se kytketään?
Otin toisen inventterille. Kytken sen 24v 5000w kiinan ihmeen, niin ajattelin että saisi tuommoisella oikeasti virrat pois kun ei käytä sitä, että se ei vie sähköjä vaikka onkin pois päältä, niin mitenkäs se kytketään siihen?

Re: Akut

Lähetetty: 11 Syys 2019 20:35
Kirjoittaja Rosvolinna
Akun + puolelle mahdollisimman lähelle akkua. Starttimoottorin voisi jättää suoralla karvalla - niin ei pala päävirtakytkin pakkasessa sahatessa.

Re: Akut

Lähetetty: 11 Syys 2019 22:10
Kirjoittaja BussMAN
7thLegion kirjoitti: 11 Syys 2019 12:08 Meidän autosta puuttuu päävirtakatkaisin. Ostin tuommoisen motonetistä. Riittääkö tuo? Akut on 12v 180ah, 1000a. Ja miten se kytketään?
Otin toisen inventterille. Kytken sen 24v 5000w kiinan ihmeen, niin ajattelin että saisi tuommoisella oikeasti virrat pois kun ei käytä sitä, että se ei vie sähköjä vaikka onkin pois päältä, niin mitenkäs se kytketään siihen?
Onko poistettu? , 9 M on alkujaan sähköinen ohjaus nappi tai virtalukko? ( ohitus virtaa tulee virtalukolle/ boxseille
akkkukotelon sulakkeidenkautta,,,jostain löytyy alkup sähköjärj kaavio ) ja erillinen pääkytkin starttipuolelle ( pääkapeliin startille virtaa vain startatessa)..

Re: Akut

Lähetetty: 11 Syys 2019 22:34
Kirjoittaja Zuikkis
Rosvolinna kirjoitti: 11 Syys 2019 20:35 Akun + puolelle mahdollisimman lähelle akkua. Starttimoottorin voisi jättää suoralla karvalla - niin ei pala päävirtakytkin pakkasessa sahatessa.
Pääkytkin voi itse asiassa olla miinusjohdossakin ihan yhtä hyvin, jos vaikka helpommin siihen käy. Siitä on semmoinen etukin että kun kääntää offille niin sen jälkeen voi akun napoja ruuvailla eikä ole pelkoa että räpsii oikariin runkoon.

Re: Akut

Lähetetty: 11 Syys 2019 23:43
Kirjoittaja Jule
Muistaakseni siinä orkkis pääkytkimessä on 5000A tuo hetkellinen ja 300A jatkuva.

Re: Akut

Lähetetty: 12 Syys 2019 00:23
Kirjoittaja neppi
Joo kyl mä laittasin kans pääkytkimen miinusjohtoon. Sillä sieltä katkee kaikki.

Re: Akut

Lähetetty: 12 Syys 2019 22:32
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuota miinus-johtoa en tullut ajatelleksikaan. Tuohan on todella hyvä idea. Jotenkin olen kyllästynyt noihin kuumeneviin 13mm lenkkeihin :)