Sivu 2/5

Re: Akut

Lähetetty: 12 Syys 2019 22:37
Kirjoittaja Jule
Plussaan se pääkytkin laitetaan nykyään kun sinne pitää jättää aina jotain vekottimia sähköön kiinni. On helpompi toteuttaa silloin plussassa pääkytkin. Ennenvanhaa kun autoissa ei ollut edes kelloa, oli pääkytkimet normaalisti miinuksessa - tai sanotaan että akun ja rungon välissä, olihan niitä paljon myös autoja joissa oli plussa maissa.

Re: Akut

Lähetetty: 15 Syys 2019 00:45
Kirjoittaja neppi
ainii sillei. Niinno. Mä oonki old school, monellaki mittarilla...

Re: Akut

Lähetetty: 30 Loka 2019 19:41
Kirjoittaja eagless
Pitäis asentaa ajoakuilta kaapeli hupiakuille nyt kun on vielä lattia auki että voi vetää mahdollisimman suoraan ja vieläpä kiinnittää se kunnolla.

Hupiakkuja ei vielä hankittu ja hankin ne kun auto reissuvalmis,mutta minkä vahvuista kaapelia olette niiden väliin asentaneet?

Ja juu erotus rele tulee tietysti väliin!

Re: Akut

Lähetetty: 30 Loka 2019 20:04
Kirjoittaja Rosvolinna
Kannattaa laittaa asennusputkeen tuo kaapeli, kun lattiat on kerran auki....

Re: Akut

Lähetetty: 31 Loka 2019 07:26
Kirjoittaja eagless
Juu no yhden 60mm putken jo vedin mutta suunnitelma oli että pikku flekti ottaa akkukoteloon ilmaa rahtitilasta jonne taas ilma asuinosasta.

Eli että kovilla pakkasilla edes vähän sais lämpöä sinne ajoakuille mutta sittepä sen näkee että auttaako.

Pitää laittaa vielä yks pienempi sähköjä vartan.

Mutta minkä neliöistä kaapeli?

Re: Akut

Lähetetty: 31 Loka 2019 08:34
Kirjoittaja Zuikkis
Mahdollisimman paksua, lompakko huomioon ottaen. :)

50mm2 vaikka, tai 70..

Hitsauskaapeleita kannattaa katsella, on paljon notkeampaa kuin normaalit autokaapelit.

Re: Akut

Lähetetty: 01 Marras 2019 23:24
Kirjoittaja Jule
Paikallisessa Puuilossa oli paksuja johtoja, josta mä hain noita, enkä noita edullisemminkaan mistään löytänyt. Eivät ole mitenkään erityisen jäykkiä, vaikkeivat nyt ihan yhtä joustavia olekaan kuin jotkut silikopnipintaiset.

Re: Akut

Lähetetty: 06 Tammi 2020 15:16
Kirjoittaja eagless
Tuli tossa vahingossa pieni käytännön koe.

Oli aikoinaan juttua noista hupiakkujen kytkennästä jos kyseessä eri kokoisia akkuja.

Ohje oli että samankokoiset voi laittaa sarjaan ja erikokoisia voi panna rinnan.
Ja esimerkkinä oli joku vesiämpäreiden täyttö.

No mulla oli tallin pöydällä ylimääräisenä yks 125a akku ja yks 60a akku.
Latasin ne täyteen jonka jälkeen mietin että jospa jättäisin pienellä teholla ylläpitolataukseen.

Laitoin kummatkin jompilla rinnan kytkentään ja laturi toiseen kiinni.
Kun mitoin jännitteitä niin laturiin kytketty antoi navoista 15v ja jompattu 14v.
En uskonut tulosta joten vaihdoin akkujen paikkoja mutta sama tulos.
Kokeilin vielä että irroitin jompatun akun toisen jompin niin niille tuli 15v mutta heti kun jomppi kiinni niin tuli 14v.

Ei ollut merkitystä laittoiko laturin piuhat isompaan vai pienempään akkuun kun laturiin eka kytketty antoi Aina kovemman tuloksen.

Pitäskö kokeilla vielä että samankokoisilla ja pituisilla johdolla kumpaankin akkuun haarottaa suoraan laturin piuhoista eli jos suurempi johdon vastus vääristää tuon latauksen tasapuolisuutta vai osaako joku sanoa tähän vastauksen?

Re: Akut

Lähetetty: 07 Tammi 2020 07:46
Kirjoittaja Jule
Tuollaiset täyteenladatut akut ei pitäisi kovinkaan kummoista virtaa tuottaa, ja se on nimenomaan virta joka aiheuttaa johdon eri päihin jännite-eron. Jos joku metrin pätkä johtoa on virtaan nähden riittävän paksua, eikä kontaktissa ole vikaa, niin jännite-ero mitataan millivolteissa.

Kahden rinnankytketyn akun latausta voi tasoittaa sillä että laittaa laturin + kengän toiseen akkuun ja + kengän toiseen akkuun.

Re: Akut

Lähetetty: 08 Tammi 2020 09:44
Kirjoittaja Zuikkis
"pienellä teholla ylläpitolataukseen" ja 14-15v akun navoissa? Ei pitäisi yli 14v mennä ylläpitomoodissa..

Joku tuossa mittausjärjestelyssä on mennyt poskelleen että sieltä tuommoisia lukemia tulee. :) Ei voi tosiaan volttia olla eroa, jos ei ihan paukkulankaa ole ne välijohdot. 1.5mm2 johdollakin 1V pudotus metrin johdossa tarkoittaisi noin 50A virtaa, jolloin toki johtokin jo hehkuisi punaisena.. :)

Re: Akut

Lähetetty: 08 Tammi 2020 13:30
Kirjoittaja eagless
Paukku langat on jotain 1.5-2.5 mm2 eivätkä lämpene.
Koitin eilen tuota että laturin + toiseen akkuun ja vastaavasti - toiseen ja sama homma 15/14v.
Amppeereita laturi ei pukannut juuri mitään.

Jatkan ton asian mittauksia kun kerkeän niin vähä tarkemmin.
Eipä tolla nyt merkitystä kun nuo ovat vara akkuja muihin himmeleihin mutta jäi vaivaan tuo mittaus tulos.

Re: Akut

Lähetetty: 08 Tammi 2020 14:52
Kirjoittaja BussMAN
Volttimittarin tarkkuus?,,, 0,1riittävä , nykyään saatavana 0,01V ..


Jos mittari 1 V asteikolla tuollaiset näytöt mahdollisia
esim 14,49=14 ja 14,51= 15

Re: Akut

Lähetetty: 08 Tammi 2020 14:57
Kirjoittaja eagless
Digitaali mittari joka näyttää 00.00 tarkkuudella.

Ei noi aivan tasan oo 14/15v mutta laturin puoleinen näytti aina noin 1v enempi.

Laitoin nyt kummatkin uudestaan lataukseen ja kokeilen piruuttani mittarilla amppeerit ja jännitteet että miten menee.

Tiedän kyllä että rinnan kytketyt pitäsi näyttää samoja mutta joku fysiikanlaki mulla tossa mättää.

Re: Akut

Lähetetty: 08 Tammi 2020 15:05
Kirjoittaja eagless
Voisko olla niin yksinkertainen että kun kumpikin akku täynnä niin eivät ota amppeereita enää vastaan.

Mutta kun tuo pikkulaturi pukkaa 15v jännitteellä niin jännite menee sen akun kautta jossa pienempi vastus ja näyttää sille 15v mutta amppeereita ei kulje juuri mitään?

Re: Akut

Lähetetty: 08 Tammi 2020 20:32
Kirjoittaja BussMAN
Ennen oli ehjä lyijyakku täysi 6 x 2,4 V kenno= 14,4 V,, nyky akuissa voi olla eri lukemia tyypin mukaan..

Erikoinen asia, kuten asiantuntijat aiemmin totes ei jännitehäviöitä voi olla niin paljon johdoissa, mutta liitokset vois
olla mahdollisia, ts lataa vain kytkettyä akkua, jään seuramaan !

(Rinnan kytketyt akut + ja - navat yhdessä välikaapeleilla jännite 12V)

Oma usko meni ceteck älylaturiin (4-5A) ei herättänyt akkua, mutta vanha vajaa ” tasasuunnattu ” ( diodi tyyppi= melkein tasavirtaa tuottava) alkoi ladata, jatkossa äly täytti akun.

Re: Akut

Lähetetty: 08 Tammi 2020 21:58
Kirjoittaja eagless
Juu latasin ne nyt uudestaan täyteen ja annan yön virtojen tasaantua ja teen testit aamulla uudestaan.

Eipä tällä mitään merkitystä oo mutta aikani kuluksi tutkin kun jäi ihmetyttään☺️

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 14:18
Kirjoittaja eagless
Noniin nyt sai tippua noiden akkujen jännitteet alas latauksen jäljiltä.
150ah oli 13.05v
60ah oli 13.49v

Laitoin noi jompit paikalleen ja uusi mittaus
150ah 13.05v
60ah 13.49v

Laturi kiinni 150ah akkuun ja jompit siitä edelleen 60ah akkuun.
150ah 15.3v
60ah13.49v
Laturi pukkaa 15.3v ja 1-2a

Eli ei se perhana lataa ku tuota akkua joka ekana kiinni laturissa.
Käytin toisen jompin pois 60ah akun -navasta ja mittasi niin heti nousi jomppijohdoissa 15.3v. eli kyllä nuo jompit on kunnossa.

No annan olla niin kauan ettei lataa enää ja vaihdan laturin tuohon 13.49v akkuun jompit paikallaan että onko se sitte täys vai ottaako virtoja.

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 14:22
Kirjoittaja Zuikkis
Eiks tuo nyt vaan kuulostaisi siltä että jomppijohtosi ei johda sähköä? :) Jos joka testissä 60Ah akun jännite oli sama 13.49V riippumatta siitä mihin akku on kytketty kiinni..

Ihan jo tuo kakkosvaihe että akut vaan toisiinsa kytkettynä ja laturi irti, jos siinä joku jännite-ero on akkujen välillä niin kyllä se tasaantuisi muutamassa sekunnissa, ei oikein mitenkään voi olla noin että toisessa 13.05V ja toisessa 13.49V..

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 14:38
Kirjoittaja Jule
Tuli mieleen että jos siellä on digitaalinen laturi, niin sen tuottama sähkö voi olla jotain kanttiaaltoa jota yleismittari ei välttämättä hanskaa oikein.

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 14:46
Kirjoittaja eagless
Niin tuo tuli ekana mieleen mutta 60ah akusta toisesta jomppi pois ja sitte mittasi niin jomppien päihin tuli tuo kovempi jännite.

Sitte yritin hieroa noita piuhoja akun kenkiin moneen kertaan mutta aina samat tulokset.

Perhana pitääkö että vielä toiset piuhatki kokeeksi vaikka tosin kun laitoin laturin plussan toisen akun plussaan ja miinuksen toisen akun miinuksen niin latas kyllä silloinkin eli kontakti ok.

Ei tällä mitään merkitystä oo mutta hoksasin ton että voin pitää useampaa vara akkua yhtäaikaa ylläpidossa niin hakkaan päätä niin kauan seinään että tuo onnistuu!

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 14:47
Kirjoittaja eagless
Kokeillut kahdella laturilla ja sama tulos mutta mulla yks iänvanha ikiliikkuja halpis laturi niin kokeilen vielä silläkin.

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 15:10
Kirjoittaja Rosvolinna
Oletko kokeillut tuota tapaa....?

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 15:32
Kirjoittaja eagless
Joo kokeilin mutta sillee pikaiseen ja tais muistaakseni olla tuo missä laturin+ kiinni niin nousi sinne 15v hujakoille.

No uus testi meni niin että 150ah akku tuli täyteen ja laturi lopetti lataamista ja jompit oli 60ah akkuun.
Jännitteet edelleen erit ????

Annan nyt niitten olla jompit paikallaan ja katon tasoittuuko jännitteet kun laturi ei pukkaa mitään.

Aivan niinku komeista jompi kumpi poikki mutta kun ristiin laittaa niin kontakti on.

Jatkuu illan päälle.

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 19:16
Kirjoittaja eagless
Akku/lataus testi päättyi luovutukseen.

Kokeilin vielä useammalla laturilla noita jompattuina ja aina vain laturiin eka kytketty nosti jännitteet.

Koitin myös tuolla rosvolinnan kytkennällä ja huomasin että sen akun jännite jossa laturin - kaapeli kiinni nousi jännite laturin vastaavalle tasolle.

Ja oli uudempaa ja vanhempaa laturia mutta aina sama tulos.

Ja tiedän kyllä että jos akut rinnan kytketty niin kummastakin pitäisi sama jännite löytyä.

Kokeilen vielä huomenna että laturin + ja - kaapelista tismalleen samankokoinen ja pituinen jomppi kumpaankin akkuun että onko eroa ja myös että annan olla jompattuina pitempään vaikka ilman laturia että tasoittuuko jännitteet ajan kuluessa.

Re: Akut

Lähetetty: 09 Tammi 2020 19:20
Kirjoittaja eagless
Ei kait tuo vaikuta että toinen perinteinen korkeilla varustettu lyijyakku ja toinen suljettu lyijyakku?
Ei pitäis.