Akut

Jule
Kansleri
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Helmi 2020 17:54

Tuota 501:n sähkö"kaappia" kun on tutkinut käyttäen kaverina johdotuskaavioita, niin kyllä siitä tolkun on saanut, ei se ihan niin monimutkainen ole miltä se vaikuttaa. Tietysti jelppaa että on alan koulutus ja ymmärtää mitä ne merkit kaaviossa tarkoittaa, mutta ei niitä erilaisia merkkejä loppujenlopuksi montaa ole opiskeltavana, sen jälkeen se on lähinnä viivojen seuraamista, ja autosta vastaavan kohdan etsimistä.

Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 274
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo Ajokki Victor
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa » 19 Helmi 2020 18:36

Tuollainen paketti tuli hommattua Tyssikkään 🤔
Liitteet
IMG_20200217_194007.jpg
-Pikavuoro Gibraltarille-

Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 274
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo Ajokki Victor
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa » 19 Helmi 2020 18:38

Jumalauta! Sain (osasin) liitettyä oikee kuvan !!😁😁😁
-Pikavuoro Gibraltarille-

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 758
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 19 Helmi 2020 22:34

Karsa kirjoitti:
19 Helmi 2020 18:38
Jumalauta! Sain (osasin) liitettyä oikee kuvan !!😁😁😁
Nyt siistinnäköinen kytkentä ja riittävät neliöt kaapeleissa ja jos myöhemmin tarve ryhmitellä syöttö ” keskelle ”
ja vene kytkin ( mekaaninen) tai sähköinen vaihtaja väliin. 12 V paketti AH 5 x n200= 1000 , saa vähintää 8 kwh
ottaa

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 758
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Helmi 2020 23:56

Zuikkis kirjoitti:
27 Tammi 2020 00:35
Helpoin toteutus olisi että vetää stsrttiakut suoraan starttisolenoidin isoon napaan.kiinni. Silloin solenoidin herätevirta tulee normiakuita, mutta isompi käynnistysvirta starttiakulta...

Joku erotusrele toki vielä latauspuoleen.

Mutta en kyllä tiedä, minusta on ihan helppo siirrellä virtasyöpöt suoraan hupiakkuihin.. Mulla on kuskin yläpuoliseen sähkökeskukseen tuotu hupiakuilta paksu kaapeli pienelle sulakerasialle, mistä voi sitten hyppyytellä sähköä eteenpäin. Ihan vaan joku orggis sulake tai rele irti ja latta-abikolla uutta sähköä sulakkeen reikään..

Oli volvon uusissa busseissakin kaksois akkujärjestelmä starttakut 35AH! ja muu käyttö 200 AH luokassa, yllätävän pienet
ei noilla kylmäkäynnistystä tehdä jos perinteinen 2 kw vastus imusarjassa tai ei ainakaan starttimoottoria ylikuumenneta.
Generaattoreita tais vakiona olla 3 kpl , koot varmaankin määräytyy ajoneuvo tyypin mukaan paikallis- turisti ym

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2327
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 29 Helmi 2020 17:37

kulkuri kirjoitti:
27 Elo 2019 17:51
Eikö KajNyy1 ja Lahti32 oo aina sanonut että lyijy starttiakut kestää paneeleiden kanssa parhaiten.
Pitää paikkansa kun vielä muidaisi laittaa korkit takaisin veden lisäyksen jälkeen niin kestäisi kauemmin. Jäi hupiakun korkit akun päälle maaliskuussa 2019 nyt 2020.02 kun ihmettelin kun ei pidä eikä ota latausta. Akkuvesi oli niin sameata ettei kennoja nähnyt. R.I.P. kun akku oli 4 vuotta vanha.
Aurinkokennot ja niiden säädin toteaa kun aurinko nouse on uusi päivä ja ensimmäiseksi yrittää nostaa akun jännitteen 14,4V jos käytät ja lataat akkua 365 päivää vuodessa aurinkokennoilla kuten minä ei AGM akku kestä 2-3 vuotta kauemmin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 758
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 03 Maalis 2020 00:03

KajNyy1 kirjoitti:
29 Helmi 2020 17:37
kulkuri kirjoitti:
27 Elo 2019 17:51
Eikö KajNyy1 ja Lahti32 oo aina sanonut että lyijy starttiakut kestää paneeleiden kanssa parhaiten.
Pitää paikkansa kun vielä muidaisi laittaa korkit takaisin veden lisäyksen jälkeen niin kestäisi kauemmin. Jäi hupiakun korkit akun päälle maaliskuussa 2019 nyt 2020.02 kun ihmettelin kun ei pidä eikä ota latausta. Akkuvesi oli niin sameata ettei kennoja nähnyt. R.I.P. kun akku oli 4 vuotta vanha.
Aurinkokennot ja niiden säädin toteaa kun aurinko nouse on uusi päivä ja ensimmäiseksi yrittää nostaa akun jännitteen 14,4V jos käytät ja lataat akkua 365 päivää vuodessa aurinkokennoilla kuten minä ei AGM akku kestä 2-3 vuotta kauemmin.
Täällä > 60 leveyspiirillä tähän vuodenaikaan vaakatasossa olevat aurinko kennot ei tuota Ah ta ( taitaa kulma olla 45 tai alle),
syklit syöakkua, on jonkinlainen kestävyys tunniste ainakin noissa erikoisakuissa. Seurailin kesällä agm akkujen tilaa,
mittarin mukaan aurinkolataus jännite sallituissa rajoissa...

Akku takuu:
-biltema 4 vuotta
-muut 12-24 kk , muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta

Normaalisti akut starttiakut kestää 5-10 v , jopa yli ,,toiminta kuntoisena, Ah määrä alentuu iän myötä
( käyttö vaikuttaa sekä säilytys / varastointi), selvä ikää lyhentävä autot joissa ”webasto”( esim yön yli 8-10 h käyttö) parkkilämmittimenä,





Akkukauppiaan kommentti takuun pituuteen ( silloin kun takuut muuttui 24 kk>>>12 kk)jos valmistus vika
ilmenee kyllä 12 kk aikana, pitänee paikkansa.

Vastaa Viestiin