B58 sähköjärjestelmä

jeepster
Rattimajuri
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja jeepster » 13 Tammi 2020 08:14

Elikkä tällänen asia painaa mieltä: potilas on vm. 1975 Volvo B58, wiiman korilla, mutta se tuskin vaikuttaa asiaan. Edelliseltä omistajalta sain muistutuksen että auto on plus-maadoitettu.
Tämä itseäni ihmetyttää, koska luulin näiden olevan kaikkien miinusmaadoitettuja. Lisäksi asiassa ihmetyttää akku laatikossa olevat johdot, punainen johto, jossa maalarinteippiin kirjoitettu miinus ja musta johon kirjoitettu plus.

Nykyiset vehkeet tuppaa olemaan miinusmaadoitettuja, ja esim invertterin asennus luultavasti aiheuttaa ongelmia.

Eli kummoinen operaatio tuo on muuttaa?

Muistaakseni tuollaisessa on startilla ja laturilla molemmat navat, joten johtojen paikkaa vaihtamalla voisi vaihtaa. Lisäks varmaan pyyhkijöiden ja puhaltimen moottorit ja lataussäädin, onkohan muuta elektroniikkaa mihin pitäisi vielä koskea? Nopeusmittari on myös sähköinen, onkohan hänellä jännitteen suunnalla väliä?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 734
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 13 Tammi 2020 11:43

Ihan uusi asia, voi olla että jokin kaapeli sekaannus josta päätelty esim,,,,tarkista ensin mittarilla joka näyttää +/- kumpi on rungossa, oletan että miinus siellä on ...( olisko pääkytkimen sijoitus muutettu ? / johson värit esim)

Starttim napaisuuden vaihto ,,ei mielestäni toimi noin, sarjatyyppinen ( ankkuri/ kentää sarjassa) , kenttävirran
muutos= käämien napaisuuden vaihto muuttaa pyörimissunnan vai ? toimiiko ilman muutosta ?
Viimeksi muokannut BussMAN, 14 Tammi 2020 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Cyborgi
Rattimajuri
Viestit: 244
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Cyborgi » 14 Tammi 2020 08:34

Eikös vanhemmissa Volvoissa akkukotelossa oleva miinusjohto ole aina punainen.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.

Jule
Kansleri
Viestit: 1385
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jule » 14 Tammi 2020 18:26

BussMAN kirjoitti:
13 Tammi 2020 11:43
Starttim napaisuuden vaihto ei mielestäni toimi noin, sarjatyyppinen ( ankkuri/ kentää sarjassa) , kenttävirran
muutos= käämien napaisuuden vaihto muuttaa pyörimissunnan vai ? toimiiko ilman muutosta ?
En nyt osaa sanoa millä todennäköisyydellä startti pyörii aina samaan suuntaan, mutta aikanaan kun noita plusmaadoitettuja autoja oli enemmänkin ja laturin paukahdettua muutettiin se systeemi miinusmaadoitetuksi, starttiin yleensä eivät tarvinneet mitään muutoksia.

Eli johtuu kai minkätyyppinen startti siellä on, mutta mä en osaa sanoa minkä tyyppinen sen pitäisi olla että pyörii aina samaan suuntaan.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2980
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 15 Tammi 2020 12:30

Kannattaa tarkistaa invertteristä on miinusnapa ja runko yhtä piiriä, jos on tulee +maadoitetussa ongelma.
A man vs cheese

kuju70
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:30
Truck: 113 carrus 501
Location: Itä-suomi

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja kuju70 » 16 Tammi 2020 03:28

Kestomagneetti moottoreissa vaihtuu pyörimissuunta napaisuutta vaihtamalla, erittäin suurella todennäköisyydellä siun autossa on kenttäkäämi startti jonka pyörimissuuntaan ei napaisuus vaikuta. Kuten ei vaihtovirtalaturiinkan toimintaan.
Invertterin ja muiden -maadoitteisten laitteiden kytkentä ei onnistu + maa järjestelmään.
Luukas oli jonkin sortin apostoli, mut huono sähkömies

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 19 Tammi 2020 00:28

Ei ole B58 plusmaadoitettu ainakaan alunperin. Ei varmasti. Joku patentti tuohon liittyy näiden maalarin teippien luota. Kyllä mullakin on ihan normaalisti miinusmaadoitettu B58
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 19 Tammi 2020 00:35

Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

jeepster
Rattimajuri
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: B58 sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja jeepster » 21 Tammi 2020 17:54

Jeps, samaan tulokseen mäkin tulin että ei alkujaan pitäis olla, no mä perkaan ja varmistan ja tarvittaessa muutan kun alan rakentamaan enemmän, noita auton sähköjä sen verran vähän, ettei mahdoton käydä kaikkia läpi ja mittariston takana muutenkin aikamoinen hässäkkä lisäsulaketta jne. Hupipuoli rakentuu kuitenkin uudestaan.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"

Vastaa Viestiin