B58 sähköjärjestelmä
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
B58 sähköjärjestelmä
Elikkä tällänen asia painaa mieltä: potilas on vm. 1975 Volvo B58, wiiman korilla, mutta se tuskin vaikuttaa asiaan. Edelliseltä omistajalta sain muistutuksen että auto on plus-maadoitettu.
Tämä itseäni ihmetyttää, koska luulin näiden olevan kaikkien miinusmaadoitettuja. Lisäksi asiassa ihmetyttää akku laatikossa olevat johdot, punainen johto, jossa maalarinteippiin kirjoitettu miinus ja musta johon kirjoitettu plus.
Nykyiset vehkeet tuppaa olemaan miinusmaadoitettuja, ja esim invertterin asennus luultavasti aiheuttaa ongelmia.
Eli kummoinen operaatio tuo on muuttaa?
Muistaakseni tuollaisessa on startilla ja laturilla molemmat navat, joten johtojen paikkaa vaihtamalla voisi vaihtaa. Lisäks varmaan pyyhkijöiden ja puhaltimen moottorit ja lataussäädin, onkohan muuta elektroniikkaa mihin pitäisi vielä koskea? Nopeusmittari on myös sähköinen, onkohan hänellä jännitteen suunnalla väliä?
Tämä itseäni ihmetyttää, koska luulin näiden olevan kaikkien miinusmaadoitettuja. Lisäksi asiassa ihmetyttää akku laatikossa olevat johdot, punainen johto, jossa maalarinteippiin kirjoitettu miinus ja musta johon kirjoitettu plus.
Nykyiset vehkeet tuppaa olemaan miinusmaadoitettuja, ja esim invertterin asennus luultavasti aiheuttaa ongelmia.
Eli kummoinen operaatio tuo on muuttaa?
Muistaakseni tuollaisessa on startilla ja laturilla molemmat navat, joten johtojen paikkaa vaihtamalla voisi vaihtaa. Lisäks varmaan pyyhkijöiden ja puhaltimen moottorit ja lataussäädin, onkohan muuta elektroniikkaa mihin pitäisi vielä koskea? Nopeusmittari on myös sähköinen, onkohan hänellä jännitteen suunnalla väliä?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Re: B58 sähköjärjestelmä
Ihan uusi asia, voi olla että jokin kaapeli sekaannus josta päätelty esim,,,,tarkista ensin mittarilla joka näyttää +/- kumpi on rungossa, oletan että miinus siellä on ...( olisko pääkytkimen sijoitus muutettu ? / johson värit esim)
Starttim napaisuuden vaihto ,,ei mielestäni toimi noin, sarjatyyppinen ( ankkuri/ kentää sarjassa) , kenttävirran
muutos= käämien napaisuuden vaihto muuttaa pyörimissunnan vai ? toimiiko ilman muutosta ?
Starttim napaisuuden vaihto ,,ei mielestäni toimi noin, sarjatyyppinen ( ankkuri/ kentää sarjassa) , kenttävirran
muutos= käämien napaisuuden vaihto muuttaa pyörimissunnan vai ? toimiiko ilman muutosta ?
Viimeksi muokannut BussMAN, 14 Tammi 2020 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: B58 sähköjärjestelmä
Eikös vanhemmissa Volvoissa akkukotelossa oleva miinusjohto ole aina punainen.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Re: B58 sähköjärjestelmä
En nyt osaa sanoa millä todennäköisyydellä startti pyörii aina samaan suuntaan, mutta aikanaan kun noita plusmaadoitettuja autoja oli enemmänkin ja laturin paukahdettua muutettiin se systeemi miinusmaadoitetuksi, starttiin yleensä eivät tarvinneet mitään muutoksia.
Eli johtuu kai minkätyyppinen startti siellä on, mutta mä en osaa sanoa minkä tyyppinen sen pitäisi olla että pyörii aina samaan suuntaan.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B58 sähköjärjestelmä
Kannattaa tarkistaa invertteristä on miinusnapa ja runko yhtä piiriä, jos on tulee +maadoitetussa ongelma.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:30
- Truck: 113 carrus 501
- Location: Itä-suomi
Re: B58 sähköjärjestelmä
Kestomagneetti moottoreissa vaihtuu pyörimissuunta napaisuutta vaihtamalla, erittäin suurella todennäköisyydellä siun autossa on kenttäkäämi startti jonka pyörimissuuntaan ei napaisuus vaikuta. Kuten ei vaihtovirtalaturiinkan toimintaan.
Invertterin ja muiden -maadoitteisten laitteiden kytkentä ei onnistu + maa järjestelmään.
Luukas oli jonkin sortin apostoli, mut huono sähkömies
Invertterin ja muiden -maadoitteisten laitteiden kytkentä ei onnistu + maa järjestelmään.
Luukas oli jonkin sortin apostoli, mut huono sähkömies
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B58 sähköjärjestelmä
Ei ole B58 plusmaadoitettu ainakaan alunperin. Ei varmasti. Joku patentti tuohon liittyy näiden maalarin teippien luota. Kyllä mullakin on ihan normaalisti miinusmaadoitettu B58
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B58 sähköjärjestelmä
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: B58 sähköjärjestelmä
Jeps, samaan tulokseen mäkin tulin että ei alkujaan pitäis olla, no mä perkaan ja varmistan ja tarvittaessa muutan kun alan rakentamaan enemmän, noita auton sähköjä sen verran vähän, ettei mahdoton käydä kaikkia läpi ja mittariston takana muutenkin aikamoinen hässäkkä lisäsulaketta jne. Hupipuoli rakentuu kuitenkin uudestaan.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"