Sivu 1/1

B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 13 Tammi 2020 08:14
Kirjoittaja jeepster
Elikkä tällänen asia painaa mieltä: potilas on vm. 1975 Volvo B58, wiiman korilla, mutta se tuskin vaikuttaa asiaan. Edelliseltä omistajalta sain muistutuksen että auto on plus-maadoitettu.
Tämä itseäni ihmetyttää, koska luulin näiden olevan kaikkien miinusmaadoitettuja. Lisäksi asiassa ihmetyttää akku laatikossa olevat johdot, punainen johto, jossa maalarinteippiin kirjoitettu miinus ja musta johon kirjoitettu plus.

Nykyiset vehkeet tuppaa olemaan miinusmaadoitettuja, ja esim invertterin asennus luultavasti aiheuttaa ongelmia.

Eli kummoinen operaatio tuo on muuttaa?

Muistaakseni tuollaisessa on startilla ja laturilla molemmat navat, joten johtojen paikkaa vaihtamalla voisi vaihtaa. Lisäks varmaan pyyhkijöiden ja puhaltimen moottorit ja lataussäädin, onkohan muuta elektroniikkaa mihin pitäisi vielä koskea? Nopeusmittari on myös sähköinen, onkohan hänellä jännitteen suunnalla väliä?

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 13 Tammi 2020 11:43
Kirjoittaja BussMAN
Ihan uusi asia, voi olla että jokin kaapeli sekaannus josta päätelty esim,,,,tarkista ensin mittarilla joka näyttää +/- kumpi on rungossa, oletan että miinus siellä on ...( olisko pääkytkimen sijoitus muutettu ? / johson värit esim)

Starttim napaisuuden vaihto ,,ei mielestäni toimi noin, sarjatyyppinen ( ankkuri/ kentää sarjassa) , kenttävirran
muutos= käämien napaisuuden vaihto muuttaa pyörimissunnan vai ? toimiiko ilman muutosta ?

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 14 Tammi 2020 08:34
Kirjoittaja Cyborgi
Eikös vanhemmissa Volvoissa akkukotelossa oleva miinusjohto ole aina punainen.

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 14 Tammi 2020 18:26
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti: 13 Tammi 2020 11:43 Starttim napaisuuden vaihto ei mielestäni toimi noin, sarjatyyppinen ( ankkuri/ kentää sarjassa) , kenttävirran
muutos= käämien napaisuuden vaihto muuttaa pyörimissunnan vai ? toimiiko ilman muutosta ?
En nyt osaa sanoa millä todennäköisyydellä startti pyörii aina samaan suuntaan, mutta aikanaan kun noita plusmaadoitettuja autoja oli enemmänkin ja laturin paukahdettua muutettiin se systeemi miinusmaadoitetuksi, starttiin yleensä eivät tarvinneet mitään muutoksia.

Eli johtuu kai minkätyyppinen startti siellä on, mutta mä en osaa sanoa minkä tyyppinen sen pitäisi olla että pyörii aina samaan suuntaan.

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 15 Tammi 2020 12:30
Kirjoittaja Rosvolinna
Kannattaa tarkistaa invertteristä on miinusnapa ja runko yhtä piiriä, jos on tulee +maadoitetussa ongelma.

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 16 Tammi 2020 03:28
Kirjoittaja kuju70
Kestomagneetti moottoreissa vaihtuu pyörimissuunta napaisuutta vaihtamalla, erittäin suurella todennäköisyydellä siun autossa on kenttäkäämi startti jonka pyörimissuuntaan ei napaisuus vaikuta. Kuten ei vaihtovirtalaturiinkan toimintaan.
Invertterin ja muiden -maadoitteisten laitteiden kytkentä ei onnistu + maa järjestelmään.
Luukas oli jonkin sortin apostoli, mut huono sähkömies

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 19 Tammi 2020 00:28
Kirjoittaja Lahti32
Ei ole B58 plusmaadoitettu ainakaan alunperin. Ei varmasti. Joku patentti tuohon liittyy näiden maalarin teippien luota. Kyllä mullakin on ihan normaalisti miinusmaadoitettu B58

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 19 Tammi 2020 00:35
Kirjoittaja Lahti32

Re: B58 sähköjärjestelmä

Lähetetty: 21 Tammi 2020 17:54
Kirjoittaja jeepster
Jeps, samaan tulokseen mäkin tulin että ei alkujaan pitäis olla, no mä perkaan ja varmistan ja tarvittaessa muutan kun alan rakentamaan enemmän, noita auton sähköjä sen verran vähän, ettei mahdoton käydä kaikkia läpi ja mittariston takana muutenkin aikamoinen hässäkkä lisäsulaketta jne. Hupipuoli rakentuu kuitenkin uudestaan.