220v sähköistys

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 348
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Huhti 2020 10:59

Hei
Olisi kohtapuoliin ajankohtaista sähköjen veto jos laitan ennen ruiskueristystä.

Sulakkeet pitää olla kummatkin navat sulkeva.ok
Kaapeli pitää olla kumikaapelia mutta minkä kokoisella olette tehneet sähkö vedot?
Pitääkö kaapelit mennä suojaputkissa vai ei?
Saako sähkökaapelit mennä ruiskueristeen sisällä ulkoseinissä?

Saako 24v kaapelit mennä ilman suojaputkia ja saako mennä eristeen sisällä?

Ja sähkömies kyllä asentaa sähköt mutta tietää tarvittaessa jättää tilaa sähköille!

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 265
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 01 Huhti 2020 11:30

Itse en ainakaan huomioinut sähköjä mitenkään seinien/katon ruiskueristyksessä ruiskutusvaiheessa. Yritän kyllä varmaan muutenkin välttää "kiinteitä" johtovetoja ja pyrin tekemään sellaisia johto"kouruja" jotka ovat suht piilossa (katon/lattian rajassa), mutta joihin pääsee tarvittaessa kuitenkin käsiksi joutumatta purkamaan kaikkea. Ihan varmasti suunnitelmat muuttuu jo rakentamisen aikana, saati sitten myöhemmin kun alkaa käytön myötä keksiä parannusideoita.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3028
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Huhti 2020 15:13

Yhtä komealla liekillä se palaa 24v sähköistä syttyneenä - ihan niin kuin ohjenuoraksi vaan. En laittaisi mitään urtsin sisään tai ehkä maadoitetulla alumiiniputkella voisin harkita.
Kaikki tulee avata kantapään kautta

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 348
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Huhti 2020 17:04

Juu no eikö tuo ruiskueriste ole aika paloturvallinen?

Mutta sitä just mietin että jos eristeen sisällä niin ei pääse jähtymään yhtään.

Pitää jättää eristeen ja vanerin väliin asennusväli jossa piuhat vetelee.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3028
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Huhti 2020 17:38

Turvallisesti palaa muun mukana ja kovan savun kera. Luokka E. Ei se sitä paloa varsinaisesti ruoki, mutta palaa muiden mukana. F-luokka onkin sitten jo määrittelemätön.

Teatterissa tuon E-luokan tuotteiden kanssa saa olla tarkkana lavasteita tehdessään.
Kaikki tulee avata kantapään kautta

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 602
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 01 Huhti 2020 18:35

24V tulipalomielessä jopa vaarallisempi kuin 230V, virrat on isompia niin johdot lämpiää enemmän vikatilanteessa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 348
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Huhti 2020 19:35

Juu no taitaa olla viisain vetää kaikki pinta asennuksena.
Ompahan helppo jälkeenpäin muutella jos tarvetta.
Nykyäänhän on aivan siistin näköisiä peittokouruja ja pistää varuiksi vaikka pykälää pinemmät sulakkeet mitä johto vaatis.

Naurava Kulkuri
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Helmi 2020 18:57
Truck: Neoplan Cityliner
Location: Kuusamo

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Naurava Kulkuri » 02 Huhti 2020 10:44

Hei! Voisko joku laittaa tänne sen kaapelin mallimerkinnän tai jonku kirjainyhdistelmän, minkälaista saa käyttää rakentelussa. Eivät paikallisessa myymälässä oikeen olleet varmoja asiasta. Auringon noustessa korkeammalle täällä pohjoisessa,olisi tarkoitus meidänkin Kulkuriin tehdä sähkötöitä. Pintapuolisesti ei osattu vanhoista päätellä mitä mallia ovat. Vain valkoinen väri....ettei sitten oman hölmöyden takia muuttuisi mustaksi💸

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 265
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 02 Huhti 2020 12:24

Monisäikeistä asennuskaapelia, yleensä MK-alkuinen esim. MKMJ (tavallinen MMJ on yksisäikeistä). Tai sitten jotain kumikaapelia.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3028
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 02 Huhti 2020 17:26

Monisäikeistä käytettäessä kannattaa ottaa rasiat ruuviliittimin tai puristaa huput säienippuun.
Kaikki tulee avata kantapään kautta

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja silvarello » 02 Huhti 2020 18:40

Tuon mkmjn kanssa menee ihan tökättävät liittimet. Ei oo niin montaa säiettä. Tarttui ihan kuin mmj. Mie en väitä kyllä mittää näistä ymmärtäväni.
Ite ratkasin tuon sähköjen vedon vetämällä johdot milloin tavatilan puolella, milloin sänkyjen/sohvien tms alla. Ei montaa pätkää oo näkyvissä. Pistorasioita menee ihan penteleesti verrattuna neliöihin. Taisin ostaa 14 kpl. kaksiosaisia, kaksi neljäosaista ja yhden pöydästä tongittavan. Sähköliikkeessä oli johto ja rasia toiveista huuli pyöreinä... "Ai mitä sie rakennat? Jottain liikkuvaa komentokeskusta?" Sitten kun selitin että Olkkari, keittiö,ruokailutila, pari makkarii, mopotalli ja lvi-tila muunmuassa tarvii omansa niin myyjä pyöritteli päätä ja rupes mättämään laatikkoon tilattuja. :lol:

Jule
Kansleri
Viestit: 1449
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Huhti 2020 08:53

Mä vedin kaikki 3x2,5 kaapelilla, vaikka perinteisen nyrkkisäännön mukaan 10A = 1,5 johto. Bussisa tilanne on vaan vähän erilainen, kun oikarivirta on lähtöjään paljon pienempi, ja se myös vaihtelee tilanteen mukaan.

Jonkinlainen mysteeri mulle on vielä kuinka johdonsuojat käyttäytyy invertterin kanssa, ainakaan oikosulkusuojausta ne ei pysty toteuttamaan, mutta toivon että se löytyy vertistä sisäisenä.

Sinänsä ne kaapelit voi olla sielä uretaanin allakin, mutta se pitää sijoittaa niin että kaapelin kylki on jäähtyvää pintaa vasten, jolloin se lämpö johtuu pinnasta pois.

Mä olen käyttänyt liittiminä "vipu-wagoja", vaikka se perinteinen työnnettävä liitin toimiikin, niin miten se sitten pidemmässäjuoksussa käyttäytyy tärinän kanssa.. TOsin tuossa vipuwagossa se lukitsin on aika samanlainen kuin siinä tavallisessakin. Varmin vaihtoehto olisi ehkä ruuvattavat piippuliittimet, mutta ne pitää muistaa jälkikiristää. Sama koskee pistorasioita yms, jos ne ovat ruuviliittimellä.

Satelite
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Syys 2014 22:24
Location: Muurame

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Satelite » 19 Huhti 2020 14:09

MMJ käyttö ajoneuvokäytös ei oo sallittu. Jos käy sellaisen takia palo ja sit voi käydä pikku mutku kun vakuutusyhtiö sanoo homman irti.

Monispäikeistä oltava t. sähkömies.

Avatar
Volvo B10
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Mänttä
Member id: 382

Re: 220v sähköistys

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 24 Touko 2020 12:15

Niin ja sitten 2 napaiset automaatit, N ja L kun voivat olla mitenpäin vaan. Inventterissä muuten jännite maatavasten kumpaisessakin ...

Vastaa Viestiin