220v sähköistys
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
220v sähköistys
Hei
Olisi kohtapuoliin ajankohtaista sähköjen veto jos laitan ennen ruiskueristystä.
Sulakkeet pitää olla kummatkin navat sulkeva.ok
Kaapeli pitää olla kumikaapelia mutta minkä kokoisella olette tehneet sähkö vedot?
Pitääkö kaapelit mennä suojaputkissa vai ei?
Saako sähkökaapelit mennä ruiskueristeen sisällä ulkoseinissä?
Saako 24v kaapelit mennä ilman suojaputkia ja saako mennä eristeen sisällä?
Ja sähkömies kyllä asentaa sähköt mutta tietää tarvittaessa jättää tilaa sähköille!
Olisi kohtapuoliin ajankohtaista sähköjen veto jos laitan ennen ruiskueristystä.
Sulakkeet pitää olla kummatkin navat sulkeva.ok
Kaapeli pitää olla kumikaapelia mutta minkä kokoisella olette tehneet sähkö vedot?
Pitääkö kaapelit mennä suojaputkissa vai ei?
Saako sähkökaapelit mennä ruiskueristeen sisällä ulkoseinissä?
Saako 24v kaapelit mennä ilman suojaputkia ja saako mennä eristeen sisällä?
Ja sähkömies kyllä asentaa sähköt mutta tietää tarvittaessa jättää tilaa sähköille!
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: 220v sähköistys
Itse en ainakaan huomioinut sähköjä mitenkään seinien/katon ruiskueristyksessä ruiskutusvaiheessa. Yritän kyllä varmaan muutenkin välttää "kiinteitä" johtovetoja ja pyrin tekemään sellaisia johto"kouruja" jotka ovat suht piilossa (katon/lattian rajassa), mutta joihin pääsee tarvittaessa kuitenkin käsiksi joutumatta purkamaan kaikkea. Ihan varmasti suunnitelmat muuttuu jo rakentamisen aikana, saati sitten myöhemmin kun alkaa käytön myötä keksiä parannusideoita.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 220v sähköistys
Yhtä komealla liekillä se palaa 24v sähköistä syttyneenä - ihan niin kuin ohjenuoraksi vaan. En laittaisi mitään urtsin sisään tai ehkä maadoitetulla alumiiniputkella voisin harkita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: 220v sähköistys
Juu no eikö tuo ruiskueriste ole aika paloturvallinen?
Mutta sitä just mietin että jos eristeen sisällä niin ei pääse jähtymään yhtään.
Pitää jättää eristeen ja vanerin väliin asennusväli jossa piuhat vetelee.
Mutta sitä just mietin että jos eristeen sisällä niin ei pääse jähtymään yhtään.
Pitää jättää eristeen ja vanerin väliin asennusväli jossa piuhat vetelee.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 220v sähköistys
Turvallisesti palaa muun mukana ja kovan savun kera. Luokka E. Ei se sitä paloa varsinaisesti ruoki, mutta palaa muiden mukana. F-luokka onkin sitten jo määrittelemätön.
Teatterissa tuon E-luokan tuotteiden kanssa saa olla tarkkana lavasteita tehdessään.
Teatterissa tuon E-luokan tuotteiden kanssa saa olla tarkkana lavasteita tehdessään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: 220v sähköistys
24V tulipalomielessä jopa vaarallisempi kuin 230V, virrat on isompia niin johdot lämpiää enemmän vikatilanteessa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: 220v sähköistys
Juu no taitaa olla viisain vetää kaikki pinta asennuksena.
Ompahan helppo jälkeenpäin muutella jos tarvetta.
Nykyäänhän on aivan siistin näköisiä peittokouruja ja pistää varuiksi vaikka pykälää pinemmät sulakkeet mitä johto vaatis.
Ompahan helppo jälkeenpäin muutella jos tarvetta.
Nykyäänhän on aivan siistin näköisiä peittokouruja ja pistää varuiksi vaikka pykälää pinemmät sulakkeet mitä johto vaatis.
-
- Apukuski
- Viestit: 11
- Liittynyt: 19 Helmi 2020 18:57
- Truck: Neoplan Cityliner
- Location: Kuusamo
Re: 220v sähköistys
Hei! Voisko joku laittaa tänne sen kaapelin mallimerkinnän tai jonku kirjainyhdistelmän, minkälaista saa käyttää rakentelussa. Eivät paikallisessa myymälässä oikeen olleet varmoja asiasta. Auringon noustessa korkeammalle täällä pohjoisessa,olisi tarkoitus meidänkin Kulkuriin tehdä sähkötöitä. Pintapuolisesti ei osattu vanhoista päätellä mitä mallia ovat. Vain valkoinen väri....ettei sitten oman hölmöyden takia muuttuisi mustaksi
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: 220v sähköistys
Monisäikeistä asennuskaapelia, yleensä MK-alkuinen esim. MKMJ (tavallinen MMJ on yksisäikeistä). Tai sitten jotain kumikaapelia.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 220v sähköistys
Monisäikeistä käytettäessä kannattaa ottaa rasiat ruuviliittimin tai puristaa huput säienippuun.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: 220v sähköistys
Tuon mkmjn kanssa menee ihan tökättävät liittimet. Ei oo niin montaa säiettä. Tarttui ihan kuin mmj. Mie en väitä kyllä mittää näistä ymmärtäväni.
Ite ratkasin tuon sähköjen vedon vetämällä johdot milloin tavatilan puolella, milloin sänkyjen/sohvien tms alla. Ei montaa pätkää oo näkyvissä. Pistorasioita menee ihan penteleesti verrattuna neliöihin. Taisin ostaa 14 kpl. kaksiosaisia, kaksi neljäosaista ja yhden pöydästä tongittavan. Sähköliikkeessä oli johto ja rasia toiveista huuli pyöreinä... "Ai mitä sie rakennat? Jottain liikkuvaa komentokeskusta?" Sitten kun selitin että Olkkari, keittiö,ruokailutila, pari makkarii, mopotalli ja lvi-tila muunmuassa tarvii omansa niin myyjä pyöritteli päätä ja rupes mättämään laatikkoon tilattuja.
Ite ratkasin tuon sähköjen vedon vetämällä johdot milloin tavatilan puolella, milloin sänkyjen/sohvien tms alla. Ei montaa pätkää oo näkyvissä. Pistorasioita menee ihan penteleesti verrattuna neliöihin. Taisin ostaa 14 kpl. kaksiosaisia, kaksi neljäosaista ja yhden pöydästä tongittavan. Sähköliikkeessä oli johto ja rasia toiveista huuli pyöreinä... "Ai mitä sie rakennat? Jottain liikkuvaa komentokeskusta?" Sitten kun selitin että Olkkari, keittiö,ruokailutila, pari makkarii, mopotalli ja lvi-tila muunmuassa tarvii omansa niin myyjä pyöritteli päätä ja rupes mättämään laatikkoon tilattuja.
Re: 220v sähköistys
Mä vedin kaikki 3x2,5 kaapelilla, vaikka perinteisen nyrkkisäännön mukaan 10A = 1,5 johto. Bussisa tilanne on vaan vähän erilainen, kun oikarivirta on lähtöjään paljon pienempi, ja se myös vaihtelee tilanteen mukaan.
Jonkinlainen mysteeri mulle on vielä kuinka johdonsuojat käyttäytyy invertterin kanssa, ainakaan oikosulkusuojausta ne ei pysty toteuttamaan, mutta toivon että se löytyy vertistä sisäisenä.
Sinänsä ne kaapelit voi olla sielä uretaanin allakin, mutta se pitää sijoittaa niin että kaapelin kylki on jäähtyvää pintaa vasten, jolloin se lämpö johtuu pinnasta pois.
Mä olen käyttänyt liittiminä "vipu-wagoja", vaikka se perinteinen työnnettävä liitin toimiikin, niin miten se sitten pidemmässäjuoksussa käyttäytyy tärinän kanssa.. TOsin tuossa vipuwagossa se lukitsin on aika samanlainen kuin siinä tavallisessakin. Varmin vaihtoehto olisi ehkä ruuvattavat piippuliittimet, mutta ne pitää muistaa jälkikiristää. Sama koskee pistorasioita yms, jos ne ovat ruuviliittimellä.
Jonkinlainen mysteeri mulle on vielä kuinka johdonsuojat käyttäytyy invertterin kanssa, ainakaan oikosulkusuojausta ne ei pysty toteuttamaan, mutta toivon että se löytyy vertistä sisäisenä.
Sinänsä ne kaapelit voi olla sielä uretaanin allakin, mutta se pitää sijoittaa niin että kaapelin kylki on jäähtyvää pintaa vasten, jolloin se lämpö johtuu pinnasta pois.
Mä olen käyttänyt liittiminä "vipu-wagoja", vaikka se perinteinen työnnettävä liitin toimiikin, niin miten se sitten pidemmässäjuoksussa käyttäytyy tärinän kanssa.. TOsin tuossa vipuwagossa se lukitsin on aika samanlainen kuin siinä tavallisessakin. Varmin vaihtoehto olisi ehkä ruuvattavat piippuliittimet, mutta ne pitää muistaa jälkikiristää. Sama koskee pistorasioita yms, jos ne ovat ruuviliittimellä.
Re: 220v sähköistys
MMJ käyttö ajoneuvokäytös ei oo sallittu. Jos käy sellaisen takia palo ja sit voi käydä pikku mutku kun vakuutusyhtiö sanoo homman irti.
Monispäikeistä oltava t. sähkömies.
Monispäikeistä oltava t. sähkömies.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
- Truck: Volvo Ajokki Royal
- Location: Mänttä
- Member id: 382
Re: 220v sähköistys
Niin ja sitten 2 napaiset automaatit, N ja L kun voivat olla mitenpäin vaan. Inventterissä muuten jännite maatavasten kumpaisessakin ...