Invertterin kytkentä

LettuEe
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Kesä 2019 23:08
Location: Kokkola
Member id: 67700

Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja LettuEe » 26 Kesä 2020 11:05

Tere,
Liitteenä kuva invertterin ac outputista, kuten kuvassa näkyy, niin invertterin lähtöpuolen maa on kytketty invertterin runkoon, vai pitäisikö tämä kytkeä keskuksen maakiskoon? tuntuu oudolta että invertterin toisiopuolen maa lähtee invertterin rungosta, onko siis turvallista kytkeä toisiopuolen maa invertterin runkoon??
Liitteet
IMG-20200625-WA0003.jpg

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 26 Kesä 2020 13:13

Niin kyllä.suojamaa eli KeVi ilman muuta kuuluu kytkeä auton runkoon. Samoin sähkötaulun maakiskosta mahdollisimman paksu kevi runkoon..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

LettuEe
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Kesä 2019 23:08
Location: Kokkola
Member id: 67700

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja LettuEe » 27 Kesä 2020 08:49

Ajattelin vielä tarkentaa, että jos siis kytken ac output pe, johtimen invertterin rungosta tekemääni pääkeskuksen pe kiskoon, eli tämä olisi siis linja auton ac järjestelmän suojamaa. Jos tulee oikosulku maan pe ja vaiheen l välille toimiiko tuo suojamaana silloin? Meneekö invertteristä mahdollisesti joku oikosulku suoja päälle vai toimiiko silloin myös keskuksen johdonsuojakatkaisija?
Tuli tosiaan mieleen että invertterin tuottama oikosulkuvirta lienee liian pieni laukaisemaan johdonsuojakatkaisijaa, valitsin varmuudeksi b tyypin johdonsuojat, minulla on invertterin ohitus maasähköstä. asiaa pähkäiltyäni, jos käytetään keskusta maasähköstä silloin oikosulkutilanteessa johdonsuojat toimivat, mutta invertterillä keskusta syötettäessä, oikosulkutilanteessa invertterin mahdollinen oikosulkusuoja toimisi "lienee kai näissä omat oikosulkusuojat. Invertteri on mpp solar pip-3024gk

LettuEe
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Kesä 2019 23:08
Location: Kokkola
Member id: 67700

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja LettuEe » 01 Heinä 2020 21:02

Ongelma 1



Järjestelmä suunniteltu siten, että sähkökeskusta vois syöttää inverterin kautta tai invertterin ohi suoraan maasähkölla.



Invertteri AC-output kytketään invertterin oman ohjeen mukaan siten, että maadoitus otetaan invertterin rungosta lähtevälläpuolella, eli onko maa silloin kelluva?



Tulisiko sähkökeskusta syötettäessä invertteriltä lähtevä MAA ja N olla yhdistettynä keskuksella suojamaan toimivuutta varten, eli keskuksen N rima ja Maadoitus riman välilä keskuksessa olisi yhdistys? Toimiiko invertterin oma oikosulku suoja muute L-PE oikosulussa? Onko agrikaatilla keskusta syöttäessä sama tilanne kuin invertteri syötössä? Myöskään vikurikaan ei mielestäni pelaa silloin jos N ja PE kiskoa ei ole jumpattu keskuksella? N-PE yhdistys tehtäisiin siis keskuksella siten, että N johto yhdistettäisiin PE rimaan ennen vikuria.



Ongelma 2



Kun hybridi invertteriä syötetään esim agrikaatilla, niin miten hybridi invertterin AC-output reagoi jos invertterin tulopuolella L ja N ovatkin ristissä, tuleeko silloin invertterin ulostulostakin L ja N läpi samalla tavalla? Ongelma tässä on se, että silloin jos näin käy ja N - PE väli on jumpattu keskuksella, niin L menee suoraan maihin?



Muuta



Jos invertteri / Agrikaatti syötössä N ja PE rima pitää olla yhdessä niin idea olisi laittaa N - PE yhdistyslenkin välille kytkin, eli kun sähkökeskusta syötetään invertterillä / agrikaatilla niin N-PE riman välien kytkin olisi kiinni, eli N ja PE olisivat yhdistettynä ja taas jos sähkökeskusta syötetään maasähköllä suoraan niin silloin tämä kytkin olisi auki ja N ja PE rimat olisivat itsenäiset.



Ylipäätänsä invertterillä sähkökeskusta syöttäessä olisi tarkoitus luottaa vikavirtasuojaan ja invertterin omaan oikosulkusuojaan ja taas maasähköllä keskusta syötettäessä perinteisin johdonsuojakatkaisijoihin ja vikavirtasuojaan. Mielestäni invertteri syötöllä invertterin oikosulku virrat eivät riitä laukaisemaan johdonsuoja katkaisijaa tarpeeksi pikaisesti, johdonsuojiksi valittu B tyypin suojat.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 01 Heinä 2020 22:53

Vähän nyt tuntuu että voisi jättää ammattilaisen asennettavaksi sähköjutut. Sen verran nyt semmoisia kysymyksiä mitkä kyllä pitäisi tietää jos meinaa itse 230V asennuksia tehdä..

PE ja N ei missään nimessä yhteen, koska kun maasähkö tulee kuvioihin voi vaihe ja nolla olla mitenpäin vain. Menee vaihe bussin runkoon..

N on ajateltava toisena vaihejohtona. Kaikki johdonsuojat yms pitää olla kaksinapaisia, että L ja N katkeaa samalla kertaa..

Kyllä vikavirtasuoja toimii ihan normaalisti vaikka PE ja N on irti toisistaan. Eihän vikavirtasuojaan edes suojamaata kytketä, ei se sen toimintaan liity mitenkään..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 889
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 01 Heinä 2020 23:37

Vaikka on ammattilaisen laittamat sähkötbussissa, luin jostain inventteri esitteestä että virta/ ”+” on aina samassa pistokkeen reiässä autossa vaikka syötetään verkkovirtaa sukolla ja käännetään pistoketta ( ts virta / ”+” määrittämätön )

Tuossa mun tietämys vaihtovirrasta. mutta keskustelun johdota tarkistanpitääjö paikkansa.

LettuEe
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Kesä 2019 23:08
Location: Kokkola
Member id: 67700

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja LettuEe » 02 Heinä 2020 00:32

Nämä zuikkiksen vastauksethan käsiteltiin viestissä, eli jos pe ja n yhdistetään keskuksella niin silloin l menee runkoon.. Mitään epäselvää maasähköstä virtaa otettaessa ei ole, minulla on 2 napaiset johdonsuojat ja vikavirtasuoja, mutta kun syötetään generaattorilla ohi invertterin tai invertteriltä syötettäessä, niin maa onkin kelluva ja aiheuttaa miettimistä, nämä sähköalan ammattilaiset ovat vastanneet vain olettamuksin tähän asti, joten täytyy yrittää löytää sähkösuunnittelija joka ymmärtää inverttereistäkin ja osaa vastata kuinka asia on. Haluan maadoituksen toimivan oikein.

Avatar
Peltsi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Peltsi » 02 Heinä 2020 01:10

Generaattori pitäisi valita sellainen jossa N ja PE on nollattu siellä genun päässä(näppärä nollaa itse) koskaan ei nollata enää käyttökohteissa tai alakeskuksissa. Jos näin tekee, niin osa virtaa kulkee myös PE karvan kautta.
Ja jos vikavirtasuojista tykkää, niin sehän pitäisi olla myös genun päässä

Jos invertteriin tulee myös maasähkö liitäntä, niin PE pitää jatkua katkeamatta ja nollaamatta invertterin läpi.

Vikavirtasuojahan mittaa että L ja N läpi menee sama virta, eikä mitään vuoda maihin. Jos maajohtoa ei ole(tai koria maadoitettu esim maadoitus sauvalla) ei vikavirtasuoja laukea koskaan.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 02 Heinä 2020 10:21

LettuEe kirjoitti:
02 Heinä 2020 00:32
mutta kun syötetään generaattorilla ohi invertterin tai invertteriltä syötettäessä, niin maa onkin kelluva ja aiheuttaa miettimistä
En nyt ymmärrä mistä tämä ajatus kelluvasta maasta tulee. Kaikki suojamaat kuuluu olla suoraan kiinni toisissaan, ja bussin rungossa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 02 Heinä 2020 14:34

Jahas, tajusin. :) eli kyse on siitä että invertterin nolla kelluu? En usko että sillä on merkitystä. Jos ei olla maasähkössä niin ei bussissa "oikeaa maata" ole olemassakaan.

Vikavirtasuoja ei ehkä tuommoisessa kelluvassa toimi, mutta ei siitä oikein myöskään voi sähköiskua saada. Tai siis, vaatisi että koskee samaan aikaan vaiheeseen ja nollaan, tilanne jossa vikavirtasuoja ei ehkä toimi muutenkaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Peltsi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Peltsi » 02 Heinä 2020 15:28

Zuikkis kirjoitti:
02 Heinä 2020 14:34
ei siitä oikein myöskään voi sähköiskua saada. Tai siis, vaatisi että koskee samaan aikaan vaiheeseen ja nollaan
Tämä on yksi syy, miksei auton keskuksessa kannata nollaa ja PE:tä(runkoa) yhdistää vaan se on siellä syöttävässä päässä vikavirtasuojaa ennen.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 02 Heinä 2020 15:46

Peltsi kirjoitti:
02 Heinä 2020 15:28
Zuikkis kirjoitti:
02 Heinä 2020 14:34
ei siitä oikein myöskään voi sähköiskua saada. Tai siis, vaatisi että koskee samaan aikaan vaiheeseen ja nollaan
Tämä on yksi syy, miksei auton keskuksessa kannata nollaa ja PE:tä(runkoa) yhdistää vaan se on siellä syöttävässä päässä vikavirtasuojaa ennen.
Juu. Mutta ihan talosähköissäkään, vikavirta ei välttämättä laukea jos tälläät sormesi vaiheen ja nollan väliin, koska kaikki virta kulkee vaiheesta sormen kautta nollaan ja yhtään ei vuoda ulos.

Invertterissä luultavasti on lähdön ja suojamaan välillä Y-kondensaattorit, eli lähtö ei todellisuudessa ole täysin kelluva. Tuo Y-konkan läpi kulkeva virta voi riittää vikavirran laukaisemiseen jos vaihe karkaa suojamaahan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1536
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Heinä 2020 19:36

Ainakin mä joskus testasin hapisinvertteriäni, siinä oli se 230V lähtö "kelluva", eli oikosulkua maan ja kummankaan invertterilähdön kanssa ei voinut tapahtua. Ei tullut mieleen testata mitä se olisi tehnyt jos olisin lyönyt vertin rungosta jompaankumpaan sukon lähtöön oikeasti oikarin, olisiko se sammunut, vai muuttanut sen vaan nollatasoksi. Vertti ei ollut siis lataava, pelkästään 12V-> 230V modifoitu siniaalto.

Periaatteessa tarvittaessa sähkön läpisyöttävä invertteri voisi toimia myös niin että se kääntää aina nollan ja vaiheen samoin päin, mutta en kyllä näe miksi se olisi niin toteutettu, ainakin halvimmat vertit toteuttaat tuon läpisyötön ihan simppelillä kontaktorilla joka ei kyllä käännä mitään.

LettuEe
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Kesä 2019 23:08
Location: Kokkola
Member id: 67700

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja LettuEe » 03 Heinä 2020 00:50

No nyt olette ymmärtänyt asian oikein, juuri samat asiat pyörii mielessä, invertterin vaiheenkääntö joka epätodennäköistä, jolloin syöttääkö ac:n vain läpi.. ja nuista y kondensaattoreista olen minäkin kuullut ja silloin asia kuten oletan, mutta perustuu osaltanikin olettamukseen. Nämä olettamukset haluan nyt mielestäni pois ja laitoinkin jo kysymyksen invertterin toiminnasta valmistajalle, jotta varmuus kyseisen invertterin toiminnasta saataisiin.

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1536
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Heinä 2020 11:48

Kun miettii miten jämptisti kiinalainen valmistaja noin keskimäärin suhtautuu asioihin, niin sanoisin että itse mittaamalla ja toteamalla sen toiminnan saa todennäköisimmin varmimmat tulokset.

Mutta tosiaan toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi että linja-autoon ei missään tilanteessa tehdä mitään nollausta, eli nollan ja maan väliin ei vedetä yhdistävää lenkkiä missään tilanteessa. Vaikka nolla ja vaihe olisivatkin oikeailla paikoillaan, tuo kaukaisee maasähkön syötön päästä vikavirtasuojan, joka siellä nykyään jo usein on, jonka lisäksi se on myös yksiselitteisesti määräysten vastainen - eikä ko. kytkennässä ole muutenkaan mitään järkeä bussissa.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 889
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 04 Heinä 2020 16:48

Tarkistin kyllä victoryn läpi syötetty verkkovirta vaihtaa virtapaikkaa kun kääntää syöttöjohdon sukon, aiemmin jo todettu ei merktystä.
Herkkiä on nuo suojat, tuli samalla varmistettua toiminta,molemmissa testeissä laukes vaikka ”ledkynällä ”mittasin vaihe/ suojamaa välissä, virta ”olematon”

Yhdessä agrikaatissa oli ohje maadoittaa maahan piikillä? Onko tarpeen autoon virtaa syötettäessä.

Hyundai agrikaatissa jokin vuoto, volttimittari näyttää jännitettä vaikka virtakytkin nolla asennossa jos kuormittaa nollille,
itämaista laatua kuten Jule jo totesi.

Agrikaatti käydessä maassa ok, mutta jos autossa, onko sen runko suojamaana pitää eristää autossa vai ?

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Invertterin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 04 Heinä 2020 18:12

BussMAN kirjoitti:
04 Heinä 2020 16:48
Agrikaatti käydessä maassa ok, mutta jos autossa, onko sen runko suojamaana pitää eristää autossa vai ?
Ei kun kyllä se aggren suojamaa on kaikissa tilanteissa paras olla yhdistettynä bussin runkoon. Samoin kaikki invertterit sun muut.

Metallikuoriset laitteet on juuri siksi suojamaadoitettuja, että missään vikatilanteessakaan ei voi käydä niin että laitteen kuori olisi jännitteellinen.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Vastaa Viestiin