Akkujen hankinta

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Lifepo kestää ylijännitettä, mutta Lipo on ihan ehdoton että jännite ei saa hetkeäkään käydä yli 4.2V.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 14 Joulu 2020 11:58 Iso peukalo!! Tästä sitten hyvä projektipäiväkirja muille hulluille.

Suosittelen kyllä vahvasti että opetat itsellesi miten tuo akusto pitää tehdä niin että siitä tulee hyvä etkä telo itseäsi. Noissa litiumkennoissa on sitten aika hemmetisti energiaa sisällä.]

Joo kyllä tulee infoa, ja kun saa testailtua niin voihan sitä tehä muillekin toimivia paketteja kun vähä pohjatietoo
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuossa olis vissiin valmis paketti.
Hintaahan tolla vaan on pirusti ja alvit päälle.
Liitteet
Screenshot_20201214-185820.jpg
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Lifepo4:ssä vissiin kennon voltit 3.2v.
Mutta mites noi amppeerit niitä vissiin 10-400ah välillä?
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 14 Joulu 2020 19:10 Tuossa olis vissiin valmis paketti.
Hintaahan tolla vaan on pirusti ja alvit päälle.
Eihän tuo tuohon kWh määrään nähden ole edes kauheen pahan hintainen, vastaa jtn 8kpl 225ah lyijyakkuja eikä sekään ihan riitä...
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu toi olis noin 2k€ ja taisivat olla perhana australiassa niin todennäkösesti alvit 500€ päälle.

Mielenkiinnosta kattelin useammastaki paikkaa noita lifepo4 kennoja ja oli tosi edullisia kokoonsa nähden mutta jos oikein käsitin niin olivat 3.2v/50ah.
Heti jos oli jotain 100 tai 200sh niin €/ah arvo nousi paljon.

Eli onkos noita sitten eri kokosia oikeasti ja onko se sama minkä kokosista kasais paketin?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Noita irtoais 700€ 8kpl 200ah kennoja posteineen.
Siihen vain pitäs tilailla muuta lisäksi koska pelkät kennot.
Ja laadusta en osaa sanoa kun joku suomikauppa ainaski mainosti että ei noilla halpatuonti kennoilla tee mitään,oliko sitte totta vai omaa mainosta.
Liitteet
Screenshot_20201215-073014.jpg
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Se pakkasen kesto noissa on se pieni ongelma..... Ja kylmässä lataus
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ite varmaan päädyn perinteisiin lyijuakkuihin hinnan takia ja kun niitä voi jotenkuten lisäillä jälkeenpäin lisää jos siltä tuntuu.
Vai mites käy jos on vaikka 2kpl vanhoja mutta toimivia akkuja,pari tuoreempaa ja vaikka pari uutta?
Pilaako vanhat ne uudetkin vai pilaako uudet ne vanhat?
Ja lähtökohta että kaiki samankokoisia ja rinnan vain samanikäiset?

Kyllä vain siltiki vanhanliiton miestä noi lifepo4:set alko kiinnostaan jossain määrin kunhan hieman selkenee niiden toiminta/toimimattomuus!
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noista LiFePO4 kennostista tehtyjä akkuja voi kyllä ostaa ihan suomestakin, esin Victronin valmistamat ovat varamsti sitä mitä paketin kyljessä lukee, mutta ovat tietysti huikean hintaisia.

Lyijyakkuja voi tietysti kytkeä eri ikäisiä rinnakkainkin, mutta _kuulemma_ se akuston suorituskyky kärsii siitä, eikä tuo ole suositeltavaa, toisin kun noissa Lifepo4 akustoissa joissa tuo rinnankytkentä ei ole mikään ongelma.

Pakkasessa nuo toimivat virran antajana kyllä paremmin kuin lyijyakut, mutta ne ei kärsi latailla pakkasessa. Käytännössä hyvin pienillä virroilla lataaminen ei haittaa, mutta mutta suuremmalla virralla lataaminen pitää estää jos ollaan alle 0°C, kennot pitää siis lämmittää ennen lataamista. Esim pakkasessa säilyttäminen ei ole minkäänlainen ongelma.

Aliexpressissä (ja vast) on myynnissä useankin valmistajan halpis lifepo4 akkuja, mutta mitä noita ovat availleet, niin lopputulos on yleensä melko juosten kustu. Käytännössä siis ostamalla erikseen kennot ja BMS:n siitä tulee ainakin itse kustu, mutta edullisempi ja huoltoystävällisempi. Sen akkupaketin avaamiseen tarvitaan yleensä sahaa/rälläkkää/kirvestä/talttaa jne...

Se mitä noiden kennojen/akkujen kanssa pitää valora on periaatteessa sama kuin lyijyakussakin, eli oikosulku. Suurin ero on siinä että 24V lyijyakustossa on 4 napaa joita pitää varoa, tuossa lifepo4 kennoista kasatussa akustossa on vähintään 16kpl. Oikarin vaikutus on periaatteessa sama, hemmetisti kipinöitä ja potentiaalinen riski sen akun paukahtamiseen.. tosin käytännössä lyijyakussa se varsinainen räjähdysriski on suurempi.

Yksi maininanarvoinen asia noissa lifepo4 kennoissa on se että ne akun navat ei ole mitään super kovaa metallia, ja kun niissä on usein esim m6 sisäkierre, sinne ei parane vetää pulttia samaan momenttiin kuin kulkurin pyöränpultteja. Helicoilin tekeminen on melko tarkkaa puuhaa noihin. :)
eagless kirjoitti: 15 Joulu 2020 06:10 Juu toi olis noin 2k€ ja taisivat olla perhana australiassa niin todennäkösesti alvit 500€ päälle.

Mielenkiinnosta kattelin useammastaki paikkaa noita lifepo4 kennoja ja oli tosi edullisia kokoonsa nähden mutta jos oikein käsitin niin olivat 3.2v/50ah.
Heti jos oli jotain 100 tai 200sh niin €/ah arvo nousi paljon.

Eli onkos noita sitten eri kokosia oikeasti ja onko se sama minkä kokosista kasais paketin?

Sinänsä mikään ei estä kytkemästä paria kennoa rinnakkain. On vähän mielipiteestä kiinni montako kennoa sopii kytkeä rinnakkain, ennen kun ne pitää erottaa erillisiksi akuiksi, mutta kaksi voi laittaa "aina". En kyllä näe mitään syytä miksei noita pienempiä kennoja voisi useampaakin laittaa rinnakkain, akuston rakenne tulee vaan sitä sekavammaksi mitä enemmän siellä on niitä yksittäisiä kennoja, jonka lisäksi ne "busbarit" eli väliraudat tarvii jokaiselle kuitnekin.

Edullisemmin noita kennoja saa käytettynä, eli esim 150Ah kenno, joka myydään 120Ah kennona on edullisempi kuin käyttämätön 120Ah, mutta ne ei tietysti laadullisesti ole yhtä hyviä, vaikka niissä käytetyissäkin on todennäköisesti enemmän kuin tarpeeksi käyttöikäää jälkjellä kulkurin mahaan asennettavaksi.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Laitoin viime talvena yhteen loistobussiin 2kpl Mastervoltin 24V litiumakkuja, yhteensä 11kWh. Maksoivat yli kymppitonnin mutta onhan ne parasta mitä kaupasta saa.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lahti32 kirjoitti: 17 Joulu 2020 14:16 Laitoin viime talvena yhteen loistobussiin 2kpl Mastervoltin 24V litiumakkuja, yhteensä 11kWh. Maksoivat yli kymppitonnin mutta onhan ne parasta mitä kaupasta saa.
Joo, saahan noita valmiitakin 12V litiumakkuja, ja paremmat niistä saa kytkeä sarjaan 24V akustoksi, mutta ovat kyllä hemmetin hinnakkaita.

Hintataso noissa valmiissa akuissa on kuitenkin vielä hyvän matkaa yli euron / wattitunti..
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Kyllä minä mitä olen tässä tutkaillut niin jos tämä testisarja minkä tilasin niin osoittautuu hyväksi niin jää perus lyijy akut unholaan saman tien
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 20 Joulu 2020 19:41 Kyllä minä mitä olen tässä tutkaillut niin jos tämä testisarja minkä tilasin niin osoittautuu hyväksi niin jää perus lyijy akut unholaan saman tien
Joo, aika harvassa taitaa olla ne jotka litumakusta vaihtaa takaisin lyijyakkuun. Siis ainakin tuollaisessa hupikäytössä. Käynnistysakkunahan lyijyakku on ihan hyvä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Just vaihdoin 12 vuotta vanhat lyijyiset käynnistysakut uusiin. Minusta ihan hyvä kestoikä, Exide akuille. Ollut koko ajan Ctekin vahdittavana eikä ole syväpurettu montaa kertaa.
Mukavia vehkeitä nuo veteraanivolvot kun pääkytkimen katkaisee niin kulutus loppuu siihen ja akut on turvassa.

Uudempiin oon sitte vaihdellut 1-3 vuoden välein uutta patteria. Vähän väliä syövät omia aikojaan akkunsa tyhjiksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Mutta aktiivisessa hupi käytössä ne starttiakut ei kestä kun Max 5v
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Punanensisu kirjoitti: 23 Joulu 2020 21:03 Mutta aktiivisessa hupi käytössä ne starttiakut ei kestä kun Max 5v
Kyllä mulla on kestänyt 7-12 vuotta. Huolehtia pitää lähinnä siitä ettei ne koskaan mene alle napajännitteen. Aurinkopaneelit ja hyvä ylläpito laturi pitää olla ja niitä akkuja tarpeeksi. Jännitevahti vielä niin varmasti kestää.

Muutama kunnon unohdus jonka seurauksena nolla volttia niin eipä ne sitten kestä.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lahti32 kirjoitti: 25 Joulu 2020 13:16
Punanensisu kirjoitti: 23 Joulu 2020 21:03 Mutta aktiivisessa hupi käytössä ne starttiakut ei kestä kun Max 5v
Kyllä mulla on kestänyt 7-12 vuotta. Huolehtia pitää lähinnä siitä ettei ne koskaan mene alle napajännitteen. Aurinkopaneelit ja hyvä ylläpito laturi pitää olla ja niitä akkuja tarpeeksi. Jännitevahti vielä niin varmasti kestää.

Muutama kunnon unohdus jonka seurauksena nolla volttia niin eipä ne sitten kestä.
Tuokin johtuu kuinka aktiivista se hupikäyttö on.

Eihän lyijyakku kuitenkaan niitä syklejä kestä kovinkaan paljoa, vaikka sitä hoivaisi kuinka.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Nii nii että normi akut on hyviä kun et ikinä pura niitä alle 12v 😂😂 vai kuinka.... Eli normi lyijyakkuja pitää olla aivan järkyttävän määrä että se onnistuu,tai sitten sitä virtaa ei saa käyttää!?
Huom tässä ei ole tarkotus ketään suututtaa
Houhou joulumieli
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Punanensisu kirjoitti: 25 Joulu 2020 15:48 Nii nii että normi akut on hyviä kun et ikinä pura niitä alle 12v 😂😂 vai kuinka.... Eli normi lyijyakkuja pitää olla aivan järkyttävän määrä että se onnistuu,tai sitten sitä virtaa ei saa käyttää!?
Huom tässä ei ole tarkotus ketään suututtaa
Houhou joulumieli
Kyllä juuri niin että lyijyä käytetään siten ettei mennä alle 12 voltin. Joka akkutyypillähän on omat speksit ja niiden mukaan täytyy systeemit rakentaa, lyijyä pitää laittaa enemmän.

Mulla 6kpl en sitten tiedä onko se järkyttävä määrä. Paljon riippuu bussistakin miten kestää. Osa syö parkissa ollessaankin paljon virtaa, tulee vahinkoja, unohtuu kulutus päälle ja se johtaa viikossa niihin syväpurkauksiin.

Muutama akku on tullut hommattua 7 eri bussiin. On rakennettu sekä lyijyakuilla, AGM, Victron Li-ion että Mastervoltin Li-ion akustoilla, ja selvästi huonoja ratkaisuja on ollut Motonetin Woima AGM akut joista 9 akkua pimeni takuuaikana. Niitä sitten on korvattu Exiden Dual AGM akuilla mutta niiden hinnalla saa perus lyijyä melko paljon lisää. Noissa isoissa akuissa ei ole enää niin suurta eroa onko AGM vai lyijy.

Siltikään en naureskelisi perus lyijyakuille kunhan ne on näitä hyvälaatuisia Heavy Duty kokoisia 225-250Ah akkuja ja niitä on tarpeeksi.

Hyvää joulua vaan kaikille rakentajille.
Tulevaisuus on sähköinen
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Halvimmat akut hinta-laatu suhteelta saa raskaskorjaamon hylkyläjästä. Koska sarjaan kytketty akkupaketti on yhtä huono kuin huonoin, rekkojen ym akuista se toinen on lähes aina edelleen hyvä. Ja lisäksi ammattikäytössä akut vaihdetaan yleensä enemmän tai vähemmän ennakoivasti, joten hupikäytössä nämä on vielä hyviä. Kun laittaa mahdollisimman sama tasoiset aina samaan sarjaan, pysyykin vähän aikaa hyvänä.

Itsellä on ostohinta 50snt kilo ja palauttaessa saan taas 50snt kilo, romuakun hinta...

Minun on vaikea perustella linja-auto on itselle mitään muita akkuja kuin 30€/220ah lyijyjä
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jep asia vilpitön, ei se 6 akkua ole vielä tolkuton määrä . Sen meinasin laittaa itsekkin ennen kun päätin tilata noita lifepoja
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mikaeli kirjoitti: 26 Joulu 2020 14:00 Minun on vaikea perustella linja-auto on itselle mitään muita akkuja kuin 30€/220ah lyijyjä
Kulkurissa tuo on kyllä ihan järkevä vaihtoehto koska kantavuutta ja yleensä tilaa on reilusti käytettävissä.

Tietenkään se 220Ah akku ei romulavalta ostettuna anna kuin murto-osan tuosta, mutta tuo on ihan toimiva vaihtoehto jos se akusto ei ole niin kriittinen.

Mä en tosin allekirjoita tuota että 24V akustossa se toinen olisi "ihan hyvä". Mun kokemusten mukaan ne koko elinkaarensa parina toimineet akut kyllä hiipuvat käytännössä ihan samaa tahtia, ainakin kun ne on huollettu säännöllisesti, eikä sinne ole patentoitu mitään 12V "väliottoa".
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Mun kokemuksen mukaan se toinen akku, mistä lähtee ohut punainen mikä ei katkea päävirrasta, hajoaa ensin. Yllätyksekseni bussissa tällaista väliottoa ei ole, mutta ainakin Volvo merkkisissä kuorma-autoissa on usein ollut, liekö siinä sitten jotain dataloggereita, piirturi vai mitä, en tiedä...

Suurempi syy siihen, että osa akuista on edelleen aivan hyviä, on se että moni autoilija vaihtaa sen akun sitten, kun auto kerran tai kaksi starttaa vähän huonommin. Ja yks ongelma on tuo huolto, edes napoja ja kenkiä ei siivota "kerran se vielä toimii", aika karmeita tullu vastaan ihan aktiivikäytössä olevissa autoissa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Itse ajattelin asian näin🤩, että ostan kerralla semmoiset akut että niitä ei tarvitsisi olla joka reissun jälkeen mittailemassa mikä akku pimeänä, tosin en itsekkään tiedä onnistunko siinä itsekkään😂🥳 mutta jos menee niinkuin on itse miettinyt niin hyvä niin
Nämä ns, romuakut ei ole vaihtoehto koska niitä pitäisi olla tosissaan tolkuton läjä että niistä saisi edes muutaman KWH . otettua kesällä ja syksyllä/keväällä ILP:uun ilman verkkoa
Vastaa Viestiin