Akkujen hankinta

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, en kyllä tiennyt että häkävaroitin osaa reagoida akkukaasuihin. Ajattelin että tuolle häkävaroittimelle ei olisi mitään tarvetta mun kulkurissa.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jep, kyllä kun tarpeeksi kiehuttaa ruumassa akkuja niin alkaa tillitys. Kokemusta on
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Nyt on tilattu firman nimissä Lifepo4 kennoja
Jotka kestää pientä latausta jopa -20 asteessa, täysillä kestää ladata vasta 0c jälkeen. Joka on kiinnostunut niin voi ottaa yhteyttä, tosissaan menee yli kk että saan akut perille
Tässä tullut perehdyttää kuukauden aikana aika tarkasti noihin ja eri ominaisuuksiin. Ulosmyyntihintakin on jokseenkin kohtuullinen
Mortti95
Kuski
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2020 00:33
Location: Kankaanpää

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Mortti95 »

Onkos linkkiä mistä porukka on näitä hankkinut? Ja onko tämä nyt yleensäkin paras vaihtoehto hupipuolelle? Tarvisi kaikki uudet akut hommata. Myös starttipuolelle.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Startti puolelle kannattaa laittaa perus lyijyt, tässä kevään mittaan annan infoa kun olen viisaampi, ensimmäinen erä akkuja tuli tässä vasta
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu laittele hieman minkäsortin pakettia olis tarjolla ja mihin hintaan kun saat tiedon.
Itelläki tulevaisuudessa hupiakkupaketti laitettava ja saahsn noita maailmalta mutta ei tietotaito riitä että tulis toimiva systeemi käytön kannalta.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mietin ja tutkiskelin ajankuluksi seuraavaa.

Jos on vielä toimiva lyijyakusto mutta haluaa lisää virtareserviä ja laittaisi rinnalle lifepo4 akkuja.

Lifepo4
Käyttöalue 24.8v-27.2v
Max lataus 28.8v toisesta lähteestä 29.2v

Lyijyakku
Käyttöalue 24.2v-26.8v
Max lataus 29.6v

Eli ongelmakohtiahan olisi noiden lifepo akkujen max latausjännite mutta jos latausjännite pääsisi liian ylös jossainvaiheessa niin bms vai mikä se nyt onkaan joka noiden rinnalle laitetaan niin katkaisee kyllä silloin niille menevän virran.

Toinen olisi taas tuo max28.8-29.2v jos laitettaisiin latausarvoksi niin jsksaisiko lyijyakut täyttyä koskaan.

Sitä en sitten tiedä että jos suoraan on rinnan erityyppisesti latautuvia pattereita että onko se sähköisesti edes mahdollista etteivät riko toinen toista piiriä ajanmyötä?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuon litiumakun voi kyllä periaatteessa laittaa sen lyijyakun rinnalle, mutta aika guru saa olla että osaa sanoa onko se järkevää.. Mä todennäköisesti tekisin jonkinlaisen akunvaihtokytkimen, enkä kytkisi niitä vaan kylmästi rinnakkain.

Jos ne on rinnakkain, niin tuossa latauksessa ongelma on todennäköisesti sen lyijyakun lataus. Sinne litiumakkuun kun virtaa sähköä niin paljon hereämmin kuin lyijyakkuun, että latausjännite todennäköisesti ei vaan nouse kovin korkeaksi, ennen kuin litium akut ovat täynnä, koska huutaa hoosiannaa kun lataa litiumakkua.

Tuolla 28,8V luijyakutkin kyllä latautuvat ihan täyteen, seihän ei ole ongelma, ja harvemmin noissa latausjännitteet ovat yli 28V, jos se on kovin korkea, niin se keittää akut pilalle, jossain bussissa kun on ihan normaalia käyttöä että moottori pyörii 12h/vrk.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Se täytyis testata.
Jos lifepossa korkeampi lepo jännite niin vois kuvitella että antais virrat vaan lifepoista ja ottas vasta lyijyakuista ku jännite tippuis tarpeeksi alas.

se olis periaatteessa hyväkin että pitäis lyijylliset täynnä ja ottais sieltä vasta tarvittaessa.

Vaan ku sähköissä ei kaavat käytännössä välttämättä mene että 1+1=2

Tuo on kuiteski ongelma että jos oikein luin niin laturin koko pitäis olla 2xakuston koko.
Varmaan laturin kestävyyden kannalta ku ottavat niin julmasti virtoja vastaan.
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kyllä nuo lyijy ja litiumi akut pitää olla kokonaan erilliset. Latauksen rajoituksen voi tehdä bms:llä, mutta käytettäessäkin pitää olla toisistaan erilliset. Joko eri laitteita pyörittäen tai paketti kerrallaan käytettynä. Sen verran hankalaksi menee käytettävyys, että itse ainakin valitsisin jomman kumman, en lähtisi rinnakkaisia järjestelmiä rakentelemaan.
Mahdollista toki, kannattavaa..? Tuskin
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
Täysi lyijyakku on n.13V -> 26V, ja kyllä se siinä pysyy kun akku on täysi, mutta heti kun tulee kulutusta se tietysti laskee aika nopeasti.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Erotusreleellähän se onnistuisi kyllä ja voisi laittaa millä arvoilla ottaa mistäkin.

Tai manuaalinen kytkin joka toimii varmasti.

Tippuu tosin nuo hinnat sitäkyytiä aurinkopuolen buumin myötä että onko enää kustannustehokasta pitemmänpäälle.

Jos olisi pystynyt rinnan laittamaan suoraan niin lifepojen kapasiteetin voisi pitää pienempänä että kestäis auton laturikin sen.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

https://exide.fi/batterikunskap/akun-itsepurkautuminen/
Näppärä testi, millä voi mallintaa akun purkautumista eri kuormilla ja lämpötiloissa
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hoitaakos tommonen 8s bms kaiken oleellisen vai tarviiko vielä päälle jotain härpäkkeitä lifepo4 akkujen lisäksi?

Ja minkäs mukaan tuo pitäis mitottaa kun on 30-500a kokosia?
Jännite näyttäs olevan 24v.

Jos laskee että max kulutus 3500w niin 150A vissiin riittäs,jos lasketaan sen mukaan.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 03 Maalis 2021 16:58 Hoitaakos tommonen 8s bms kaiken oleellisen vai tarviiko vielä päälle jotain härpäkkeitä lifepo4 akkujen lisäksi?

Ja minkäs mukaan tuo pitäis mitottaa kun on 30-500a kokosia?
Jännite näyttäs olevan 24v.

Jos laskee että max kulutus 3500w niin 150A vissiin riittäs,jos lasketaan sen mukaan.
Jep periaatteessa 150a pitäs riittää mutta itse ainakin laitan reilusti yli tuon ettei lämpene isommilla kuormilla
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 03 Maalis 2021 11:19
Punanensisu kirjoitti: 03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
Täysi lyijyakku on n.13V -> 26V, ja kyllä se siinä pysyy kun akku on täysi, mutta heti kun tulee kulutusta se tietysti laskee aika nopeasti.
Perus lyijyakun nimellisjännite on kyllä 12.7 siitä ei kyllä ole kahta sanaa ! Paitsi jotkin agm akut joissa on n 13v
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Niin eli tarkottaakos tuo että jos lifepot rinnan että lyijyakut kiehuu kuiville koska lepojännite 12.7v?
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 03 Maalis 2021 21:00 Niin eli tarkottaakos tuo että jos lifepot rinnan että lyijyakut kiehuu kuiville koska lepojännite 12.7v?
Eei !! lyijyaukku kestää ladata kovemmalla jännitteellä kuin lifepo.
Esim putkilevyakkuja pitäs ladata 30v latausjännitteellä että ne saa kunnolla täyteen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Punanensisu kirjoitti: 03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
No onkos tuossa sitte se ongelma että kun ei latausta vaan käyttö päällä niin ottaa virtoja vain lifepoista.

Vai onko se vain että kun ovat erityyppisiä akustoja niin vaativat väliin oman säätöpiirin?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 03 Maalis 2021 20:30
Jule kirjoitti: 03 Maalis 2021 11:19
Punanensisu kirjoitti: 03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
Täysi lyijyakku on n.13V -> 26V, ja kyllä se siinä pysyy kun akku on täysi, mutta heti kun tulee kulutusta se tietysti laskee aika nopeasti.
Perus lyijyakun nimellisjännite on kyllä 12.7 siitä ei kyllä ole kahta sanaa ! Paitsi jotkin agm akut joissa on n 13v
Öö.. nimellisjännite on sen 12V, kuten nimikin sanoo..

Kun tuota tutkin googlea rassaamalla, niin löytyi kyllä useampia arvoja tuon täyden akun jännitteelle, myös tuo mainittu 12,7V. Mulla on tällähetkellä kaksi käytettyä 100Ah lyijyakkua testikytkennässä, niiden napajännite pysyi yleismittarin 200V alueella 13,0V/26,0V ainakin 6kk ajan jonka ne oli sähköisesti irtikytkennynä. En ole akkuja sen kummemmin tutkinut, mutta mielestäni ne ovat "normaaleja" avoimia lyijyakkuja, joissa on korkit etiketin alla jemmassa.

---

Lataushan tapahtuu aina korkeammalla jännitteellä, koska se korkeampi jännite tarvitaan että virta alkaa liikkua kohti akkua, ja lyijyakun korkea sisäinen vastus edellyttää koreampaa latausjännitettä.

Litiumakkuja ladattaessa ei kannata käyttää tyhmää muuntaja laturia, niistä kun tulee ulos sykkivää sinimuotoista tasasähköä, jonka tehollisjännite voi olla se esim 14v, mutta huippujännite paljon korkeampi. Kun akku alkaa olla täynnä tuo huippujännite saattaa olla jo liian korkea.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 05 Maalis 2021 05:47
Punanensisu kirjoitti: 03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
No onkos tuossa sitte se ongelma että kun ei latausta vaan käyttö päällä niin ottaa virtoja vain lifepoista.

Vai onko se vain että kun ovat erityyppisiä akustoja niin vaativat väliin oman säätöpiirin?
Joo eri tyyppiset akut pitää aina olla erillään että niistä saa täyden hyödyn. Esim putkari ja perus starttiakut ei toimi porukassa oikein
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://youtu.be/5y-lvVn5WqE

Tuollaisen kun sijoittais bussiin , täydellinen paketti

Nyt tulossa sähköauto jossa virranotto, leiripakalta kun hakee eväät kaupasta/ lataa sähkötolpasta samalla
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän ne noita sähköautojen akkuja on busseihinkin maailmalla laittaneet, mutta tuollaiset sähköautoissa käytettävät NMC tai NCA akut vaativat huomattavasti tarkemman ohjauksen, ja jos ohjaus kusee ne voi paukahtaa.. Nää LFP (eli LiFePO4) akut ei räjähdä eikä syty palamaan ellei sitä ihan tarkoituksella yritä.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo
Vastaa Viestiin