Ctek ja Mppt

Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja B9M »

Koko talven auto töpselin päässä ja päävirrat päällä. Hupiakut 2x225 perälautanosturi ja syöttö aurinkopaneeleita mppt sähkokeskuksen solenoidille. Ctek 14000 hupiakkujen napoihin suoraan. Ajoakut päävirta päällä ja oma solenoidi sähkökeskuksella. Motonetin erotusrele välissä. Huhtikun alussa töpseli irti ctekiltä ja aurinkopaneelit antoi virtaa tarpeeksi. Aamuisin ihmettelin mikä vie virtaa kun jännite aamulla 23V. Ei vienyt mikän virtaa vaan hupiakut kiehuneet melkeen kuivaksi :evil: . Ei tuo Ctekki niin viisas sitten olekkaan kun keitti akut. Ajoakut kumminkin Ok T. Ari
#048
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Jule »

Normaali Ctek ei ole ylläpitolaturi, vaan sen "ylläpitotoiminto" tarkoittaa heikenneen akun elvyttämistä. Itseasiassa lähes kaikki näistä älylatureista ei ole tarkoitettu ylläpitoon, eli pidettäväksi kiinni pidempiä aikoja.

Sinänsä akku itsehän ei tarvitse mitään ylläpitoa, jos ajoneuvon aivot eivät nyrjähdä, niin paras ratkaisu on irroittaa akut kokonaan.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tommosen oikean ylläpitolaturinhan nikkaroi normi laturista kun vaan laittaa säädettävät katkaisimet jälkikäteen että tietystä jännitteestä kytkee päälle ja tietyssä jännitteessä kytkee pois.
Tiiä sitte mitkä nuo jännitteet ois optimi arvoiltaan.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 04 Touko 2021 12:36 Tommosen oikean ylläpitolaturinhan nikkaroi normi laturista kun vaan laittaa säädettävät katkaisimet jälkikäteen että tietystä jännitteestä kytkee päälle ja tietyssä jännitteessä kytkee pois.
Tiiä sitte mitkä nuo jännitteet ois optimi arvoiltaan.
Ei käytännössä oikein toimi noin simppelisti. Akun täyteen lataaminen edellyttää aika paljon korkeampaa latausjännitettä kuin mikä on täyden akun jännite.

Tietääkseni ne vanhat "mekaaniset" ylläpitolaturit toimivat niin että siinä oli tietty alajännite jossa se kytkeytyi päälle, ja yläjännite joka laukaisi ajastimen, joka lopulta katkaisi latauksen kun latausta oli jatkunut riittävän pitkään.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli jos vaikka laturi kytkeytyy päälle kun jännite laskee 25.5v.
Vastaavasti laturi kytkeytyy pois päältä kun jännite saavuttaa 30v.

Kävisikö tuossa niin että sen aikaa kun menee jännitteen nousuun 25.5v-30v niin se ei kerkeä ladata akkuja?

Vai käykö niin että kiehuttaa akut kuivaksi koska jännite alue on pidetty ylhäällä?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä en kyllä tiedo noita jännitteita, mutta se voi tehdä sen että laturi ei jaksa nostaa sitä tuonne 30V ennen kuin ankaran kiehuttamisen päätteeksi, tai sitten toisinpäin, se 30V saavutetaan jo hyvin nopeasti, vaikka akku ei ole vasta varautunut kuin vaikka 10%.. Käytännössä jälkimmäinen ei ole suuri ongelma, muuten kuin että syklejä tulee paljon useammin.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti: 04 Touko 2021 12:22 Normaali Ctek ei ole ylläpitolaturi, vaan sen "ylläpitotoiminto" tarkoittaa heikenneen akun elvyttämistä.
Öö, kyllä kaikki ctekit mitä minä olen nähnyt, menee sen normaalin lataussyklin päätteeksi ylläpitomoodiin missä jännite on kiinteä noin 13.5V / 27V.. se kyllä pitäisi olla ihan passeli.

Mutta, nuohan on tarkoitettu irto-akun lataamiseen. Jos akku on kiinni autossa jossa on yhtään laitteita päällä (päävirta..), ctek katsoo että virtaa menee vielä eli akku ei ole täysi.

Kannattaa siis niitä ctekin ledejä katsoa, ylläpitomoodissa kuuluisi olla ledipalkki tapissaan. Jos on yhtään lediä vajaa niin se pitää vielä isompaa jännitettä päällä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jule kirjoitti: 04 Touko 2021 14:53 Mä en kyllä tiedo noita jännitteita, mutta se voi tehdä sen että laturi ei jaksa nostaa sitä tuonne 30V ennen kuin ankaran kiehuttamisen päätteeksi, tai sitten toisinpäin, se 30V saavutetaan jo hyvin nopeasti, vaikka akku ei ole vasta varautunut kuin vaikka 10%.. Käytännössä jälkimmäinen ei ole suuri ongelma, muuten kuin että syklejä tulee paljon useammin.
Juu no ite tein syksyllä testin just tolla edellämainitulla testillä eli kytkeytyminen päälle 25,5v ja sammutus 27,5v

Kytkeyty kyllä päälle tietyinväliajoin ja sammui niinku pitiki mutta akut ei olleet täynnä koskaan.
Tarkoitus oli nostaa sammutus jonnekki ,29,5-30v ku kyseinen jännitehän ei pitäis kiehuttaa vielä akkua.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Tosiaan kyllä nuo ylläpitolaturit toimivat fiksusti kun ovat kytkettynä kuormaamattomiin akkuihin, eli kun lataussykli on mennyt läpi, laturi jää ylläpitotilaan jossa se lataa akkua pulsseilla jännitteen laskiessa, ja jos jännite laskee liikaa niin koko lataussykli alkaa alusta.

Jos akuilla siis on kuormaa, silloin tuon jatkuvan lataussyklin sijaan laturin pitää osata toimia virtalähteenä, kuten esim. Ctekin tuota 14000-mallia uudempi malli, MXT 14, jonka saa kytkettyä syöttämään pysyvästi vakiojännitettä (27.2V) jolla se akkujen keittäminen estetään ja akut pysyvät jatkuvasti täynnä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Mun mielestä ton kiehumisen syy on ollut päällä oleva päävirtakytkin 😉
Eli siis ollut virtaa vieviä päällä sen takia 🤔
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun tietääkseni sen täyden rauhassa lepäilevän avoimen lyijyakun jännite pitäisi olla 13v
Eikä tosta paljoa tarvii yli mennä kun neste alkaa haihtua.

Voi tietysti olla että tuo muu sähkönkulutus saa sen älylaturin ylläpitopasmat sekaisin, mutta eihän sillä hemmetin ylläpitolaturilla mitään virkaa irrallisessa akussa ole! Ei se irtoakku mitään ylläpitoa tarvii.

Jos akku hiipuu itsekseen irrallisena, eikä syynä ole paskamöhjöinen kuori, niin se akku on jokatapauksessa aivan valmis, ja jo sen akun ylläpito keittää sitä, niin että se edellyttää säännöllistä nesteytystä.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mulla on CTek MXT 14 ja olen käyttänyt sitä kiinni sekä Carruksessa että Lahdessa. Carruksessa on 225Ah ja Lahdessa 480Ah. Kummassakin vehkeessä tuossa "normal" -modessa eli siinä 8-portaisessa latausohjelmassa se laturi saavuttaa sen "täynnä" -tilan vaikka onkin akut kiinni autossa päävirrat sammutettuna.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla ainaski 97 carruksessa on yllättävän paljon kulutusta jo vaikka ei päävirrat päällä.

Ja päävirrat päällä niin varmaan jotain 10-20a vetasee tunnissa.

Pitääpä varsin mitata joku päivä nuo kulutukset ilman ja päällä sekä koittaa karsia jos jotain joutilasta on niin pois käytöstä(esim ajokiekko).
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tuolla on aika hyvin juttua aiheeseen liittyen:

https://batteryuniversity.com/learn/art ... id_battery

Siinä juuri mainitaan ylläpitovaihtoehdoiksi joko tuo Julen suosittelema että piuhat irti kokonaan ja 6-12kk välein varmistuslataus täyteen, tai sitten tuo 13.5V ylläpitolaturi jatkuvasti kiinni.

Tai siis 2.25V - 2.30V per kenno on se suositeltu, eli 13.5V - 13.8V tahi tuplat 24V:nä..

Alempaa ylläpitojännitettä ei suositella koska se kerää sulfiittia akkuun.

Mulla on itsellä tuo Meanwell 24V 55A älylaturi, se on aina talvet kiinni ja hyvin on toiminut. Tuossa on silleen fiksu (tai tyhmä) äly että aina maasähkön kytkiessä se lähtee hetkeksi täydelle teholle (29V), mutta kun virta tippuu tarpeeksi pieneksi se vaihtaa tuohon 27V ylläpitomoodiin. Mutta sitten se pysyy tuossa ylläpitomoodissa seuraavaan sähkökatkoon asti, ei lähde uudestaan isolle teholle vaikka akkujännite hetkeksi tippuisi. Sen verran iso on tuo virtaraja tuossakin että menee kyllä ylläpitomoodiin vaikka olisi "normaali bussivarustus" laitteita päällä, eli invertterin takana jääkaappi ja ilmanvaihtokone yms.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ctek ja Mppt

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.virtasenkauppa.fi/alykas-ka ... NVSOlJF61s

Älykäs rele, max virta ehkä turhan pieni ? jos yli 200Ah akuissa käyttää (2 x 24 V erotettuna)

Äly latureita mainistetaan voi olla ”vaikka talven yli ” kytkettynä, nykyautossa box kulutusta , eikä suositeltava
mitään päävirran katkaisua , onko kulutus liian suuri laturin älylle, ? ,, ei kokemusta..

oma ns ” kesäauto” on. 87 , siinä vain ”ruiskunbox ”, cetek menee tarkkailutilaan noin kk välein ladannut talvella
toiveissa akku käyttökelpoinen,,, muutamia vuosia joutui akun ostamaan joka kesäksi,ainut tapa säästyi akun
ostolta kun piti 12v tallissa ..
Vastaa Viestiin