Päävirtakytkin

KatSam
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Joulu 2020 12:58
Truck: Volvo B10M
Location: Sotkamo

Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja KatSam »

Ajatuksena laittaa tavallinen pääkytkin ajoakkujen plus-johtoon, tarkoituksena saada auto täysin virrattomaksi seisonta-ajoiksi, ettei akut tyhjene. Miinuskenkää nyt rassattu, mutta on vähän työlästä. Paljonkohan tommonen B10M ottaa startatessa virtaa, jos vaikka sattus kerralla riittävän järeä kytkin eikä tule käyttösavut siitä heti ulos...
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... 341002003/

Tuota kokoluokkaa käytetään kuorma autoissa, ”on riittävän isot kytkentä pinta alat”

Kannattaa varmistaa onko jotain laitteita jotka tarvitsee jatkuvan jännitteen ,, bussissa/ kuorma autoissa paljon
päävirran ohitus tarpeita: webastot, ajopiirturi, boxit ym.
Viimeksi muokannut BussMAN, 05 Heinä 2021 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ei kai ne virtaa mikään tarvi jos kerran kärsii akun kengät irrottaa seisonnan ajaksi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
KatSam
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Joulu 2020 12:58
Truck: Volvo B10M
Location: Sotkamo

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja KatSam »

Leiriytyessä käytetään autossa olevaa sähköistä pääkytkintä, joka jättää pakolliset päälle. Jos tämän varaan jättää pitemmäksi aikaa, akut tyhjenee eikä tahdo ylläpitolatauskaan olla se varmin konsti...
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Liekkö mätänetin kytkin miten paljon huonompi, kuin tuo linkin takana oleva, ainakin samat arvot ilmoitettu?
Maksaa noin neljänneksen. :roll:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

VOYAGER kirjoitti: 05 Heinä 2021 06:55 Liekkö mätänetin kytkin miten paljon huonompi, kuin tuo linkin takana oleva, ainakin samat arvot ilmoitettu?
Maksaa noin neljänneksen. :roll:
Kytkin voi ihan sama?ehkä tuo ihk samaa tuotabäntoa, oletettavasti kiinassantehtyjä,,( itse ostanut yleensä raskaankaluston varaosaliikkeestä .)

https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... a--st0090c
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

KatSam kirjoitti: 04 Heinä 2021 20:52 Leiriytyessä käytetään autossa olevaa sähköistä pääkytkintä, joka jättää pakolliset päälle. Jos tämän varaan jättää pitemmäksi aikaa, akut tyhjenee eikä tahdo ylläpitolatauskaan olla se varmin konsti...
Kyllä ylläpitolataus toimii kunhan laturi on kohdallaan, eli joko laturi ymmärtää haistella jännitettä lataussyklin jälkeenkin ja aloittaa tarvittaessa uudelleen (sekä osaa toipua verkkovirran katkeamisesta ja takaisintulosta ilman nappien painelua), tai vaihtoehtoisesti osaa toimia virtalähteenä eli tuuppaa koko ajan tasaista jännitettä (esim. Ctek MXT 14:ssä 27,2 V) jolla akku pysyy latingissa ja laitteiden kuluttama sähkö tulee sen kautta korvatuksi.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, suurin osa latureista vaan ei tue tuota ylläpitoa, vaan laitteessa mainostettava ylläpito tarkkoittaa sen akun kapasiteetin ylläpitoa, eli se osaa tehdä sen sulfatoitumisen poiston.
Vastaa Viestiin