Sivu 1/1

Päävirtakytkin

Lähetetty: 04 Heinä 2021 10:33
Kirjoittaja KatSam
Ajatuksena laittaa tavallinen pääkytkin ajoakkujen plus-johtoon, tarkoituksena saada auto täysin virrattomaksi seisonta-ajoiksi, ettei akut tyhjene. Miinuskenkää nyt rassattu, mutta on vähän työlästä. Paljonkohan tommonen B10M ottaa startatessa virtaa, jos vaikka sattus kerralla riittävän järeä kytkin eikä tule käyttösavut siitä heti ulos...

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: 04 Heinä 2021 10:50
Kirjoittaja BussMAN
https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... 341002003/

Tuota kokoluokkaa käytetään kuorma autoissa, ”on riittävän isot kytkentä pinta alat”

Kannattaa varmistaa onko jotain laitteita jotka tarvitsee jatkuvan jännitteen ,, bussissa/ kuorma autoissa paljon
päävirran ohitus tarpeita: webastot, ajopiirturi, boxit ym.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: 04 Heinä 2021 16:31
Kirjoittaja Mikaeli
Ei kai ne virtaa mikään tarvi jos kerran kärsii akun kengät irrottaa seisonnan ajaksi...

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: 04 Heinä 2021 20:52
Kirjoittaja KatSam
Leiriytyessä käytetään autossa olevaa sähköistä pääkytkintä, joka jättää pakolliset päälle. Jos tämän varaan jättää pitemmäksi aikaa, akut tyhjenee eikä tahdo ylläpitolatauskaan olla se varmin konsti...

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: 05 Heinä 2021 06:55
Kirjoittaja VOYAGER
Liekkö mätänetin kytkin miten paljon huonompi, kuin tuo linkin takana oleva, ainakin samat arvot ilmoitettu?
Maksaa noin neljänneksen. :roll:

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: 05 Heinä 2021 08:58
Kirjoittaja BussMAN
VOYAGER kirjoitti: 05 Heinä 2021 06:55 Liekkö mätänetin kytkin miten paljon huonompi, kuin tuo linkin takana oleva, ainakin samat arvot ilmoitettu?
Maksaa noin neljänneksen. :roll:
Kytkin voi ihan sama?ehkä tuo ihk samaa tuotabäntoa, oletettavasti kiinassantehtyjä,,( itse ostanut yleensä raskaankaluston varaosaliikkeestä .)

https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... a--st0090c

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: 05 Heinä 2021 10:57
Kirjoittaja Geekuality
KatSam kirjoitti: 04 Heinä 2021 20:52 Leiriytyessä käytetään autossa olevaa sähköistä pääkytkintä, joka jättää pakolliset päälle. Jos tämän varaan jättää pitemmäksi aikaa, akut tyhjenee eikä tahdo ylläpitolatauskaan olla se varmin konsti...
Kyllä ylläpitolataus toimii kunhan laturi on kohdallaan, eli joko laturi ymmärtää haistella jännitettä lataussyklin jälkeenkin ja aloittaa tarvittaessa uudelleen (sekä osaa toipua verkkovirran katkeamisesta ja takaisintulosta ilman nappien painelua), tai vaihtoehtoisesti osaa toimia virtalähteenä eli tuuppaa koko ajan tasaista jännitettä (esim. Ctek MXT 14:ssä 27,2 V) jolla akku pysyy latingissa ja laitteiden kuluttama sähkö tulee sen kautta korvatuksi.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: 05 Heinä 2021 17:48
Kirjoittaja Jule
Joo, suurin osa latureista vaan ei tue tuota ylläpitoa, vaan laitteessa mainostettava ylläpito tarkkoittaa sen akun kapasiteetin ylläpitoa, eli se osaa tehdä sen sulfatoitumisen poiston.