Volvo b10

Crossibussi
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Tammi 2021 01:03
Truck: Volvo b10
Location: Kalajoki

Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Crossibussi »

Onko kellään ollu startti puolella ongelmaa että napsii startti vaan ei lähde pyörittämään kun vasta useammalla yrittämällä? startti moottori itsessään kun on ehjä :roll:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo - sama vika harva se kerta - tänään viimeksi koekäytön yhteydessä. Siellä on ties kuinka monta relettä välissä. Mun autossa on startti napilla ja tuntuu, että siinä napissa on jotain kontaktihäikkää. Virtalukko tuosta on disabloitu jo viime vuosituhannella. Välillä on hyppilangella käynnistetty lauttajonossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Solenoidi saa liian vähän jännitettä = virta jää pieneksi, ei jaksa vetää. Helppo korjaus on tehorele konehuoneeseen, jolle ohjaus solenoidille tulevasta johdosta ja syöttö suoraan akulta releen läpi solenoidiin. Ehkä mielellään joku sulake väliin pahimman varalta.

Tämä on ainakin henkilöautoissa toiminut, mm. eräässä sitikassa tyyppivika, että solenoidille tulee kerrasta riippuen 7-12v, ja seitsemällä solenoidi vain naksuu. Jotkut on käyny koko konehuoneen läpi, itse ostin 10e releen, mulla tuli kuntoon, se joku muukin ja toinenkin osti releen...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Volvoissa on päävirta käytössä startille vain startatessa, vois testa : yrittää starta jos päävirta napaan ei tule virta vois
vika olla akkukotelossa siinä sähköisessä kakkos pääkytkimessä , ettei yhditä tai sen ohjauksessa esim ( tuo on ollut
jokin turva tekijä Volvoissa että pääkaapeli virraton muulloin kuin startessa.)
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ihan hyvä turvatekijä ja selkeä mahdollinen vika paikka, startin kaapelissa kun ei ole sulaketta yleensä. Tuohan voisi hyvin selittää että naksuu muttei lähe. Jos startista on virta pois ei auta vaikka solenoidi toimiikin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Volvo B10
Rattimajuri
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Mänttä
Member id: 382

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 »

Samaa tehny 3vuotta tosin vielä 2-3 avaimenkäännöllä lähteny jos ei ensimmäisellä starttaa, pitäs varmaan sen päävirtakytkimen kunto tutkia👌
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Äkkiähän tuon mittaa. Jos avainta kääntäessä startille menevän paksun kaapelin jännite ei notkahda startin liittimestä mitattuna, niin vika solenoidissa tai sen ohjauksessa. Jos notkahtaa reilusti alle 20v niin vika löytyy siitä akulle päin.
Tuossa meidän vanhuksessa vanhassa startissa oli rattaan päät ihan tasaiset, niin tökkäs välillä vaihtipyörää päin eikä solenoidi päässyt tarpeeksi syvälle kytkeäkseen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 30 Heinä 2021 18:12 Volvoissa on päävirta käytössä startille vain startatessa, vois testa : yrittää starta jos päävirta napaan ei tule virta vois
vika olla akkukotelossa siinä sähköisessä kakkos pääkytkimessä , ettei yhditä tai sen ohjauksessa esim ( tuo on ollut
jokin turva tekijä Volvoissa että pääkaapeli virraton muulloin kuin startessa.)
Mikaeli kirjoitti: 30 Heinä 2021 18:29 Ihan hyvä turvatekijä ja selkeä mahdollinen vika paikka, startin kaapelissa kun ei ole sulaketta yleensä. Tuohan voisi hyvin selittää että naksuu muttei lähe. Jos startista on virta pois ei auta vaikka solenoidi toimiikin.
Ainakin mun autossa on akkukopasta moottorille menevässä kaapelissa rele, jonka kärkien välissä on sulake. Idea lienee se että rele vetää startatessa, eli sulake ohitetaan, ja muuten normaalisti siellä on sulake suojaamassa. oikarin tms varalta. Jos tuo rele ei toimi, niin se sulake palaa kyllä välittömästi, muistaakseni se oli jokin 125A tjsp, se ei kestä starttivirtaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mun B10M:ssä on automaattisulake startin kaapeleissa siellä relekotelon perukoilla. En tiedä minkä kokoinen tuo on, mutta pitkässä sahauksessa se joskus napsahtaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Viltsu
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2022 22:11
Truck: Volvo B10M 1994
Location: Vuokatti

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Viltsu »

Nostellaas ketjua.
Ostin (ensimmäisen) projektin itselleni
Eli autona volvo b10b carrus star 301 1994 ,9.6L

Ongelmana on että satunnaisesti saattaa katkaista syötön kesken ajon eikä anna startata vähään aikaan ( ennen kuin on virrat käytetty pois.)
Antaa vikakoodin syöttöpumpun säätötangon asennosta.
Syöttöpumpun päähän tuleva sähköliitin käytetty auki sekä silmämääräisesti todettu ettei ole hapettumia vast.
Syöttöpumpun alla oli myös kosteutta, mutta vielä toistaiseksi en tiedä onko vettä vai dieseliä kun ei tuo nyky dieseli haise oikeen miltään ja nenä oli tukossa ropatessa.

Löytyykö näihin mistään ns. Korjaamokäsikirjoja että uskaltaisi mennä syvemmälle pumpun elämään.
Kaiken näköinen kirjallisuus kiinnostaa jos joku haluaa luopua. Ei mahda jäädä viimeiseksi ongelmaksi.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Jule »

Viltsu kirjoitti: 19 Loka 2022 23:13 Nostellaas ketjua.
Ostin (ensimmäisen) projektin itselleni
Eli autona volvo b10b carrus star 301 1994 ,9.6L

Ongelmana on että satunnaisesti saattaa katkaista syötön kesken ajon eikä anna startata vähään aikaan ( ennen kuin on virrat käytetty pois.)
Antaa vikakoodin syöttöpumpun säätötangon asennosta.
Syöttöpumpun päähän tuleva sähköliitin käytetty auki sekä silmämääräisesti todettu ettei ole hapettumia vast.
Syöttöpumpun alla oli myös kosteutta, mutta vielä toistaiseksi en tiedä onko vettä vai dieseliä kun ei tuo nyky dieseli haise oikeen miltään ja nenä oli tukossa ropatessa.

Löytyykö näihin mistään ns. Korjaamokäsikirjoja että uskaltaisi mennä syvemmälle pumpun elämään.
Kaiken näköinen kirjallisuus kiinnostaa jos joku haluaa luopua. Ei mahda jäädä viimeiseksi ongelmaksi.


Mulla on vastaava vika, mutta hyvin satunnaisena. Myös vikakoodi tuntuu olevan hyvin satunnainen. Ainoa yhdistävä tekijä on ollut se että moottori on sammunut aina kun kaasupoljinta ei paina yhtään, eli esim kun pysähtyy risteykseen. Lähtenyt aina kyllä heti uudelleen käyntiin.

Hankala korjata kun vika ilmenee mulla niin satunnaisesti.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onks siellä jo kaasupetaalissa se asennontunnistinpotikka? Jos, niin kandeis ehkä käyttää auki ja hiplata puhtaaks. Tai hankkia suoraan purkaamolta uudehko tilalle.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, eihän ne vanhemmat mekaaniset toteutukset mitään vikakoodeja osaa kertoa.
Viltsu
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2022 22:11
Truck: Volvo B10M 1994
Location: Vuokatti

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Viltsu »

Sehän voisi vaikka ollakin siellä kaasupolkimen päässä. Sillontällöin antaa liian alhaisesta jännitteestä koodia polkimelle. Ja nyt kun miettimään rupesin niin sammumiset on käyny joko tyhjäkäynnillä tai vakkari päällä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä olen vähän suunnitellut että jos virittäisi jonkun topparin polkimeen, niin että kaasu jäisi aina millin päälle tms, mutta vähän kyllä kinostaisi tietää myös mikä sitä oikeasti vaivaa.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eiköhän noissa asentoantureissa yleensä kulu se 0-asennon kohta huonoksi koskettimista, jos on mekaaninen anturi. Tässä tapauksessa siis tuo "kaasu ylhäällä" kohta, kun siinä kohti se anturi useimmiten on. Minkähän tyyppinen anturi tuossa on, missä muodossa tieto tulee ulos, jännitteenä kai.

Antureita saa kaupasta uusia monenkin laisia, kun tietäisi mitä arvoja pitää tulla ulos, mutta voi vaatia vähän sovittamista paikalleen.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Viltsu
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2022 22:11
Truck: Volvo B10M 1994
Location: Vuokatti

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Viltsu »

Onko näihin kukaan tehnyt säätöjä?
Eli käytin siis konepellin alla olevan mötikän irti jonka sisässä ilmeisesti potentiometri?
Puhdistelin paikat ja takaisin kiinni ja eiku valo palaa. Kierrokset n.500

Noh. Sammutin, laitoin meisselin väliin että kierrokset nousee n. 650. Nollasin koodit ja eiku käyntiin. Ei koodeja.

Onhan tuossa se tanko mikä menee nivelten kautta kaasupolkimelle, mutta. Se jousi jännittää siellä, että kun avaan mutterin niin rävähtääkö se koko paketti levälleen :D
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Vaikea näkemättä arvata, mutta yleensä jossain tangossa/vaijerissa on joku säätöelementti, kierreosa tms. mitä pystyy säätämään systeemiä enempää purkamatta.

Yhdessä henkilöautossa oli kaasuläpän anturissa pitkänmuotoiset reiät ja sitä pystyi säätämään anturia kääntämällä. Sen korjasin kääntämällä vähän "aukipäin" niin ei osunut koskaan kulahtaneelle alkuosalle. Yleensä ecu:t osaa korjata/huomioida pikku virheen arvoissa, mutta katkokset signaalissa aiheuttaa yleensä aina vian.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla ei kyllä ole mitään säätöä kaasu ylhänä asennolle, vaan se tökkää sen potikan sisäiseen toppariin. Kaasupolkimen asentoa voi vähän säätää, ja lattiassa on toppari ettei potikkaa saa murjottua irti.
Viltsu
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2022 22:11
Truck: Volvo B10M 1994
Location: Vuokatti

Re: Volvo b10

Viesti Kirjoittaja Viltsu »

Jule kirjoitti: 22 Loka 2022 21:57 Mulla ei kyllä ole mitään säätöä kaasu ylhänä asennolle, vaan se tökkää sen potikan sisäiseen toppariin. Kaasupolkimen asentoa voi vähän säätää, ja lattiassa on toppari ettei potikkaa saa murjottua irti.
Saman huomasin itsekin, eikä ollut vaikutusta vaikka miten sääteli säätötankoja.

Laitoin potikkaan n. 1mm korotuksen että säätötanko ei pääse laskeutumaan ihan alas asti ns tyhjäkäynnin puolelle. Ainakaan toistaiseksi ei ole vikakoodia enää antanut.

Mihin säätötankoon lie antaa tuon vikakoodin 21. "Säätötangon asento liian alhainen"

Seurailen tilannetta ja jos vielä herjailee niin toivon mukaan on vika tuossa potikassa kun on vielä nuin helpolla paikallakin.
Vastaa Viestiin