Sivu 1/1

B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 17 Syys 2021 05:23
Kirjoittaja neppi
Heps.

Jos nyt hypoteettisesti oisin tulossa takas Suomeen, ni munhan pitäis sit myös hypoteettisesti taas kohdata se pelottava HorrorLines 3.0.

Tässä ku muutenki näitä unettomia öitä, ni miksei sit siinä joutessaa hyvin suunnittelis sen dösän, ni sithän se ois jo puoliks tehty. Vai häh?

Siinä on alunperin kaks laturia. Pieniä ovat minun silmään, etenki ku muistikuva on ykkösHorrorin ämpärinkokosista generaattoreista. Mahtasko olla kellään käsitystä et voisko alkuperäiset pikkulaturit kätevästi vaihtaa kahteen vanhemman malliseen isoon? En yhtään muista et minkälainen jalka siellä ees on, tai miten ne laturit on siellä kii.

Miks siellä ees on kaks laturia ku vaa yhet akut?

Tai riittääks niissä pikkulatureissa potku jos ne erottais erillisiin startti- ja huumoripiireihin?

Tää kaikkihan selviäis melko helposti jos ois siinä bussin vieressä ite… no en oo.

Chur!

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 17 Syys 2021 09:58
Kirjoittaja AriW
Ihan alkuun mä itse tekisin niin, että selvittäisin nykyisten laturien tehon. Fyysinen koko ei välttämättä kerro mitään. Kaksoislaturia on käytetty monasti ilmastoiduissa malliloissa, koska sitä sähköö vaan tarttee jos mielii etelässäkin pitää ajoneuvon viileänä. Akkujen määrään se ei varsinaisesti vaikuta. Mutta, jos he toimivat niin miksi sä poistat tai ylipäätään tarttet muutosta asiaan? Vaikö eikö ne toimi?
Periaatteessa jos ne on moniurahihnamallit boschin latureista ne on joo pienempiä, mutta muistikuva olisi että 120 tai jopa 180 ah on silti ihan yleinen totantokyky. Oli niit jopa 220ahtakin... muistaakseni.

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 17 Syys 2021 14:07
Kirjoittaja neppi
Ne isot vanhat laturit on jotai 260A, noi ”uudet” pikkuset on kai 120-140A.

Lähinnä et riittääks niissä mehu jos sinne tulee starttiakut ja sit rekallinen romulavalta pelastettuja Scanian akkuja.

Ja pystyyks ne jakaa niin et toinen lataa starttiakkuja ja toinen hupiakkuja? Riittääks niissä siihen potku? YkkösHorrorin 260A laturi huus äitiä aamusta iltaan etenki talvella, ni miten sit tommonen pieni pärjäsi muka paremmin…

Emmä nyt niitä oo poistamassa ku en oo ees samalla planeetalla, kuhan vunteeraan

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 17 Syys 2021 14:58
Kirjoittaja AriW
260a 24v laturi? Okei, en ole sellaista tainnut ikinä nähdäkkään joten perun kaikki edellämainitut sanani. Isoin ämpärinkokoinen mitä olen tavannut, oli muistaakseni 180ah.

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 17 Syys 2021 16:02
Kirjoittaja neppi
Hatusta vetelin viitteelliset numerot ihan vain referenssiksi. ;)

Vanhempaan B10M oli kolme eritehoista CAV laturia, joista suurin oli kyl aika mörkö. YkkösHorrorissa oli semmosia. En nyt löytäny speksejä mistään, mut oli kai se ny enemmin ku 140A.

Edit: 180A CAV laturin löysin syväluotaavammalla B10M haulla

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 17 Syys 2021 17:46
Kirjoittaja BussMAN
neppi kirjoitti: 17 Syys 2021 16:02 Hatusta vetelin viitteelliset numerot ihan vain referenssiksi. ;)

Vanhempaan B10M oli kolme eritehoista CAV laturia, joista suurin oli kyl aika mörkö. YkkösHorrorissa oli semmosia. En nyt löytäny speksejä mistään, mut oli kai se ny enemmin ku 140A.

Edit: 180A CAV laturin löysin syväluotaavammalla B10M haulla
Tarkistin
B10M kun tuli markkinoille n86 vuonna pienillä muutoksilla B58 oli generaattori valinnat oli 1,7kw ja 2,2 kw
( oli myös saatavana 3,4 kw), varmaan käyttötarkoituksen / lisävaruteiden mukaan valinnat , ei vielä tunnettu
kaksois latureita ne tais tulla ?, kaikki oli cav näyttävän kokosia..

Samaa kokoluokkaa muistele alle 200 A (=3,6 kw) oli myöhemmin , nuo iso kokoisia olisko tehty ns
jatkuvalle käytölle, viimeisin kuorma auto jonka ostin uutena oli 3 kw (110A) laturi bosch se oli kyllä
tehoon nähden melko pienikokoinen , verratuna vanhemmat bosch in 60A laturiin .

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 17 Syys 2021 20:32
Kirjoittaja salminen
Huoltoarvot kirjan mukaan vaihtoehdot B10m latureille on
Bosch 55A x2
Cav Ac7b 60A
Cav Ac203 80A
Cav Ac203R 115A
Cav Ac203K 120A
Cav Ac203R 180A

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 18 Syys 2021 06:14
Kirjoittaja neppi
Joo toi 115, 120 ja 180A -lista näyttää tutulta. Joskus kauan sitte näitä ykkösHorroriin metsästin. Minä sen 260 höyrypäissäni keksin.

Miten se kaksoislaturi on sinne sähköihin kytketty? Johto vain haaroitettu laturin päästä? Samoilla akuille ne menee kuitenki…

Nyt jos haluisin ottaa yheltä laturilta hupiakuille ja toiselta startti-, ni sehän latausteho puolittuu per pankki. Sillä minä niitä isompia latureita mietin.

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 18 Syys 2021 10:47
Kirjoittaja AriW
Ei niissä sen kummempaa ole tosiaan ku vaan omana piirinä lataavat. Tosin voi olla että merkkivalon rundikello toiselta ja käynnistyksen esto toiselta, tämä esimerkiksi.
Eikös se erotusrele olisi kuitenkin varmempi, siis jos 24v hupi+ajo osasto sattuu olemaan tarkoituksena.

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 18 Syys 2021 15:07
Kirjoittaja neppi
Mulla saattaa jossain sivuluukussa se erotusrele jo ootellakki. Haluisin kuitenki mielummin yks jäätävän iso laturi / piiri, ku yhen lataamon takana kaks piiriä. En tiä miks. Oisko intuitio?

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 18 Syys 2021 21:40
Kirjoittaja AriW
Ei kai sen väliä miten ja missä teet ja kuinka, teet niin kun asian parhaaksi tai huonommaksi koet. Ihan koska sä vaan voit.

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 19 Syys 2021 04:32
Kirjoittaja neppi
Ni. Todennäköisesti kuitenki just lauttajonossa tai jossain motarin levikkeellä.

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 22 Syys 2021 20:23
Kirjoittaja Jule
Jos hupipuolelle ja alustalle on oma laturinsa, niin mä toteuttaisin sen vaan lisäämällä sinne yhden isotehoisen 12v laturin, ja kaikki hupipuoli 12v, enkä ronkkisi orkkissysteemiä mitenkään.

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Lähetetty: 22 Syys 2021 23:05
Kirjoittaja Rosvolinna
Mulla on Röllissä koneen päällä yksi sellainen mäyrän kokoinen laturi. Sen teho riittää vallan hyvin lataamaan hupiakutkin kohtuu ajassa. Onhan tuossa ollut joku 60kpl10W lukulamppuja matkustamossa ja kaksi isoa kanavapuhallinta. Siellä liikutaan lähemmäs 1000W kulutuksessa. Eli hupilataus on melko pientä. Kyllä ne hihnat hetken huutaa tyhjillä akuilla, mutta nopeasti ne hiljenee matkavauhdissa.