Invertteri kytkentä

Arvo99
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Touko 2021 09:52
Truck: Volvo b12
Location: Koski TL
Member id: 77

Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja Arvo99 »

Tuli ostettua mppsolarin 3.6kw hybridilaite ja olis pari kysymystä sen kytkennöistä eli:

Akkukaapeit on 50mm2 kuinka suuri sulake akkujen ja invertterin väliin?
Erotusreleellä vedetään auton omilta akuilta myös 50mm2 kaapeli, laitetanko sulake molempiin päihin? Hupiakkujen päähän ja starttiakkujen päähän? Kuinka suuri sulake? Auton oma laturi on 180a
Onko volvo b12 carrus 502 kori maadoitettu? Voiko hupiakkujen maan vetää ruumassa keskellä menevään runkoon?
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Erotusreleellä ei mielestäni kannata olla sulaketta. Akut kun kytkeytyy niin siinähän saattaa hetken aikaa mennä virtaa ihan miten paljon vaan.

Invertterille riittänee vaikka 200A..

Kori on maassa. Maajohdot kannattaakin viedä juuri noin mahdollisimman lyhyellä johdolla runkoon.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Vertissä on itsessään sulake, ei oo välttämätön laittaa toista :)
Avatar
viisnepa
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Elo 2016 08:59
Truck: Scania Carrus 602
Location: Nurmijärvi

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja viisnepa »

MppSolarin asennusohjeessa suositellaan sulaketta akkukaapeliin. Itse olen laittanut 80A pikasulakkeen. Voisi olla suurempikin mutta tuo on kestänyt meidän käytössä. Startti- ja hupiakut yhdistävään kaapeliin (35mm2) olen laittanut akkujen päähän 200A sulakkeet johdonsuojaksi. Sulake- ja kaapelimitoituksista taitaa olla yhtä monta mielipidettä kuin on asentajaa, vaikka molemmat voi laskea matemaattisella kaavalla jos pystyy määrittämään kuormat. Itsekin olen ravistellut mitat hatusta kun ei muuta osaa :-D
Käytä bussia - vältä pysäköintiongelmat ;)
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Hatusta täälläkin, kuten viisnepa.
Miten lie oikea käytäntö?
Itsellä bluesea rele hupi/ajo akkujen välissä, sekä 200A sulakkeet akuilta releelle lähdöissä!
:?:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Punanensisu kirjoitti: 29 Heinä 2022 22:09 Vertissä on itsessään sulake, ei oo välttämätön laittaa toista :)
Se ei suojaa kyllä miltään, jos kaapeli hiertää itsensä puhki, niin palaa koko bussi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Arvo99 kirjoitti: 16 Heinä 2022 12:27 Tuli ostettua mppsolarin 3.6kw hybridilaite ja olis pari kysymystä sen kytkennöistä eli:

Akkukaapeit on 50mm2 kuinka suuri sulake akkujen ja invertterin väliin?
Erotusreleellä vedetään auton omilta akuilta myös 50mm2 kaapeli, laitetanko sulake molempiin päihin? Hupiakkujen päähän ja starttiakkujen päähän? Kuinka suuri sulake? Auton oma laturi on 180a
Onko volvo b12 carrus 502 kori maadoitettu? Voiko hupiakkujen maan vetää ruumassa keskellä menevään runkoon?
Oletan että vertti on 24V malli, silloi 3,6kW aiheuttaa 150A virran, joten 200A sulake on hyvä, jos johdon pituus on alle 4m.
Sukale aina molempiin päihin, jos syöttöä (akku) on molemmissa päissä, silloin sulake suojaa. Vertin sulake ei suojaa kuin siitä eteenpäin, joten syöttö on aina suojattava erikseen.
Sulakkeen koko kaapelin ja kuorman mukaan. Tuo max.200A alle 4m vetoihin 50mm2 kaapelille, jos kaapeli pidempi, niin pienempi sulake tai paksumpi kaapeli.
Kaikissa tapaamissani busseissa auton kori ja runko on - potenttiaalissa, joten käyttöjännitteen "maan" voi ottaa mistä vain rungon osasta, kun kontakti on riittävä. 8mm pultti on hyvä, jos ei saa läpipultattua, niin hitsaa ruuvin kiinni. Näissä kontakteissa on yleensä se suurin ylimenovastus ja liitokset alkaa lämpenemään, joten niihin kannattaa panostaa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Eihän sulla starttiakuissakaan ole sulaketta heti navan jälkeen, ihan sama voi tapahtua sielläkin :0
Reddewil kirjoitti: 19 Elo 2022 11:18
Punanensisu kirjoitti: 29 Heinä 2022 22:09 Vertissä on itsessään sulake, ei oo välttämätön laittaa toista :)
Se ei suojaa kyllä miltään, jos kaapeli hiertää itsensä puhki, niin palaa koko bussi.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Invertteri kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 19 Elo 2022 18:33 Eihän sulla starttiakuissakaan ole sulaketta heti navan jälkeen, ihan sama voi tapahtua sielläkin :0
Kyllä mulla ainakin on. Tai bussissa on.
Vastaa Viestiin