Sivu 1/1

Sähköpalo!

Lähetetty: 29 Maalis 2023 23:02
Kirjoittaja Paasse
20230329_222037_copy_1269x1693.jpg
20230329_222050_copy_1525x2033.jpg
20230329_222037_copy_1269x1693.jpg
Se oli tänään lähellä ettei Bussi palanut pihaan, laitoin auton käymään ja välittömästi huomasin uuden varoitusvalon kojetaulussa mitä en ollu koskaan nähnyt ja tuli palaneen käry heti savun saattelemana...

En meinannut saada autoa sammumaan avaimesta, kun huomasin selän takana liekit alkoi olla jo kiire... Päävirtakytkimestä ei sähköpalo lakannut, eikä vaikka juoksin nykäsee akkujen kaapelit irti, sulaneet palavat releet kun repäsin irti niin hehkutus loppu siihen.

Onkohan tuolle mitään tehtävissä vai löytyykö näihin vielä tämmöisiä osia?
Auto on scania carrus star 701 - 91.

Näyttää että olis ehkä alkanut rele k16/k17 ( lukuvalot vas/oik jotka ei käytössä eikä 16 edes sulake paikoillaan)
Tai k4/k5 alueelta( ilmeisesti pysätysvalo, eikä nämäkään käytössä) noiden välisellä alueella pahin vaurio.

Ihan pika selaamisella aika vähän käytössä olevia laitteita on tuon kortin takana, jotta voisi kai tuon tehdä ihan rele ja sulake periaatteella ilman piirikorttiakin? Kaikki valot tietysti tulee tuon kautta.

Erikoista myös että kaikki sulakkeet on ehjiä, vieläkin.

vaikka nuo vaurio kohdan releet saa virran kaavion mukaan pääkatkaisimen jälkeen ei pääkytkin kuitenkaan vaikuttanut mitenkään... Virrat kun käänsin päälle niin valot taulussa välkähteli jotenkin oudosti heti alussa.

En vaan ymmärrä mitä on tapahtunut, saa spekuloida ja heittää ajatuksia... Tällä hetkellä oon vaan iloinen ettei syttynyt kunnolla, oli vielä parkkeerattu metrin päähän talon seinästä.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 12:16
Kirjoittaja Jule
Mun mielestä toi carruksen keskus on jokseenkin sama vuodesta toiseen, eli sen puolesta ei pitäisi olla suurta ongelmaa löytää korvaavaa.

Pääkytkin ei katkaise kuin 3/4 tuon piirikortin sähköistä, tosin lukuvalojen pitäisi kuulua siihen katkaistavaan alueeseen. Tuo vasen alanurkka on se alue jossa sähköt on päällä aina.

Vaikka tuo sulake F12, joka syöttää releelle K16 onkin pois päikaltaan, niin se sähköhän voi tulla myös päinvastaisesta suunnasta, eli jos sieltä lukuvaloltapäin tulee sähkö, niin ei ainakaan se lukuvalon sulake silloin mitään suojaa.

X8 liittimessä on palanutta, näköjään niissä pitäisi olla kattokanavatuulettimia takana, ovat siis voineet käydä kuumana jo aiemminkin, mutta näyttä myös olevan v21 diodi olevan tuossa kuumalla alueella, kuten myös K5 rele joka on STOP pyyntö ja sen pitopiiri. Rele K5 ei ole käytössä. Tai rele toimii siis vaan jumppina.

Kun kyse on kulkurista, niin äkkiä voiis ajatella että jostain johtosarjasta on mennyt ruuvi läpi

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 15:01
Kirjoittaja Paasse
Onhan se mahdollista, se ruuvi meinaan... tankin laitoin ruumaan ja sen kiinnitin 2 seinään ja lattiaan mut muuten ei oo vastaavia hommia tehty viimisen ajon jälkeen. Autossa kyllä on löytynyt katkastuja johto nippuja sieltä täältä, mutta ei taida olla käytössä/ kytketty juuri mikään noista korilaitteista noita pakollisia valoja ja lämppäreitä yms lukuunottamatta, esim nuo lukuvalot ja stop systeemi on poistettu vaikka sulakkeet ja releet on paikallaan.
Kattokanavatkin on poistettu mutta johdotuksesta en osaa sanoa onko vaan poikkastu vai suojattu jollain.

Virosta löysin samanlaisen kortin samoilla numeroilla, suomen purkaamoilta ei natsannut, on hieman erikoisempi tuon auton kortti kuin yleisemmissä korimalleissa, pitäisi vaan osa hakea itse kun ei postin mukana ehdi ajoissa...

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 15:08
Kirjoittaja Mikaeli
Jv bussi groupilla oli, muistaakseni viime kesänä, purussa ajokuntoinen carrus 701, eli siellä saattaisi olla sopivia osia?

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 15:18
Kirjoittaja Jule
Sellaisena semiutuna sanoisin että numeron ei tarvii olla täysin sama.. Jos jokin valo tms ei toimi toivotusti, niin sitten jollain hyppylangalla korjaa sen, mutta ihan hirveästi ei tarvii stressata siitä tarkasta mallinumerosta.

Mä olen noita carruksen x01 sähkökaavioita lueskellut useampiakin, ja vaikka niissä onkin pieniä eroja, ne ei ole mitään kovin radikaaleja.

E: niin , kun uutta asentaa, niin kannattaa aloittaa poistamalla kaikki ne sulakkeet joiden takana ei enää ole mitään, tosin tuollainen palaminen ei mielestäni viittaa siihen että virta olisi tullut sulakkeen läpi - tai jos on, niin sulake on ollut jokin 100A tms iso. Ainakin mun autossa on kaikki sähköt tehtaalta jonkin sulakkeen takana, mutta eihän se tosiaan auta jos 1,5mm2 piuhaa syöttää 100A sulakkeen läpi.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 15:31
Kirjoittaja Paasse
Ok, hyvä tietää... mä jo ehdin varata tuo virosta, kiire kun alkaa lähestyä niin en jäänyt pitkäksi aikaa asiaa pohtimaan.

kävin nopeesti yleismittarilla kurkkaa tuon liitin numero 5:sen, paksumpi vihree ja ohuempi keltainen vierekkäiset oli yhteydessä pääkatkaisimelta tulevaan +24v, tai piippaus ääni väitti näin ja näytti 0,12v jännitettä näiden välillä vaikka piirikortti on pois tuosta välistä kokonaan...
Virran väärään suuntaan tulo piuhaa pitkin kuulostaisi loogiselta miksi sulake ei oo kärähtänyt.
Tarkistin paikat johon oon ruuvannut eikä mitään näkynyt, auton johtosarjahan menee liki näkyvillä ja sukeltaa suhkot suoraan seinän läpi, tuohon wc syvennykseen.
Eikös tuon voisi välttää tulevaisuudessa siten että jättää sulakkeet ja releet kokonaan pois piirikortista niiltä mitä ei ole varmasti käytössä ?

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 15:35
Kirjoittaja Jule
Joo, tein ninjaeditin tuonne väliin.. :)

Tosin mä kyllä suosittelisin ihan akun navan irroittamista tuollaisessa tapauksessa kun koko piirikortti on irroitettu.. Sinnehän tulee jatkuva sähkö siihen 6mm pultille kokoajan. Ja vaikka siellä sulake pitäisikin olla välissä se paukahtaa jo aika komeasti kun sellaisen 100A sulakkeen testaa.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 15:46
Kirjoittaja Paasse
Noita pakollisia piirikortin kautta kulkevia näyttäisi olevan :
-tuulilasin pyyhkijät ja pesu
-ajovalot pitkät/lyhyet/lisävalot/äärivalot/jarru/pakki/suuntavalot
-etuoven koneikko
-apuaskelman venttiili takana
-ylälasin lämmitys
-peilien lämmitys
-aurinkokaihtimet
-puhaltimet etu/ylä
-kuljettajan ja oppaan puhaltimet
-lisälämmitin
-vakkari ( joka ei vielä toimi)

Muut vaikutti enemmän tai vähemmän tarpeellisilta tai valmiiksi poistetuilta/ toimimattomilta.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 16:54
Kirjoittaja Paasse
Juu, akut on irti virtasysteemeistä...

Pystyiskö tuota vikapaikkaa jotenkin tarkistamaan/ tarkentamaan mittarin kanssa ?
Ihan vaan ett olis kiva löytää aiheuttaja, vaikka sen piirin jättäiskin kokonaan kylmäksi.

Kotimaiset purkaamot myi eioota...

Tuota 4 ja 5 liitintä voisi jotenkin tarkistella, tuo keltainen pienempi johto menee ilm wc valolle/ varattu valolle joka sijaitsee ehkä wc:n liepeillä ja vihreä hieman paksumpi olisko emännän kutsu... emmätiä, pitäis osaa lukea noita paremmin, eikä kaikille oo merkattu johtimen väriä... wc:ssä ainakin löyty irtonainen nippu poikkastuja johtoja (auton omia alkuperäisiä) viemärin välistä...

saa heittää ideoita miten tuota lähtis purkaa, mulla ei meinaa ny aivot taipua.

E: jostainhan tuo 4/5 liitin on saanut sähköä ohi sulakkeen, eikai tää muuten ole edes mahdollista.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 30 Maalis 2023 18:43
Kirjoittaja Paasse
Jep jep, laivaliput hankittu ja huomenna haen toisen kortin tilalle kun posti ei ennätä kuitenkaan...

Olis kai ton voinu jättää ja kytkee irti noi palaneet piirit, mut en vaan viitti jättää, ei luonto periksi anna jos asialle on jotain tehtävissä.
Tosi huono kontakti on ainakin ollu 5 liittimessä parissa pinnissä, kunnon kerros hapettumaa niin saattaa se kai kuumentua riittävästi silläkin kun ohut kontakti ?

Nyt jo vähän nauratti kun tuli puheeksi et halpa ja helppo harrastus vetää puoleensa.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 31 Maalis 2023 07:21
Kirjoittaja Risto113
ei se huono kontakti kuumene mitenkään hapettuman takia, jos sen läpi ei mene virtaa (ei ole käytössä).
Jätä vaan kytkemättä ne.
Itse asiassa jättäisin mahdollisimman paljon kytkemättä muutenkin, mieluummin liikaa; laittaa sitten kiinni jos joku toiminto puuttuukin testaillessa.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 01 Huhti 2023 10:13
Kirjoittaja Paasse
20230401_100359_copy_1267x1689.jpg
Hyviä vinkkejä täällä tulee, suunnitelma on tosiaan jättää kaikki ylimääräinen kytkemättä.
Tuota sähkö kaaviota tutkimalla jätän vain tarpeelliset releet ja sulakkeet ja muutaman liittimenkin saa jättää kokonaan kiinnittämättä, tutkitaan sitten jos joku ei toimi.
Tuosta 5 liittimestä meni yksi johto muistaakseni ylälasin puhallukselle/lämppärille eli siitä palaneesta piiristä on tod näk mennyt virtaa läpi, se on totta ettei virraton liitos kuumene.

Merkkasin risaan teipillä kytkentä kaaviota lukien mikä pitää jäädä toimintaan ja siirsin releet ja sulakkeet "uuteen" sen mukaisesti, samoin liittimet mitkä kytketään on merkattu itteä helpottaakseni.
Kaikki liittimet ja sulakepohjat kävin läpi putsaten ja lopuksi silikoni spreitä ja rele/sulake paikoilleen.

Tänään paikalleen niin selviää miten kävi...

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 01 Huhti 2023 13:01
Kirjoittaja Jule
Ja nyt olisi myynnissä biitä 9 napaisia liittimiä? :lol:

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 01 Huhti 2023 18:00
Kirjoittaja Paasse
Koeajo tehty ja aikalailla kaikki tarpeellinen saatu toimimaan, mutta jotain puuttuu tuosta etuoven avaus ja sulku systeemistä kun ei ovi toimi auki tai kiinni, aiemmin toimi, kojetaulu kytkimestä ei siis tapahdu mitään.

Olevinaan liitin kaikki mitä siihen kytkärin mukaan kuuluu, turva systeemit ja muut kanssa mut ei tuu eloa oveen, olisko joku viisaampi tuosta kartalla?

Liitteenä pitäisi olla kaavio mistä oon kattonu ohjeeksi...

Samalla piti jumpata ilmat pois polttoaine järjestelmästä kun tankin vaihdoin, joutu availee nafta suutinten liittimistä et sai ilmattua, huomasin että onneksi takakäynnistin taulu toimii, helpottaa tota hommaa kun ilmaa... Jäähdytys järjestelmän täytin myös kun oli kokonaan tyhjennetty, ei ihan ekalla 5 kerralla saanu ilmalukkoa purettua mut nyt lämpenee kaikki patterit ja viimeinen täyttö tehty.

Näyttää lupaavalta 👌 et pääsiäisen reissua ei tarvii perua

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 01 Huhti 2023 19:15
Kirjoittaja Jule
Ihan kauhean helppo ei ole kyllä arvata miksi joku ei toimi. Se koneikon ohjaus on kyllä suhteellisen monimutkainen kokonaisuus, kun siellä on erilaisia turvasysteemien mahdollisuuksia, jotka joko ovat tai sitten eivät ole köytössä, jonka lisäksi vielä ulko/sisäpainikepiirillä on omat turvakuvionsa.

E: tuon liitetyn kytkiksen mukaan tosin etuovella ei olisi mitään turvatoimintoja...?

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 06 Huhti 2023 18:13
Kirjoittaja VOYAGER
Täällä espanjan reissulla tapasin bussikulkijan, joka ei kylläkään ollu kylähullu kulkuri, mutta oli jo tänne tullessa ajanut pitkin eurooppaa 11tuhatta. Kunnioitettava suoritus.
Hän oli ostanu scania carruksen -90, sähköpalovaurioisena juurikin noilta korttiosilta, ja kuvista päätellen paljon pahempana.
Ja sama oli toistunut täällä kovan sateen jälkeen. Eli se saderuuvi, toisin sanoen yläpuolen vesivuoto oli aiheuttanut oikosulut ja korttipalot.
Kannattaa etsiä ne mysteeriset vuotokohdat, mistä ne sitten tulevatkin, jotka joskus hyvin vaikeita saada selville. Veden ei tavitse välttämättä tulla keskukselle asti, riittää ne kattokanavan piuhatkin.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 06 Huhti 2023 22:41
Kirjoittaja Jule
Vesi itsessään ei aiheuta 24v systeemissä mitään paloja. Voi aiheuttaa jotain hapettumaa, joka puolestaan lämpenee jne... Ja tietysti jokin ruostunut osa voi pwttäessään aiheuttaa oikosulun, tai esim (kuten tässä mahdollisesti tapahtunut) sähkön "takasyötön" johonkin lankaan jossa sähköä ei pitäisi olla.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 26 Huhti 2023 20:05
Kirjoittaja Reddewil
Jule kirjoitti: 06 Huhti 2023 22:41 Vesi itsessään ei aiheuta 24v systeemissä mitään paloja. Voi aiheuttaa jotain hapettumaa, joka puolestaan lämpenee jne... Ja tietysti jokin ruostunut osa voi pwttäessään aiheuttaa oikosulun, tai esim (kuten tässä mahdollisesti tapahtunut) sähkön "takasyötön" johonkin lankaan jossa sähköä ei pitäisi olla.
Väittäsin että vesi on helposti se syypää. Mun vanhassa 701:ssä oli vaihdettu tuo reilu 2000€ maksava kortti. Juuri siitä syystä, että ilmastoinnin kennon kondessivesi oli sen kastelut ja sen takia kärynnyt korjauskelvottomaksi. Se elektrolyysi siellä teke tuhoja. Tässä alla kuva 6Vdc piirilevystä (puhdistettuna), tuosta kun virta menee läpi, niin alkaa pienikin virta lämmittämään ohuita siltoja... Kuva

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 26 Huhti 2023 21:18
Kirjoittaja Paasse
Tämä voisi hyvinkin olla syy minun tapauksessa, uudella piirikortilla kun koitin etsiä syytä miksi etuovi lakkasi toimimasta niin lopuksi Kytkin kaikki liittimet /releet ja sulakkeet paikoilleen testiä varten, mikään ei lämmennyt epänormaalisti niin kuin olisi voinut odottaa jos alkuperäisenä aiheuttajana olisi ollut oikosulku jossain päin autoa.
Ovi kyllä jäi toimimattomaksi joten nyin kaikki ylimääräiset liittimet ja releet ja sulakkeet irti mitä ei oikeasti tuossa autossa ole/ tarvitse.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 24 Touko 2023 12:53
Kirjoittaja Falcon
Tuttu juttu tämä kortin kärähtäminen. Omassa 501 Volvo Carruksessa kävi myös käry. JV-bussi group lähetti uuden kortin edullisesti.
Vaihtokortti pitää kuulemma olla samalla numerolla kuin vanha, muuten ei toimi. Kortissa on suunnittelu virhe, ylikuormitus tilanteessa
ei sulake pala, vaan kortin foliot palaa poikki. Palon aiheutti poistopuhallin, johon oli mennyt koivun oksa kun peruuttelin koivukujaa.
Se oksa pysäytti puhaltimen, virta nousi ja kortti kärähti, sulake ei, vaikka oli oikea koko.
Uuteen korttiin kytkin kiinni vain välttämättömät sähköt.
Nämä kortit on kuulemma Carrus kuskien suuressa suosiossa. Pitänee paikkansa tämäkin.

Re: Sähköpalo!

Lähetetty: 24 Touko 2023 19:03
Kirjoittaja Jule
Hyvä tietää tuo, mä olen poistopuhallinkaapelin kautta syöttänyt sähköä hupipuolelelle, kun on sopiva "isomman" virran kestävä piiri.