Liesituuletin/poistoilma

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Liesituuletin/poistoilma

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Nyt olisi päätettävä liesituulettimen ja wc/suihkutilan poistoilman ulosvientid :?: Rupesin empimään asiaa kun niitä aukkoja ei mielellään tekisi varsinkaan katon läpi onhan se aina yksi mahdollinen vuotoriski lisää :( Suihkutilassa sattuu olemaan valmiina yksi alkuperäinen aukko joka on n 1m korkeudella lattiatasosta...sitä kautta saisi sieltä ilmaa pihalle pienen puhaltimen avulla. Tulipa mieleen sellainenkin malli että tekisi reiän lattiaan ja sitä kautta ilmaa pihalle vai onko aivan järetön ajatus. Onko kellään kokemusta liesituulettimeen asennettavasta aktiivihiilisuodattimesta olisiko se kelvollinen vaihtoehto eipä tarvisi silloin tehdä reikää ollenkaan. Kaasuvermeitä varten laki vaatii muistaakseni 25 cm aukon jota ei pysty sulkemaan...aika metka paukkupakkasilla :? Eli kaikki aiheeseen liittyvät mielipiteet kiinnostaisi.
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Liesituuletin/poistoilma

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rakentelin liesituulettimen kerrostaloon tarkoitetusta liesikuvusta jossa ei ollut muuta kun valo ja kanavalähtö. Lisäsin siihen suuren 120mm tietokonepuhaltimen ja vaihdoin valaisimen sisuskalut 12V mallisiksi. Liesituulettimen kanavaan tarvitaan perhospelti joka estää ilman takaisinvirtauksen. Laita vaan poistot katolle, seinästäpuhallus voi aiheuttaa talvella jäätymisvaivoja kun kostea ilma jäätyy säleikköön. En suosittele pelkkää aktiivihiilisuodatinta, kosteuttahan se ei poista joka sitten tiivistyisi ikkunoiden alareunoihin. Vessan katossa mulla on veneeseen tarkoitettu aurinkokennotuuletin mutta se ei ole vörkkinyt moneen vuoteen. Ainakin tässä mun on sellainen rakenne että ilman mukana liikkuvat hiukkaset jää tuulettimen sisälle valokennon päälle ja teho heikkenee niin että ei pyöri enää.

Mulla olis muuten tuollainen siisti 600mm leveä MUH liesikupu josta tuulettimen saisi tehtyä. Jos joku tarvii niin se joutaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Liesituuletin/poistoilma

Viesti Kirjoittaja Carman »

Nyt olisi tarve asentaa liesituuletin, mutta läpivienti katolle arveluttaa.
Putkihan on sitä normaali 120mm kierresaumaputkea, pienempikin varmaan riittäisi mutta tuulettimessa on 119mm lähtö.
Mikä olisi paras ratkaisu siihen sadehatuksi?
Sellainenkin mielellään ettei tule ajaessa vesi liesituulettimeen...
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Liesituuletin/poistoilma

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ratkaisin ongelman supistamalla putken 100 milliseksi ja asentamalla kattoon viemäriputken sadehatun 110mm. On matala ja huomaamaton, eikä vuoda koskaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Liesituuletin/poistoilma

Viesti Kirjoittaja Carman »

Minkäsnäköinen keksintö tuo matala viemärin sadehattu on?
Yritin katsella netistä, mutta löysin vain aika korkeita malleja...
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Liesituuletin/poistoilma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla menee 100mm viemäriputki katon läpi, ja tuon päälle olen tehnyt rosterista "skoopin". Hyvin on asiansa ajanut. Liesituuletin on ihan tavallinen 230V 50cm leviä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Liesituuletin/poistoilma

Viesti Kirjoittaja B9M »

Jurri tuon vuotoriskin takia aukko seinän yläreunassa. En ole rasvaa seinässä huomannut. ei ole tuota lasia kyljet :wink: Liesikupu on kerrostalon tarkoitettu ja vain valolla jonka vaihdoin 2x12V halogeeneihin sarjaan. Puhallin on joku 24V jonka ostin Pohjantähden mikalta. Huutaa heti kuin liesituulettimen :wink: pitääkin ja teho on muutaman kerran parempi kuin tietsikka vehkeillä. Harmitaa vin kun ei ole kuvussa kun yksi katkaisin kun joutui tuulettimelle laittaan kaappiin oman :twisted: Tv. Ari
#048
Vastaa Viestiin