Nyt kun sääennuste näyttää hellelukemia eteenpäin , ajankohtainen asia on sisätilojen lämpötila päiväsaikaan. Omissa busseissa on ollut kattopelti vihreä ja nykyisessä tumman sininen, niinpä aurinko kuumensi kattopellit polttavan kuumaksi, varmaan 50-60 asteiseksi . Ostin valkean maalin katon maalaukseen jo viime kesänä, mutta nyt vasta sain toissailtana
maalattua katon. Ja yllätys oli eilen melkoinen kun kokeeksi kävin kädellä kokeilemassa kattopeltien lämpötilaa! Valkea katto tuntui käteen viileältä, vaikka aurinko oli porottanut siihen lähes koko päivän, olisko pellin pinta ollut 20-25 astetta. Paiste ei juuri kuumenna nyt peltiä vaan se pysyy ulkoilman lämpöisenä??? Valkea katto ei näy edes sivuille kuin kapea kaistale räystäältä.
Nämä perusasiat kuin katon vaalentaminen kannattaa mielestäni tehdä ensin, jos kerta on tehtävissä, ennen koneellista sisätilojen jäähdytystä. Eihän tämä tietenkään "jäähdytä" sisätiloja, mutta auringon lämpövaikutusta lieventää... Tai ainakin riittää pienempitehoinen jäähdytyslaite
Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Rosvolinna MB:n katto on metallinhohtoinen ja väriltään vaalean harmaa. Auto ei kuumene sisältä kovassakaan paisteessa. Ainoastaan kojelauta ja ratti ovat tulikuumia.
Auton kyljet ovat puolittain tumman siniset. Sininen osuus lämpenee kyllä todella kuumaksi. Onneksi ei ole koko kiesi tummalla vedetty.
Rosvolinnan edeltäjä oli kauttaaltaan maalattu "goottikromilla" - kyllä tarkeni mattamustassa LT:ssä
Auton kyljet ovat puolittain tumman siniset. Sininen osuus lämpenee kyllä todella kuumaksi. Onneksi ei ole koko kiesi tummalla vedetty.
Rosvolinnan edeltäjä oli kauttaaltaan maalattu "goottikromilla" - kyllä tarkeni mattamustassa LT:ssä
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Itsellä vaalea beige katto ja kyllä sisällä tarkenee jos auringonpaisteessa seisottaa
tiedä sitten kuinka paljon on merkitystä onko sisällä lämmintä 50 vai 55 astetta, pirun kuuma se on joka tapauksessa
Onneksi tuuletus on sen verran tehokas että 15-30 minuutin puhalluksella sisälämpö on sama kuin ulkolämpö - siitä loput sitten siirrettävällä ilmastoinilla ja jo vain passaa nukkua
tiedä sitten kuinka paljon on merkitystä onko sisällä lämmintä 50 vai 55 astetta, pirun kuuma se on joka tapauksessa
Onneksi tuuletus on sen verran tehokas että 15-30 minuutin puhalluksella sisälämpö on sama kuin ulkolämpö - siitä loput sitten siirrettävällä ilmastoinilla ja jo vain passaa nukkua
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Huhti 2009 14:12
- Truck: mb 609D, mb 309D
- Location: tampere
- Paikkakunta: tampere
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
joo.
kaveri maalas 508 katon hopeiseks ja heijastaa lämpöä poies aika kivasti. ite pesin 609:äni aurinkoisena aamuna ja pompin katolla paljain jaloin, oli hiukka punaiset jalkapohjat ja arkana illalla... fakiirihommaa. tuo "hopiointi" teki niin suuren vaikutuksen että aloin miettimään kans koko auton maalin poistoa ja lakkausta suoraa pellille.
Onko sitä mahdollista saada pysymään pellissä ilman pohjamaalausta??
pystyis ainakin katselemaan ruosteet suoraa lakan läpi ja korjauslakkaukset olis aika helppo tehdä siististi. tietysti hitsauksia ei saa piiloon muullakuin maalilla.....
kaveri maalas 508 katon hopeiseks ja heijastaa lämpöä poies aika kivasti. ite pesin 609:äni aurinkoisena aamuna ja pompin katolla paljain jaloin, oli hiukka punaiset jalkapohjat ja arkana illalla... fakiirihommaa. tuo "hopiointi" teki niin suuren vaikutuksen että aloin miettimään kans koko auton maalin poistoa ja lakkausta suoraa pellille.
Onko sitä mahdollista saada pysymään pellissä ilman pohjamaalausta??
pystyis ainakin katselemaan ruosteet suoraa lakan läpi ja korjauslakkaukset olis aika helppo tehdä siististi. tietysti hitsauksia ei saa piiloon muullakuin maalilla.....
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Ei tuu pysymään lakka paljaalla pellillä menestykkäästi. Vuoden voi pysyä, mutta sitten hilseilee.paksu-bertta kirjoitti:joo.
kaveri maalas 508 katon hopeiseks ja heijastaa lämpöä poies aika kivasti. ite pesin 609:äni aurinkoisena aamuna ja pompin katolla paljain jaloin, oli hiukka punaiset jalkapohjat ja arkana illalla... fakiirihommaa. tuo "hopiointi" teki niin suuren vaikutuksen että aloin miettimään kans koko auton maalin poistoa ja lakkausta suoraa pellille.
Onko sitä mahdollista saada pysymään pellissä ilman pohjamaalausta??
pystyis ainakin katselemaan ruosteet suoraa lakan läpi ja korjauslakkaukset olis aika helppo tehdä siististi. tietysti hitsauksia ei saa piiloon muullakuin maalilla.....
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Teoriassahan kysymys on helppo; mitä tummempi pinta sitä enemmän lämpöä siirtyy rakenteeseen. Käytännön kysymys tulee siitä, mikä on tummaa ja mikä vähemmän tummaa. Itse olen havainnut, että vain täysin valkoinen väri pysyy "viileänä" auringon paahtaessa. Hiemankin sävytetty ns. valkoinen kuumenee lähes kuin musta pinta, outoa mutta totta. Sama ongelma on sen ihan valkoisen pinnan kanssa kun se likaantuu; taas alkaa lämpenemään. Itselläni on ollut useampia valkokattoisia vehkeitä joista tämän olen todennut. Bussin rakenteen kannalta tulee esiin kysymys katon osuudesta lämpökuormaan. Ikkunapinnat ovat suhteessa varsin suuret ja luulisin, että suurin lämpöongelma tuleekin näistä. Katon puolellahan on yleensä jonkin verran eristettäkin. Näitä ajatuksiani ehkä tukee tupperien rakenne; pienet ikkunat ja täysin valkoinen pinta.
Ajokki 5100 Klögner Humbold Deutz 120R80