Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Nyt kun sääennuste näyttää hellelukemia eteenpäin :D , ajankohtainen asia on sisätilojen lämpötila päiväsaikaan. Omissa busseissa on ollut kattopelti vihreä ja nykyisessä tumman sininen, niinpä aurinko kuumensi kattopellit polttavan kuumaksi, varmaan 50-60 asteiseksi :x . Ostin valkean maalin katon maalaukseen jo viime kesänä, mutta nyt vasta sain toissailtana
maalattua katon. Ja yllätys oli eilen melkoinen kun kokeeksi kävin kädellä kokeilemassa kattopeltien lämpötilaa! :o Valkea katto tuntui käteen viileältä, vaikka aurinko oli porottanut siihen lähes koko päivän, olisko pellin pinta ollut 20-25 astetta. Paiste ei juuri kuumenna nyt peltiä vaan se pysyy ulkoilman lämpöisenä??? :?: Valkea katto ei näy edes sivuille kuin kapea kaistale räystäältä.
Nämä perusasiat kuin katon vaalentaminen kannattaa mielestäni tehdä ensin, jos kerta on tehtävissä, ennen koneellista sisätilojen jäähdytystä. Eihän tämä tietenkään "jäähdytä" sisätiloja, mutta auringon lämpövaikutusta lieventää... Tai ainakin riittää pienempitehoinen jäähdytyslaite 8)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rosvolinna MB:n katto on metallinhohtoinen ja väriltään vaalean harmaa. Auto ei kuumene sisältä kovassakaan paisteessa. Ainoastaan kojelauta ja ratti ovat tulikuumia.

Auton kyljet ovat puolittain tumman siniset. Sininen osuus lämpenee kyllä todella kuumaksi. Onneksi ei ole koko kiesi tummalla vedetty.

Rosvolinnan edeltäjä oli kauttaaltaan maalattu "goottikromilla" - kyllä tarkeni mattamustassa LT:ssä
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Itsellä vaalea beige katto ja kyllä sisällä tarkenee jos auringonpaisteessa seisottaa :D
tiedä sitten kuinka paljon on merkitystä onko sisällä lämmintä 50 vai 55 astetta, pirun kuuma se on joka tapauksessa :lol:
Onneksi tuuletus on sen verran tehokas että 15-30 minuutin puhalluksella sisälämpö on sama kuin ulkolämpö - siitä loput sitten siirrettävällä ilmastoinilla ja jo vain passaa nukkua :)
paksu-bertta
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 14:12
Truck: mb 609D, mb 309D
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste

Viesti Kirjoittaja paksu-bertta »

joo.

kaveri maalas 508 katon hopeiseks ja heijastaa lämpöä poies aika kivasti. ite pesin 609:äni aurinkoisena aamuna ja pompin katolla paljain jaloin, oli hiukka punaiset jalkapohjat ja arkana illalla... fakiirihommaa. tuo "hopiointi" teki niin suuren vaikutuksen että aloin miettimään kans koko auton maalin poistoa ja lakkausta suoraa pellille.
Onko sitä mahdollista saada pysymään pellissä ilman pohjamaalausta??

pystyis ainakin katselemaan ruosteet suoraa lakan läpi ja korjauslakkaukset olis aika helppo tehdä siististi. tietysti hitsauksia ei saa piiloon muullakuin maalilla.....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

paksu-bertta kirjoitti:joo.

kaveri maalas 508 katon hopeiseks ja heijastaa lämpöä poies aika kivasti. ite pesin 609:äni aurinkoisena aamuna ja pompin katolla paljain jaloin, oli hiukka punaiset jalkapohjat ja arkana illalla... fakiirihommaa. tuo "hopiointi" teki niin suuren vaikutuksen että aloin miettimään kans koko auton maalin poistoa ja lakkausta suoraa pellille.
Onko sitä mahdollista saada pysymään pellissä ilman pohjamaalausta??

pystyis ainakin katselemaan ruosteet suoraa lakan läpi ja korjauslakkaukset olis aika helppo tehdä siististi. tietysti hitsauksia ei saa piiloon muullakuin maalilla.....
Ei tuu pysymään lakka paljaalla pellillä menestykkäästi. Vuoden voi pysyä, mutta sitten hilseilee.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
timo
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Huhti 2010 19:25
Truck: Ajokki 5100, KHD 120
Location: Akaa

Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste

Viesti Kirjoittaja timo »

Teoriassahan kysymys on helppo; mitä tummempi pinta sitä enemmän lämpöä siirtyy rakenteeseen. Käytännön kysymys tulee siitä, mikä on tummaa ja mikä vähemmän tummaa. Itse olen havainnut, että vain täysin valkoinen väri pysyy "viileänä" auringon paahtaessa. Hiemankin sävytetty ns. valkoinen kuumenee lähes kuin musta pinta, outoa mutta totta. Sama ongelma on sen ihan valkoisen pinnan kanssa kun se likaantuu; taas alkaa lämpenemään. Itselläni on ollut useampia valkokattoisia vehkeitä joista tämän olen todennut. Bussin rakenteen kannalta tulee esiin kysymys katon osuudesta lämpökuormaan. Ikkunapinnat ovat suhteessa varsin suuret ja luulisin, että suurin lämpöongelma tuleekin näistä. Katon puolellahan on yleensä jonkin verran eristettäkin. Näitä ajatuksiani ehkä tukee tupperien rakenne; pienet ikkunat ja täysin valkoinen pinta.
Ajokki 5100 Klögner Humbold Deutz 120R80
Vastaa Viestiin