Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Terve.

Minulla on tuo Peugeot Boxer, rek. pienoislinja-autoksi, eli on nyt 1+12. Onko se yhtä helppo rekisteröidä matkailuautoksi kun iso linja-auto? Eli makuupaikat, sähkölevy ja ylimääräiset penkit pois.

Paljonkohan veroa tuollaisesta tulisi? Kokonaispaino on 3500kg.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Riittääkö sisäkorkeus autoverosta vapaaksi matkailuautoksi.(190cm 40% asuin tilan pituudesta?)?
Pohjantähti
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja B9M »

only4pro kirjoitti:Paljonkohan veroa tuollaisesta tulisi? Kokonaispaino on 3500kg.
1+1=2 Rasti rutuun :wink: pakettiauto Tv. Ari
#048
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mistä alkaa asuintila? Taitaa riittä, tämä kun on matala-lattia versio. Voi se olla että riittäis koko autolle myös, tämä on se täys korkea ja pitkä malli, olisko mallinimike L2H2? En mitannut, mutta takana oli kyllä vielä vähän tilaa pään yläpuolella ja olen 185cm pitkä.

Niin ja kuljettajan vieressä on kaksi penkkiä eli niin kun pakettiautossa, ja siitä ei pääse kulkemaan taakse, vaan taakse mentävä sivuovesta.

Mut pitää käydä konttorilla ensi viikolla, kun toi insinööri tulee sinne takaisin lomilta.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Asuntoosa alkaa kuljettajan istuimen selkänojan takaa tai muusta eteenpäin suunnatusta istuimen selkänojasta jos on taempana kuin kuljettajan istuin.

Asuntoosassa EI saa olla ensimmäisenä kalusteena eteenpäin suunnattu istuin vaan jokin muu kaluste tai poikittain käännetty istuin
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Entäs kun kuljettajan vieressä on kaksi penkkiä eteenpäin, sehän silloin ei ole asunto-osa, kun nekin on samaan suuntaan kun kuljettajan istuin...

http://image.nettix.fi/extra/carimg/273 ... 4f0a39.jpg

Tuossa näkyy että kuljettajan takana on sitten heti penkki selkä menosuuntaan...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Saikohan tuosta ns. retkeilyauton, nehän on yleistyneet huimasti nykyään kun saa ajaa B-kortilla ja 100km/h sekä pienet verot. Riittäiskö Boxerissa turvavarusteet tällaiseen?
http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetus ... 281=231619

http://www.pakupaja.com/monikayttoautot.html
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Eikös retkeilyauto ole sama asia kun matkailuauto?

Ja toinen ongelma voi olla toi omamassa, pitää olla vähintään 1875kg jotta saa verovapaaksi... pitää lukea ote...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

only4pro kirjoitti:Entäs kun kuljettajan vieressä on kaksi penkkiä eteenpäin, sehän silloin ei ole asunto-osa, kun nekin on samaan suuntaan kun kuljettajan istuin...

http://image.nettix.fi/extra/carimg/273 ... 4f0a39.jpg

Tuossa näkyy että kuljettajan takana on sitten heti penkki selkä menosuuntaan...
Asuntoosa alkaa sinulla kuvan mukaan kujettajan selkänojan takaa koska on takinmainen eturivin penkeistä.

Jotta voi rekisteröidä M1 luokan matkailuautoksi on asuntoosan pituuden oltava yli 50% auton kokonaispituudesta. Minulla M1 12m pitkä auto jossa takatalli n. 4m ja ohjaamo 1,8m joten asunto osa on 6,19m eli yli 50% :D

Edit: Se ei vaikuta yhtään mitään mitä kuljettajan penkin lisäksi siinä kuskin sivulla on. Ohjaamo ulotuu aina vähintään kuskun penkin selkänojaan asti jos edessä ei ole muita istuimia eteenpäin suunnattuna tätä taaempana, silloin mitta otetaan takimmaisen selkänojasta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

haaveilija kirjoitti:Saikohan tuosta ns. retkeilyauton, nehän on yleistyneet huimasti nykyään kun saa ajaa B-kortilla ja 100km/h sekä pienet verot. Riittäiskö Boxerissa turvavarusteet tällaiseen?
http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetus ... 281=231619

http://www.pakupaja.com/monikayttoautot.html
Alle 3,5 tonnin auton saa katsastettua 100km autoksi jos siinä on

-abs jarrut
-turvatyynyt etupenkin matkustajilla
-turvavyöt kaikilla istumapaikoilla
-ei avohyllyjä katonrajassa (en ihan varma tästä)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

KajNyy1 kirjoitti:Jotta voi rekisteröidä M1 luokan matkailuautoksi on asuntoosan pituuden oltava yli 50% auton kokonaispituudesta.
Ei tämmösiä vaatimuksia ole ollut vuosikausiin, wanhaa tietoa hei! Tuo pituuspykälä on kumottu EU-harmonisoinnin yhteydessä jo vuonna 2003. Normaalit matkailuauton vaatimukset koskee tätäkin ja verovapaudesta on tämä sääntö mikä löytyy wikistä jossa ei puhuta penkkien asennosta mitään:

http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index ... 6ksi%C3%A4
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuon katsastajan ohjeen mukaan Rosvolinna MB on vallan laiton kapine. N-luokan huoltoautossa autossa ei saisi nykyään kuski-hullun vieressä kuin kaksi appari-hullua ja työkalut.

Autossani on viisi paikkaa, hella, yläpeti, vaatekaappi ja mönkkärin mentävä takapaksi yms. Onneksi papereissa lukee EA/huoltoauto lievillä erikoisehdoilla ja vuosi oli 1989 kun se ensileiman sai.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Onkos vielä se sääntö olemassa että ohjaamon ja asunto-osan välillä pitää olla tietyt mitat täyttävä kulkyväylä?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Wonderi kirjoitti:Onkos vielä se sääntö olemassa että ohjaamon ja asunto-osan välillä pitää olla tietyt mitat täyttävä kulkyväylä?
Ei ole. Ennen vuotta 2003 säännöt oli hyvinkin tarkat ja monipuoliset joten monella on jäänyt käsitys että matkailuautoksi tekeminen on hankalaa ja monimutkaista puuhaa mikä on täynnä sääntöjä ja rajoituksia. Onneksi ei enää näin ole.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin