Sivu 1/1

Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 13 Elo 2009 14:30
Kirjoittaja only4pro
Terve.

Minulla on tuo Peugeot Boxer, rek. pienoislinja-autoksi, eli on nyt 1+12. Onko se yhtä helppo rekisteröidä matkailuautoksi kun iso linja-auto? Eli makuupaikat, sähkölevy ja ylimääräiset penkit pois.

Paljonkohan veroa tuollaisesta tulisi? Kokonaispaino on 3500kg.

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 13 Elo 2009 15:48
Kirjoittaja Mimyy
Riittääkö sisäkorkeus autoverosta vapaaksi matkailuautoksi.(190cm 40% asuin tilan pituudesta?)?

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 13 Elo 2009 19:01
Kirjoittaja B9M
only4pro kirjoitti:Paljonkohan veroa tuollaisesta tulisi? Kokonaispaino on 3500kg.
1+1=2 Rasti rutuun :wink: pakettiauto Tv. Ari

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 00:08
Kirjoittaja only4pro
Mistä alkaa asuintila? Taitaa riittä, tämä kun on matala-lattia versio. Voi se olla että riittäis koko autolle myös, tämä on se täys korkea ja pitkä malli, olisko mallinimike L2H2? En mitannut, mutta takana oli kyllä vielä vähän tilaa pään yläpuolella ja olen 185cm pitkä.

Niin ja kuljettajan vieressä on kaksi penkkiä eli niin kun pakettiautossa, ja siitä ei pääse kulkemaan taakse, vaan taakse mentävä sivuovesta.

Mut pitää käydä konttorilla ensi viikolla, kun toi insinööri tulee sinne takaisin lomilta.

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 08:30
Kirjoittaja KajNyy1
Asuntoosa alkaa kuljettajan istuimen selkänojan takaa tai muusta eteenpäin suunnatusta istuimen selkänojasta jos on taempana kuin kuljettajan istuin.

Asuntoosassa EI saa olla ensimmäisenä kalusteena eteenpäin suunnattu istuin vaan jokin muu kaluste tai poikittain käännetty istuin

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 10:00
Kirjoittaja only4pro
Entäs kun kuljettajan vieressä on kaksi penkkiä eteenpäin, sehän silloin ei ole asunto-osa, kun nekin on samaan suuntaan kun kuljettajan istuin...

http://image.nettix.fi/extra/carimg/273 ... 4f0a39.jpg

Tuossa näkyy että kuljettajan takana on sitten heti penkki selkä menosuuntaan...

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 10:14
Kirjoittaja haaveilija
Saikohan tuosta ns. retkeilyauton, nehän on yleistyneet huimasti nykyään kun saa ajaa B-kortilla ja 100km/h sekä pienet verot. Riittäiskö Boxerissa turvavarusteet tällaiseen?
http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetus ... 281=231619

http://www.pakupaja.com/monikayttoautot.html

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 10:28
Kirjoittaja only4pro
Eikös retkeilyauto ole sama asia kun matkailuauto?

Ja toinen ongelma voi olla toi omamassa, pitää olla vähintään 1875kg jotta saa verovapaaksi... pitää lukea ote...

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 11:02
Kirjoittaja KajNyy1
only4pro kirjoitti:Entäs kun kuljettajan vieressä on kaksi penkkiä eteenpäin, sehän silloin ei ole asunto-osa, kun nekin on samaan suuntaan kun kuljettajan istuin...

http://image.nettix.fi/extra/carimg/273 ... 4f0a39.jpg

Tuossa näkyy että kuljettajan takana on sitten heti penkki selkä menosuuntaan...
Asuntoosa alkaa sinulla kuvan mukaan kujettajan selkänojan takaa koska on takinmainen eturivin penkeistä.

Jotta voi rekisteröidä M1 luokan matkailuautoksi on asuntoosan pituuden oltava yli 50% auton kokonaispituudesta. Minulla M1 12m pitkä auto jossa takatalli n. 4m ja ohjaamo 1,8m joten asunto osa on 6,19m eli yli 50% :D

Edit: Se ei vaikuta yhtään mitään mitä kuljettajan penkin lisäksi siinä kuskin sivulla on. Ohjaamo ulotuu aina vähintään kuskun penkin selkänojaan asti jos edessä ei ole muita istuimia eteenpäin suunnattuna tätä taaempana, silloin mitta otetaan takimmaisen selkänojasta.

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 11:12
Kirjoittaja KajNyy1
haaveilija kirjoitti:Saikohan tuosta ns. retkeilyauton, nehän on yleistyneet huimasti nykyään kun saa ajaa B-kortilla ja 100km/h sekä pienet verot. Riittäiskö Boxerissa turvavarusteet tällaiseen?
http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetus ... 281=231619

http://www.pakupaja.com/monikayttoautot.html
Alle 3,5 tonnin auton saa katsastettua 100km autoksi jos siinä on

-abs jarrut
-turvatyynyt etupenkin matkustajilla
-turvavyöt kaikilla istumapaikoilla
-ei avohyllyjä katonrajassa (en ihan varma tästä)

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 11:50
Kirjoittaja Lahti32
KajNyy1 kirjoitti:Jotta voi rekisteröidä M1 luokan matkailuautoksi on asuntoosan pituuden oltava yli 50% auton kokonaispituudesta.
Ei tämmösiä vaatimuksia ole ollut vuosikausiin, wanhaa tietoa hei! Tuo pituuspykälä on kumottu EU-harmonisoinnin yhteydessä jo vuonna 2003. Normaalit matkailuauton vaatimukset koskee tätäkin ja verovapaudesta on tämä sääntö mikä löytyy wikistä jossa ei puhuta penkkien asennosta mitään:

http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index ... 6ksi%C3%A4

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 14 Elo 2009 22:13
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuon katsastajan ohjeen mukaan Rosvolinna MB on vallan laiton kapine. N-luokan huoltoautossa autossa ei saisi nykyään kuski-hullun vieressä kuin kaksi appari-hullua ja työkalut.

Autossani on viisi paikkaa, hella, yläpeti, vaatekaappi ja mönkkärin mentävä takapaksi yms. Onneksi papereissa lukee EA/huoltoauto lievillä erikoisehdoilla ja vuosi oli 1989 kun se ensileiman sai.

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 15 Elo 2009 00:23
Kirjoittaja Wonderi
Onkos vielä se sääntö olemassa että ohjaamon ja asunto-osan välillä pitää olla tietyt mitat täyttävä kulkyväylä?

Re: Pienoislinja-auto -> Matkailuauto?

Lähetetty: 15 Elo 2009 22:24
Kirjoittaja Lahti32
Wonderi kirjoitti:Onkos vielä se sääntö olemassa että ohjaamon ja asunto-osan välillä pitää olla tietyt mitat täyttävä kulkyväylä?
Ei ole. Ennen vuotta 2003 säännöt oli hyvinkin tarkat ja monipuoliset joten monella on jäänyt käsitys että matkailuautoksi tekeminen on hankalaa ja monimutkaista puuhaa mikä on täynnä sääntöjä ja rajoituksia. Onneksi ei enää näin ole.