Pakkasvahti, ylläpitolämpö hehkuilla

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Pakkasvahti, ylläpitolämpö hehkuilla

Viesti Kirjoittaja kengu »

Etsiskelin tuossa itseasiassa keinoa lämmittää autoa sähköissä ollessa niin, että lämpöä voisi varastoida ajon ajaksi. Joku pieni hyvin eristetty lämminvesivaraaja joka toimii 230V ja 12V olisi varmaankin toimiva ratkaisu hetkeksi pattereiden lämmittämiseen.

Toisella foorumilla http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-53406.html puhuivat hehkujen käyttämisestä lämmittämiseen:
Eikös noissa TD-pakuissa Fiat tms. käytetä vesiletkussa maahantuojan teettämää blokkia, jossa on muutamia dieselhehkuja lämmittämässä jäähdytysvettä.
Tuollaisella järjestelyllä voisi saada pienen tilan (ei koko autoa) ylläpitolämmön järjestettyä. Hehkuja ei välttämättä ole suunniteltu jatkuvaan lämmittämiseen, eli käyttöikä saattaa jäädä hiukan lyhyeksi.

Mutta oikea ongelmani oli pienen auton lisälämpö ja mahdollisimman tehokas tolppasähkön hyödyntäminen, johon tuo eristetty lämminvesisäiliö ja kiertovesipumppu saattaisi tuoda apuja. Koneesta ei lämpöä irtoa. Akkuihin varastoitua energiaa voisi muuttaa ajon aikana lämmöksi tuollaisella 12V lämminvesivaraajalla tai sitten siihen samaan kiertoon yhdistetyllä tuollaiselle hehkuista rakennetulla 12V jännitteellä toimivalla veden lämmittimellä. Valmiissa lämminvesivaraajassa epävarmuutta tuo osien kesto glykolin kanssa läträtessä ongelmia kerjäten.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Pakkasvahti, ylläpitolämpö hehkuilla

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on tossa Passatissa (1,9 TDI) tollaset hehkut :shock: ei kuulemma tule oikein noissa sitä hukkalämpöä millä sais kabiinin läpöseksi :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pakkasvahti, ylläpitolämpö hehkuilla

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kengu kirjoitti: Valmiissa lämminvesivaraajassa epävarmuutta tuo osien kesto glykolin kanssa läträtessä ongelmia kerjäten.
Ei kai pitäisi suurempia ongelmia tulla tavallisten LVI-vehkeiden kanssa kunhan muistaa että kierreliitoksissa ei käytetä sitä perinteistä hamppua ja putkikittiä vaan putkikitin sijasta autoon tarkoitettua tiivisteliimaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin