Pakkasvahti, ylläpitolämpö hehkuilla
Lähetetty: 21 Elo 2009 10:40
Etsiskelin tuossa itseasiassa keinoa lämmittää autoa sähköissä ollessa niin, että lämpöä voisi varastoida ajon ajaksi. Joku pieni hyvin eristetty lämminvesivaraaja joka toimii 230V ja 12V olisi varmaankin toimiva ratkaisu hetkeksi pattereiden lämmittämiseen.
Toisella foorumilla http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-53406.html puhuivat hehkujen käyttämisestä lämmittämiseen:
Mutta oikea ongelmani oli pienen auton lisälämpö ja mahdollisimman tehokas tolppasähkön hyödyntäminen, johon tuo eristetty lämminvesisäiliö ja kiertovesipumppu saattaisi tuoda apuja. Koneesta ei lämpöä irtoa. Akkuihin varastoitua energiaa voisi muuttaa ajon aikana lämmöksi tuollaisella 12V lämminvesivaraajalla tai sitten siihen samaan kiertoon yhdistetyllä tuollaiselle hehkuista rakennetulla 12V jännitteellä toimivalla veden lämmittimellä. Valmiissa lämminvesivaraajassa epävarmuutta tuo osien kesto glykolin kanssa läträtessä ongelmia kerjäten.
Toisella foorumilla http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-53406.html puhuivat hehkujen käyttämisestä lämmittämiseen:
Tuollaisella järjestelyllä voisi saada pienen tilan (ei koko autoa) ylläpitolämmön järjestettyä. Hehkuja ei välttämättä ole suunniteltu jatkuvaan lämmittämiseen, eli käyttöikä saattaa jäädä hiukan lyhyeksi.Eikös noissa TD-pakuissa Fiat tms. käytetä vesiletkussa maahantuojan teettämää blokkia, jossa on muutamia dieselhehkuja lämmittämässä jäähdytysvettä.
Mutta oikea ongelmani oli pienen auton lisälämpö ja mahdollisimman tehokas tolppasähkön hyödyntäminen, johon tuo eristetty lämminvesisäiliö ja kiertovesipumppu saattaisi tuoda apuja. Koneesta ei lämpöä irtoa. Akkuihin varastoitua energiaa voisi muuttaa ajon aikana lämmöksi tuollaisella 12V lämminvesivaraajalla tai sitten siihen samaan kiertoon yhdistetyllä tuollaiselle hehkuista rakennetulla 12V jännitteellä toimivalla veden lämmittimellä. Valmiissa lämminvesivaraajassa epävarmuutta tuo osien kesto glykolin kanssa läträtessä ongelmia kerjäten.