Sivu 3/4

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 17 Maalis 2014 19:13
Kirjoittaja Reddewil
On tuo seinien eristys jo huippuluokkaa, lämpö hukkaantuu katosta enää. Seinät 35% katto 60% jostain muistan lukeneeni, suhde jotakuinkin noin kuitenkin niinkuin eristysvaatimuksetkin taloissa. Kameralla näkis kyllä hyvin, palkit loistanee ainakin kuvassa.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 05 Tammi 2016 12:14
Kirjoittaja Lahti32
Laskeskelin huvikseni U-arvoja bussin rakenteille. Niistä sitten sovelsin vertailutietoa ja laskin tehontarpeen meidän Volvolle -20 asteessa. Kovin on kesken näköjään vielä että on joka paikasta eristetty kunnolla. Laskentaan käytin Dof Tech lämpö laskentaohjelmaa. Tehontarpeen ja kulutuksen osuudet laskin laskentapalvelut.fi energialaskentaohjelmalla.

U- arvoja

- vakio 50mm seinä / katto 1.009 (kivikirkon seinä 1.096, hyvä talon ikkuna 1,000)
- sivulasi 3.226
- tuulilasi 5.676
- etuovi 2.754
- kattoluukku 3.098
- lattia Carrus 18mm vaneri 3.098
- lattia Lahti kennovaneri 2.511
- kylmäsilta kankaalla päällystetty 4.886

Eristämällä:

- seinä/kattoon päälle 30mm SPU = 0,423
- kokonaan SPU 60mm = 0.343
- kokonaan SPU 80mm = 0.315
- kokonaan SPU 100mm=0,210
- lattialämmityslevylattia = 1,372

Vertailun vuoksi uuden talon arvoja:

- seinä 0.13...0.17
- katto 0.09
- lattia 0.09...0.16
- ikkuna 0.68...1.00

Aika kaukana ollaan talosta....Tärkeintä lienee kylmäsiltojen pois maalaaminen tai teippaaminen tai muuten eristäminen. Kylmäsiltojen osuus oli meidän autossa tarkasti laskemalla 68% energiantarpeesta. Toiseksi suurin kuluttaja on lattia, neliöitä on paljon jossa paikoitellen heikko eristys, sitten katto, ikkunat ja kattoluukut. Tavallisessa vakiobussissa on tämä järjestys vielä erilainen koska on enemmän ikkunaa ja ykkösen vakioseinää ja kattoa on paljon, meillä on suurin osa seinistä ja pieni osa katosta lisäeristettyä.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 05 Tammi 2016 14:08
Kirjoittaja Pukaatti
Mie laskin E arvoja kun shelliltä ainetta otin :D

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 05 Tammi 2016 15:39
Kirjoittaja Reddewil
Ei kai tuo lattia käytännössä suuri kuluttaja ole? Jos vaikka käännetään kylmälaukku yläsalasin ja "lattiaksi" laitetaan paperi niin hyvin siellä lämpö pysyy. Mutta jos laitetaan keksintö niin että paperi on ylhäällä niin "lattian" tyroksilla ei ole merkitystä, saati sitten kun on hallitsemattomia ilmavuotoja. Korostuu nuo lämpöerot ja vuodot näillä -20 keleillä kun ero on seinän puolilla yli 40c...
Toki lämmin lattia on kiva mutta sitä eristämällä auto ei kauhiasti lämpimämmäksi tule. Katto ja ne pirun ikkunat!

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 05 Tammi 2016 17:03
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä sivulasit ja lattia on yhtä huonoja. Toisella puolella pakkanen. Sinne se lämpö imeytyy.

Onhan se bussin vakiolattia oikeastikin kylmä. Ei paljon viitsi sukkasillaan kulkea

Kattokin on yllättävän huono. Tuohon kun lisätään kylmäsillat niin ei se 30kW Webasto ole yhtään liian iso -20 pakkasessa.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 05 Tammi 2016 17:40
Kirjoittaja pelti
Nepparin kattohan on: ulkopelti - 5 cm tyhjää - muovinen sisäverhouspaneli. Nepparissahan kulkee ilmastoinnin ilma tuolla peltisen katon ja tuon sisäverhoilupanelin välissä, eli koko katto on yhtä kanavaa. Mutta tuolla ei ole mitään eristemateriaaleja, ellei tuota 5 cm ilmarakoa sellaiseksi lasketa. Vähän houkuttaisi tuonne peltiä vasten laittaa vaikka joku 1 cm foami tms.. mutta ei toi sentti taida paljoa tehdä? Vesa, paljonko laskennallisesti olis hyötyä?

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 08 Tammi 2016 10:58
Kirjoittaja Lahti32
pelti kirjoitti:Nepparin kattohan on: ulkopelti - 5 cm tyhjää - muovinen sisäverhouspaneli. Nepparissahan kulkee ilmastoinnin ilma tuolla peltisen katon ja tuon sisäverhoilupanelin välissä, eli koko katto on yhtä kanavaa. Mutta tuolla ei ole mitään eristemateriaaleja, ellei tuota 5 cm ilmarakoa sellaiseksi lasketa. Vähän houkuttaisi tuonne peltiä vasten laittaa vaikka joku 1 cm foami tms.. mutta ei toi sentti taida paljoa tehdä? Vesa, paljonko laskennallisesti olis hyötyä?
Neoplan vakiokatto U= 5,333

+10mm lisäeristys solukumilla U= 3,650

+30mm SPU.lla U= 0,677


Vakiorakenne on todella huono. Vakiokatto vastaa tuulilasia. Lisäeristämällä noin 10mm solukumilla vähän, vastaa sivulasia hädin tuskin. Laittaisin 30mm SPU niin tulee kuusi kertaa parempi katto.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 08 Tammi 2016 11:47
Kirjoittaja AriW
Kyllä se katto minusta vaikutti eniten,sitten tosiaan ne lasit ja sitten lattia. Oikeastaan lattian eristämisestä ei paljoa muuta iloa ole ollut kun että ajosuoritteen jälkeen kesällä se ei ole niin kamalan kuuma. Kylmää se ei kyllä paljoakaan eristä varsinaisesti,paitsi auttaa lämpöä karkaamasta ruumaan. Eipä se sinne kovin innokkaasti kyllä pyri,mutta olen huomannut ettei ruuman katto hikoile niinkään. :roll:

Akkunoiden kohdalla noi patterit vaikuttaa ehkäpä eniten,lämpö päällä huomaa ku kylmä oikein humisee tuulilasista sisään.

Vanhoolissa oli katossa eristeet valmiina,laitoin 10mm. solua ja 9mm. vaneria siihen kaveriksi. Sen eron huomasi ihan tosissaan otsalla.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 08 Tammi 2016 13:57
Kirjoittaja Lahti32
Näkyy olevan erilaisia kattoja busseissa, on eristettyä, levytettyä, onttoa ja valokattoa.

Ei ole turhaa työtä eristäminen ei.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 08 Tammi 2016 14:03
Kirjoittaja Lahti32
Niin no kyllähän se pakkanen kiertää joka puolelta bussia. Lämpö joka tuotetaan pattereissa, löytyy katonrajasta ja vastaavasti lattialämpö lattiasta.

Itse panostan lattiaa vielä lisää. Siinä kun istuu bussissa koneella illan niin ei tarvitse alkaa nilkkoja repimään... Kun on laattia lämpöinen

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 08 Tammi 2016 22:08
Kirjoittaja Zuikkis
pelti kirjoitti:Nepparin kattohan on: ulkopelti - 5 cm tyhjää - muovinen sisäverhouspaneli. Nepparissahan kulkee ilmastoinnin ilma tuolla peltisen katon ja tuon sisäverhoilupanelin välissä, eli koko katto on yhtä kanavaa. Mutta tuolla ei ole mitään eristemateriaaleja, ellei tuota 5 cm ilmarakoa sellaiseksi lasketa. Vähän houkuttaisi tuonne peltiä vasten laittaa vaikka joku 1 cm foami tms.. mutta ei toi sentti taida paljoa tehdä? Vesa, paljonko laskennallisesti olis hyötyä?
Puhallusvillaa tai urtsivaahtoa tuo rako täyteen. :) ja sitten korvaavat ilmakanavat siihen alemmas..

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 09 Tammi 2016 00:22
Kirjoittaja Lahti32
Zuikkis kirjoitti:
pelti kirjoitti:Nepparin kattohan on: ulkopelti - 5 cm tyhjää - muovinen sisäverhouspaneli. Nepparissahan kulkee ilmastoinnin ilma tuolla peltisen katon ja tuon sisäverhoilupanelin välissä, eli koko katto on yhtä kanavaa. Mutta tuolla ei ole mitään eristemateriaaleja, ellei tuota 5 cm ilmarakoa sellaiseksi lasketa. Vähän houkuttaisi tuonne peltiä vasten laittaa vaikka joku 1 cm foami tms.. mutta ei toi sentti taida paljoa tehdä? Vesa, paljonko laskennallisesti olis hyötyä?
Puhallusvillaa tai urtsivaahtoa tuo rako täyteen. :) ja sitten korvaavat ilmakanavat siihen alemmas..
Juurikin noin ja sitten toivotaan pehmeää lumisadetta päälle :)

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 09 Tammi 2016 17:33
Kirjoittaja Vilekki95
Meillä laitettiin seiniin ja kattoon finnfoamia yhteensä 70mm, rungon sisään 40mm ja 30mm sitten päälle... kaikki levyt liimalla ja vaahdolla tiiviisti toisiinsa...ei ilmarakoja mihinkään väliin. Sisäpuolen 30mm levyjen väliin/ saumoihin 12mm:n vanerikoolauksen alle tuli 20mm finnfoami. näiden päälle verhoilumateriaaliksi 2mm:n alumiinikomposiittilevy...valkoiseksi pulverimaalattu pinta molemmin puolin. Verhoilulevyt liimalla ja ruuveilla vanerikoolauksissa... ei yhteyttä runkoon !!!
Lattiassa ennestään vaneria 2 kerrosta joiden välissä joku todennäköisesti ääntä eristävä levy, vahvuus yhteensä 35mm....
tämän päälle laitettiin vielä 30mm finnfoamia ja 15mm vaneri.... luulis tarkenevan... sitä en tiedä että mikä on oikea ja paras
systeemi eristää mutta tällä kertaa tehtiin näin :roll:

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 09 Tammi 2016 22:11
Kirjoittaja Pukaatti
Oisko intoa tulla eristämää meidän taloa :)

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 09 Tammi 2016 22:21
Kirjoittaja junior
Meitillä on katossa rytoksia ja osaksi seinissä myös nuo alkuperäiset nyt on tullut vähän viileämmillä keleillä tullut ajelua niin olen laittanut velipojan tekemään lisää eristyksiä ja nyt on käytetty 30mm spu levyä

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 10 Tammi 2016 00:18
Kirjoittaja Pukaatti
Tossa kaveri ajaa työkseen noita nykyajan busseja niin kaikki sanovat tosi kylmiksi. Paikkurissa saa haalari päällä ajella ja pipa /pipo korvilla ja syvässä. Tuumas vaa et esmes meikän b10m saa ajaa t paidassa pakkasella :) se on kyllä lämmin kapine täytyy todeta.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 10 Tammi 2016 10:09
Kirjoittaja Lahti32
Huonompaan suuntaan menee uudemmat bussit. Seinässä 20mm styroksi, muuten ontto. Katon eristeet niin huonosti laitettuja että kattokankaan poistamisella varisee alas kaikki 30mm styroksin palat. Moottorit lämpenee hitaasti ellei webasto auta koko ajan.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 10 Tammi 2016 12:05
Kirjoittaja housetruck
Mikäpä se nykyään ei menisi huonompaan suuntaan. Kaikki tehdään mahdollisimman halvalla ja kestämään mahdollisimman vähän aikaa. Ilmastopelleily on valjastettu tukemaan tätä kaikkea. Pääasia on, että osakkeenomistaja nettoaa.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 10 Tammi 2016 12:31
Kirjoittaja Pukaatti
Sitte ku pitää päästöt olla euro miljoona luokkaa ni eivät tietty kuluta mitää mut ei tule lämpöökään. Sit huudatetaa stokoja ja epereitä ja vepatsoja jamitänäitänytonkaan koko aja ni ei se kulutus ainakaa pienene, päinvastoin. Mammalle just ekopötpöt Pösö ja luulen että laturi ei montaa vuotta kestä kun on sähkövastuksia pitkä rivi konehuoneessa vesiletkuissa ja ilmatunneleissa tuottamassa lämpöä.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 19 Tammi 2016 23:22
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Ugh... :)
Pistänpä määki kauhani tähän soppaan :)
Tossa mun katiskassa on eristys hoidettu aika pitkälti samalla tavalla kuin vileki95:sen autossa...
Eli 40mm SPU korikehikon väliin leikattuna (seinät) liimaten ja taustat vaahdoten.
Sen jälkeen seiniin 40 "saneeraus SPU" eli siinä on 20mm reunaohennus rimoitusta/koolausta varten.
Katossa on pohjalla kehikon välissä 50mm SPU (liimattu ja vaahdotettu) ja sen päällä samanlainen 40mm saneeraus levy (vaahdolla liimattuna)
Koolauksen virkaa ajaa 21mm filmivaneri soirot (ei happane eikä halkeile niinku minä :lol: )
Lattiassa on 50mm SPU mihinkä ajoin akkusirkkelillä urat lattialämmitys putkia varten.
Eli 80mm seinissä... 90mm katossa...50mm lattiassa SPU uretaani levyä.
Lattian tekisin nyt toisin jos nyt tekisin sitä... Laatta lattian alle 20 tai 30mm foam, lattialämmitys putkiston asennus. "Spiraali mallilla" , 20mm foam soiroja putkien väliin, samantapainen putkiurien "valu" mitä tämän hetkinenkin hässäkkä (kuituvahvistettu tasoite "lisäkuidulla" :D ) Ja siihen päälle laatta... nyt oli tuo laatan koko semmonen että piti olla isolle laatalle tarkoitettu laasti ja senkin laastin "vahvistin" samaisella kuidulla. (Ja levitin omavalmiste "kampa/hammas lastalla" 16mm hammas :lol: )
Koko sementtipohjaisten kiinnitys/tasoitus laastien tarkoitus/ajatus (ajattelu ei edelleenkään sovi minulle :wink: ) oli vain se että josko se lämpö leviäis pikkasen tasaisemmin lattiassa ("lämmönjako kerros")
Eristys toimii ainakin jollain muotoa koska aika tarkalleen vuosi takaperin auto oli ns. ulkoruokinnassa ja siellä tarkeni hyvin nukkua ja olla 3kw raksalämppärin varassa vaikka keula/matkustamo oli osastoimatta eikä laseissa ollut mitään lämpöö eristävää juttua. Porrasmonttu/ovi on edelleenkin eristämättä ja peräosassa lv-varaajan poterosta puuttuu eristeet (se oli niin kylmä että nallelimpparit jääty sinne :lol: )
Lämppäri ei hirveesti huilannu kun pihalla oli -27 ja autossa +18 mutta kyllä se välillä malttoi olla hönkimättä. :D

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 20 Tammi 2016 05:22
Kirjoittaja b12m
Lahti32 kirjoitti:Huonompaan suuntaan menee uudemmat bussit. Moottorit lämpenee hitaasti ellei webasto auta koko ajan.
Deletoin "aiheettoman osan" lainauksesta, mutta: moottorit ei nykyään lämpene ollenkaan pakkasella, ellei ulkopuolisesta kamiinasta saa tukea. Etenkin Euro5, EEV ja Euro6 -versiot. Valitettavasti...

Tai sitten nuo nykyiset, pienet koneet (vaikkapa Nissanin 8-litrainen Volvon katureissa ja asiakkaan halutessa myös turistibusseissa) vaan yksinkertaisesti on niin hyviä, ettei lämpöä tarvita?

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 20 Tammi 2016 08:20
Kirjoittaja Bussiton
Mahtuukos Lätsän autossa enään seisomaan sisällä :lol:

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 20 Tammi 2016 09:57
Kirjoittaja Rantarosvo
Bussiton kirjoitti:Mahtuukos Lätsän autossa enään seisomaan sisällä :lol:
En usko että elvis lookissa ainakaan. Hemmetinmoinen homma saada lettirasva katosta pois :shock:

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 20 Tammi 2016 10:35
Kirjoittaja Lahti32
Lätsän autossa laskennallinen tehontarve alle 3000w. Oliko lämmitin juurikin tuota tehoa?

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 20 Tammi 2016 12:22
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
:lol: :lol: :lol: Kyllä siellä tämmönen pikkasen vajaa 180cm mahtuu hyvin seisomaan... Ja akaksikaan en huoli paljoo pidempää "narupersettä" johan hänellä menee ryhti huonoks jos ei mahu suorassa seisomaan. :wink: (ja ihan koko aikaa ei viitti "makoillakkaan" :lol: ) noh se oli vitsi...(huono semmonen)
Seinän vieressä on aikasta tarkalleen 2 metriä korkeutta ja keskellä autoo 6 senttiä enemmän... Eli gyyl mää mahun siel seisomaan jopa pienen "Elvis töyhtön" kaa... Kengät ei vaan saa sillon olla kovin paksupohjaset ku on torttu ojennuksessa. :lol: