Sivu 4/4

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 20 Tammi 2016 12:29
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Nii ja joo...
Lahti32:selle jep se oli semmonen pien 3000w raksapöhisijä... -5-10 pakkasta ulkona ni sillon tarkeni viel semmottisella bilteman 2000w "tuulikoneella" sisälämpöö en tiiä ku mulla ei ollu sillon viel mittaria mut veikkaisin että pitkälti yli 10astetta oli sillonki sisälämpötila...
Oven tiivisteitä en oo vieläkään saanu aikaiseks laitettua eli oven karmille ku tökkäs kätensä niin "käteenveto ilmiö" oli selvästi havaittavissa...(siis se ilmavirta jutska. :wink: )
Sorry taas tää irvailu. :)

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 20 Tammi 2016 12:36
Kirjoittaja wiima63
Kadehtien kyllä kattelen noita lämmitystehon määriä teijän eristetyissä.

Mulla tarttee pikku pakkasessa jo sen 11-12kw että pysyy 20 astetta sisällä.
fanttihuulissa kuitenkin tuplalasit, eristettyä lattia, katto ja seinät tehtaalla. etuosasta 2metriä kylmää tilaa jonka eristää väliseinä ja pompulaverho ettei edes koko autoa periaatteessa tarvi lämmittää vaan 10m matkalta. Eihän tuo verho hirveitä auta mutta kyllä siihen 15 asteen ero silti muodostuu ohjaamon ja asuintilan välille.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 21 Tammi 2016 12:33
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:Kadehtien kyllä kattelen noita lämmitystehon määriä teijän eristetyissä.

Mulla tarttee pikku pakkasessa jo sen 11-12kw että pysyy 20 astetta sisällä.
fanttihuulissa kuitenkin tuplalasit, eristettyä lattia, katto ja seinät tehtaalla. etuosasta 2metriä kylmää tilaa jonka eristää väliseinä ja pompulaverho ettei edes koko autoa periaatteessa tarvi lämmittää vaan 10m matkalta. Eihän tuo verho hirveitä auta mutta kyllä siihen 15 asteen ero silti muodostuu ohjaamon ja asuintilan välille.
Lasit umpeen ja tuplafyllit urtsilla niin energia -70%.

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 16 Touko 2016 00:18
Kirjoittaja TatuKe
Noissa eristyksissä on hyvä mieltää se ettei laittais kovin paljon puuta mihinkään väliin. Puu lähtee helposti happanemaan kun saa kosteutta.

Ulkopellit jos vuotaa ilmaa tai vettä eristeisiin (aina pieniä vuotoja on), niin se vesi ei oikein pääse mistään kautta haihtumaan pois. Jos talossa on peltikatto, niin se kondensoi vettä alapuolelleen (silloin kun on pilvetön taivas ja pelti hohkaa lämpöä avaruuteen, peltikatto jäähtyy alle ilman lämpötilan, jolloin ulkoilman kosteus tiivistyy pellin alapintaan). Sama ilmiö tapahtuu bussissa, jos pellin alapuolella on ilmatila. Jos peltiin on suoraan liimattu finnfoam tai vastaava PIR, PUR tai XPS, niin silloin pellin alle ei pääse ulkoilma tai sisäilma tiivistymään ja aiheuttamaan kondessia ja tätä myöten homekasvua. Ongelma on silloin vaan vuodot katossa. Jos pellin ja eristeen väliin pääsee vettä niin se ei kyllä kuivu ikinä.

Ilmanvaihdosta on hyvä huolehtia, jolloin sisäilman kosteus ei niin reilusti tiivisty rakenteisiin. Ongelma tämä lienee enempi silloin jos bussissa asutaan pitkiä aikoja, jolloin sisäilma on helposti kosteaa. Kostea ilma tiivistyy kylmään pintaan (lasit huurussa).

Jos on tarvetta niin voin kuvata ammattilaislämpökameralla bussit, pääasiassa pääkaupunkiseutu ja läntinen uusimaa. Siinä kyllä kauhistuu kun näkee kuin ne oikein työntää lämpöä harakoille (itselläkin 30kw eberi ja lämpöpumppu).

Re: Korin lämmönjohtavuus

Lähetetty: 25 Touko 2016 07:47
Kirjoittaja MAN
Eristeistä sen verran nyrkkisäännöksi, että finnfoamit ja styreenit vastaa suunnilleen saman paksuisen villan eristysominaisuuksia ja polyuretaani vastaa tuplasti villan eristysominaisuuksia.

Itellä ei oo tullu mieleen lisäeristäminen, mutta nyt tarkoitus alkaa remppaamaan autoa niin täytyypä harkita......harmi ku ei tullu aiemmin mieleen niin olis voinu talvella lämmittää auto sisältäpäin ja kattoo lämpökameralla korin vuodot. Ehkä ens talvena muistais.

Tuo ulkopuolelle lisäeristäminen voi kostautua sillä, että kastepiste muodostuu alkuperäiseen kattopeltiin ja alkaa muodostaa kosteutta eristeiden väliin.....laskemalla senkin voi tietty suunnillee selvittää.