lattia lämmitys

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Bussiton kirjoitti:Hieno juttu :D Omaan oon alkanut kallistua tollaseen sähköllä toimivaan lämmityskalvoon :wink:
Mulla odottaa vintillä Enston setti, saa nähä laitanko ja mihin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Noissa sähkösissä on vaan sellainen puoli ettei ne puskassa paljoa lämmitä ja vievät sähköparkissakin ollessaan sulakkeelta amppeereja koko ajan ja jos ollaan 10a nallin takana niin menee kahvinkeittokin jo turhan tarkalle.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tiedän :roll: Mut tossa olisi muistaakseni 80w per neliö :D ja kalvo on 43cm leveetä eli kymmenelle metrille n.344w :wink: ei ihan mahoton :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Bussiton kirjoitti:Tiedän :roll: Mut tossa olisi muistaakseni 80w per neliö :D ja kalvo on 43cm leveetä eli kymmenelle metrille n.344w :wink: ei ihan mahoton :mrgreen:
Mut tuota ei maha huomata edes kesällä :lol:
Tuo on vähän huono että puskissa ei sähköä ole, sitä tässä mietinkin että polttonesteet on ainoa ivo-riippumaton systeemi. Ja vieläpä hukkalämpö käyttöön ajonaikana.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä se alku syksystä voi tuntua ihan mukavalta jalan alla :D ei ole tarkoitus talvella reissailla :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Havaittu sellainen ominaisuus että pelkän eristyksen lisääminen nosti mukavuutta huomattavasti vaikka lämmitys ei olisi edes päällä. 20mm eristettä toimii näköjään hyvin. Lattia lämpenee jo patruunatehollakin ja on parhaimmillaan kun käyttää ilppiä ja primusta yhtäaikaa, pelkällä primuksella lattia on todella mukavan lämpöinen. Lapset ramppasivat lumisilla kengillä ulkoa sisälle vessassa ja muut sisälläolijat varpasillaan perässä ja homma toimi hienosti. Talvikelissä tuota lunta tulee pirttiin ainakin meidän sakilla vaikka oven edessä pidettiin ritilää. Portaissakin olevat lämmitysputket pitivät myös ruohomatot kuivina. Kaikenkaikkiaan onnistunut projekti jota ei tarvinnu suuremmin viimeistellä niinkuin projekteja yleensä pitää :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Taloon.comista löytys 120m rulla muutaman pennin alle euron/metri, ihan noin paljoo en tarttis. Mistään en ole löytäny noita juotettavia t-haaroja ym, vai mistä sen jakotukkin rakensit? Tekis mieli ujuttaa tuota putkea omaankin autoon. Eilen rassasin 8kw webaston suoraan patterikiertoon, mutta lämmin menee siltikin moottorille vaikka pukikaavio anto ymmärtää toisin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jakotukki syntyi ihan tavallisesta käyttövesitukeista jotka varustelin 12mm liittimin ja palloventtiilillä. Ajatus oli ensin juottaa mutta kaasupullojen puuttuessa luovuin ajatuksesta ja kasasin messinkiosista.

Laitoitko weban väärään väliin? Harjoittelin omassakin putkikaaviota pidemmän kaavan kautta. Paras kytkentä tulee kun asentaa lämmittimen pattereiden paluuputken ja moottorilta tulevan menoputken väliin. Takaisku pitää laittaa lämmittimen menopuolelle, laitoin sellaisen pohjaventtiilityyppisen york- venttiilin pystyasentoon ilman jousta joten toimii pienenkin pumpun paineella ja lopsahtaa kiinni kun kierto lakkaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mistähän niitä juotettavia mutkia sais huokeesti, kun vois hyödyntää letkun mutkinakin.
Nii webaston laitoin vessan jälkeen, eli paluuta jäljellä kaksi luukullista ja porraskotelo. Kokeilin näin, kun ajattelin että paluu menee samaan isoon paluuseen kuin kuskin puhallin, ja mietin jotta vesi menisi helpointa tietä eli kuskin puhaltimen läpi takaisin patterikiertoon, kun pikkuwebasto sieltä puolen imee... Ei menny ihan niin tai alussa tuntu että meni kun lämpötila paluuvedessä nousi nopsaan (webastooon rakensin elektronisen termostaatinjoka mittaa tuloveden lämpöä). Voi olla että ison webaston pumpun pyörittäminen sotki kierron.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Putkiliikkeestä saa juotettavia kapillaariosia.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

olis ylimääräsenä 15 kpl 12mm lämmönluovutuslevyn suikaleita joiden leveys on suunnilleen 120mm ja pituus metrin luokkaa. Jouten on myös kupariputki valmiiksi taivutettu riviputkeksi. Tästä tekee ainakin kulkurin pesuhuoneeseen lattialämmityksen. ei maksa mitään, jäi aurinkopaneeliharjoitelmasta..
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin