lattia lämmitys
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
lattia lämmitys
Minkäs kokosella putkella ootte toteuttanu lattialämmityksen kulkureihin vai onko sitä kukaan tehny? Meillä on lattiassa 27mm filmi vaneri johon meinattiin jyrsiä urat sille putkelle mutta koko ja materiaali vähän vielä askarruttaa...... tarkotus olis liittää se kuitenkin samaan kiertoon moottorin ja hydronic 10 eberin kanssa. Jokunen sulku venttiili tietty tarvitaan että ne saa erotettuu tarvittaessa toisistaan. Ilmeisesti se lattia putkisto vaatis jonki moisen termostaatin? Vaunuissahan on niitä säätimiä ( ainakin primus alde pystypannuihin liitettynä) jotka ohjaa kiertovesi pumppuja. Eikös sillä jotain mangneetti venttiiliäkin pystyis ohjaamaan? Se voi ruveta jalkoja poltteleen jos ei millään hillitä.
Sitten olen täältä lueskellu että se ei kuitenkaan riittäis yksitään vaan jokin ilmaa kierrättävä systemiki tarvis olla kosteuden poistamiseks. Ajon aikanahan voi käyttää niitä alkuperäsiä lisä lämmittimiä mutta niitä parkissa ollessa kukaa jaksa kuunnella.
Sitten olen täältä lueskellu että se ei kuitenkaan riittäis yksitään vaan jokin ilmaa kierrättävä systemiki tarvis olla kosteuden poistamiseks. Ajon aikanahan voi käyttää niitä alkuperäsiä lisä lämmittimiä mutta niitä parkissa ollessa kukaa jaksa kuunnella.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: lattia lämmitys
Sähköllä täällä on porukka tehnyt. Sitä en tiedä että miten pexi kestää glykolia, varmin olisi varmaan laittaa lämmönvaihdin väliin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: lattia lämmitys
kuparilla näin jossain gallerian kuvassa tehdyn ...tosin vaan wc:n lattian. Sellane vesi kiertonen saatto olla tuol naamakirjan "keikkabussi" ryhmän kuvissa tai jossain sen linkissä...tarvinnee vielä pettiä uudestaan...
Mites yleensä muuten mielipiteet lattia lämmityksestä?
Mites yleensä muuten mielipiteet lattia lämmityksestä?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
Kyllä PEX putki glykolia kestää mutta korkeissa lämpötiloissa voi tulla lämmön takia vanhenemista. Parasta on PE-XC lattialämmitysputki joka kestää pisimpään korkeita (80c) lämpötiloja, vastaavasti PE-RT vanhenee jo 60 asteisella muutamassa vuodessa. Vanheneminen käytännöpssä kovettaa putken ja sitä kautta kestävyys huononee. Olen sitä mieltä että tuollasien PE-XC putken voi huoletta laittaa kulkuriin mutta pitää jonkinlainen sunttaus ehdottomasti olla. Glykolista ei ole mitään haittaa.
Nimim. tuodaan vuosittain tuhat kilsaa putkia maahan eurooppalaisilta tehtailta.
Nimim. tuodaan vuosittain tuhat kilsaa putkia maahan eurooppalaisilta tehtailta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: lattia lämmitys
offtopic:sulta varmaan sais edullisesti vesiputket, mut postikulujen jälkeen varmaan sama hakea kylältä, kun tarve on niin pieni, jonku 20m?Lahti32 kirjoitti:Kyllä PEX putki glykolia kestää mutta korkeissa lämpötiloissa voi tulla lämmön takia vanhenemista. Parasta on PE-XC lattialämmitysputki joka kestää pisimpään korkeita (80c) lämpötiloja, vastaavasti PE-RT vanhenee jo 60 asteisella muutamassa vuodessa. Vanheneminen käytännöpssä kovettaa putken ja sitä kautta kestävyys huononee. Olen sitä mieltä että tuollasien PE-XC putken voi huoletta laittaa kulkuriin mutta pitää jonkinlainen sunttaus ehdottomasti olla. Glykolista ei ole mitään haittaa.
Nimim. tuodaan vuosittain tuhat kilsaa putkia maahan eurooppalaisilta tehtailta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
tuollaiset alle 30 metrin pätkät ei käy enää talojen lattioihin. Voisin koittaa pelastaa lyhyet rullat kulkurikäyttöön.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: lattia lämmitys
taitaapa 27mm levy käydä ohueksi jos pexin putkelle uran siihen jyrsii. meillä on 18mm ehjä levy lattiassa ja notkuu sekin niskojen väliltä, kuinka jos väh 15mm uran tekee????
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
putkikokoja löytyy markkinoilta 12, 14, 15, 16, 17, 20, 25 ainakin lattialämmitysputkena. Tavallinen käyttövesiputki voisi käydä myös, happidiffuusiosuojalla ei niin suurta väliä kun systeemissä kiertää glykoli.
Tulevaisuus on sähköinen
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: lattia lämmitys
Mulla trumaticin putket kulkee alatilassa ja pitää koko alatilan niin lämpöisenä ettei vesisäiliöt jäädy, samalla lämpiää alatilan "katto" eli asuintilan lattia kohtalaisen hyvin. Tavaratila pitää kuitenkin pitää + puolella jos siellä meinaa pitää vesisäiliöitä, jollei niitä erikseen lämmitä, alhaalla kuivaa hyvin lasketteluvälineet ym...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: lattia lämmitys
Meillä on talosta tuttua 12mm lattialämmitysputkea jyrsittynä 27mm kertopuu levyyn. Ei mitään suntteja missään, ajon aikana "melko" lämmin. Suurimpana ongelmana näen putken pysymisen urassaan, koska putki venyy kuumetessaan. Eli joku levy päälle olis hyvä, jos esim joku alumiini pelti niin tasais myös epätasaisen lämmityksen puun lämpöä johtattomuuden vuoksi.
Lattia lämmitys ei riitä lämmittämään koko autoa vähänkään viileämmillä ilmoilla, riippuu varmaan myös pintamateriaalista.
Paikallaan oloa ajatellen rakennettiin sähköpatruuna termostaatilla lattian lämmitystä varten. Muutama venttiiili tarvitaan kun siirrytään ajoon.
Ollut käytössä n.10v
Lattia lämmitys ei riitä lämmittämään koko autoa vähänkään viileämmillä ilmoilla, riippuu varmaan myös pintamateriaalista.
Paikallaan oloa ajatellen rakennettiin sähköpatruuna termostaatilla lattian lämmitystä varten. Muutama venttiiili tarvitaan kun siirrytään ajoon.
Ollut käytössä n.10v
Bussit rakennellaan öisin
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: lattia lämmitys
Meillä myös koritehtaan asentama lattialämmitys...eikä kukaan tai mikään tiiä, tai piirrustus tunne missä kohden putket risteilee...yleiskuva vaan että putket on.... Sen aikuiset asentajat jo "vapaalla", ja uniikkikappaleita kaikki autot kuulemma. Nyt ottavat digikuvia jokaisesta erikseen jatkoa ajatellen.... Muuten mukava tassutella sukkasillaan tai avojaloin...Tosi extremelaji porailla reikiä, ja tutkia tuleeko "suihkulähde" autoon.... Vielä ollut "moukan"tuuria, tosin onneks ei oo tarvinnu paljon reijittää, tai sit se "pelko" nimenomaan ollut jarruna....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: lattia lämmitys
Taitas olla kun laittas se vaan about keskilattialle mihin harvemmin mitään ruuvataan? Me täässä mietitty jos laittas sellaset linikka patterit seinille ja niitte jälkeen se kiertäs vielä lattiassa? eihän se paljon lämmitä mutta ehkä mukavampi jalan alla talvella sukkasilaan?
off topic mut jokunen vuosi sitten olin rakenteilla olevan suursikalan vierottamossa asentamassa "kalusteita" ja nehän ropataan betoni lattiaan. No tais olla ihan viimenen halli mihin tuli suihkulähde ainakin kolmen väli aidan kohdalla. Oli vissiin putkien asentajilla ollu vähän kiire loppu päässä. No uus lattiahan juoduttiin tietty aukaseen niistä kohista ja putkien asennus firmalle lähti ilmeisesti hiukan kitkerää palautetta.
off topic mut jokunen vuosi sitten olin rakenteilla olevan suursikalan vierottamossa asentamassa "kalusteita" ja nehän ropataan betoni lattiaan. No tais olla ihan viimenen halli mihin tuli suihkulähde ainakin kolmen väli aidan kohdalla. Oli vissiin putkien asentajilla ollu vähän kiire loppu päässä. No uus lattiahan juoduttiin tietty aukaseen niistä kohista ja putkien asennus firmalle lähti ilmeisesti hiukan kitkerää palautetta.
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: lattia lämmitys
Kiitokorilla ystävällisesti neuvoivat ja sanoivat, jos reikä tulee, sulkee vaan sen lattiapiirin pois käytöstä, ettei vuoda.... Mukavasti ja leppoisasti ovat suhtautuneet minun "häirintäpuheluihin" heidän työaikanaan.... vähän liioiteltuna: kun olen tutkinut näitä vesipiirejä, näyttäis noin miljoona kpl. olevan putkia ja liittimiä ja y-ja t-haaroja joka suuntaan.... Sulkee vaan sen piiin....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Re: lattia lämmitys
Piirtelinpä paintilla hienon kuvan lattialämmityselementistä. Jos jonkun tuollaisen palikan sopivasta metallista (alumiini?) tekisi ja pistäisi kuskin jalkatilaan. Haalean värinen mato yrittää kuvastaa lämmintä vettä.
Jossain internetin syövereissä oli joskus volvo 240 tms johon oli betonia lattialle valettu kun oli ensin laitettu lattialämmitysputket lattialle. En tähän hätään tuota löytänyt.
Tarkoitus saada lämpöä ainoastaan kun sitä on moottorista tarjolla ja lämmön säilymisellä ei ole niin väliä, ei paikallaan ollessa kuitenkaan kuskin penkillä juuri istuskella.
Onko olemassa joitain tuollaisia alumiinipalikkaa jossain olemassa, jota voisi tähän projektiin väärinkäyttää vai kannattaako yrittää jotain muoviputkea väännellä ja sille jotain kotia rakennella.
Yksi vaihtoehto olis ottaa jotain sopivan paksuseinäistä kupariputkea ja väännellä se vaan mutkalle lattialle ja matto päälle. Vähän ehkä saattais tulla kuoppainen lattia.
Jossain internetin syövereissä oli joskus volvo 240 tms johon oli betonia lattialle valettu kun oli ensin laitettu lattialämmitysputket lattialle. En tähän hätään tuota löytänyt.
Tarkoitus saada lämpöä ainoastaan kun sitä on moottorista tarjolla ja lämmön säilymisellä ei ole niin väliä, ei paikallaan ollessa kuitenkaan kuskin penkillä juuri istuskella.
Onko olemassa joitain tuollaisia alumiinipalikkaa jossain olemassa, jota voisi tähän projektiin väärinkäyttää vai kannattaako yrittää jotain muoviputkea väännellä ja sille jotain kotia rakennella.
Yksi vaihtoehto olis ottaa jotain sopivan paksuseinäistä kupariputkea ja väännellä se vaan mutkalle lattialle ja matto päälle. Vähän ehkä saattais tulla kuoppainen lattia.
- Liitteet
-
- lattialammitys.png
- (5.12 KiB) Tiedosto ladattu 1895 kertaa
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
Minä värkkäsin tuon vuonna 1994 haukiputaalaisen kaverin siniseen Volvoon Oli kuulemma matot kuivana pysyny siitä lähtien Sisu saattas tuntea tapauksen, samalta kylältä on ja siinä ei ennakkoluulot painaneet kun vanhaan Volvoon tehtiin upoletilla lattialämmityskengu kirjoitti:Jossain internetin syövereissä oli joskus volvo 240 tms johon oli betonia lattialle valettu kun oli ensin laitettu lattialämmitysputket lattialle. En tähän hätään tuota löytänyt.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: lattia lämmitys
Ja vielä jatkaen, voisihan tuota akkujenkin ympärille tai alle pari kierrosta putkea vetää ja näin talvipakkasten kunniaksi tietenkin polttoainesuodattimen ympäri kietoa vähän lämpöputkea.
Mutta tässä kohdassa ei enää ollakaan matkailukorin ongelmissa.
Mutta tässä kohdassa ei enää ollakaan matkailukorin ongelmissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
joo tämä on mun bussista ja käytin Rothin (Wirsbon) Compact lämmönluovutuslevyä joka on ohkanen alumiinilevy, upotettuna polystyreenilevyyn. Samalla tulee eristys ja uritus. Ei ollut mitenkään erityisen kallistakaan, tein siitä myös aurinkopaneelin mutta siihen se ei ollut hyvä.+Maankio- kirjoitti:kuparilla näin jossain gallerian kuvassa tehdyn ...tosin vaan wc:n lattian.
Nyt kun katoin tän asennusvideon niin taidanpa joskus puuhailla lattialämmön koko lattian alalle ja samalla laatoittaa kivilaatalla
http://www.youtube.com/watch?v=Arfn7VXitXM
Viimeksi muokannut Lahti32, 07 Tammi 2011 08:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
Mielessä on ollut että yksi lattialämmön paluuputki koukkaisi ruumatilan kautta, siten että nippusiteillä vesijohtoputkia pitkin pumpulle ja säiliöille ja sieltä akkujen kylkiä pitkin takaisin pannulle.kengu kirjoitti:Ja vielä jatkaen, voisihan tuota akkujenkin ympärille tai alle pari kierrosta putkea vetää ja näin talvipakkasten kunniaksi tietenkin polttoainesuodattimen ympäri kietoa vähän lämpöputkea.
Mutta tässä kohdassa ei enää ollakaan matkailukorin ongelmissa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: lattia lämmitys
Mistä noita alumiinilevyjä saa, ihanko rautakaupasta ?Lahti32 kirjoitti:joo tämä on mun bussista ja käytin Rothin (Wirsbon) Compact lämmönluovutuslevyä joka on ohkanen alumiinilevy, upotettuna polystyreenilevyyn. Samalla tulee eristys ja uritus. Ei ollut mitenkään erityisen kallistakaan, tein siitä myös aurinkopaneelin mutta siihen se ei ollut hyvä.+Maankio- kirjoitti:kuparilla näin jossain gallerian kuvassa tehdyn ...tosin vaan wc:n lattian.
Nyt kun katoin tän asennusvideon niin taidanpa joskus puuhailla lattialämmön koko lattian alalle ja samalla laatoittaa kivilaatalla
http://www.youtube.com/watch?v=Arfn7VXitXM
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
Ostin tukkurilta aikoinaan pitääpä selvittää saatavuus nyt. Olisiko kiinnostusta kimppatilaukseen, 10kpl paketeissa.Bussiton kirjoitti: Mistä noita alumiinilevyjä saa, ihanko rautakaupasta ?
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: lattia lämmitys
Kyllä olis kiinnostusta
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- [Volvo B57]
- Vapaaherra
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
- Truck: Volvo B57 Wiima M300
- Location: Espoo
- Viesti:
Re: lattia lämmitys
Mulla mepessä menee vielä lasinpesunestesäiliön ja laturin kautta. Tosin laturi taitaa olla enemmänkin lämmittävä osapuoli.kengu kirjoitti:Ja vielä jatkaen, voisihan tuota akkujenkin ympärille tai alle pari kierrosta putkea vetää ja näin talvipakkasten kunniaksi tietenkin polttoainesuodattimen ympäri kietoa vähän lämpöputkea.
Mutta tässä kohdassa ei enää ollakaan matkailukorin ongelmissa.
Miksiköhän henkilöautoissa ei voisi olla enemmänkin lattialämmityksiä tuolla jäähdytinnesteellä. Ratin lämmitys myös vesikiertoiseksi, niin ei kulu akut talvipakkasilla.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
Tukkurilta sais 360e paketti jossa on 10 levyä, sillä tekee 12m pitkästi käytävää. hinta alvillinen ja rahti päälle.Bussiton kirjoitti:Kyllä olis kiinnostusta
Tulevaisuus on sähköinen
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: lattia lämmitys
Saman voi toteuttaa myös, ns. älykkäillä sähkökaapeleilla.
Sähköllä toteutettuna on riskit pienempiä.
Vaihtoehtoja on monia.
Ns kalvoja, ja säteilysellaisia en suosittele,
mekaanisista syistä.
Sähköllä toteutettuna on riskit pienempiä.
Vaihtoehtoja on monia.
Ns kalvoja, ja säteilysellaisia en suosittele,
mekaanisista syistä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lattia lämmitys
Mitähän riskejä noissa vesiputkissa piilee? ei kai mitään, tietysti jos vuotaa? tuskin Sähkö on pois suljettu kahdestakin syystä, ei toimi puskassa ja parkissakin syö 16A nallista tehoja jota tarvii muualle. Pitäs tehä joku vuorottelujuttu.konenikkari kirjoitti:Saman voi toteuttaa myös, ns. älykkäillä sähkökaapeleilla.
Sähköllä toteutettuna on riskit pienempiä.
Vaihtoehtoja on monia.
Ns kalvoja, ja säteilysellaisia en suosittele,
mekaanisista syistä.
Tulevaisuus on sähköinen