lattia lämmitys

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti32 kirjoitti:
Bussiton kirjoitti:Kyllä olis kiinnostusta :D
Tukkurilta sais 360e paketti jossa on 10 levyä, sillä tekee 12m pitkästi käytävää. hinta alvillinen ja rahti päälle.

Tilaan lähiaikoina tätä levyä. Jos jollain on tarvetta niin laitetaan samaan tilaukseen. Kiinnostuneet laittaa YV.tä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Luksusveneeseen toteutetaan lattialämpö jyrsimällä vaneriseen välipohjaan ja epoksi päälle:

http://www.youtube.com/watch?v=aK-PYDGrvuQ
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eivät näköjään laittaneet tollaisia alumiinilevyjä :roll: Mitenköhän toimis kulkurissa :wink: On noi paatit kans kosteissa olosuhteissa :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tekis mieli tehä itekki noin jyrsimällä tai niittaamalla vaan mutta ko tuollasessa paatissa on lattian alla plus asteinen vesi ja bussissa lattian alla vaanii Suomen pakkanen niin arveluttaa ilman eristettä ja lämmönheijastusta tehdä. Tosin tuossa eristeessäkään putken kohdalla putken alla ei ole paljon mitään, sivuilla kylläkin. Alko tuntua kalliilta nuo levyt, 350 e styroksista on paljon mutta hyvä siitä sillä tulee.
Tulevaisuus on sähköinen
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja mosku »

Kyllähän tietysti se epoksi jonkun verran johtaa lämpöä mutta, ei toki niinkuin alumiini.
Jos jyrsis putket tuohon lattiaan ja laittais epoksin niin riittäisköhän levyn paksuudeksi 25mm.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja kengu »

Eikös sen putken kolon voi jyrsiä vaikka alumiiniin. Tosin sitten tulee kyllä lattialle jo hintaa, ellei jostain onnistu tuollaista paksua alumiinilevyä hankkimaan sopuhintaan. Toinen vaihtoehto on kääntää tuo jyrsitty alumiini toisin päin ja jättää sitten lattiapinnaksi ehjä alumiinipinta.

Sopivat pintakuviot estämään ylimääräinen liukastelu ja tarvittaviin kohtiin jotain mattoa tms. päälle niin ei näytä niin "koneelta"
Liitteet
alumiini-styroksi-lattialampo.png
(1.98 KiB) Tiedosto ladattu 1523 kertaa
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

nii-in :roll:
tuleehan tosta painoa aika mukavasti, alumiini painaa, laadusta riippuen, noin 2.8 tonnia kuutio ja koivuvaneri 6- 700 kg/m3.
Hieman työläämpi on myös tuo jyrsiminen alumiiniin ja työkalutkin ovat hiukan erilaiset.
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja kengu »

Ebayn uumenista tuli vastaan tällainen ihan selvästi kuskin lattialämmitysmoduuli.

http://cgi.ebay.co.uk/26F-STAINLESS-STE ... 0443760946

Väittävät tuota joksikin lämmönvaihtimeksi kyllä tuossa ilmoituksessa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lattialämmityslevyt saapuivat tänään. Jos ilmat lauhtuu niin taidan levittää nuo lauantaina paikalleen. Taas oli aamulla -30 asteen pakkanen, hidastaa harrastuksia kovasti.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lattialämmitysputket paikallaan. Aamulla pihalla tervehti taas kipakka pakkanen joten ajelin Volvon lämpimään halliin jossa iltasella laittelin tuon lattialämmityksen putket. Ennen lattian aloittamista piti kuitenkin lämpö ja äänieristää ruuman välitila vaihteiston kohdalta ja vesijohdot eristää. Laitoin tylysti lattialuukut umpeen. Ei ole tarvinnut niitä huolloissakaan niin ei aleta niitä väisteleen. Rakenteesta tuli tällainen alhaalta ylöspäin:

1. Alkuperäinen käytävän vanerilattialevy
2. Kattohuopaa kaksi kerrosta, äänieristeeksi
3. 5mm parketinalus solumuovi eristeeksi ja höyrynsuluksi
4. Uponor lattialämmityslevy 1200x750x15 EPS eristeellä ja lämmönluovutuslevyillä
5. 12mm Primex PE-Xc EVOH lattialämmitysputki upotettuna lattialämmityslevyyn
6. 9mm kuusivaneri ruuvattuna kaikkien kerrosten läpi alimpaan levyyn
7. Kumipohjainen käytävänmatto

Käytävän etummaiseen reunaan portaaseen tulee jakotukki jonka juotan kapillaariosilla 22mm t-haaroista. Putket muodostaa kolme U-muotoista piiriä keulasta perään ja takaisin toista laitaa, keskelle tulee palloventtiili jonka sulkemalla vesi kiertää lattian kautta. Neljäs piiri tulee portaiden ruohomattojen alle ja jos nyt viitsii niin varmaan laitan kuskin jalkatilaan mutkan kanssa. Laitan vielä porrasaukkoon tavallisen Purmo Compact 11-600-700 lämpöpatterin joka jäähdyttää vähän kiertovettä ennen lattiaan menoa. Siinä on sitten hyvä kuivata lapasia ja hanskoja. Keittiön lattia tulee suoraan vessan lattiapiirin jatkoksi.

MUOKS: kuvia galleriassa.

Kuva
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tämä on ollut erittäin kiinnostava projekti seurata. :) Kuinka paksua tavaraa tuossa lämmönluovutuslevyssä on nuo metallikaistaleet?

Mulla oli mielessä semmoinen köyhän miehen versio:
-Vanerin päälle uretaanilevy 15mm (jos löytyy näin ohutta)
-15 mm uretaanilevystä leikataan pitkiä kapeita soiroja, esim 10-15cm leveitä, jotka liimataan edellisen päälle niin, että soirojen väliin jää rako lämmitysputkelle.
-Alufoliota muutama kerros kauttaaltaan ennen lämmitysputken asentamista. Jos folio auttaisi heijastamaan lämpöä paremmin ja ehkä peräti jakamaan sitä tasaisemmin.
- Päälle vaneri

Tosin taitaisi olla vain helpompi jyrsiä uretaanilevyyn kaapelille urat kuin alkaa sahailemaan noita soiroja.. :lol: Mutta tuo alufolio, onkohan se turhan ohutta tavaraa?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

j0ri kirjoitti:Tämä on ollut erittäin kiinnostava projekti seurata. :) Kuinka paksua tavaraa tuossa lämmönluovutuslevyssä on nuo metallikaistaleet?

Mulla oli mielessä semmoinen köyhän miehen versio:
-Vanerin päälle uretaanilevy 15mm (jos löytyy näin ohutta)
-15 mm uretaanilevystä leikataan pitkiä kapeita soiroja, esim 10-15cm leveitä, jotka liimataan edellisen päälle niin, että soirojen väliin jää rako lämmitysputkelle.
-Alufoliota muutama kerros kauttaaltaan ennen lämmitysputken asentamista. Jos folio auttaisi heijastamaan lämpöä paremmin ja ehkä peräti jakamaan sitä tasaisemmin.
- Päälle vaneri

Tosin taitaisi olla vain helpompi jyrsiä uretaanilevyyn kaapelille urat kuin alkaa sahailemaan noita soiroja.. :lol: Mutta tuo alufolio, onkohan se turhan ohutta tavaraa?
Miten muistasin nähneeni jossain vastaanan diy:n, siinä oli jotain 0,1-0,5mm alupeltiä, jonka sai taitettua/painettua vanerin uraan rautatangolla, jolloin tuli tuollaista profiilia valmiiksi... Vai olikohan se ihan vain omaa mielikuvitusta. Ei tuo alupelti kovin paksulta näytä tuossakaan. Sen alupellin/folion tilalla vois käyttää saunan alumiinipaperia?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kyllä tuo folio voisi toimia, paperi taas ei. Tuon pellin paksuus on jotain 0,3mm. Tuo folio ei käyny ees mielessä kun tuhlasin noihin valmiisiin. Tänään kieputtelin portaisiin ja keulan lattiaan putket 5mm liimattavan solumuovin päälle, väleihin laitoin 15mm samaa liimattavaa solumuovitavaraa jonka päälle tulee suoraan ruohomatto. Tulee jalan alle vähän pehmeä mutta laitetaan siihenkin päälle levy jos se pehmeys haittaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Onhan tuommoisen valmiin levyn asennus ajallisesti ihan toista luokkaa kun alkaa itse soveltamaan. Ehkä se folio saattaa olla turhan ohkasta tavaraa.. Mutta toisaalta, ohkasen alupellin taittelu voisi onnistua kotikonstein. Saisikohan rullatavarana ohutta ja kapeaa matskua, hmm.. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja RH »

Käytin pari vuotta sitten alumiinipeltiä muutaman neliön, silloin sai metrin levyistä alupeltiä rullatavarana muistaakseni pari sataa kiloisena rullana tai kahden metrin arkkeina, päädyin arkkitavaraan kun tarve oli n. 3 metriä. Paikasta mistä nuo hain oli juttua et ohutta n.0,5mm tai sinne päin alupeltiä menee paljon lattialämmityksen asentajille. Uskon noin ohuen olevan helpompi väännellä sopiville mutkille kuin saada sileänä tuotua kotiin asti.
Noi uretaanilevyt ja vastaavat menee soiroksi helposti kun vetää mattoveitsellä viillon ja taittaa käsin, urien jyrsiminen aika työläs sen rinnalla.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Lähinnä tarkoitin, jos löytyisi sopivasti 10-20cm levyisenä rullana. Vaan enpä tiedä löytyykö sellaisia. Kuukle löysi hätäisellä haulla 50cm leveää, mutta ehkäpä turhan paksua (0.7mm) Ja tuollekin hintaa miltei 700e.
http://www.peltikauppa.com/alumiinipelt ... p-773.html
Tosin onhan tuossa kelassa peltiä sitten n. 60m, että samalla pistäisi kylkipellit uusiksi :lol:

No, pitää pähkäillä vielä.

Muuten tuo kattohuopa oli erittäin hyvä ajatus äänieristeeksi. Varmasti halvempaa kuin ns. oikea äänieriste, mitä bitumimattoja ne lienevätkin. Ainakin akseleiden kohdalle sitä voisi muutamat kerrokset vedellä lattiaan. Parhaiten ääni varmaan vaimenisi, mitä alempana huopa olisi. Mutta toisaalta, jos huopa olisi lämmitysputkien päällä, ehkä se tasaisi lämpöä mukavasti. Hmm.. Eli:
- vanerin päälle uretaanilevy
- uretaaniin urat tai suikaleet, jotta saadaan kanavat putkille
- uretaanin päälle alufoliota heijastamaan putkien lämpö ylös
- lämmitysputket
- laminaatin/parketin alle tarkoitettu ohut solumuovi estämään putkien ja huovan nirhaumat
- kattohuopaa
- solumuovia
- vaneri
- lopullinen lattiamatsku (laatta, muovimatto tms)

Ehkä lattian rakenne voisi olla jotain tälläistä. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tuossa tulee putken päälle liikaa eristettä. Tuo kattohuopa pitää olla alimmaisena ja putket mahdollisimman lähellä pintaa kun käytetään lämmönluovutuspeltejä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Hyvinkin totta. Ajattelin asiaa niin, että alkuun tarvitaan paljon lämmitystä ennen kuin on lämmin. Mutta sen jälkeen kattohuovan massa ikään kuin toimisi varaavana ja tasoittavana elementtinä. Korvaisi sen lämmönluovutuspellin. Alufolio puolestaan yrittäisi heijastaa putkista tulevaa lämpöä ylös päin. Mutta voi olla hyvinkin niin, että se lämpö ei tuommoisen rakenteen sisältä pois pääsisikään. Huopa toiminee eristeenä. Tämä ajatus vain putkahti tuota viestiä kirjoittaessani.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tehtiin kerran sellainen vanhusten palvelutalo johon tuli raakavalu ja pintavalu. Putket laitettiin raakavaluun. Pesuhuoneessa valujen väliin tuli bitumihuopakerros kosteutta eristämään. Lopputulos oli sellainen että muuten kaikki lattiat lämpesi mutta tuon huovan kohdilta lattiat jäi iäksi kylmäksi.
Tulevaisuus on sähköinen
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Ultimatemarket kauppaa 16 ja 20mm. putkee lattialämmitykseen max. 95 C 138e/200m.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Alkas olla lattialämpö valmis :D .

Tänään tehtiin jakotukki, asennettiin porrasmontuun Purmo compact 600-700-C11 lämpöpatteri. Patteri jäähdyttää bussinpattereista tulevan veden ennenkuin se menee lattiaan. Patterin asennus olikin hankala, lähinnä hankala suunnitella sillä se peittää taakseen Volvon alustasähkökeskuksen. Siellä ei ole ollut koskaan mitään vikaa mutta varuilta laitettiin patteriin letkukytkentä joten sen voi kääntää pois edestä jos tulee asiaa sähkökeskukseen.

Lattialämmitysputket kytkeytyy patteriveden paluuputkeen juuri ennen kuin se menee primuspannulle. Paluuputkeen tuli haarat siten että neljän piirin menoputket lähtee ensin, sitten palloventtiili runkoputkeen jonka jälkeen lattian paluuputket 4kpl haaroittuu runkoon. Käyttö on helppoa, palloventtiili auki vesi ei kierrä lattiassa, sulkemalla venttiili veden on kierrettävä neljän lattiapiirin kautta. Laskin että neljä 12mm putkea vastaa yhtä 22mm putkea joten saattaahan tuo toimiakin, tosin en kokeillut vielä.

Erityistapaus tämä lattialämmityksen asennus tänään :o Vaimo oli kaverina, teki lämmityslaitteen kennon eristystöitä :shock: eipä ole ennen työmaalla näkynyt :D
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Jos kaipaa noita lämmönluovutuslevyjä..
Tuohon hintaan en kyllä itse alkaisi taittelemaan, tosin näyttää nuo olevan 20mm putkelle, luulis että löytyy ohuemmallekin.
http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... VI-2032807
http://www.wehofloor.fi/Fi/Tekniset_tie ... nen_lattia
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Käyttöönotto, täyttö ja testaus tänään :)

ilmauksen jälkeen toimi hienosti, lattia on todella tasaisen lämmin, putkea ei erota missä kohtaa se menee. Patteri oviaukossa sen sijaan meinaa olla vielä ilmaa täynnä mutta lämpenee ja toimii vaikka olis puolillaan vettä eikä pysäytä kiertoa ensimmäisiin ilmakupliin. Vesi kiertää MB sprinterin kiertovesipumpulla hyvin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Käyttöönotto, täyttö ja testaus tänään :)

ilmauksen jälkeen toimi hienosti, lattia on todella tasaisen lämmin, putkea ei erota missä kohtaa se menee. Patteri oviaukossa sen sijaan meinaa olla vielä ilmaa täynnä mutta lämpenee ja toimii vaikka olis puolillaan vettä eikä pysäytä kiertoa ensimmäisiin ilmakupliin. Vesi kiertää MB sprinterin kiertovesipumpulla hyvin.
Tuo kai on lähinnä mukaavuuslämmitys, ei varmaan auton sisustaa riitä lämmittämään tai sitten joutuu nostamaan pinnan lämmön epämiellyttäväksi? Ois tuollanen kyllä pähäkkä, omassa vaan pitäs tiputtaa lattiaa ensin että mahtus kävelee, tai ei kai... :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: lattia lämmitys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hieno juttu :D Omaan oon alkanut kallistua tollaseen sähköllä toimivaan lämmityskalvoon :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin