Lämmin käyttövesi?
Re: Lämmin käyttövesi?
Lämmönvaihtimen vääntelin 15mm kupariputkesta saunanpataan.Kytkin padasta tulevan lämpimän veden
suihkun sekoittaja hanaan.Eipä tarvitse montaa kalikkaa polttaa padan alla,kun pääsee suihkuun.
Vettä tulee samaan tahtiin suihkusta,kuin tulee lämminvesivaraajasta.
Tämä patasysteemi ei kaiketi autossa välttämättä toimi,mutta kotona tämä on meillä säästänyt tammikuusta
lähtien jo satoja euroja sähkölaskussa.Polttopuut ei maksa meille mitään,joten meillä neljän suihkuttelian
veden lämmitys on ilmaista.
suihkun sekoittaja hanaan.Eipä tarvitse montaa kalikkaa polttaa padan alla,kun pääsee suihkuun.
Vettä tulee samaan tahtiin suihkusta,kuin tulee lämminvesivaraajasta.
Tämä patasysteemi ei kaiketi autossa välttämättä toimi,mutta kotona tämä on meillä säästänyt tammikuusta
lähtien jo satoja euroja sähkölaskussa.Polttopuut ei maksa meille mitään,joten meillä neljän suihkuttelian
veden lämmitys on ilmaista.
Falcon
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Lämmin käyttövesi?
Hmm.. miksei patasysteemi toimisi autossa? Kuten kengu esitti, voisi puusaunan piipulla tai padalla (meidän tapauksessa sama asia, siis piippusäiliö ) lämmittää hyvinkin vettä. Nyt alkoi omakin mielikuvitus laukata! Jos laittaisi kuparikierukan Saunahisen piippusäiliöön ja vetäisi etuseinästä molemmat päät läpi, niin bussista voisi kierrättää kylmää vettä tässä "varaajassa". Putket pikaliitännöillä kiinni ja eristykset ympärille palovammojen välttämiseksi. Tässähän toki tuo ylikuumenemisen mahdollisuus on otettava huomioon, mutta bussin säiliöstä tuleva kuumennettava vesi voitaisiin kuumentamisen jälkeen sekoittaa takaisin kylmän veden kanssa "vanhan ajan tyyliin" käyttövesisäiliöön, josta vesi saataisiin omalla pumpulla suihkuun.
Onkohan tässä mitään ideaa Tarvittaisiin normaalien vesilaitteiden lisäksi vain lämmönkeräyskierukka, suihkuun käyttövesisäiliö (50 l?) ja pieni pumppu.
Onkohan tässä mitään ideaa Tarvittaisiin normaalien vesilaitteiden lisäksi vain lämmönkeräyskierukka, suihkuun käyttövesisäiliö (50 l?) ja pieni pumppu.
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
Sattui jäämään käsiin tällainen lämpöpumpun kierukalla varustettu säiliö. Tilavuutta siinä on lämmitysvedelle 223 litraa, siten
että välilaipan yläosassa 73 ja alaosassa 150 litraa. Säiliön materiaali on mustaa rautaa. Siinä on kampakuparikierukka (8) käyttövedelle (1 ja 2) jonka pituus on 24 metriä. Lisäksi siinä on 9kw sähkövastus (7) yläosassa ja nelitie moottoriventtiili (4) lämmitysverkoston lähdöille (5 ja 3). Säiliön kyljessä on kaksi liittymää (9) ja pohjassa vielä toiset kaksi (11). Säiliön ympärillä on kehikko joka on saanut siipeensä kuljetuksessa. Säiliössä on myös pari anturia ja eristys (10). Säiliön mitat on n. S600xL600xK1100mm
Ajattelin että tästä voisi kehitellä bussiin sellaisen keskusakkuvaraajan. Säiliö yhdistettäisiin pohjan liittymistä (11) bussin patteripiiriin joka lataa säiliön kuumaksi ajon aikana. Kyljessä oleviin liittimiin (9) voisi kytkeä Primus pannun vapaalla kierrolla. Primusta voisi ohjata pelkästään boilerin johdolla tai miksei ihan normaalistikin. Käyttövesi kytketäisiin kierukkaan (1) ja vastuksen (7) voisi kytkeä voimavirtapistokkeeseen ja lisäksi 2-3kw valovirtaan. Lattialämmityspiiri voitaisiin ottaa suntilta (4) ja patteripiiri vaikka säiliön päältä paisunta-astian rinnalta. Patteripiiriä ohjaamaan termari joka käyttää pumppua. Suuren nestetilavuuden takia paisunta-astiaa on syytä kasvattaa 18 litraa. Sähköä tarvittaisiin ainoastaan yhteen pumppuun, tai kahteen jos on lattialämpöpiiri erikseen.
Millaisia ongelmia voisi olla. Koko paketti täytettynä painaa n. 280 kiloa, siis neljän akun tai neljän henkilön verran. Kierukka on mahdollisesti hankala tyhjentää talveksi ellei sitten pidä sähköllä plussan puolella.
Voisin ehkä myydäkin tämän. Säiliö on uusi kehikostaan vaurioitunut ja peräisin CTC EcoHeat 7,5 lämpöpumpusta.
että välilaipan yläosassa 73 ja alaosassa 150 litraa. Säiliön materiaali on mustaa rautaa. Siinä on kampakuparikierukka (8) käyttövedelle (1 ja 2) jonka pituus on 24 metriä. Lisäksi siinä on 9kw sähkövastus (7) yläosassa ja nelitie moottoriventtiili (4) lämmitysverkoston lähdöille (5 ja 3). Säiliön kyljessä on kaksi liittymää (9) ja pohjassa vielä toiset kaksi (11). Säiliön ympärillä on kehikko joka on saanut siipeensä kuljetuksessa. Säiliössä on myös pari anturia ja eristys (10). Säiliön mitat on n. S600xL600xK1100mm
Ajattelin että tästä voisi kehitellä bussiin sellaisen keskusakkuvaraajan. Säiliö yhdistettäisiin pohjan liittymistä (11) bussin patteripiiriin joka lataa säiliön kuumaksi ajon aikana. Kyljessä oleviin liittimiin (9) voisi kytkeä Primus pannun vapaalla kierrolla. Primusta voisi ohjata pelkästään boilerin johdolla tai miksei ihan normaalistikin. Käyttövesi kytketäisiin kierukkaan (1) ja vastuksen (7) voisi kytkeä voimavirtapistokkeeseen ja lisäksi 2-3kw valovirtaan. Lattialämmityspiiri voitaisiin ottaa suntilta (4) ja patteripiiri vaikka säiliön päältä paisunta-astian rinnalta. Patteripiiriä ohjaamaan termari joka käyttää pumppua. Suuren nestetilavuuden takia paisunta-astiaa on syytä kasvattaa 18 litraa. Sähköä tarvittaisiin ainoastaan yhteen pumppuun, tai kahteen jos on lattialämpöpiiri erikseen.
Millaisia ongelmia voisi olla. Koko paketti täytettynä painaa n. 280 kiloa, siis neljän akun tai neljän henkilön verran. Kierukka on mahdollisesti hankala tyhjentää talveksi ellei sitten pidä sähköllä plussan puolella.
Voisin ehkä myydäkin tämän. Säiliö on uusi kehikostaan vaurioitunut ja peräisin CTC EcoHeat 7,5 lämpöpumpusta.
Tulevaisuus on sähköinen
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Lämmin käyttövesi?
Tuommoinen lämpöakku kuulostaisi näin maallikon korviin fiksulta ratkaisulta. Jos ymmärsin oikein, säiliössä olisi jäähdytysneste vallitsevana nesteenä ja hanasta tuleva lämmin vesi vain kävisi lämpiämässä kierukassa (8)? Mikä tuon välilaipan tarkoitus on? Entä mikä tuo alaosan musta mötikkä (14)?
Missä hintaluokassa painitaan jos kaupasta tahtoisi tuommosen hakea? Tilavuudeltaan vastaavat lämminvesivaraajat taitavat olla jotain 500-1000 euron haarukassa. Tämä kapistus lienee enempi, kun on teknisestikin monimutkaisempi. Tosiharrastaja tietysti värkkäisi varaajaan parit kierukat lisää..
Pötköllään oleva malli voisi olla itselle parempi vaihtoehto.
Missä hintaluokassa painitaan jos kaupasta tahtoisi tuommosen hakea? Tilavuudeltaan vastaavat lämminvesivaraajat taitavat olla jotain 500-1000 euron haarukassa. Tämä kapistus lienee enempi, kun on teknisestikin monimutkaisempi. Tosiharrastaja tietysti värkkäisi varaajaan parit kierukat lisää..
Pötköllään oleva malli voisi olla itselle parempi vaihtoehto.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
Jäähdytysnestettä se on täynnä ja käyttövesi vain käväisee lämpenemässä, ymmärsit ihan oikein. Välilaipalla parannetaan lämmön kerrostumista ylä ja alaosan välillä. Sillä myös tehostetaan sähkövastuksen käyttöä käyttöveden priimauksessa korkeimpaan lämpötilaan tilanteissa missä lämpöpumput ei jaksa. Tuo mötikkä (14) on maalämpöpumpun kompressoriyksikkö. Tämähän maksaa siten että kompuroineen täysi lämpöpumppu n. 8000 euroa, ilman kompuraa 3500 ja tuon pelkän pöntön noilla varusteilla myyn 700 eurolla.j0ri kirjoitti:Tuommoinen lämpöakku kuulostaisi näin maallikon korviin fiksulta ratkaisulta. Jos ymmärsin oikein, säiliössä olisi jäähdytysneste vallitsevana nesteenä ja hanasta tuleva lämmin vesi vain kävisi lämpiämässä kierukassa (8)? Mikä tuon välilaipan tarkoitus on? Entä mikä tuo alaosan musta mötikkä (14)?
Missä hintaluokassa painitaan jos kaupasta tahtoisi tuommosen hakea? Tilavuudeltaan vastaavat lämminvesivaraajat taitavat olla jotain 500-1000 euron haarukassa. Tämä kapistus lienee enempi, kun on teknisestikin monimutkaisempi. .
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Lämmin käyttövesi?
eli kun sijoittaa reilun tuplahinnan tuohon kulkineeseen, voi muljauttaa sivuluukusta 100m glykoliletkua maantieojaan ja lämmittää maalämmöllä!!!!! sepä vasta olis jotain....
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämmin käyttövesi?
Äläpä oo tuollanen! Sillon ku tuo täydellinen systeemi toimii, niin sehän tekee niin, että kun markan laittaa sähköön, niin se antaa sulle 3-4:n markan edestä lämpöä. Toki jos lämmität omilla puilla, niin markat jää saamatta.motoku kirjoitti:eli kun sijoittaa reilun tuplahinnan tuohon kulkineeseen, voi muljauttaa sivuluukusta 100m glykoliletkua maantieojaan ja lämmittää maalämmöllä!!!!! sepä vasta olis jotain....
Ajatteleppa, ois se härskiä roikottaa 100m letkua auton luukusta kun ajellaan pitkin kylän raitteja.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Lämmin käyttövesi?
mitä mä sanoin väärin?
ensinnäkin laite reilusti tuplaa meidän vaatimattoman kulkurimme hinnan.
toiseksi, koska maalämmön hyötysuhde on mainitsemallasi tasolla, sähköstä tulee realistinen vaihtoehto yön yli lämmittämiseen.
kolmanneksi,koska maalämpöpumppu tarvitsee lämmönkeruuputkiston toimiakseen, ainakin itse sijoittaisin juuripa sivuluukkuun n.100m puutarhaletkua jossa on laitteen tarvitsema glykoliseos sisällä. mahtuu kyllä ja pikku aivotyöskentelyllä tekee järkevän kelauslaitteen, jottei koko ilta mene letkun kanssa tuusatessa. melko vähävetisessäkin ojassa on riittävästi energiaa imasta yks yön seutu lämpöä pirttiin. porakaivoa tuskin kannattaa kairata tai kaivaa letkua maahan...
jos ei olis lompakossa nahat vastakkain, tekisin takuulla ensimmäisen maalämmöllä lämpenevän kulkurin!
ensinnäkin laite reilusti tuplaa meidän vaatimattoman kulkurimme hinnan.
toiseksi, koska maalämmön hyötysuhde on mainitsemallasi tasolla, sähköstä tulee realistinen vaihtoehto yön yli lämmittämiseen.
kolmanneksi,koska maalämpöpumppu tarvitsee lämmönkeruuputkiston toimiakseen, ainakin itse sijoittaisin juuripa sivuluukkuun n.100m puutarhaletkua jossa on laitteen tarvitsema glykoliseos sisällä. mahtuu kyllä ja pikku aivotyöskentelyllä tekee järkevän kelauslaitteen, jottei koko ilta mene letkun kanssa tuusatessa. melko vähävetisessäkin ojassa on riittävästi energiaa imasta yks yön seutu lämpöä pirttiin. porakaivoa tuskin kannattaa kairata tai kaivaa letkua maahan...
jos ei olis lompakossa nahat vastakkain, tekisin takuulla ensimmäisen maalämmöllä lämpenevän kulkurin!
Re: Lämmin käyttövesi?
Näytti olevan muutamia valmiita malleja malliksi piipusta lämmön talteenottamiseksi
http://uusiutuvaenergia.blogspot.com/20 ... uista.html
Mielenkiintoisena (ja yksinkertaisimpana) ratkaisuna
Jossa viilennetään savukaasuja siirtämällä lämpöä ympäröivään ilmaan, jäähdytysprofiilien tapaan lisäämällä pinta-alaa. Lämpiää tupa/kulkuri vaan ei suihkuvesi.
Näytti tuolla blogissa olevan kaikkea muutakin jännää, itsetehtyjä aurinkokeräimiä ja tuulivoimaloita.
http://uusiutuvaenergia.blogspot.com/20 ... uista.html
Mielenkiintoisena (ja yksinkertaisimpana) ratkaisuna
Jossa viilennetään savukaasuja siirtämällä lämpöä ympäröivään ilmaan, jäähdytysprofiilien tapaan lisäämällä pinta-alaa. Lämpiää tupa/kulkuri vaan ei suihkuvesi.
Näytti tuolla blogissa olevan kaikkea muutakin jännää, itsetehtyjä aurinkokeräimiä ja tuulivoimaloita.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Lämmin käyttövesi?
Suunnittelin laittavani varaajaksi tälläisen: http://www.ultimatemarket.com/Published ... code=10908
Ehkäpä tarpeettoman suuri kooltaan, mutta jos ostaa jonkun 50-60l vastaavan matkailuautokäyttöön tarkoitetun niin hinnan saa kertoa kahdella.
Mitenkäs tuon liitäntä olisi järkevintä toteuttaa, tarviiko jotain venttiilejä väliin ettei jo lämmitetty kuuma vesi suotta jäähdy jos kierukka on yhteydessä kylmään jäähdytysjärjestelmään? Vai onko lämmönsiirtyminen sen verran pientä ettei haittaa, jos vesi vain seisoo kierukassa?
Olisi kätevä kun lämpenisi ajaessa ihan itsestään ja parkissa ollessakin saisi webastolla (30kW) hetkessä veden kuumaksi, periaatteessa tuo sähkövastus saattaisi jäädä aika pienelle käytölle.
Ehkäpä tarpeettoman suuri kooltaan, mutta jos ostaa jonkun 50-60l vastaavan matkailuautokäyttöön tarkoitetun niin hinnan saa kertoa kahdella.
Mitenkäs tuon liitäntä olisi järkevintä toteuttaa, tarviiko jotain venttiilejä väliin ettei jo lämmitetty kuuma vesi suotta jäähdy jos kierukka on yhteydessä kylmään jäähdytysjärjestelmään? Vai onko lämmönsiirtyminen sen verran pientä ettei haittaa, jos vesi vain seisoo kierukassa?
Olisi kätevä kun lämpenisi ajaessa ihan itsestään ja parkissa ollessakin saisi webastolla (30kW) hetkessä veden kuumaksi, periaatteessa tuo sähkövastus saattaisi jäädä aika pienelle käytölle.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Lämmin käyttövesi?
Eikö niillä ole noita pienempiä malleja myynnissä olis hyvä tollanen 50-100 litranen
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Lämmin käyttövesi?
120L malli on ainut kierukalla varustettu...muut pelkällä sähköllä.Bussiton kirjoitti:Eikö niillä ole noita pienempiä malleja myynnissä olis hyvä tollanen 50-100 litranen
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
tuollaista olen etsinyt 7 vuotta mutta vähän pienempänä, edellleen ainoa markkinoilla on tuo 120 litranen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Lämmin käyttövesi?
Lahti32 kirjoitti:tuollaista olen etsinyt 7 vuotta mutta vähän pienempänä, edellleen ainoa markkinoilla on tuo 120 litranen.
Mitenkäs tämä?
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2282
Sähkövastus on mukavan pienitehoinen, ei ole leirintäaluellakaan sulakkeet niin kovilla.
Hinnassa on tietysti venelisää, täytyypä tutkia jos tuolta muualta maailmasta saisi sopivampaan hintaan.
Olisiko ideaa laittaa varaajalle oma pieni webasto lämmittämään, joku 5kw lämmitin ei varmasti kauaa tuota 50l lämmittäisi. Käytettyjä webastoja saa hyvin edullisesti saksasta.
Jos kytkee moottorin kiertoon, niin etuna on tietysti että lämpenee ajaessa ihan itsekseen, mutta parkissa sitten tarvis lämmittää webastolla koko kone, kesäkuumalla ei oikein houkuttelisi kun kuitenkin se lämpö johtuu hiukan pattereihinkin.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Lämmin käyttövesi?
Nyt on tallissa asennusta odottelemassa tälläinen 50 litrainen isotemp basic.Carman kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:tuollaista olen etsinyt 7 vuotta mutta vähän pienempänä, edellleen ainoa markkinoilla on tuo 120 litranen.
Mitenkäs tämä?
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2282
Sähkövastus on mukavan pienitehoinen, ei ole leirintäaluellakaan sulakkeet niin kovilla.
Hinnassa on tietysti venelisää, täytyypä tutkia jos tuolta muualta maailmasta saisi sopivampaan hintaan.
Olisiko ideaa laittaa varaajalle oma pieni webasto lämmittämään, joku 5kw lämmitin ei varmasti kauaa tuota 50l lämmittäisi. Käytettyjä webastoja saa hyvin edullisesti saksasta.
Jos kytkee moottorin kiertoon, niin etuna on tietysti että lämpenee ajaessa ihan itsekseen, mutta parkissa sitten tarvis lämmittää webastolla koko kone, kesäkuumalla ei oikein
houkuttelisi kun kuitenkin se lämpö johtuu hiukan pattereihinkin.
Asialliselta vaikuttaa!
Vesipumppu on vielä hakusessa. Shurflolta ei meinaa löytyä 24v pumppua isommalla virtaamalla kuin 10,2l/min.
Flojet-merkkisenä löytyisi 12,5 ja 17 litran mallit, tekeekö näillä Flojeteillä mitään?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
Mihin tarvit suurempaa virtaamaa? tuolla 10 litralla saa loistavan suihkun tehtyä varsinkin jos laitat bide-mallisen suihkukahvan. Siinä on sellainenkin puoli vastassa että mitä tehokkaampi pumppu sitä nopeammin on vesisäiliö tyhjä
Tulevaisuus on sähköinen
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Lämmin käyttövesi?
No ei kait sitä välttämättä tarvitse sen enempää, mutta löyty jo sopivasti tuollainen 17-litrainen Flojet joten lähti tilaukseen, katsotaan minkälainen peli on.Lahti32 kirjoitti:Mihin tarvit suurempaa virtaamaa? tuolla 10 litralla saa loistavan suihkun tehtyä varsinkin jos laitat bide-mallisen suihkukahvan. Siinä on sellainenkin puoli vastassa että mitä tehokkaampi pumppu sitä nopeammin on vesisäiliö tyhjä
No tuleepahan vesi hanasta niinkuin kotonakin!
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
Mahtuuko tuo muuten matkustajan penkin alle, mittoja tutkien voisi vaan mahtuakin ?Carman kirjoitti: Mitenkäs tämä?
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2282
Sähkövastus on mukavan pienitehoinen, ei ole leirintäaluellakaan sulakkeet niin kovilla.
.
Olis kyllä helppo laittaa meidänkin autoon tuollainen. Ostitko mistä?
Tulevaisuus on sähköinen
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Lämmin käyttövesi?
Kiitolinja kippasi perjantaina Lahti 32:n pytyn pihalle ja lauantaina nostettiin se pannuhuoneen seinälle korkeuksiin. Olkoon nyt uuttuuttaan vielä pannarissa täyttämässä alkuperäistä tehtäväänsä. Laskua ei puheista huolimatta löytynyt, mutta ei mita kiire!
Että kiitosta vaan, huva puttu!
Että kiitosta vaan, huva puttu!
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
Muuttelin tän varaaja asennuksen kokonaan uuteen malliin. Tungin sen lieden alle kattilakaappiin johon se juuri ja juuri mahtui ja kattilat, kahvipannut kans Selvästi paremmin toimii ns. oikeinpäin siis vastus pohjalla eikä laukase ylikuumenemissuojaa enää. Vesi tulee kuumempana ja riittää pitkiin suihkuihin näköjään. Tuollaiseen tavalliseen keittiön alaakaappiin ei vaan kovin suurta varaajaa saa mutta eipähän tartte koko päivää lämmittääkkään tuollasta 30 litrasta. Kattokerääjäputket lähti taas käyttöön, ovat kestäneet monta talvea rikkoutumatta.Lahti32 kirjoitti:käyttöohjeessa kyllä sallittiin asennus kummin päin vain, toisinpäin ei olisi edes mahtunut. Mutta eipä näköjään kestä täysillä pitää termostaattia, juurikin tuon ylikuumenemissuojan takia joka napsuu herkästi. Itse epäilin tuota käyttöohjetta että voiko tosiaan toimia noin päin ja yritin soittaa maahantuojalle mutta ei siitä kioskista ennenkään ole kukaan vastannut... Putkien asennolla ei ole merkitystä etteikö varolaiteryhmä toimisi oikein. Pitää huomenna yrittää soittaa vielä
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
Leuto syksy ollut. Vasta tänään tyhjentelin vesijärjestelmän pakkaskauden 3kk ajaksi. Tuota halpaa emalivaraajaa tyhjentäessä vatiin tuli ihan ruskeaa vettä ja raudan hilsettä, hyi mitä paskavettä. Ei kannata autoon kyllä mitään emalivaraajia laittaa. Vesi seisoo pitkiä aikoja ja pönttö ruostuu, ajaessa tärisee paskat liikkeelle ja sitä sitte käytetään onnellisen tietämättömänä. Keväällä laitan tuon tilalle isotempin 50 litrasen.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Lämmin käyttövesi?
Carman kirjoitti:No ei kait sitä välttämättä tarvitse sen enempää, mutta löyty jo sopivasti tuollainen 17-litrainen Flojet joten lähti tilaukseen, katsotaan minkälainen peli on.Lahti32 kirjoitti:Mihin tarvit suurempaa virtaamaa? tuolla 10 litralla saa loistavan suihkun tehtyä varsinkin jos laitat bide-mallisen suihkukahvan. Siinä on sellainenkin puoli vastassa että mitä tehokkaampi pumppu sitä nopeammin on vesisäiliö tyhjä
No tuleepahan vesi hanasta niinkuin kotonakin!
Miltä Flojetin pumppu on käytössä "tuntunut"? Eli onko ostamisen arvonen, ku mun pitäs joku hankkia ja pian! Onhan noita Biltemassaki, jotain romuja, mut miten mahtaa kestää??
Tai, suositelkaa joku hyvää mulle
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Lämmin käyttövesi?
Pisteet Shurflo:lle - muutaman kerran on unohtunut käymään kuivana. Pahimmillaan useaksi vuorokaudeksi - hyvin on kestänyt.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämmin käyttövesi?
Meidän shurflo pumppasi kuivana -19 asteen pakkasessa viikon kunnes akku tyhjeni nollaan volttiin. Eipä mennyt siitäkään miksikään.
Tulevaisuus on sähköinen