Väliaikainen lämmitys...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 127
- Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
- Truck: Bürstötähti
- Location: Nummela
- Member id: 84
Väliaikainen lämmitys...
Nyt pitäis keksiä lämmityskampe loppukevääksi. Tarkoitus viettää viikonloppuja tässä keväällä jossain campinkialueella tai jossain...Autossa normaali webasto, jolla kyllä lämpiää. Mutta sen käyttö jonkun tupperin vieressä ei ehkä tule kyseeseen. Sähköpatteri olis ratkaisu, mutta jos laittaa pari patteria ja jääkaapin ja lieden ja laturin ja.....niin varmaan lähtee paukut tolpasta. Eikös nissä noin normaalisti ole 16A. Keväällä olis tarkoitus laittaa primus-pannu, mutta vasta ilmojen lämmettyä. Oletteko käyttäneet esim. kaasulämppäreitä auton sisällä...entä valopetroolilämppäriä. Nyt pitäis keksiä jokin ratkaisu....
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Hymer
Bürstner
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Väliaikainen lämmitys...
16A kestää 3,5kW ilman vaikerointia. Joten 2kW patteri ja 1-1,5kW patteri jota sitten jaksottelee lieden/kahvinkeittimen/vedenkeittimen kanssa. Tuolleenhan sitä pärjää jos teho riittää? Ylläpitoon voi riittää kun ensin jollain on lämpimäksi saanut. Patteriksi suosittelen "turbo"-mallia, eli sellaista läpivirtausmallia jossa on pieni puhallin. Vähän niin ku tää: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-4453
Kaasulämppäristä tulee melkoisesti kosteutta ja hiilidioksidia, petrooli, noh löytyy kai sillekkin joku kannattaja =)
Kaasulämppäristä tulee melkoisesti kosteutta ja hiilidioksidia, petrooli, noh löytyy kai sillekkin joku kannattaja =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Väliaikainen lämmitys...
Moro..! Kyllä minä olisin puolijoukkueteltan kaminan kannalla,ja eikun kipinävuorot pystyyn....!! Ei vaiskaan... mutta onko kukaan keksiny tuolle isolle Webastolle semmoista zydemiä, joka sammuttais sen aina kokonaan, jäis vaan pelkkä kiertovesipumppu päälle... En tiiä onko meillä rikki tai vikaa, vaan Weban tuuletin ja pumput huutaa aina, vaikka ei ois tuli "persiissä", tulen hulumuuminen kyllä loppuu jaksottain, mut muut "releet" huutaa.... Se kun niin piiiiiitkääään jälkijäähdyttää ja sit jo tuulettaa tulipesää, että ehtii jo uutta tulta pyytää....Pystyisköhän tuota"käyntijaksoa" fiksaamaan hiukan lyhemmälle periodille... Antakee ohjeita viisaammat.....Muuten toimisi kun ihmisen mieli...,parin jälkeen....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Väliaikainen lämmitys...
Sulla on ollu se kokolailla lämmin? Jäähdytysjakso on muistaakseni 180sec, mutta jos termostaatti katkoo vain vedenkiertoa, niin webastohan jatkaa pyörimistä. Missä pirissä se on autossasi, helpottaisi miettimistä lisää. Mikä systeemi toimii termostaattina?niki-racing kirjoitti:Moro..! Kyllä minä olisin puolijoukkueteltan kaminan kannalla,ja eikun kipinävuorot pystyyn....!! Ei vaiskaan... mutta onko kukaan keksiny tuolle isolle Webastolle semmoista zydemiä, joka sammuttais sen aina kokonaan, jäis vaan pelkkä kiertovesipumppu päälle... En tiiä onko meillä rikki tai vikaa, vaan Weban tuuletin ja pumput huutaa aina, vaikka ei ois tuli "persiissä", tulen hulumuuminen kyllä loppuu jaksottain, mut muut "releet" huutaa.... Se kun niin piiiiiitkääään jälkijäähdyttää ja sit jo tuulettaa tulipesää, että ehtii jo uutta tulta pyytää....Pystyisköhän tuota"käyntijaksoa" fiksaamaan hiukan lyhemmälle periodille... Antakee ohjeita viisaammat.....Muuten toimisi kun ihmisen mieli...,parin jälkeen....
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Väliaikainen lämmitys...
Morjens Reddewill...! Joo, webasto "katkoo" kyllä tulet välillä, kuten jo kirjoitin, ja tuuletin ja kiertovesipumppu jää päälle, mutta ilmeisesti huonetermostaatti ei vielä siinä vaiheessa ole "lauennut" päältä. Pitää perehtyä vielä...ajattelen vaan, etteikö kiertovesipumpun tuotto tavallaan riitä, jolloin webaston oma lämpörele katkaisee "tulet", juohtu tuossa mieleen...? Muuten kyllä pitää auton ja moottorin lämpimänä ihan itekseen. Moottori vaan pitäis asuntokäytössä saaha ohitettua, ihan turhaan hukkaa suurimman osasta energiaa harakoille..... Muistelen yhen "hullun" samanoloisella autolla olleen kisoissa vieressä, ja heillä aina välillä koko "järjestelmä" hiljeni tulijaksojen välillä, vesipumppua lukuunottamatta,vai oliko niin äänettömät laakerit ettei "vorvotus" kuulunut...., sekin nyt pälkähti mieliin....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Re: Väliaikainen lämmitys...
Ilmalämpöpumppu olisi varmaan yksi vaihtoehto.Lämmittää pikkupakkasilla mukavasti,ei vie
virtaa ku muutaman appeerin ja jäähdyttää kesällä.
virtaa ku muutaman appeerin ja jäähdyttää kesällä.
Falcon
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Väliaikainen lämmitys...
No ilpohan tietysti olisi tosi hyvä vaihtoehto, myös kesällä hyötyä, meilläkin varikolla yleensä asfalltikenttä ja taatusti tarkenee.... Onneksi melko vaalea väritys. Ja auton ilmastointi tietysti vaan moottorin käydessä toimii. Sitäkin olen harkinnut, jos siihen ns. kuulakytkimellä sais ympättyä 230V sähkömoottorin pyörittämään aina piuhan päässä ollessa. Ja sitten ajettaessa sama sähkömoottori toimisi hihnavetoisena aggrina.... Meneeköhän jo liian monikäyttöiseksi...??
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Re: Väliaikainen lämmitys...
Onhan huoltoautoissa Dynawatt merkkisiä järjestelmiä.Auton moottoriin lisätään laturin näköinen
möykky,josta johdot säädin yksikköön.Jännite siniaaltoa ja tehoa 5000W asti.
Tuota pitää selvitellä lisää,nimittäin bussiin pitää saada tuollainen laite.
Voipi sillä hintaakin olla,mutta 5kW olisi käytössä aina,kun bussin moottori pyörii.
möykky,josta johdot säädin yksikköön.Jännite siniaaltoa ja tehoa 5000W asti.
Tuota pitää selvitellä lisää,nimittäin bussiin pitää saada tuollainen laite.
Voipi sillä hintaakin olla,mutta 5kW olisi käytössä aina,kun bussin moottori pyörii.
Falcon
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Väliaikainen lämmitys...
eikös ihan "normaali" sähkömoottori voisi toimia "toisinpäin" hihnavetoisena aggrina, olen ollut joskus jonkun sähkärin kanssa asiasta juttusilla, ja muistaakseni toimisi...,pienillä muutoksilla...,jotain diodijuttuja ja silleen, enempi se "kahdensuunnan" kytkin aiheuttaisi teknisiä ratkaisuja (Briggs-Strattonin kuulakytkin) patentti esim......?
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Väliaikainen lämmitys...
miulle on tulossa kevään aikaan toinen ilpo autoon. yhdellä ei oikein tuommoista pötkylää pysty pitämään kunnolla lämmössä/ villeenä, ainakaan halvimmilla malleilla. nyt on sisäyksikkö takaseinässä. siis silloin kun sitä itse todella tarvitsee. ainakin yksi halppis ilpojen tarjoaja tarjoaa ilpojaan kahdella sisäyksiköllä, ja toimiessaan tuo voisi olla vallan mainio ratkaisu. myös hinnoiltaan. ja ainakin minun kohdalla takuu huolto OIKEASTI tarkoitti sitä ettei siitä tullut mitään kuluja. hyvä ult.....
kokemusta on siitä että keväällä, vaikka aurinko hehkuttaa päivän ja ihmiset sulaa autossa, niin aamulla neljän aikaan bussissa on aika kylmä. tuohon lämmitykseen tarvitsee tosiaan jotain, ja varmasti nuo lämpöverhot etuikkunaan ja siihen ilpo ovat varteen otettava vaihtoehto. minulla lisäksi tuo mukavuus lattialämmitys, mutta ei se jaksa yksinään pitää autoa lämpimänä, mutta takaa sen että voi ohuissa sukissa olla autossa, eikä palele jalkoja. mutta tarvitsee avukseen myös muun lämmön lähteen.
kokemusta on siitä että keväällä, vaikka aurinko hehkuttaa päivän ja ihmiset sulaa autossa, niin aamulla neljän aikaan bussissa on aika kylmä. tuohon lämmitykseen tarvitsee tosiaan jotain, ja varmasti nuo lämpöverhot etuikkunaan ja siihen ilpo ovat varteen otettava vaihtoehto. minulla lisäksi tuo mukavuus lattialämmitys, mutta ei se jaksa yksinään pitää autoa lämpimänä, mutta takaa sen että voi ohuissa sukissa olla autossa, eikä palele jalkoja. mutta tarvitsee avukseen myös muun lämmön lähteen.
mb superstar -91, "oidibus"