Kattoterassi
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Kattoterassi
Onkos kukaan rakentanut bussin katolle aurinkoterassia? Minkälaisia materiaaleja ja ratkaisuja sellaisessa voisi käyttää? Itsellä on käynyt mielessä että tulevaisuuden bussiprojektiin voisi asentaa katolle puisen kattoterassin, johon sitten laittaisi jonkinlaiset matalaksi taitettavat kaiteet. Pääsy katolle onnistuisi kattoluukun kautta ja voisipa siellä olla leveä mutta matala säilytyslaatikkokin, jossa voisi pitää kokoontaittuvia terassikalusteita ja aurinkovarjoa
Olisihan se hienoa kesällä istuskella 3,5 m korkeudessa juomassa olusta ja katsella järvimaisemaa ilman näköesteitä Mielipiteitä?
Olisihan se hienoa kesällä istuskella 3,5 m korkeudessa juomassa olusta ja katsella järvimaisemaa ilman näköesteitä Mielipiteitä?
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Kattoterassi
No siinähän on juuri sitä ideaa mitä itsekin ajattelin! Hieno projekti kyllä, olisi hauska tietää missä vaiheessa se on tällä hetkellä. Tuo poreamme kyllä tuo jo luksusta oluen litkimiseen
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Kattoterassi
siinä varmaan vaan kannattaisi olla öljynerotin ja/tai jotain muuta suodattimia, kun se koneen tuottama paineilma ei välttämättä ole ihan puhdasta...Metallikk kirjoitti:No siinähän on juuri sitä ideaa mitä itsekin ajattelin! Hieno projekti kyllä, olisi hauska tietää missä vaiheessa se on tällä hetkellä. Tuo poreamme kyllä tuo jo luksusta oluen litkimiseen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Kattoterassi
onhan sillä Eternal Erectionilla oikeen stage bussinsa katolla niin kai sinne yhen terassinkin.................
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Kattoterassi
Onkos se ihka aito koulubussi rapakon takaa?
Milläs tekniikalla nuo "kaupan" poreammeet poreilee? Ja mitähän sellaisen virrankulutus on? Kulkurihan ei koskaan voi olla liian ylellinen..
Milläs tekniikalla nuo "kaupan" poreammeet poreilee? Ja mitähän sellaisen virrankulutus on? Kulkurihan ei koskaan voi olla liian ylellinen..
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kattoterassi
Ei muuta kuis tuolta pumppu http://www.kylpyhuonemarket.fi/Ilmapumppu-075Kw tai sitten hernaria ja ruisleipää.
Katolle pulttaa kyllästettyä puuta tukiin jotka on pultattu kattorakenteisiin, ei mikään amerikan temppu. Sitä en tiedä että tarviiko siitä katsastuksesa mainita, kokonaiskorkeushan vähän kasvaa?
Katolle pulttaa kyllästettyä puuta tukiin jotka on pultattu kattorakenteisiin, ei mikään amerikan temppu. Sitä en tiedä että tarviiko siitä katsastuksesa mainita, kokonaiskorkeushan vähän kasvaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Kattoterassi
Morjens!
Kyllä on loistava juttu tuo kattoterassi. Suunnittelin aluks kauan tuota luukkuporras-systeemiä, mutta, kulun saa kätevästi kattoluukusta sinne, kun tekee sellaset portaat, jotka voi olla siinä koko ajan, tai on sellaset koukut, että se pysyy siinä lunkan reunuksessa paikallaan ja luukun pystyy irrottamaan ja kääntämään sivuun tavallaan. On idioottivarma toiminnaltaan.
Jos nyt tekisin kattoterassin, niin "terassilautana" käyttäsin ehdottomasti näitä uusia muovilautoja, sillä normilauta menetti kuukaudessa värinsä ja se painaaki aika mukavasti Sika kalliita ovat kylläkin nuo muovilaudat.
Kun sisäkatto oli auki, niin hitsasin n:50 kpl kiinnikerautoja alapuolelta, joihin on sitten ne koolaukset katolle tehty. Sialla tiivistetty ne palikan juuret tietenkin. Nii ja jos ny tekisin, niin laittasin vielä hyvän aluskatteen siihen koolauksen alle:) Ei kylläkään ole vuotanut.
joo tuo ilmantulopuoli on vielä kesken tuolle ammeelle. olen käyttänyt sitä erillisellä kompuralla, joka peräkontissa. Juurikin öljynerotinsuodatinvirityksen aattelin siihen väliin rakentaa. Meinasin täs muutenkin käyttää tuota bussin paineilmaa hyödyksi, kun siinä on ilmeisestikin melko tehokas tuo kompura.
Aluksi tein ihan vitsinä tuon ammeen, kun jäi lasikuitua suihkuprojektista ja oli ylimääränen posliiniamme muotiksi. Olin hiukka pelossa, että, kun se on täynnä, niin bussin painorajat tulee vastaan, kun on niin paljon kaikkea tehty tuohon. Eli siihen on sellainen reunatiivistetty kansi, että voi olla vesi ajon aikanakin. Nyt tekisin sellasen ainaki neljän hengen koko perän levysen ammeen. Suunnitteilla on jo . Sillä saunoja on aika paljonki busseissa, mutta tuo amme katolla on tiettävästi ihan maailmanlaajuisestikin aika harvinaista. Onhan niitä joissain limusiineissä. Niin miksei limusiinibusseissakin;)
Auto on muilta osin kyllä valmis. Käytiin Kalajoella tuossa juhannuksena.
-Jani-
Kyllä on loistava juttu tuo kattoterassi. Suunnittelin aluks kauan tuota luukkuporras-systeemiä, mutta, kulun saa kätevästi kattoluukusta sinne, kun tekee sellaset portaat, jotka voi olla siinä koko ajan, tai on sellaset koukut, että se pysyy siinä lunkan reunuksessa paikallaan ja luukun pystyy irrottamaan ja kääntämään sivuun tavallaan. On idioottivarma toiminnaltaan.
Jos nyt tekisin kattoterassin, niin "terassilautana" käyttäsin ehdottomasti näitä uusia muovilautoja, sillä normilauta menetti kuukaudessa värinsä ja se painaaki aika mukavasti Sika kalliita ovat kylläkin nuo muovilaudat.
Kun sisäkatto oli auki, niin hitsasin n:50 kpl kiinnikerautoja alapuolelta, joihin on sitten ne koolaukset katolle tehty. Sialla tiivistetty ne palikan juuret tietenkin. Nii ja jos ny tekisin, niin laittasin vielä hyvän aluskatteen siihen koolauksen alle:) Ei kylläkään ole vuotanut.
joo tuo ilmantulopuoli on vielä kesken tuolle ammeelle. olen käyttänyt sitä erillisellä kompuralla, joka peräkontissa. Juurikin öljynerotinsuodatinvirityksen aattelin siihen väliin rakentaa. Meinasin täs muutenkin käyttää tuota bussin paineilmaa hyödyksi, kun siinä on ilmeisestikin melko tehokas tuo kompura.
Aluksi tein ihan vitsinä tuon ammeen, kun jäi lasikuitua suihkuprojektista ja oli ylimääränen posliiniamme muotiksi. Olin hiukka pelossa, että, kun se on täynnä, niin bussin painorajat tulee vastaan, kun on niin paljon kaikkea tehty tuohon. Eli siihen on sellainen reunatiivistetty kansi, että voi olla vesi ajon aikanakin. Nyt tekisin sellasen ainaki neljän hengen koko perän levysen ammeen. Suunnitteilla on jo . Sillä saunoja on aika paljonki busseissa, mutta tuo amme katolla on tiettävästi ihan maailmanlaajuisestikin aika harvinaista. Onhan niitä joissain limusiineissä. Niin miksei limusiinibusseissakin;)
Auto on muilta osin kyllä valmis. Käytiin Kalajoella tuossa juhannuksena.
-Jani-
Volvo b-57
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Kattoterassi
Terassi on SisuPussiinkin ollut haaveena jo pitkän aikaa.
Toteutuksen asteelle ei ole vielä päästy mutta ideoita on kyllä tullut päässä pyöriteltyä. Täällä on ajatuksena hyödyntää katon sivuissa olevia sadevesikouruja mitkä ovat aivan samanlaiset kuin henkilöautoissa. Näihin saisi sitten kiinni kattotelinejalat,
eli siis tämäntyyliset:http://www.thule.com/fi-FI/IT/Products/ ... 20000.aspx
Näillä terassin saisi irti katosta eikä laudan ja katon jäisi kosteutta, eikä tarvitsisi porata reikiä kattoon. Sitten vain alumiiniputkesta runko jalkojen väliin ja laudaksi laittaisin varmaan tuollaisen muovisen jos ei hinta pakottaisi vaihtamaan puiseen .
Kaiteet pitäisi tietenkin olla mallia taitettava ja niihin voisi laittaa näköesteeksi jonkinlaisen verhon.
Kulkua katolle olen ajatellut kattoluukun kautta ja irroitettavilla portailla mitkä saisi ajonajaksi katolle. Kattoluukuista on olemassa sellaisia hätäpoistumistie malleja missä on pika-avattava lukitus, tällaisia voisi ehkä jotenkin hyödyntää?
Sitten jos olisi tietoa ja taitoa tarpeeksi kulunhan voisi järjestää ulkopuolelta portailla jotka laskettaisiin katolta alas auton kyljen viereen .
Ajatus tuollaisesta matalasta laatikosta katolla ei ole käynyt mielessä, mutta nyt kun sitä ajattelee niin onhan sellainen lähes pakollinen. Käyttömukavuus paranisi huomattavasti kun ei joka kerran tarvitsisi erikseen nostella katolle kokonaista terassiryhmää..
Toteutuksen asteelle ei ole vielä päästy mutta ideoita on kyllä tullut päässä pyöriteltyä. Täällä on ajatuksena hyödyntää katon sivuissa olevia sadevesikouruja mitkä ovat aivan samanlaiset kuin henkilöautoissa. Näihin saisi sitten kiinni kattotelinejalat,
eli siis tämäntyyliset:http://www.thule.com/fi-FI/IT/Products/ ... 20000.aspx
Näillä terassin saisi irti katosta eikä laudan ja katon jäisi kosteutta, eikä tarvitsisi porata reikiä kattoon. Sitten vain alumiiniputkesta runko jalkojen väliin ja laudaksi laittaisin varmaan tuollaisen muovisen jos ei hinta pakottaisi vaihtamaan puiseen .
Kaiteet pitäisi tietenkin olla mallia taitettava ja niihin voisi laittaa näköesteeksi jonkinlaisen verhon.
Kulkua katolle olen ajatellut kattoluukun kautta ja irroitettavilla portailla mitkä saisi ajonajaksi katolle. Kattoluukuista on olemassa sellaisia hätäpoistumistie malleja missä on pika-avattava lukitus, tällaisia voisi ehkä jotenkin hyödyntää?
Sitten jos olisi tietoa ja taitoa tarpeeksi kulunhan voisi järjestää ulkopuolelta portailla jotka laskettaisiin katolta alas auton kyljen viereen .
Ajatus tuollaisesta matalasta laatikosta katolla ei ole käynyt mielessä, mutta nyt kun sitä ajattelee niin onhan sellainen lähes pakollinen. Käyttömukavuus paranisi huomattavasti kun ei joka kerran tarvitsisi erikseen nostella katolle kokonaista terassiryhmää..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.