Sivu 1/1
Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 18 Heinä 2010 11:53
Kirjoittaja Rosvolinna
Ajattelin tilata Rölliin peili- tai titaanipintaista tummennuskalvoa. Onko kokemuksia tuollaisten kalvojen käyttäytymisestä ulkopuolelle asennettuina?
Ensin pitää vain vaihtaa muutaman ikkunan paikkaa. Sumulasit saavat siirtyä auton takaosaan. Auton kolme viimeistä ikkunaa peitetään eristelevyillä ja asunto-osaan tulee läpinäkyvä kattoikkuna.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 18 Heinä 2010 12:37
Kirjoittaja Scania-Vanhool
Rosvolinna kirjoitti:Ajattelin tilata Rölliin peili- tai titaanipintaista tummennuskalvoa. Onko kokemuksia tuollaisten kalvojen käyttäytymisestä ulkopuolelle asennettuina?
Ensin pitää vain vaihtaa muutaman ikkunan paikkaa. Sumulasit saavat siirtyä auton takaosaan. Auton kolme viimeistä ikkunaa peitetään eristelevyillä ja asunto-osaan tulee läpinäkyvä kattoikkuna.
Itse olen ajatellut niitä lasien kohtia jotka jääävät esim kaappien varjoon seuraavasti,,, ensin kevyt tummennus, siihen päälle sitten ns alumiini kalvo ja sitten tuota eristelevyä 40mm. teen kaikkiin laseihin äärilämpötiloja ajatellen tuosta xps levystä 40mm verhoillut eristeet mitkä vain painetaan lasin upotukseen kelin vaatiessa niin pärjää vähemmällä lämmmityksellä / jäähdytyksellä.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 18 Heinä 2010 20:34
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllissä ajattelin laittaa kromikalvon lasin ulkopintoihin. Tällöin sumulasit voi jäädä ikkunattomaan asunto-osaan. Ainoa seikka joka mietityttää on kalvon kestävyys. Esimerkiksi, jos puunoksa raapii lasia.
Tuossa MB609:ni on mustat kalvot sisäpinnoissa ja tavaratilan ovien ikkunoissa kalvo n täynnä pieniä naarmuja, joita on tullut lastina olleista tavaroista. No MB:kin tulee saamaan kromit takaikkunoihin.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 18 Heinä 2010 22:16
Kirjoittaja Scania-Vanhool
Itse laita sen tummennus kalvon himmentämään tuota peili efektiä.. Laissa oli jokin kohta, joka kielsi ainakin henkilöautoissa tuon peilikalvon käyttön!
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 18 Heinä 2010 23:53
Kirjoittaja Rosvolinna
Scania-Vanhool kirjoitti:.. Laissa oli jokin kohta, joka kielsi ainakin henkilöautoissa tuon peilikalvon käyttön!
Onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta? Ei viitsisi ihan turhan päitten liimailla kromikalvoa, jos se on lain vastainen. On aika kova tuo kalvon mertihinta.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 19 Heinä 2010 00:17
Kirjoittaja Scania-Vanhool
Katsastus-setä käski kaverin poistaa kalvot "olivat lain vastaiset"

Eikä ne olleet edes tuota kromia vaan sellaiset siniset heijastavat kalvot sävysävyyn auton kanssa... Oli jokin liikenne turvallisuus asia muuistaakseni? Häikäisy tai jotain? Voisi käydä konttorilla kysymässä.. Olisihan sellaiset komiat!
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 19 Heinä 2010 11:41
Kirjoittaja Rosvolinna
Kävin tuossa tänään leimaamassa tuon meidän puukylki-Voyagerin. Kysyin samalla tuota kromikalvo asiaa inssiltä. Voyagerin tummanruskeat lähes läpinäkymättömät alkuperäistinttaukset kelpaavat kyllä. Peilipinta on tapauskohtaista - ei hänellä ollut mitään lainkohtaa mihin vedota, mutta ei saa heilastaa liikaa...Millähän tuokin mitataan.
Kysyin mitä käy, kun tuo kromi-ikkunaisen linja-auton leimalle - tuleeko hylky? Sanoi; tuskin ne ikkunat ketään haittaa kun ovat niin korkealla. ???? Kiiltäälkö rosteritankkinen maitoauto liikaa???
Pitää vielä miettiä, josko sittenkin laittaisi mustat. Tuo titaani maksaa pyöreät 200$ rulla ja musta olisi edulisempaa.
Voi mennä hankalaksi, jos niitä titaaneja ei saa pitää kuin hovioikeuden päätöksellä.
BTW mormooni-bussi vuosimallia -92 sai leiman.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 19 Heinä 2010 11:49
Kirjoittaja Scania-Vanhool
Suomessa kaikki on sallittua mistä maksetaan veroa

Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 19 Heinä 2010 18:40
Kirjoittaja Falcon
Autoja teipatessa heijastavalla tarralla on sääntö,että etupäähän saa laittaa ainoastaa valkoista tarraa,kylkiin
keltaista ja taakse vain punaista heijastavaa tarraa.Näin se oli aikoinaan kun autoja teippailtiin,lienee
varmaan vieläkin.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 19 Heinä 2010 20:45
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuollaisen kaivoin lakikirjasta. Taida tuo titaani oikein täyttää tuota lain henkeä. Eli "No reflective" malleilla on mentävä ja titaani ei kuulu tuohon kategoriaan. Tarkemmin kun ajattelee en ole nähnyt tuollasia peiliversioita Suomi-kilvillä liikenteessä.
Mitä tummuusastetta muut ovat autoihinsa asentaneet, jos sopii kysyä?
23 §
Tuulilasi ja muut ikkunat
1. Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75 %. Etusivuikkunoiden ja henkilöauton takaikkunan valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 70 %. Edellä mainituissa laseissa ei saa käyttää jälkeenpäin asennettavia kalvoja. Muissakaan laseissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja, jotka voivat aiheuttaa haitallisia heijastuksia.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 19 Heinä 2010 23:01
Kirjoittaja Lahti32
Rosvolinna kirjoitti:
Mitä tummuusastetta muut ovat autoihinsa asentaneet, jos sopii kysyä?
5% kalvo meillä, on niin tumma että alkaa olla jo sisällä niin pimeä keskellä kirkasta päivää että valoja tarvii

. Tummensin pöljä vielä kattoluukutkin mustalla maalilla niin johan on pimeä. Yhden luukun vaihdoin kirkkaaseen niin auttoi paljon asiaa. Mutta vähentää tosi tehokkaasti auringon lämpöä ja sisälle ei näe ulkoapäin ollenkaan. Myöskään lasien sumut ei näy ulos enää. Jos nyt tekisin tummennuksen uudelleen niin laittaisin pari vaaleampaa ikkunaa sekaan.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 20 Heinä 2010 11:21
Kirjoittaja Wonderi
Toimisiko metallinkiiltävän kalvon lämpöä heijastava vaikutus jos sen päälle laittaisi tumman/mustan kalvon? Vai kuumeneeko pilalle asti? Jos se toimii niin saisi bussin ikkunalinjaan "kuuluvan" tummuuden ja auringon heijastuksen samassa paketissa.
Re: Kromi tummennuskalvo
Lähetetty: 20 Heinä 2010 18:47
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuossa minun Rosvolinna MB:ssä on matkustamon sivuikkunat ja takaovet laitettu ilmeisesti 5% kalvolla. Ulkoa ei näe päivällä sisälle ollenkaan. Auringon polte ei tunnu lasin takana juuri ollenkaan. Luulen ettei tuosta kromikalvosta mustan takana ole mitään merkittävää apua vaan tuo musta suodattaa suurimman osan uv-säteilystä pois.