Kaasupullon vaihtaja

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tarttis varmaan talvea vasten hommata automaattinen pullonvaihtaja Primuspannua varten. Eipä huvittas nousta yöllä kylmään kaasupulloa vaihtamaan :roll: Oon kyllä kyselly sieltä täältä että mistäs sellainen hommataan, myynnissä on vain noita uusia 30mbar vaihtajia mutta Primus pelaa 500mbar kaasunpaineella niin eipä sellaiseen vaihtajia tunnuta tietävän, mistä voisi ostaa?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kama Fritid:n luettelossa on ainakin tuo..

Siihen kun ruuvaa Primuksen oman paineensäätäjän, niin pitäisi toimia.
Liitteet
kamaf.jpg
kamaf.jpg (114.88 KiB) Katsottu 8979 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kiitos vinkistä, tuollainen pitää hommata. Selvittelin vielä truman käyttö ja asennusohjeesta että truma duo-comfort käy kanssa kun laittaa siihen erikseen primus säätimen. Tuohon trumaan saa myös kätevän sisänäytön josta näkee mikä pullo on menossa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja MAN »

Jokos oot hommannu vaihtajan ? Mulla vois olla sellainen duo-comfortti 50 mbar laite, jonka toin Saksasta kerrattain.
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

MAN kirjoitti:Jokos oot hommannu vaihtajan ? Mulla vois olla sellainen duo-comfortti 50 mbar laite, jonka toin Saksasta kerrattain.
en ole hommannut, olisko sulla kuvaa siitä?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja MAN »

yritänpä ettiä viikonloppuna hallilta ja näppään kuvan jos löytyy niin saat näytille.
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jahas tämä askare nytkähti eteenpäin. Hommasin DuoComfort vaihtajan, DuoMatic sisänäytön ja pötkön nippoja joilla sai vaihtajan passaamaan Primuksen paineensäätimeen. Sepä olikin homma kun paineensäätimessä on vastakierteet ja milläs opilla se muutetaan vaihtajan myötäkierteiseen sisäkierteeseen joka taas ei ole mikään kaasu eikä putkikierre. Espoolainen kaasuliike Wilhtom ratkaisi ongelman ja säädin on kiinni vaihtajassa. Samalla he epäilivät ettei pannu toimi kunnolla vaihtamistapahtuman jälkeen sillä Comfort saattaa jo itse laskea kaasunpaineen 0,3 bariin. Pannun teho saattaa laskea 6,5 kW.sta 3,5 kW tehoon. Tämä jää nähtäväksi jahka kerkeän asentaa koko höskän paikalleen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja neppi »

Automaattivaihtajan ongelmahan on siinä, että siinä vaiheessa ku alkaa tulla kylmä (kaasu loppu) ni se on jo se toinen pullo ku tyhjeni, etkä huomannu mitään. Kulkurillahan on tietenki vielä kolmas pullo varalla...

Toki jos on joku semmonen näyttölaite (mitä tulee sit kans katottuu), joka kertoo et kumpi pullo on menossa, ni hätäkö siinä sit on. Osaa lähtee Kesoilia kohti ennen ku loppuu hotusiini kokonaan.

Itse jos laittaisin pullonvaihtajan, ni laittaisin manuaalisen (niinku vaunussa tossa). Ainaki muistaa että nyt on se viimenen pullo menossa, ku on aamuyön tunteina ite käyny 25 pakkasessa kääntää sen nupikan...

Njeebin
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Lahti32 kirjoitti:Jahas tämä askare nytkähti eteenpäin. Hommasin DuoComfort vaihtajan, DuoMatic sisänäytön ja pötkön nippoja joilla sai vaihtajan passaamaan Primuksen paineensäätimeen. Sepä olikin homma kun paineensäätimessä on vastakierteet ja milläs opilla se muutetaan vaihtajan myötäkierteiseen sisäkierteeseen joka taas ei ole mikään kaasu eikä putkikierre. Espoolainen kaasuliike Wilhtom ratkaisi ongelman ja säädin on kiinni vaihtajassa. Samalla he epäilivät ettei pannu toimi kunnolla vaihtamistapahtuman jälkeen sillä Comfort saattaa jo itse laskea kaasunpaineen 0,3 bariin. Pannun teho saattaa laskea 6,5 kW.sta 3,5 kW tehoon. Tämä jää nähtäväksi jahka kerkeän asentaa koko höskän paikalleen.

Niin onkotossa Comfortissa itessään säädetty tulo 0,3 baariin?

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

happa66 kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Jahas tämä askare nytkähti eteenpäin. Hommasin DuoComfort vaihtajan, DuoMatic sisänäytön ja pötkön nippoja joilla sai vaihtajan passaamaan Primuksen paineensäätimeen. Sepä olikin homma kun paineensäätimessä on vastakierteet ja milläs opilla se muutetaan vaihtajan myötäkierteiseen sisäkierteeseen joka taas ei ole mikään kaasu eikä putkikierre. Espoolainen kaasuliike Wilhtom ratkaisi ongelman ja säädin on kiinni vaihtajassa. Samalla he epäilivät ettei pannu toimi kunnolla vaihtamistapahtuman jälkeen sillä Comfort saattaa jo itse laskea kaasunpaineen 0,3 bariin. Pannun teho saattaa laskea 6,5 kW.sta 3,5 kW tehoon. Tämä jää nähtäväksi jahka kerkeän asentaa koko höskän paikalleen.

Niin onkotossa Comfortissa itessään säädetty tulo 0,3 baariin?

a-p
Ei varsinaisesti säädetty mutta toiminta-alue on 0,3-0,8bar ja vaihto tapahtuu 0,5barin kohdalla. Huomenna sisänäyttö paikalleen ja kun vielä hommaan jostain riittävän pitkät pulloletkut niin pääsee testaan miten käyttäytyy. Pitkät siksi että saa nostaa kaasupullot ensin maahan ja siinä irroitella ja kiinnitellä letkut uusiin pulloihin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mitä se sisänäyttö näyttää?

N
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

neppi kirjoitti:Mitä se sisänäyttö näyttää?

N
Näyttää onko käyttöpullo vai varapullo käytössä. Paitsi että alkoi tuntumaan ettei näytä mun tapauksessa mitään, vääriä osia ja johtoja puuttuu.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kaasupullon vaihtaja

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mut ei näytä paljoks siellä on pullossa jäljellä? Eiks semmosiaki oo?

Npp
Vastaa Viestiin