Viesti
Kirjoittaja Reddewil » 22 Loka 2010 09:42
Tuo painovoimanen ilmanvaihtohan onsulla ns. väärinpin. Taloissa ainakin raitisilma tuodaan mh, oh, ja paskahuussi-suihkuhuone on poistot. Nyt tortun väännön jälkeen koko 10m saa nauttia kärystä. Toine että tulo on siellä vessassa alhaalla, niin se kylmähän pysyy alhaalla myös. Eli tulo piäisi saada ylös, jossa se sekoittuu sitten lämpimään (kuumaan) ilmaan ja näin ollen tasaa tuota 12-33c liki tuohon 22,5c.
Autossa kun iole kummemmin lattiassa eristettä? Niin tuo kylmyys korostuu kun lämpö pakkaa kattoon. Lattialämmitys olisi paras.
Ma:n vesikiertoisilla et juuri pääse tuosta ohgelmasta eroon, saatuo on bussis orig. pattereillakin. Itse olen uomannut että jos haluaa lämpöä tasattua, niin laitan kattokanavasta puhaltamaan kylmää. Samalla kun ilma sekoittuu, se kiertää, tyyliin: katto 24 lattia 14, puhalluksen jälkeen lattia 18 katto 20. Tämä johtuu siitä että nuo vesipatterit on huonoja luovuttamaan lämpöä. Toki tuo kylmän ilman puhaltaminen ei ole ratkaisu ja olen menestykkäästi koellut myös 12cm tietokoneen flektejä, jotka puhaltavat lattialla suoraan patterin alle. Lähmeää nopeammin ja kerrostumat lähes häviää. Tuon kierron kun ei tarvitse iso olla. En ole tälle syksylle näillä virityksillä ns. läpinä pitänyt, vaan läinnä tuollaisia 8h pyrähdyksiä, jotta yöpakkanen ja rakenteiden lämpiäminen varmaan muuttaa tilannetta.
Imalämpöpumpun tuottama ilmavirta sekoittuu hyvin myös, toki väliseinät aiheuttaa "ostastottain" eroja, vaika ovia ei vielä olekkaan.
Kaikista kirjootusvirheistä saa syyttää tätä lidlin langatonta näppistä =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-