varustelua ja sähköjen riittävyys

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

varustelua ja sähköjen riittävyys

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

sca k93 kiitok.
minkälainen jääkaappi ? keittolevyt ? mikro ?
4 hupiakkua on (180?)
kytkentä invertterin kautta vai auton 24 järjestelmään ?
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: varustelua ja sähköjen riittävyys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä mä laittaisin invertterin kautta normaalin jääkaapin :wink: Keittolevynä mulla marinoililla toimiva ja mikro on maa/aggrekaattisähköllä :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: varustelua ja sähköjen riittävyys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jos käytät tavan 230VAC laitteita, säästät niiden hankinnassa invertterilaturin hinnan. Toki 24VDC mikroja ja jääkaappejakin löytyy, hellasta en tiedä mutta kalliita ovat ainakin. Tuollanen pöytämallin induktiolevy (230v) on nopea ja vähävirtanen, suosittelen. Voi sitten käyttää invertterin kautta tai suoraan maasähkössä / aggregaatilla jos akut on kaput.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: varustelua ja sähköjen riittävyys

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

meinasin ostaa valmiina saatavan minikeittiön ! siis jääkaappi ja keittolevyt valmiina paketissa ...ymmärsinkö oikein että jääkaappi kestää invertterin kautta mutta keittolevy ei sekä mikro ei ?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: varustelua ja sähköjen riittävyys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

kulkuri kirjoitti:meinasin ostaa valmiina saatavan minikeittiön ! siis jääkaappi ja keittolevyt valmiina paketissa ...ymmärsinkö oikein että jääkaappi kestää invertterin kautta mutta keittolevy ei sekä mikro ei ?
Kaikki kestää kun invertteri on tarpeeksi järeä. Itsellä 3kW malli ja kyllä sillä sumpit pihauttaa ym.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: varustelua ja sähköjen riittävyys

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Oli tossa yks minikeittiö,asentaessa sähkömieski oli ihmeissään. 16A sulaketta tarvi . Atlas merkkinen.Halpa ja hyvä?
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: varustelua ja sähköjen riittävyys

Viesti Kirjoittaja ansa »

mun järjen mukaan noita inverttereitä kannatta ennemmin asentaa ueampia kuin vain yhden ison ,kahdestakin näkökulmasta ensinnäkin nuo kohtuuhintaiset invertterithän tulevat kiinasta tms. ja laatu vaihtelevaa ,niin minun mielestä on järkevämpää käyttää useampaa mutta pienempiä inverttereitä, jos yks hajoaa niin onpahan vielä toinen varalla. toiseksi niiden hyötysuhdehan on jotain 80-90% ja pitkäaikaiskäytössä esim.jääkaappi ,joka aina päällä niin tuo pienemmän invertterin hukka huomattavasti pienempi pitkässä käytössä kuin yhden suuren .mulla itsellä on käytössä neljä invertteriä ,1 1700w Keittiölle, 2 1500w Hupivermeet, 3 1000w jääkaappi +pc. ja puh.laturit, 4 1000w ilpo +hupivalot.
sen verran kevään rakennusinto muutti tuota käyttöä että astiapesukoneen katsoin viisaimmaksi asentaa tuon hupi-invertterin perään ,että voi kahvit keittää vaikka pesee astioita.
mulla on kestänyt ainakin tähän asti nuo kaikki kodinkoneet tuon invertterikäytön.
Vastaa Viestiin