Sisäseinien materiaali?

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Sisäseinien materiaali?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kesän tulo saa patteriporan laulamaan..

Mistä materiaalista olette sisäverhoiluja rakennelleet?

Minulla on ajatuksena tehdä ulkoseinien sisäverhoilut 12mm havuvanerista jonka verhoilisin messumatolla.

Havuvanerit ajattelin kiinnittää poraruuveilla suoraan apurungon palkkeihin. Eristeenä olen käyttänyt umpisoluista polystyreenilevyä. Eristelevyt ovat liimattu uretaanimassalla ikkunoihin ja saumat olen tiivistänyt pullo-urtsilla. Ikkunan alapuolelle jätin auton alkuperäiset eristeet ja verhoilun. Niissä ei näkynyt kosteusvaurioita, joten en lähtenyt purkamaan toimivia rakenteita.

Minulla oli ajatuksena laittaa lisää eristettä seiniin, mutta talven käyttökokemukset saivat minut luopumaan eristepaksuuden kasvattamisesta. Auton sisälämpötilan sai melko pienellä Webastoimisella mielyttäväksi. Eristelevyillä peitetyt ikkunat pitivät hyvin kylmän loitolla.

Lattian ajattelin eristää tavaratilan puolelta. Tällöin ei sisäkorkeus kärsi ja voin jättää alkuperäisen kiinnityskiskollisen tasalattian näkyviin. Kalusteet ja väliseinät voi kiinnittää kiskoon ja myöhemmät muutokset ovat helppoja toteuttaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Sisäseinien materiaali?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jos et meinaa kiinnittää juurikaan mitään noihin vanereihin niin ohkaisempikin varmaan riittää, taipuukin helpommin jos on tarvetta :wink: omassa aattelin laitella jotain 6mm paksua onhan kevyempi kannatella ja muutenkin nostella :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sisäseinien materiaali?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Omassa on koivuvaneri 6,5mm ja ruuvattu finfoamin läpi runkoon ja rakennusliimaa väliseissä. 9mm filmivanería laittaisin jos nyt olisin tekemässä :shock: . Runkoon poratut ruuvinpäät hikoilee ja mustuttaa ruuvin :twisted: ympäristön joissakin kohdin. Vanerien saumat ei tarvii tulla välttämät "koolauksen" kohdalle kun ruuvaa saumaan lyhyet ohutlevyruuvit niin vetää kohdilleen jos tarvetta. Pikkuisen tuevuutta olen kaivanut seinältä siksi laittaisin tuon min 9mm. T. Ari
#048
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Sisäseinien materiaali?

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Kannattaa tehdä oikaisueristeen paksuinen "koolaus" paksuista vanerisoiroista,
ne ensin runkopalkkeihin ruuveilla kiinni, sisäverhouslevyt niihin,
ei tule suoria kylmäsiltoja / hikoilupisteitä sisälle asti..
Jos on purkanut vanhat sisäverhouslevyt pois niin silloin soirot pääsee kiinittämään runkopalkkien kylkiin.
Silloin saa lisä PU levyn runkopalkkien päälle, eli paremman lämmöneristävyyden.
Palkin kylkeen ruuvatulla soirolla saa myös oikaistua kyljen kaarevuutta pois jos arvostaa sitä kalustamisen ja sisäratkaisujen helppouteen.
Tekee tietysti enemmän hommaa vaneroinnissa mutta maksaa useimmiten ajan takaisin sisustamisessa.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sisäseinien materiaali?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahtelaisessa on seinän alumiinirangan päälle liimattu ensin sellainen eristysteippi jonka päälle sitten koolataan tai levytetään. Eristysteippi ei ole paksua mutta katkaisee vähän kylmäsiltaa eikä levyt mätäne kovin helposti, on kestänyt yli 30 vuotta tuollainen rakenne
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Sisäseinien materiaali?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu 12mm vaneria ajattekin käyttää juuri tuon tukevuuden takia. 6mm tuntuu hieman heppoiselta. Kylmäsillat ajattelin katkaista solumuovisoiroilla. Seiniä en ala suoristamaan - alkuperäisen kaarevuuden mukaan teen. Seinissä on "kaatoa" noin 10cm ala- ja yläreunan välillä

Kaarevaksi taittamisessa on hieman pohtimista. 12mm levy on sangen jäykkää. Piilopuolelle voisi vetää sirkkelillä 5-6mm urat 150mm jaolla. Tällöin voisi esitaittaa levyt valmiiksi muotoon "pajalla".

Kuriositeettina mainittakoot - rakennuslevy ei mahdu kokonaisena Röllin keskiovesta sisään :).
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin