Pohdiskelua lämminvesivaraajista

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Pohdiskelua lämminvesivaraajista

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Aloitin Röllin keittiön uudistamisen ja lämpimän veden toteuttaminen tulee ajankohtaiseksi.

Alunperin ajattelin laittaa autoon Primuksen vesikiertoisen lämmityksen ja siihen kuuluvan lämminvesivaraajan. Tilavuutta tuolla varajalla on 8-litraa. Suntti kytkennällä sen saa kesä- tai talvikäytölle. Myös touhulaatikollinen ohjaysyksiköitä ja muita osia löytyy nurkista. Hintaa tulisi lämminvesijärjestelmälle muutaman klemmarin verran.

Nyt näyttää siltä, etta en aio asentaa autoon nestekaasujärjestelmää ollenkaan. Ainoastaan pihagrillille tulee pullo mukaan. Jääkaappipakastin toimii verkkovirralla kuin myös kaikki muut auton kodinelektroniikka. Lietenä on induktiolevy.

Pikku koolaamisella löysin alle sadan euron 30-litraisia 1500W tehoisia lämminvesivaraajia. Löytyykö kokemusta tuollaisten käytöstä ajoneuvossa?

Suunnitelman tässä vaiheessa olisi tarkoitus pitää auton oma lämmitys- ja sähköjärjestelmä taysin erossa hupipuolen laitteista. Ei lämmönvaihtimia. Myöhemmässä vaiheessa voisi sitten rakentaa 300-litraisen jäädytinnesteellä toimivan lämpöakun ja tehdä lämpimän veden läpivirtauskierukalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pohdiskelua lämminvesivaraajista

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla on biltsin 50l varaaja ja toimii invertterin perässä. Laturi on 110A@28V joten n.3kw on tuotto, 1500W varaaja lämpee nätisti ja pyörii muut vehkeet kans siinä samalla!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pohdiskelua lämminvesivaraajista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Täällä 30 litranen Puuilosta ostettu Styleboiler jonka säiliö ruostui ensimmäisen kesän jäljiltä melko huonoksi. Liian iso vastus 1200w rajoittaa muiden kulutuslaitteiden yhtä aikaista käyttöä. Oon katellu valmiiksi Isotemp 50 litraista venevaraajaa jossa RST-säiliö ja kierukka moottorin vedelle sekä sopivampi 750 watin vastus. Tuollaisesta saisi aina ajon jäljiltä kuumaa vettä.
Tulevaisuus on sähköinen
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Pohdiskelua lämminvesivaraajista

Viesti Kirjoittaja jason »

[quote="Rosvolinna"]
Alunperin ajattelin laittaa autoon Primuksen vesikiertoisen lämmityksen ja siihen kuuluvan lämminvesivaraajan. Tilavuutta tuolla varajalla on 8-litraa. Suntti kytkennällä sen saa kesä- tai talvikäytölle. Myös touhulaatikollinen ohjaysyksiköitä ja muita osia löytyy nurkista.

Onko sulla siis toi pikkuvaraaja ylimääräsenä? Mulle vois aluks kelvata tommonen, ja sit myöhemmin... :?:
Pistä mulle hintaa tjms. ni saadaa kauppaa tehtyä oman kylän miesten kanssa!
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
ASTech
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
Truck: MB Kolibri
Location: Uki

Re: Pohdiskelua lämminvesivaraajista

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minultakin löytyy tuollainen Primuksen varaaja ylimääräisenä, jos joku joskus tarvii.
Vastaa Viestiin