Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Moi!
Täältä lukenut että linjurin kuljettajan liukuvan sivulasin höyrystyminen/kosteus sisällä on yleinen vaiva.
Niin siis mullakin "höyryää" pahasti koko lasi.
Itselläni oleva Kiitokorin kasaama hökötys vaan tuntuu olevan harvinainen, koska en ole kyselystä
huolimatta löytänyt "uutta" höyrytöntä lasia itelleni mistään MUN tietämistä paikoista.
Kysymys kuuluu: Kuka mahtaa hallita lasin "purkamisen", eli avauksen ja uudelleen oikein kasauksen?
Hyvii vinkkejä kaivataan
Täältä lukenut että linjurin kuljettajan liukuvan sivulasin höyrystyminen/kosteus sisällä on yleinen vaiva.
Niin siis mullakin "höyryää" pahasti koko lasi.
Itselläni oleva Kiitokorin kasaama hökötys vaan tuntuu olevan harvinainen, koska en ole kyselystä
huolimatta löytänyt "uutta" höyrytöntä lasia itelleni mistään MUN tietämistä paikoista.
Kysymys kuuluu: Kuka mahtaa hallita lasin "purkamisen", eli avauksen ja uudelleen oikein kasauksen?
Hyvii vinkkejä kaivataan
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 296
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Moro
Autolasilikkeet ainakin meilläpäin kuivaavat jossei ole vielä kerennyt kalkkia kertyä.
Autolasilikkeet ainakin meilläpäin kuivaavat jossei ole vielä kerennyt kalkkia kertyä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lasi Turunen nummela
Jaahas ja taas on kädet mustana
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähempänä kuin lähin puhelin. KIITOS!!!
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
6mm reikä sivulistaan lasin päädystä ylös ja alas pitää huurut poissa. Saattaa särkyä jos porakäsi vapisee
Tulevaisuus on sähköinen
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Sama vika mulla kiitokorin etumaisessa puolikkaassa .... Laitapa viestiä miten onnistui ja mitä kustansi jos lasiliikkeessä kävit !
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Nonni! Nyt on uudet lasit tilattu, ja pitäs 3viikkoo kestää toimitus, kun karkastuu ohkasta ei oo varastossa.
N~ 250€ saa tästä lystistä köyhtyy, asennuksineen, lasit yksin ei oo ku toistasataa...
Mulla ei enää pelkkä reikäinporailu auta ku on homeessa/kalkissa lasit ja käännettykkin noi on jo aiemmin joten
toissapuollakin on samat ongelmat.
Ei siis jääny vaihtoehtoja, paljoo
N~ 250€ saa tästä lystistä köyhtyy, asennuksineen, lasit yksin ei oo ku toistasataa...
Mulla ei enää pelkkä reikäinporailu auta ku on homeessa/kalkissa lasit ja käännettykkin noi on jo aiemmin joten
toissapuollakin on samat ongelmat.
Ei siis jääny vaihtoehtoja, paljoo
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
siis ensin lasi leikataan oikeaan mittaan jonka jälkeen se karkaistaan.karkaistua lasia kun ei enää voi työstää
jos ne asennetaan tossa Turusella niin tarkista huolellisesti asennus,,,vink vink,olen ollu töissä siellä
jos ne asennetaan tossa Turusella niin tarkista huolellisesti asennus,,,vink vink,olen ollu töissä siellä
Jaahas ja taas on kädet mustana
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Mulla kun on pelkkää kosteutta niin sille siis voi tehdä lasiliike siis jotain ? Vai mitä tuossa aikaisemmin kirjoitettiin ? Ja sitten vielä viimeisenä poraaminen vai ?
Kertoisiko joku tuosta poraamisesta vähän lisää ? 6mm puhuttiin mutta eiks paljon pienempi oli turvallisempaa ?
Kertoisiko joku tuosta poraamisesta vähän lisää ? 6mm puhuttiin mutta eiks paljon pienempi oli turvallisempaa ?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
eipä tahdo ilma vaihtua kovin pienestä reijästä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Niinpä, lasin väliin mahtuu pieni terä, ja riski lasin särkymiseen enemmän kuin suuri, ainakin kun paikollaan poraa. Itellä täytty se kuskin pikkulasi siinä alhaalla ja sen karmiin sain reijän, ei täyty mutta huurtunutta aukeavaa lasia porasin ja se räjähti, kovaa! Lasit silmille ja kuulosuojaimet ku alkaa porailee =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Nonni!
Perjantai aamusta olin Nummelassa 07.00 lasien irrotusta ja tekoo varten, empä viel sillon tienny et piiitkä päivä edessä!?
Nooh, lasit irti ja purettiin, jotta saatiin mitat vanhoista laseista ja tietty ne kiskot sielt välistä. Sit houmattiin, että lasia,
jota löyty sattumalta hyllyst, ei tullukkaa neljää palaa, vaan ois tullu kolme
Nooh, mietittii mitä tehdä -> Päätettiin tehä toiset puolet 4mm ja toiset 6mm turvalasista jota oli.
Pikakelaus kasaamiseen, oli sit hilkulla et lasin kehysalumiinilistan alapuoli mahtu just "hakkaamalla" paikoilleen, eipä mee
enää vesi mistään noille laseille! Suurin ongelma mitä koko 8 tunnin aikana meille tuli vastaan, oli koko komeuden
paikalleen asentaminen, kolmeen mieheen se sinne nostettii, mut tiiviste ei millään ilveellä meinannu mahtuu "nousemaan takas
päälle" joten siinä meni reilusti yli tunti! Kolme miestä ja pullo fairyy, ni johan se antautu
Hinta ei lopulta tuntunu enää pahalta, verrattuna tohon työtuntimäärään. Ja firman paras autolasimies oli hommis, et tiesi
kyllä mitä teki, ei siinä, oli vaan hankala tapaus... Mu takaspäin oli HIENO tunne ajella, ku NÄKI kuskin peilistä ja tietty muutenki ulos.
The end.
Perjantai aamusta olin Nummelassa 07.00 lasien irrotusta ja tekoo varten, empä viel sillon tienny et piiitkä päivä edessä!?
Nooh, lasit irti ja purettiin, jotta saatiin mitat vanhoista laseista ja tietty ne kiskot sielt välistä. Sit houmattiin, että lasia,
jota löyty sattumalta hyllyst, ei tullukkaa neljää palaa, vaan ois tullu kolme
Nooh, mietittii mitä tehdä -> Päätettiin tehä toiset puolet 4mm ja toiset 6mm turvalasista jota oli.
Pikakelaus kasaamiseen, oli sit hilkulla et lasin kehysalumiinilistan alapuoli mahtu just "hakkaamalla" paikoilleen, eipä mee
enää vesi mistään noille laseille! Suurin ongelma mitä koko 8 tunnin aikana meille tuli vastaan, oli koko komeuden
paikalleen asentaminen, kolmeen mieheen se sinne nostettii, mut tiiviste ei millään ilveellä meinannu mahtuu "nousemaan takas
päälle" joten siinä meni reilusti yli tunti! Kolme miestä ja pullo fairyy, ni johan se antautu
Hinta ei lopulta tuntunu enää pahalta, verrattuna tohon työtuntimäärään. Ja firman paras autolasimies oli hommis, et tiesi
kyllä mitä teki, ei siinä, oli vaan hankala tapaus... Mu takaspäin oli HIENO tunne ajella, ku NÄKI kuskin peilistä ja tietty muutenki ulos.
The end.
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
eli jos Turusella paras mies asentamassa oli Kimmo(laiha pitkä kaveri).ikänsä tehny ja jälkeä kelpaa katsella.elikkäs tehtiinkö nyt laminoidusta lasista????Itselle meinasin kanssa tehdä laminoidusta lasista.
Jaahas ja taas on kädet mustana
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Just sama mies! Omistaja sano, et Kimmo on tehny lasista kaikkee muuta mut ei lapsiavanha vanaja kirjoitti:eli jos Turusella paras mies asentamassa oli Kimmo(laiha pitkä kaveri).ikänsä tehny ja jälkeä kelpaa katsella.elikkäs tehtiinkö nyt laminoidusta lasista????Itselle meinasin kanssa tehdä laminoidusta lasista.
Ja tosiaan, unohtu sanoo et laminoidusta tehtiin, muutenhan oisin joutunut sen kolmeviikkoo odottaa, ILMAN sivuikkunaa (ku ois joutunut kuitenki purkamaan mittoja varten...)
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Nimimerkki setrailija ...miten ne lasiliikkeet niitä kuivailee ...poraamalla Vai ?
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
no niitä saa kuivattua juurikin poraamalla ja sisään vaan ilmankiertoa vaikka ilmapillillä.väli kuivaksi ja lasi jollain lämpimäksi ja paikat reikiin.ja jos ei ole mennyt harmaaksi niin kannattaa argonkaasu koittaa laittaa väliin ni pysyy pitkään vielä hyvänä.
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Juu mut älkööt karkastua lasia poratko, muuten koittaa kadotus! Sinne lasien väliin tähtää, mut oltava irti koko kasetti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
kaiken paras on poistaa mattoveitsellä sitä lasien välissä olevaa kittiä ja painaa jollain siihen alumiinilistaan reikä.ja tosissaan älkää vaan koittako porata lasia,se räjähtää miljooniksi sirpaleiksi
Jaahas ja taas on kädet mustana
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Voisko siitä lasiväli kitistä "pistää" apteekin neulalla
jotain sinne väliin.
Tai esim.imeä tyhjiöksi,ja pistää typpeä tilalle.
jotain sinne väliin.
Tai esim.imeä tyhjiöksi,ja pistää typpeä tilalle.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
kyllähän sille voi koittaa tehdä vaikka mitä,ei vaan tuu kestämään kuivana jos ei kittaa ympäri uudelleen.
pitää katsoa kun käy Forssassa jos noi turvalasin pojjaat karkasis edullisesti noita laseja.siis eihän se ole ihmeempää kun normaali ikkunalasia mutta karkaistuna
pitää katsoa kun käy Forssassa jos noi turvalasin pojjaat karkasis edullisesti noita laseja.siis eihän se ole ihmeempää kun normaali ikkunalasia mutta karkaistuna
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Voi pistää neulalla, silikoni jota käytetään aurinkopaneeleissa vois toimia, muut voin luvata ettei toimi. Tyhjiön voi imeä, ei vaan pidä. Uunissa voi kuivata, silica toimiii taas jonkun aikaa. Ongelmahan on se että vesi pääsee karmiin ja silica on kyllästynyt jolloin lasin väli huurtuu.
Alunperin lasipaketti ilmeisesti "tiivis", puhallus väliin typpeä ym. ja sikalla "tiiviiksi" reikät. Ajan saatossa kaasu hävii ja kosteus tulee tilalle, tiivistyy sitten jossain vaiheessa ja loppu onkin huurua ja kalkkia.
Itellä alko maalauksen jälkeen huurtua pari lasia ku en laittanu silikonia listojen tiivisteiden alle. Toki taivasalla säilytys tuntuu olevan kohtalokasta muillekkin. Tallissahan ne nuita yleensä pitää, siis liikennöitsijät.
Alunperin lasipaketti ilmeisesti "tiivis", puhallus väliin typpeä ym. ja sikalla "tiiviiksi" reikät. Ajan saatossa kaasu hävii ja kosteus tulee tilalle, tiivistyy sitten jossain vaiheessa ja loppu onkin huurua ja kalkkia.
Itellä alko maalauksen jälkeen huurtua pari lasia ku en laittanu silikonia listojen tiivisteiden alle. Toki taivasalla säilytys tuntuu olevan kohtalokasta muillekkin. Tallissahan ne nuita yleensä pitää, siis liikennöitsijät.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Nyt meni meikäläiseltä etumainen ihan kosteaksi
Voihan p............
Voihan p............
-
- Rattimajuri
- Viestit: 206
- Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
- Truck: Scania vabis -68
- Location: Eurajoki
- Member id: 154
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Laitetaas tähän selvennys tollasen eristyslasin toiminnasta. Elikkä se alumiinilista mikä siellä kahden lasin välissä on, sen sisällä on kuivikeainetta, sellasia ryynejä, periaatteessa silicaa vaan ei ihan samaa kuitenkaan. Tämä imee lasien väliin kondensoituvan kosteuden pois. Nykyään sinne lasien väliin juur ennen sulkemista tuupataan argon-kaasu joka osaltaan parantaa lämpöeristystä, eli tällä ei ole oikeestaan mitään tekoa kuivana pysymisen kanssa, vaan ne ryynit sen tekee. Rakennuksissa eristyslasien kestoikä on n.30-40 vuotta, vaan autokäytössä taitaa 20vuotta olla jo aika hyvin. Elikkä pelkällä purkamisella ja kuivaamisella ei pitkäikäistä tulosta voi odottaa. Eri asia on jos myös kuivikeaineet vaihdetaan. Kuivikeaineen toiminnan saa tarkastettua niin että kädessä olevaan kuivikeaineeseen tiputetaan pari pisaraa vettä, aineen pitää reagoida ja alkaa lämpeemään, jos mitään ei tapahdu niin mömmö on tattis. Ja kun kasaatte niitä erkkareita niin alumiinilistan reunoille kuuluu butyylinauha, sitten vasta kittaus. Oon näitä erkkareita valmistanut n.10vuotta aikanaan, joten jotain on jäänyt mieleen Nykyään ne tilataan meille tehtaalta...
-Möhkö-