Sivu 1/1
Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 06 Kesä 2012 16:17
Kirjoittaja jason
Moi!
Täältä lukenut että linjurin kuljettajan liukuvan sivulasin höyrystyminen/kosteus sisällä on yleinen vaiva.
Niin siis mullakin "höyryää" pahasti koko lasi.
Itselläni oleva Kiitokorin kasaama hökötys vaan tuntuu olevan harvinainen, koska en ole kyselystä
huolimatta löytänyt "uutta" höyrytöntä lasia itelleni mistään MUN tietämistä paikoista.
Kysymys kuuluu: Kuka mahtaa hallita lasin "purkamisen", eli avauksen ja uudelleen oikein kasauksen?
Hyvii vinkkejä kaivataan

Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 06 Kesä 2012 17:13
Kirjoittaja setrailija
Moro
Autolasilikkeet ainakin meilläpäin kuivaavat jossei ole vielä kerennyt kalkkia kertyä.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 06 Kesä 2012 17:37
Kirjoittaja vanha vanaja
Lasi Turunen nummela

Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 06 Kesä 2012 21:15
Kirjoittaja jason
Lähempänä kuin lähin puhelin. KIITOS!!!
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 06 Kesä 2012 22:04
Kirjoittaja Lahti32
6mm reikä sivulistaan lasin päädystä ylös ja alas pitää huurut poissa. Saattaa särkyä jos porakäsi vapisee
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 08 Kesä 2012 00:16
Kirjoittaja kulkuri
Sama vika mulla kiitokorin etumaisessa puolikkaassa .... Laitapa viestiä miten onnistui ja mitä kustansi jos lasiliikkeessä kävit !
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 13 Kesä 2012 09:44
Kirjoittaja jason
Nonni! Nyt on uudet lasit tilattu, ja pitäs 3viikkoo kestää toimitus, kun karkastuu ohkasta ei oo varastossa.
N~ 250€ saa tästä lystistä köyhtyy, asennuksineen, lasit yksin ei oo ku toistasataa...
Mulla ei enää pelkkä reikäinporailu auta ku on homeessa/kalkissa lasit ja käännettykkin noi on jo aiemmin joten
toissapuollakin on samat ongelmat.
Ei siis jääny vaihtoehtoja, paljoo

Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 13 Kesä 2012 17:41
Kirjoittaja vanha vanaja
siis ensin lasi leikataan oikeaan mittaan jonka jälkeen se karkaistaan.karkaistua lasia kun ei enää voi työstää

jos ne asennetaan tossa Turusella niin tarkista huolellisesti asennus,,,vink vink,olen ollu töissä siellä

Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 13 Kesä 2012 23:59
Kirjoittaja kulkuri
Mulla kun on pelkkää kosteutta niin sille siis voi tehdä lasiliike siis jotain ? Vai mitä tuossa aikaisemmin kirjoitettiin ? Ja sitten vielä viimeisenä poraaminen vai ?
Kertoisiko joku tuosta poraamisesta vähän lisää ? 6mm puhuttiin mutta eiks paljon pienempi oli turvallisempaa ?
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 14 Kesä 2012 00:11
Kirjoittaja Lahti32
eipä tahdo ilma vaihtua kovin pienestä reijästä.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 14 Kesä 2012 08:34
Kirjoittaja Reddewil
Niinpä, lasin väliin mahtuu pieni terä, ja riski lasin särkymiseen enemmän kuin suuri, ainakin kun paikollaan poraa. Itellä täytty se kuskin pikkulasi siinä alhaalla ja sen karmiin sain reijän, ei täyty mutta huurtunutta aukeavaa lasia porasin ja se räjähti, kovaa! Lasit silmille ja kuulosuojaimet ku alkaa porailee =)
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 17 Kesä 2012 20:31
Kirjoittaja jason
Nonni!
Perjantai aamusta olin Nummelassa 07.00 lasien irrotusta ja tekoo varten, empä viel sillon tienny et piiitkä päivä edessä!?
Nooh, lasit irti ja purettiin, jotta saatiin mitat vanhoista laseista ja tietty ne kiskot sielt välistä. Sit houmattiin, että lasia,
jota löyty sattumalta hyllyst, ei tullukkaa neljää palaa, vaan ois tullu kolme
Nooh, mietittii mitä tehdä -> Päätettiin tehä toiset puolet 4mm ja toiset 6mm turvalasista jota oli.
Pikakelaus kasaamiseen, oli sit hilkulla et lasin kehysalumiinilistan alapuoli mahtu just "hakkaamalla" paikoilleen, eipä mee
enää vesi mistään noille laseille! Suurin ongelma mitä koko 8 tunnin aikana

meille tuli vastaan, oli koko komeuden
paikalleen asentaminen, kolmeen mieheen se sinne nostettii, mut tiiviste ei millään ilveellä meinannu mahtuu "nousemaan takas
päälle" joten siinä meni reilusti yli tunti! Kolme miestä ja pullo fairyy, ni johan se antautu
Hinta ei lopulta tuntunu enää pahalta, verrattuna tohon työtuntimäärään. Ja firman paras autolasimies oli hommis, et tiesi
kyllä mitä teki, ei siinä, oli vaan hankala tapaus... Mu takaspäin oli HIENO tunne ajella, ku NÄKI kuskin peilistä ja tietty muutenki ulos.
The end.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 17 Kesä 2012 20:37
Kirjoittaja vanha vanaja
eli jos Turusella paras mies asentamassa oli Kimmo(laiha pitkä kaveri).ikänsä tehny ja jälkeä kelpaa katsella.elikkäs tehtiinkö nyt laminoidusta lasista????Itselle meinasin kanssa tehdä laminoidusta lasista.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 00:51
Kirjoittaja jason
vanha vanaja kirjoitti:eli jos Turusella paras mies asentamassa oli Kimmo(laiha pitkä kaveri).ikänsä tehny ja jälkeä kelpaa katsella.elikkäs tehtiinkö nyt laminoidusta lasista????Itselle meinasin kanssa tehdä laminoidusta lasista.
Just sama mies! Omistaja sano, et Kimmo on tehny lasista kaikkee muuta mut ei lapsia
Ja tosiaan, unohtu sanoo et laminoidusta tehtiin, muutenhan oisin joutunut sen kolmeviikkoo odottaa, ILMAN sivuikkunaa (ku ois joutunut kuitenki purkamaan mittoja varten...)
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 02:55
Kirjoittaja kulkuri
Nimimerkki setrailija ...miten ne lasiliikkeet niitä kuivailee

...poraamalla Vai ?
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 06:18
Kirjoittaja vanha vanaja
no niitä saa kuivattua juurikin poraamalla ja sisään vaan ilmankiertoa vaikka ilmapillillä.väli kuivaksi ja lasi jollain lämpimäksi ja paikat reikiin.ja jos ei ole mennyt harmaaksi niin kannattaa argonkaasu koittaa laittaa väliin ni pysyy pitkään vielä hyvänä.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 17:40
Kirjoittaja Reddewil
Juu mut älkööt karkastua lasia poratko, muuten koittaa kadotus! Sinne lasien väliin tähtää, mut oltava irti koko kasetti.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 18:44
Kirjoittaja vanha vanaja
kaiken paras on poistaa mattoveitsellä sitä lasien välissä olevaa kittiä ja painaa jollain siihen alumiinilistaan reikä.ja tosissaan älkää vaan koittako porata lasia,se räjähtää miljooniksi sirpaleiksi
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 20:53
Kirjoittaja konenikkari
Voisko siitä lasiväli kitistä "pistää" apteekin neulalla
jotain sinne väliin.
Tai esim.imeä tyhjiöksi,ja pistää typpeä tilalle.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 21:45
Kirjoittaja vanha vanaja
kyllähän sille voi koittaa tehdä vaikka mitä,ei vaan tuu kestämään kuivana jos ei kittaa ympäri uudelleen.
pitää katsoa kun käy Forssassa jos noi turvalasin pojjaat karkasis edullisesti noita laseja.siis eihän se ole ihmeempää kun normaali ikkunalasia mutta karkaistuna
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 20 Kesä 2012 23:30
Kirjoittaja Reddewil
Voi pistää neulalla, silikoni jota käytetään aurinkopaneeleissa vois toimia, muut voin luvata ettei toimi. Tyhjiön voi imeä, ei vaan pidä. Uunissa voi kuivata, silica toimiii taas jonkun aikaa. Ongelmahan on se että vesi pääsee karmiin ja silica on kyllästynyt jolloin lasin väli huurtuu.
Alunperin lasipaketti ilmeisesti "tiivis", puhallus väliin typpeä ym. ja sikalla "tiiviiksi" reikät. Ajan saatossa kaasu hävii ja kosteus tulee tilalle, tiivistyy sitten jossain vaiheessa ja loppu onkin huurua ja kalkkia.
Itellä alko maalauksen jälkeen huurtua pari lasia ku en laittanu silikonia listojen tiivisteiden alle. Toki taivasalla säilytys tuntuu olevan kohtalokasta muillekkin. Tallissahan ne nuita yleensä pitää, siis liikennöitsijät.
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 06 Heinä 2013 03:02
Kirjoittaja kulkuri
Nyt meni meikäläiseltä etumainen ihan kosteaksi
Voihan p............
Re: Linja-auton kuljettajan sivuikkunan höyrystyminen
Lähetetty: 06 Heinä 2013 13:35
Kirjoittaja ikilika
Laitetaas tähän selvennys tollasen eristyslasin toiminnasta. Elikkä se alumiinilista mikä siellä kahden lasin välissä on, sen sisällä on kuivikeainetta, sellasia ryynejä, periaatteessa silicaa vaan ei ihan samaa kuitenkaan. Tämä imee lasien väliin kondensoituvan kosteuden pois. Nykyään sinne lasien väliin juur ennen sulkemista tuupataan argon-kaasu joka osaltaan parantaa lämpöeristystä, eli tällä ei ole oikeestaan mitään tekoa kuivana pysymisen kanssa, vaan ne ryynit sen tekee. Rakennuksissa eristyslasien kestoikä on n.30-40 vuotta, vaan autokäytössä taitaa 20vuotta olla jo aika hyvin. Elikkä pelkällä purkamisella ja kuivaamisella ei pitkäikäistä tulosta voi odottaa. Eri asia on jos myös kuivikeaineet vaihdetaan. Kuivikeaineen toiminnan saa tarkastettua niin että kädessä olevaan kuivikeaineeseen tiputetaan pari pisaraa vettä, aineen pitää reagoida ja alkaa lämpeemään, jos mitään ei tapahdu niin mömmö on tattis. Ja kun kasaatte niitä erkkareita niin alumiinilistan reunoille kuuluu butyylinauha, sitten vasta kittaus.

Oon näitä erkkareita valmistanut n.10vuotta aikanaan, joten jotain on jäänyt mieleen

Nykyään ne tilataan meille tehtaalta...