Vessan tuuletin

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Vessan tuuletin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onko kanssakulkijoilla kokemuksia aurinkokennotuulettimista? Etsiskelen vessakoppiin sopivaa tuuletusratkaisua. B-kaupan mallissa on kupu rosteria, mutta kenno vaikuttaa heppoiselta. Hintaa on vajaa 50eur.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vessan tuuletin

Viesti Kirjoittaja kengu »

Melkein ropelli kuin ropelli toimii ihan hyvin. Joissain on akku jolloin ainakin alkuvuosina tuuletin pyörii muulloinkin kuin auringon paistaessa ja sitten vanhemmiten lähinnä paisteella. Hinta ja laatu saattavat korreloida jossain määrin, mutta mikäli tuo on vessassa eli edes äänellä ei ole niin suurta merkitystä niin otat vaan jonkun sopivan ja testaat sillä vaikka sen ensimmäisen 5 vuotta. Veneissähän noita on ja olosuhteet ovat toisinaan melko karut ja kosteat ja hyvin toimii. Toki pakkasella ei niin paljoa välttämättä veneitä käytetä, mutta kyllä ne joissain veneissä pyörii ihan iloisesti kesät ja talvet.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vessan tuuletin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lähinnä kesäkäyttöön tuota ropellia tarvitsisi. Pakkasella lämmin ilma osaa hakeutua ulos katon kautta ihan itsestään.

Voihan sinne koteloon vaihtaa 12v. tietokonetuulettimen, kun aurinkosysteemit hajoaa...

Noissa Caravan/venetarvikkeissa myydään samaa laitetta monella hinnalla. Onhan niitä messinkisiä pro-mallejakin - luultavasti sisuskalut tulee samasta tehtaasta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vessan tuuletin

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla on vaunussa tommone aurinkokennoasia. Ihan ookoo. Ja hiljanen. Saahan siihen sit jonku oikeella sähköllä toimivan tilalle jos se pragaa.

Toihan on sit päällä, oli pyry tai pakkain, aina ku aurinko paistaa, eli jos alkaa liikaa ilma vaihtuu ni eipä saa offille. Oon miettiny et jos siihen tekis pahimmille pakkasille sokean laipan jostain neopreenista, joko alle tai päälle ni tokkopa tuo ois millänsäkään. Sisäpuolelle jos laittaa ni robelli pyörii kuitenki jos paistaa arppe ja jos ulkopuolelle, ni siinä kohtaa on ainaki jossain määrin eristämätön reikä pihalle ja on hankala kivuta sitä huppuu sinne.

Kyllä on elämä vaikeeta!

Ü

Nep
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vessan tuuletin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ainakin tuossa B-kaupan mallissa on virtakytkin. Kummallisesti tuolla propellin siipien välissä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vessan tuuletin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rosvolinna kirjoitti:Ainakin tuossa B-kaupan mallissa on virtakytkin. Kummallisesti tuolla propellin siipien välissä.
Mulla on kanssa tuollainen. Kummallisesti rolkottaa toisinaan, aivan kuin rupeli nostaisi itseään pyöriessään ja kalkattelee sitten. Pieni vääntely auttaa tuohon. Aikaisempi Bilteman tuuletin pelais vain yhden vuoden, kennon päällä oleva muovilasi sumeni pahasti ja kennon päälle kertyi jostain roskia. Huono valmiste se oli ja tää nykyinen on ihan ok, hyvin tuulettelee
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vessan tuuletin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Laitoin tällaisen tuulettimen vuonna 2000 ja korvasin samanlaisella 2009 vuonna. toimii vessassa sähköt päällä imee tehokkaaasti ja pelkän tuulen voimalla 3-8 m3 ilmaa vaihtuu tunnissa

http://www.dometic.com/enie/Internation ... taid=66581
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin