Webaston käyttö

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4148
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 13 Maalis 2013 19:30

Olis tuossa tarjolla 9,1kW Webasto Thermo 90 ST ja mulla on tuossa ostoilmoituskin kauppapaikassa siitä.

Pitää kyllä ennen ostopäätöstä ensin kysyä että onko jollain tämä malli käytössä:

1. Onko meluisa
2. Voiko käyttää pitkiä aikoja täydellä teholla
3. Kestääkö akkupaketti 2x235 Ah kaksi vuorokautta lämmitellä
4. Säätöalue on 1,8 -7,6kW. Täysi teho 9,1kW. Miten käyttäytyy tuo tehon säätö?
5. Huonetermostaatilla ohjattuna: Sammuuko laite kokonaan lämmitystarpeiden välillä vai jääkö hiljalleen pohisemaan?
6. Mistä suomenkielisiä ohjeita kyseiseen masiinaan.

Vai olisiko joku muu malli parempi päälämmityslaitteeksi.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 13 Maalis 2013 22:13

Pakko hämmentää taas.
Laittaisin sen varaajan jossa on niin kuuma vesi kun webasto tuottaa ja siitä joko lämmönvaihtimella patterikierto tai suoraan, shuntin kautta tietenkin.
Ei ole paha ääninen kun tekee kotelon ja äänieristää, ja tekee kunnollisen tai ostaa auton änkkärin.
Voi lautattaa pitkään, palju lämpee 5h + kylpemiset eikä ole ongelmaa.
Huonetermostaatti on yhtä kuin virtakytkin -> katkasee virran, eli laite sammuu kokonaan kun on ajellut rutiinit läpi, toki voi kytkeä niin että kiertovesi jää pyörimään.

3.2 Heating Operation
After approx. 50 seconds, combustion commences with
the automatically controlled heating operation in full load
for a maximum of 2 hours.
The vehicle's own heating blower starts to operate only
after the heat carrier (coolant) has accumulated enough
heat. After reaching the pre-coded rated temperature
(see table Control Temperatures) heating performance,
precision control will take over in stages down to the
lowest part load operation.
Tuon lämmön voi valita Table Rated Temp. Control Reactivation
at Sensor Idle after
Control Idle
Minus to B6 80 °C 90 °C 75 °C
B6 not used 72 °C 82 °C 67 °C
Plus to B6 65 °C 75 °C 60 °C
On the enclosure and compact kits, B6 is connected to
minus (–).
Ja tämä tavallisessa, ei S-mallissa jossa eri pinni ja suppeempi säätö
Eli jos on se varaaja ja siellä lämpö saadaan nousemaan vaikka nyt 75c niin silloin webasto tiputtaa tehoa, mutta vain kun päästään nuihin yllä oleviin lämpöihin. Et kuitenkaan lattiassa kierrätä 75-90c vettä?

24V diesel, 37-83W (90W) ja jos otettas täydet 7,6kW kokoajan irti niin 90Ah/vrk on kulutus.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Jailbird » 13 Maalis 2013 22:14

Meillä on just tuo malli!

1. Normaali webaston pöhinä, meillä alkuperäinen pakoputki ruostui pois ja tilalle laitoin paksumman putken ja jonkun pienen (auton) vaimentimen ja hyvin vaimentaa, polttoainepumpun "tikitys" kantautuu rakenteita myöten pitkän matkaa.
Webasto on meillä suoraan nukkumapaikan alapuolella ja vielä päänpuolella eli noin reilun metrin päässä :shock:

2. Eikös tämä säädä tehoa tarpeen mukaan, alkuun täysillä ja sitten himmailee kun tavoite lämpötila saavutettu, en oo kyllä aikaa kattonu mutta joskus oli viikon päällä tossa pihalla ja kai se siinä täysilläkin kävi pitkiä aikoja kun yöllä oli pakkasta.

3. Kyllä kestää tuommonen akkupaketti kevyesti parivuorokautta kun meidän 1kpl 170Ah kestää ja siintä otetaan valot ja telkkari.

4. Meillä ei pysty käsin säätämään tehoa vaan se säätää automaattisesti??

5. Pitkään mietin mutta en oo varma kummin se tekee... :lol: mutta hiljanen se on sitten kun lämpötila saavutettu.

6. Tarvittaessa voin laittaa valokuvia tai skannata ohjeet mutta mielestäni netistäkin löytyy.

7. Liikaa kehun kehun kyllä noissa vastauksissa, kyllä se osaa temppuilla jos piuhat on huonot tai karstaa päästää kerääntymään!!

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 13 Maalis 2013 23:24

Joo tuo polttoainepumpun tikitys on ärsyttävin =) Kannattaa jättää/ laittaa pumppu roikkumaan letkujen varaan, ettei vedä pannalla autoon kiinni. Ducatosta pitää irrottaa ja laittaa roikkuu, ku kuuluu pihassa 10m päähän ku joku koputtas hellästi pajavasaralla...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1307
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja B9M » 14 Maalis 2013 08:49

Moro!
Viime syksynä ihan samaa vehjettä kattelin tuohon omaan projektiin. Yhteen paikkaan jo soittelin, mutta oli niin ympäripyöreitä vastauksia. :x Vaikka osat oli uusia, mutta weba jostain kolariautosta. Nyt tuli hommattua kaksi secondhand 5-6 kW täydellistä 24V Webaa ja rinnankytkennällä mennään. Katotaan miten onnistuu. :roll: Tarkoitus olis pyörittää kuumaa vettä kesäisin ja lämmitystä tarvittaessa. Kun yhden kapasiteetti loppuu, pyöraytetään toinenkin tulille. Kiitokset vielä Arskalle Jyskään, joka ne minulle välitti. (Webat on vielä Jyskässä ja pitäs saada ne tontille...jos joku liikkuu 4 tie pohjoiseen ja kääntyy tie 13 vasemmalle ja ajaa perille asti :wink: ottakaa yhteyttä. :wink: )
Halvimmalla netin kautta olisin saanut uutta tavaraa tuolta. http://www.hollenautosahko.fi/shop/ vaikka 90 ei nyt näytä listoilla olevan

Tv. Ari
#048

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4148
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 08 Tammi 2015 20:27

Eipä oo tullut hommattua vielä tätä Webastoa. Jäin vielä miettimään että onko Thermo 90 ST hehkutulppamallia vai kipinäkamiina? Olisko kuitenkin parempi vaihtoehto DBW 2010 13kw pannu, vai venäläinen 12 kw kopio vai oikea Siperian malli Binar Teplostar 14 15 kw malli. Luotto venäläiseen lämmittimeen olisi korkeampi mitä saksalaiseen. Kattokaapa Forecasta paljonko on Siperiassa pakkasta nytkin ja siellä ne veivaa Kamazilla ristiin rastiin. Täällä minä painan häiriönappia ja haaveilen mustasta boksista ja palelen.

kokemuksia binarista?
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 09 Tammi 2015 12:01

Jos kaipaisin haasteita elämään, lähtisin siperiaan rekkakuskiksi :) (nostaa hattua)
Tää nyt on OT koko viesti mut mie kiepautin kuparista jarruputkea (4mm) muutaman kierroksen paksumman kupariputken päälle ja juotin kiinni. Webaston lähtöletku poikki ja kötöstys siihen väliin. Eli ko lähtee webasto päälle, se rupee samantien lämmittämään tarvitsemaansa polttoainetta. Oli hemmetin karstanen tulppa ennen tätä operaatiota ja ekan käytön jälkeen ko tarkistin, oli tulppa todella puhdas ja puhtaana on pysynyt.
Pitäs tehä vastaava systeemi koneen polttoaineputkeen niin ei tartteis ens pakkasilla murehtia jos ja kun on kesälaatua pöntössä.
Rosmo

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3177
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 09 Tammi 2015 12:36

Tuo Weban löpölämmitys on todella nerokas idea - recpect
Life is a beach and then you dive

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 10 Tammi 2015 01:22

Niin nerokas idea että ihmetyttää miksei se ole jo kaikissa Weboissa sun muissa vakiona, tai sitten ajoneuvoasennuksissa?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3177
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Tammi 2015 09:24

Tuossa Mesessäni on Emerheater apulämmitin. Ei ole kertaakaan nafta hyytynyt. Vekotittimen siirsin LT-volkkarista. Asensin sen siihen, sillä se hyytyi harva se talvi lämpötilan sahatessa Siperian ja Hampurin väliä. Tankki oli iso ja laatu oli aina väärää.

B10M autossa ei ole tuota ongelmaa. Suodattinet ovat koneen kyljessä ja polttoaine lämpenee nopeasti. Varsinkin, kun tuossa Röllissä on lähes umpinainen konetila. LTssä oli vedeneroitin sään armoilla etupyöräkotelossa.
Life is a beach and then you dive

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Hexte » 10 Tammi 2015 19:52

Itekin oon unelmoinu tuohon uuteen kulkuriin Thermo 90ST Webastoa, mutta ovat vaan melko arvokkaita. On käsittääkseni ainoa vesilämmitin portaattomalla tehonsäädöllä. Teho säätyy automaattisesti. Niinkuin tuossa yllä Reddewil on kirjoittanutkin että yhden johdon paikkaa muuttamalla on valittavissa kolmesta vaihtoehdosta itselle sopivin veden tavoitelämpötila. Hehkulaite tuo on mutta ei juurikaan hehkuttele, ainakaan mikäli lämmöntarve on yli laitteen minimitehon, siis 1,8kw. Lämmönsäätö tuolla lämmittimellä toimii parhaiten patteritermostaatilla, veden kiertoa rajoittamalla. Tällöin lämmitin saa käydä jatkuvasti, eikä sammu/käynnisty jatkuvasti, eikä myöskään siis kuluta virtaa siihen hehkutukseen. Mikäli lämmönsäädön hoitaa katkomalla ohjausvirtaa lämmittimen käynnistä tietysti tulee pätkittäistä ja hehkutuksia tulee usein. Varmaan satakunta yötä on tullut nukuttua tuommosen webaston lämmössä, eikä ole ollut valittamista.

Noista Binareista ei ole kokemusta. Tehonsäätö on kolmiportainen ja syyskylmillä pienen lisälämmön tarpeessa on varmasti tuo 4kw minimiteho on liikaa, ja käynti on sitten sitä päälle ja pois toimintaa. Ja pakkasellakin varmasti soutaa kahden tehoalueen välissä, kun se tehon tarve ei tietysti satu juuri niihin kolmeen lämmittimen tarjoamaan vaihtoehtoon. En epäile etteikö olisi toimiva lämmitin ja varmasti luotettava, mutta varmasti tuolla Webastolla pääsee sen portaattoman toiminnan ansiosta huomattavasti parempaan lopputulokseen. Tämä Binar kiinnostaa jossain määrin itseäkin varsinkin kun Venäjällä kulkeva kaveri kertoi näiden laitteiden olevan rajan takana entistäkin siedettävämmissä hinnoissa ruplan kurssi vuoksi.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4148
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Tammi 2015 21:52

Tätä minimitehoa tässä mietiskelin. Tää Hexten idea patteritermostaatista on ihan hyvä.

Nykyisen Primuksen kaasupannun tehonsäädön idea on siten että alkuun poltellaan kaikilla kolmella 2kw polttimella, 2+4 päällä. Kun sisälämpötila on saavutettu, sammutetaan 4kw pois ja pannu jää käymään 2kw teholla. Hetken päästä sammuu viimeinenkin poltin ja kiertovesipumppu pysähtyy. Kun termari haistaa puolen asteen pudotuksen, syttyy taas 2kw ja tarvittaessa 4kw lisää. Jos syttyy, riippuu kaasuventtiili kakkosen ohjauspiirin toiminnasta. Jos pannu reistailee, ei tämä 4kw sytykään ja tulee kylmä. Tällä lisäpolttimella säädellään siis lämpöä ja on se sitten tasaista, hiljaista ja mukavaa lämpöä eikä virtaa kulu juuri yhtään.

Kokemus on osoittanut että 6kW on liikaa ja 2kW on liian vähän minimitehoksi. Kokemus on osoittanut senkin että kaasupullopaineen laskiessa loppua kohti, vaipuu kaasupannun teho lähes nollaan ja taas tulee kylmä. Eli näitä kylmiä kokemuksia on vähän liikaa jo tullut. Ei ole tullut ajettua tällä Jäämeri Expressillä metriäkään koko talvena kun kuitenkin tulee kylmä, pannu piippaa häiriötä ja retki menee pieleen.

Yksi vaihtoehto on jättää Primus kaveriksi ja lisätä sarjaan toinen lämmitin, käytellään sitten sitä joka toimii kulloinkin parhaalla tavalla.

Tässä olisi tämä aito Thermo 90 ST:
http://www.marinea.fi/webasto_thermo_90 ... ussarjalla

Kiinalaisen kopio:
http://www.aliexpress.com/item/China-Hi ... 95494.html

Venäläinen versio suurempitehoinen:
http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/fi/ ... l?Itemid=0

Ja vielä venäläinen kopio tuosta DBW 2010 kipinäkamiinasta:
http://m.aliexpress.com/item/2051409250.html

Vielä tuosta Hexten ideasta. Jos laittaisin Primuksen ja Webaston sarjaan, ja rakentaisin menopuolelle kuskin penkin alle kolmitieventtiilin jolla ohjataan menovesi joko pattereihin tai moottoriin. Sitten pattereille menevään putkeen haara lämminvesivaraajalle ja sitten danfossin patteriventtiili etäsäätimellä ja irtoanturilla. Toimisi näin:

Kun sisälämpötila on saavutettu, patteriventtiili vetäisi kiinnipäin mutta varaajan kierto jäisi auki. Kun varaajakin olisi kuuma niin webasto vähentäisi tehoa. Jos minimiteho jää liian suureksi, kolmitieventtiilistä voi kääntää lämmön moottoriin. Lattialämmitykseen pitäisi lisätä paluuvesitermostaatti joten lisääntyneen tehon kanssa lattiat eivät menisi liian kuumaksi. Silloin lämmitin kävisi koko ajan eikä sytyttelisi eikä sammuilisi juuri koskaan. Oikein kun viitsisi niin releistäisi kiertovesipumput niin että iso weban pumppu käy silloin kun täysteholla ajetaan ja pienemmät pumput sitten kun osateholla ajetaan.
Viimeksi muokannut Lahti32, 11 Tammi 2015 16:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 10 Tammi 2015 21:53

Omassa Kaaniassa on ollut tuommoinen Thermo 90ST jo vuodesta 2009. Hyvin on toiminut. :roll:
Pari kertaa muistan, kun on lähtenyt vasta tokalla kerralla käyntiin. Ja tehonsäätö toimii hyvin.
Kun on saatu vedet lämpöiseksi, Webasto puhisee aika hiljaa :D . Äänenvaimennin on ihan vakiomalli.
Vähän alitehoinen laite on esilämmittimeksi. Jos pihalla on -20°C pakkasta, niin webasto saa huutaa noin 2-3 tuntia ennenkuin sisällä tarkenee. Mutta pitää kyllä auton lämpimänä ajon jälkeen :lol:
Vuosi sitten laitoin lisäksi makkariin Air Top 5000 ilmawebaston, mukava nukkua eikä tuhlaa lämpöä koko autoon.
Termostaatista vain säätää lämpötilan kohdalleen. Mukavana juttuna laitteen saa tuuletukselle, jolloin puhaltaa kesällä raitista ilmaa sisälle, ei ole niin kuuma sisällä. :lol:
Ehkä mattamusta ei ole paras vaihtoehto kesällä :?:
Myös Eberspächer tekee samanmoisia lämppäreitä, niissäkin on tehonsäätö :!:

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4148
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Tammi 2015 22:14

Moottorin lämmityksen kannalta tuo Binar voisi olla toimiva. Aamulla herätessä käy kääntämässä sunttia ja 15 kilowattia menee koneeseen.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Hexte » 10 Tammi 2015 22:52

Ei tosiaan ole hinnalla pilattuja nuo Binarit:

http://autoterm.ru/engineheater.html

Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija » 11 Tammi 2015 00:39

Hämmennetään lisää soppaa eli on niitä myös Ebersbächerin lämmittimiä ja hivenen webastoa edullisempaan hintaa, varaosat edukkaampia huoltotilanteessa muuten toiminnaltaan samanmoisia.

Löytyy Webastojen ohella omasta firmastani, pistäkää yv. ;)

ja itse asennukseen niin olen myös "omakotitalomallin" kannalla eli lämmitin lämmittää varaajan josta otetaan lämmönvaihtimella tarvittavat vedet, lyhentää käyttöaikaa laitteelta.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 11 Tammi 2015 00:51

Hexte kirjoitti:Ei tosiaan ole hinnalla pilattuja nuo Binarit:

http://autoterm.ru/engineheater.html
Mitä nuo on markoissa? Eikö rupla oo nyt halpa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 11 Tammi 2015 09:10

Reddewil kirjoitti:
Hexte kirjoitti:Ei tosiaan ole hinnalla pilattuja nuo Binarit:

http://autoterm.ru/engineheater.html
Mitä nuo on markoissa? Eikö rupla oo nyt halpa?
Tuo 21200 ruplaa on 1726 Markkaa

Eurossa se on jopa 290e. Vähän aikaa sitten oli kurssi vielä alempana niin oli n 250e

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4148
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Tammi 2015 11:26

Hehku vai kipinä? Kumpi on parempi? Jos laitetaan dbw 2010 niin pätkäpoltosta ei olisi haittaa? Eikä sytyttäminen vaatisi paljoa virtaa. Tätä sitten ohjailtas pelkällä huonetermostaatilla. Ja voihan sen suntin tehdä tähänkin.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 11 Tammi 2015 11:40

Kyllä mä sanoisin että kipinä kamina on paljon varmempi kun tommonen hehku. ja tosiaan sitten ei tartte sitä pätkäpolttoa miettiä.

Tuosta teplostarista siinähän on kolme eri tehoa..eikai se mikään kipinä koje ole ?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4148
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Tammi 2015 13:17

Google kääntäjän mukaan teplostarissa on japanilaiset kynttilät. Ehkäpä hehkuja tarkoittaa :)
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 11 Tammi 2015 15:19

Tai tulppa?
Kipinä ehottomasti, tuossa just ilmawebastoo testailin ja kun tulee pätkäkäyttöö, pannu kuuma ja uudelleen pitäs sytyttää, kuuma pannu syttyy mut jää humpsuttaa ja mustaa putkesta. No virta pois ja uudelleen. Sit hehkutus ja pikkuhiljaa taas uuteen laukkaan. Kipinällä se on naks ja täys rähinä päällä ja sammuu yhtä nopsaan! Kipinä > jatkoon!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Hexte » 11 Tammi 2015 15:43

Nyt kun tässä on paikalla Webasto tuntemusta, niin kertokaas voiko tuommosesta 30kw Webastosta jalostaa jotenkin salonkikelpoista. Pienempää suutinta, ilmansäätöä, äänenvaimenninta yms. Gunnar-projektissahan oli näistä muutoksista puhetta, mutta millainen siitä sitten tuli? Itselle riittäisi paljon alkuperäistä pienempikin teho. En ite ainakaan sitä varaajaa meinaa väliin laittaa, että kuinka mahtaa karstoittua semmosessa pätkäpolttelussa? Hyviä ideoita?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4148
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Tammi 2015 16:04

Ei meilläkään mahdu varaaja enää minnekkään. Irja kehuu laittaneensa pehmeät kumityynyt kamiinan alle, kukas se laittoi äänenvaimentimen autosta. Jos laitetaan webasto dbw 2010 polttamaan 12 kw teholla pätkäkäyntiä ja pikkupumput pitämään kiertoa yllä pidempään, olisiko niistä haittaa vai hyötyä? Tää kiinan weba tulisi viissatasella kotiin ja naapurikylän liikennöitsijä kehui niitä että ihan yhtä hyviä pelejä ovat.

tällainen siis
http://m.aliexpress.com/item/2051409250.html
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 453
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Timppa » 11 Tammi 2015 17:30

Kuka kykenee tilaamaan / ostamaan Autotermin russian tuotteita ,näkyy olevan ilma toimiset vielä halvempia , tietysti tarvis olla täydellinen kopletti. Jollain on varmasti kielitaitoinen naapuri.

Vastaa Viestiin