Takana katolla 2 rööriä josta putket ilmeisesti allaoleviin ritilöihin sisäkattoon,kysyisin onko tuo kokoauton "halkaiseva" keskikohdan kattoratkaisu sellainen, että sen sisällä on putkitus josta sisäverhoilun läpi vaihtuu ilma muuallakin kun ko ritilöissä? muuten on tehtyyn väliseinään tekastava lisäreikiä.ja ilman vaihto on kehiteltävä tieten jotenkin.
-lisäksi korin takasivuissa on reiät jonnekin ylöspäin ulkopuolella ritilöiden alla takalasin sivussa viimesten ikkunoiden takana. mihins nämä matkaa?
Kiitos
wiimakori -82 ilmanvaihtokanavat
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: wiimakori -82 ilmanvaihtokanavat
Jos nyt vähän tarkemmin kertoisit alustan mallin ja varsinkin korin mallin. Onko kanavapuhalluksella?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: wiimakori -82 ilmanvaihtokanavat
Sami, kerro lisää.
Kristallipallossa on patterit loppu, mutta sen verran näen että ilma vaihtuu kanavasta kuin 20v senkin "wiiman" jälkeen eli, suoraan olos reikästä joo. Mutta toki faksaan lisää kun saan uudet patterit kristaliipalloon...
Kristallipallossa on patterit loppu, mutta sen verran näen että ilma vaihtuu kanavasta kuin 20v senkin "wiiman" jälkeen eli, suoraan olos reikästä joo. Mutta toki faksaan lisää kun saan uudet patterit kristaliipalloon...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: wiimakori -82 ilmanvaihtokanavat
jeps,arvelin että vuosmalli ja kopan merkki riittää kuten henkilöautossa.
volvo b-57-60/6000,-82
-auto ei ole ihan lähellä ja töiden välissä tulee nettiin väsäiltyä jotain kysymyksiä sen suuremmin suunnittelematta...
Kai siinä kopassakin jotain merkkilevyä on mutten ole kirjannut.Pitää käydä kattomassa.
Ei ole mitään suuttimia katossa ,joten rupesin ettimään, että ilmaa tulee muttei poistu mistään.joku on tehnyt taakse väliseinän ja unohtanut että jotenkin ilman olisi liikuttava,en löytänyt kun nuo 2 selvää ritilää takana->nyt kuormatila,ritilöistä ei näy onko sisäkatto eräänlainen kanava.
ja sivutolpissa ne pari henkilöautotyyppistä nousua.
Mikäli ilma on tullut edestä ja mennyt noista pois on ongelma.Mikäli hengittää verhoilun läpi ei ole..
Kuinka olette menetelleet itse väliseinäratkaisuissa,tärkoituksena olisi eristää talvenpitävästi ja saada ilmankiertokin toimimaan?
volvo b-57-60/6000,-82
-auto ei ole ihan lähellä ja töiden välissä tulee nettiin väsäiltyä jotain kysymyksiä sen suuremmin suunnittelematta...
Kai siinä kopassakin jotain merkkilevyä on mutten ole kirjannut.Pitää käydä kattomassa.
Ei ole mitään suuttimia katossa ,joten rupesin ettimään, että ilmaa tulee muttei poistu mistään.joku on tehnyt taakse väliseinän ja unohtanut että jotenkin ilman olisi liikuttava,en löytänyt kun nuo 2 selvää ritilää takana->nyt kuormatila,ritilöistä ei näy onko sisäkatto eräänlainen kanava.
ja sivutolpissa ne pari henkilöautotyyppistä nousua.
Mikäli ilma on tullut edestä ja mennyt noista pois on ongelma.Mikäli hengittää verhoilun läpi ei ole..
Kuinka olette menetelleet itse väliseinäratkaisuissa,tärkoituksena olisi eristää talvenpitävästi ja saada ilmankiertokin toimimaan?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: wiimakori -82 ilmanvaihtokanavat
Tuo Wiimakori voi riittää, mutta itsellä ei nuista kokemusta, mutta esim. Deltakoreja on 5 erilaista.
Mulla on makkari väliseinän takana, ennen sitä on suihkukoppi ja wc toisella puolen käytävää, näistä molemmista on 110mm poistot, eli auton etuosan ilmat menee sieltä + liesituuletin 110mm. Makkarissa on sitten yksi auton alkuperäinen poisto jossa 100mm lautanen, kolme muuta 180 reikää on ummessa. Ilma tulee autoon kattokanavista kun läpät on auki, tai aina avoimelta etukennolta.
Mulla on makkari väliseinän takana, ennen sitä on suihkukoppi ja wc toisella puolen käytävää, näistä molemmista on 110mm poistot, eli auton etuosan ilmat menee sieltä + liesituuletin 110mm. Makkarissa on sitten yksi auton alkuperäinen poisto jossa 100mm lautanen, kolme muuta 180 reikää on ummessa. Ilma tulee autoon kattokanavista kun läpät on auki, tai aina avoimelta etukennolta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: wiimakori -82 ilmanvaihtokanavat
Tuo 82 Wiima ei oikein riitä, koska silloin oli äkkiseltään laskettuna ainakin neljä eri mallia tuotannossa. Ja mahdollisuuksilla kanavapuhalluksiin, patterilämmityksiin jne. Se on varma että sisäkatossa ei kulje mitään ilmakanavia. Eli autosi ilmanvaihto on todennäköisesti perustunut edestä jäähdyttimen läpi tulevaan tuloilmaan joka on poistunut noiden takaosassa olevien katolle vievien venttiilien kautta. Jos siellä nyt on umpiseinä välissä niin luulisi riittävän pienet, ehkä suljettavatkin ritilät tuohon seinään. Autohan on kuitenkin alunperin tehty monelle kymmenelle matkustajalle, jotka tuottivat melkoisesti lämpöä ja kosteutta ja kuluttivat ilmaa paljon. Nykykäytössä sulla lienee tuo henkilömäärä melko vähäinen. Eli varsin vähällä ilmanvaihdolla pärjää, jos ei hernekeitto ole perusruokana...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: wiimakori -82 ilmanvaihtokanavat
sielläpä ne on poistot seinän takana. Itse tein pellistä kotelon takatilan läpi ritilälle niin pysyy mahdollisesti tulrvan saunan höyryt poissa. Harvemmin takatilassa mitään haisteltavaa taitaa olla??? etukennosta tulee ilmaa ja kattokanavista. Kattokanavissa on paineilmasylinterit jotka avaa luukut katolle. Näiden ilmanotto puolen välin paikkeilla ja ilma kulkee siinä hattuhyllyjen vieressä lukuvalojen kotelossa. Niissä takaritilöissä muuten melko huono imu, uudemmissa oli vielä läpät tötteröiden sisällä, aukesivat vasta pikku ylipaineella. Seurauksena tuulilasi aina kostealla kelillä huurussa. Taka kattoluukku takareunasta auki, niin tilanne parani paljon